Ako nahradiť cukor – 12 zdravých spôsobov

Ak ste otvorili tento článok, tak si určite uvedomujete, že cukor nie je práve najzdravšia súčasť našej výživy. Riziká spojené s cukrom siahajú omnoho ďalej, ako len za hranice vysokej hladiny cukru alebo zničených zubov. Na druhú stranu umelá náhrada cukru a rôzne sladidlá môžu mať ešte horší dopad než klasický biely cukor. Tak teda ako nahradiť túto “bielu smrť”? Inšpirujte sa niektorou z nižšie vymenovaných možností a uspokojte vašu chuť na sladké.

Pýtate sa ako nahradiť cukor? Pozrite si naše spôsoby, vďaka ktorým vám chýbať už tento biely jed nebude.

1. Sirup z agáve

Už starí Aztékovia používali výťažok z agáve a pokladali ho za dar od ich Boha zdravia. Chutnú a pre telo prospešnú tekutinu získavali z veľkej, šťavnatej a pichľavej rastliny, ktorá sa veľmi podobá na aloe vera. Dokonca existuje niekoľko stoviek druhov rastliny agáve, no najkvalitnejší sirup sa vyrába z modrej agáve.

Okrem sladkej chuti má sirup z agáve skvelú schopnosť spomaliť vstrebávanie cukrov a tým pádom nezvyšuje v tele hladinu cukru ako už spomínaný cukor. Pre svoju chuť sa perfektne hodí nielen do kávy či čaju, ale taktiež aj na osladenie palaciniek, jogurtov, cereálií, smoothies či dokonca koláčov a dezertov. Je však smutné, že v regáloch našich obchodov ho často nevidíme.

2. Med

Včelí med je skvelé prírodné sladidlo.Med bezpochyby používate minimálne do čaju, no tento včelí zázrak sme do nášho zoznamu jednoducho museli zaradiť. Med má nespočetné množstvo priaznivých účinkov pre naše telo a práve preto by ste ho mali v kuchyni používať čo najviac. Jedna polievková lyžica určite dodá zeleninovému šalátu tú správnu chuť. Viac informácií o mede si môžete prečítať na Wikipedii.

3. Škorica

Áno, škorica je úžasná korenina, ktorá pridá vašim pokrmom síce len malú dávku sladkosti (bez akýchkoľvek kalórií), no za to nádhernú vôňu. Prečo nepoužívať škoricu častejšie ako len do vianočných medovníkov? Doprajte si štipku škorice každý deň aj do kávy, čaju alebo dezertov. Odvďačí sa vám posilnením imunity a znížením hladiny cukru v krvi.

4. Javorový sirup

Javorový sirup je skvelá i zdravá náhrada cukru.

Sirup sa hodí nielen na palacinky.

Viete ktorá krajina má prezývku “javorový list”? Správne, je to Kanada, krajina bohatá na tieto mohutné stromy. Nečudo preto, že javorový sirup je považovaný za kanadské národné sladidlo a nemôže chýbať v žiadnej miestnej domácnosti. Sirup sa vyrába výhradne z miazgy stromu, vďaka čomu má veľa zdraviu prospešných látok a až 50 antioxidantov.

Kvalitný javorový sirup bio kvality má hnedšiu farbu a má typickú sladkastú chuť. Okrem početných antioxidantov obsahuje aj stopové prvky ako vápnik, železo, draslík, zinok a vitamíny skupiny B. Táto zdravá náhrada cukru môže byť použitá úplne kdekoľvek. Sirup z javora môžete pre lepšiu chuť smelo pridať napríklad do ovsenej kaše.

5. Sušené hrozienka

Milujete hrozno? V tom prípade by ste mali konzumovať sušené hrozienka oveľa častejšie. Ukrýva sa v nich veľa vlákniny a antioxidantov. Určite preto pri najbližšom zákusku alebo bábovke s nimi nešetrite. Sušené hrozienka môžete rozmixované pridať do každého cesta.

6. Nesladené a nepražené kakao

Na chladné večere určite z vlastnej skúsenosti odporúčame teplý nápoj z kakaa. Pripraviť si ho môžete napríklad z nepražených bobúľ, ktoré sú vo forme prášku. Ľahko si tak prichystáte skvelú dobrotu s minimálnym množstvom cukru (v 100 gramoch len 4 gramy cukru). Milovníci čokolády si tak prídu na svoje bez toho, aby si niečo vyčítali a pribrali nadbytočné kilogramy.

7. Stévia

O stévii ste už určite počuli. Jedná sa o rastlinku, ktorá pôvodne pochádza z ďalekého Paraguaja. Domorodí obyvatelia ako prví začali používať jej listy na sladenie nápojov. Stévia je skvelým zdrojom intenzívnej, no prirodzene sladkej chuti, ktorá je 200 až 300-krát sladšia ako biely cukor. V každom väčšom obchode si dnes môžete zakúpiť extrakt z jej lístkov vo forme malých tabliet. Nemusíte sa obávať priberania, keďže stévia neobsahuje žiadne kalórie.

Stévia je náhradné sladidlo vhodné pre diabetikov.

Stévia je skvelé náhrada cukru aj pre diabetikov.

Stévia rebaudiana sa odporúča aj ako náhrada cukru pre diabetikov, pretože pomáha pri liečbe diabetu 2. typu. Má však aj vplyv na správnu činnosť pankreasu, ničí ústne baktérie a zabraňuje tak problémom s ústnou dutinou. A aby toho nebolo málo, tak urýchľuje regeneráciu po menších zraneniach.

8. Ďatle

Pri ďalšom pečení určite použite aj hrsť datlí, ktoré dodajú vášmu organizmu potrebné antioxidanty. Datle majú veľmi nízky glykemický index a cítiť v nich miernu sladkosť. Doslovne sa preto hodia do každého cesta. Odporúčame vám 2/3 hrnčeka datlí vymeniť za hrnček klasického cukru. Výsledkov pocítite nielen v lepšej chuti, ale časom určite aj v páse.

9. Kokosový cukor

Kokosový cukor hnedej farby je odporúčaný výživovými špecialistami po celom svete. Vyrába sa zo sladučkého nektáru z kvetov palmy kokosovej. Kvalitný kokosový cukor je 100% prírodný a neobsahuje žiadne konzervačné látky ani iné prídavné látky. Jeho karamelovou chuťou tak osladíte každý múčnik či dezert.

Po obsahovej časti je bohatý na stopové prvky ako železo, zinok, draslík, vitamín C a všetky vitamíny skupiny B. Práve draslík je pre naše telo veľmi potrebný, keďže dodáva našim kostiam silu i odolnosť. Nebojte sa používať kokosový cukor, je to totiž zdravšie sladidlo ako trstinový cukor.

Chcete si kúpiť kokosový cukor?

Získali sme pre vás zľavu 5% na jeho nákup! Objednajte si 500 g prírodného kokosového cukru len za 5,40€ a vysaďte biely cukor z vašej kuchyne. Zľava platí aj na viac balení, stačí v spodnej časti objednávky zadať kód: zel5

10. Hnedý ryžový sirup

Tento sirup sa pre zmenu vyrába z hnedej ryže. Tá dodáva tekutine veľmi dôležité esenciálne aminokyseliny, bielkoviny a samozrejme nesmú chýbať minerálne látky a vitamíny. Väčšinou má maslovo orechovú príchuť a určite zapadne k ovsenej kaši alebo ako poleva na zákusky. A priberanie? To vám s ryžovým sirupom rozhodne nehrozí, keďže na sto gramov obsahuje len 0,4 g tuku. Náhrada za cukor ako stvorená pre ľudí, ktorí chcú schudnúť.

11. Marhuľové pyré

Nikdy nepodceňujte ovocie. Napríklad také marhule majú skvelú výživovú hodnotu, veď obsahujú napríklad vitamín C, železo či vlákninu. Stačí si v supermarkete kúpiť zopár marhúľ a pridať k bielemu jogurtu či celozrnným chlebíkom. Určite však neodporúčame jogurty vopred ochutené marhuľovou príchuťou. Nájdete v nich totiž veľké množstvo škodlivých pridaných látok, farbív, aróm a cukor.

12. Rapadura

Rapadura je sladkosť vyrábaná z cukrovej trstiny. Pri procese výroby však neprebieha rafinovanie, takže nestráca žiadne vitamíny ani zdraviu prospešné látky (tie tvoria aj viac ako 1,5% obsahu). Táto dobrota sa k nám väčšinou dováža z Brazílie. Pri pečení alebo pri príprave čaju dodržujte rovnaké množstvo ako pri bežnom cukre.

Voľte zdravé sladidlá a náhrady cukru

Pri pohľade na vyššie vymenované náhrady cukru sa zdá, že nie je dôvod používať aj naďalej len klasický biely cukor. Všetky spomenuté sladidlá obsahujú na rozdiel od cukru množstvo látok, ktoré nášmu organizmu len a len prospievajú. Samozrejme je ľahšie a jednoduchšie kúpiť si klasický cukor v obchode, no je potrebné sa zamyslieť nad tým, či si naše telo nezaslúži lepšiu alternatívu.

Chcete vymeniť biely cukor za zdravšie alternatívy?

Pozrite sa na zdravé náhrady cukru v BIO kvalite. Dajte zbohom klasickému cukru a doprajte svojmu telu vitamíny, minerály a antioxidanty.

Ako nahradiť cukor – 12 zdravých spôsobov
4.5 (90.29%) 35 hlasov

4 komentáre

Pridať komentár