NAČÍTAVAM

Kliknite a začnite písať.

Choroby a ochorenia

13 rád, ktoré účinne pomáhajú pri chrípke a nachladnutí

Zdieľať

Sychravé počasie, všetci okolo kýchajú i smrkajú a už aj vás začína škriabať v hrdle? Nemusíte ihneď bežať k lekárovi alebo do lekárne. Naša príroda ponúka množstvo zdraviu prospešných potravín, ktorými chrípku alebo prechladnutie porazíte sami. Či vás už postihlo jedno ochorenie alebo druhé, prinášame rady starých mám, ktoré pomôžu zvládnuť ich rýchlejšie.

13 rád, ktoré účinne pomáhajú pri chrípke a nachladnutí

1. Nevyhnutný pokoj na lôžku

Aby ste nenakazili ostatných, mali by ste sa izolovať od svojho okolia. Chorobu by ste mali poctivo vyležať, preto si doprajte veľa spánku. Zabezpečíte tým, aby ochorenie neprerástlo napríklad do zápalu pľúc alebo vám nespôsobilo iné zdravotné komplikácie. V prvom rade by ste mali rozoznať, či ide o prechladnutie alebo chrípku.

Rozdiel medzi chrípkou a obyčajným nachladnutím sa určuje niekedy ťažko. Nástup chrípky je omnoho rýchlejší a má výraznejšie príznaky, je často sprevádzaná bolesťami svalov a horúčkami. Prechladnutie sa zase prejaví pomalšie, zvyčajne postihne nosnú dutinu, hrdlo a horné dýchacie cesty.

2. Pravidelný prísun tekutín

Počas ochorenia je dôležitý pravidelný pitný režim. Mali by ste vypiť aspoň 3 litre tekutín denne. Pri horúčke pomáhajú ochladzovať organizmus. Nie je však vhodné vypiť naraz pol litra tekutín. Zaťažíte tým obličky. Vhodné je dopĺňať tekutiny po malých dávkach.

Uprednostnite vlažné tekutiny. Najlepšia je čistá voda, občas aj minerálne vody. Zásobia telo minerálnymi látkami a doplnia soli, ktoré počas choroby vypotíte. Vhodné sú samozrejme bylinkové čaje, len to s nimi nepreháňajte, vo vyšších dávkach môžu mať nežiadúce účinky. Výborné sú aj ovocné džúsy a šťavy z čerstvého ovocia.

3. Neužívajte hneď lieky proti horúčke

Horúčku by ste nemali ihneď tlmiť liekmi, keď máte teplotu kratšie ako 24 hodín. Horúčka nie je nepriateľom, práve naopak, pomáha imunitnému systému bojovať s infekciou v tele. Takže zvýšená teplota je sprievodným javom, že sa telo pustilo do boja proti bacilmi.

Mnoho ľudí sa po užití liekov cíti lepšie a sú presvedčení, že sú už zdraví a vyberú sa naspäť do práce. Ich choroba je len utlmená a tak málo vyležané prechladnutie môže privodiť závažné ochorenie. Ak však horúčka presahujúca 39 °C trvá dlhšie ako jeden deň alebo sa váš zdravotný stav nezlepší po troch dňoch, tak vyhľadajte lekára.

4. Znížte teplotu zábalmi

Na zníženie vysokej teploty pomáhajú rôzne zábaly, napríklad zábal zo studenej vody s pridaním mlieka. Namočte do toho plachtu a zatočte sa do nej. Urobte si napríklad zábal na nohy z octu a vody v pomere 1:1, do octovej vody môžete namočiť aj utierku a priložiť na hlavu.

Tam kde sú žily, napríklad na zápästie, môžete prikladať kolieska citrónu, či studený surový zemiak alebo tieto miesta potierať horčicou alebo tvarohom. Veľmi účinnou je aj vlažná sprcha alebo studené zábaly so striedaním ležania vo vyhriatych perinách.

5. Doplňte telu minerály

Minerály a soli, ktoré odchádzajú z tela von pri potení doplňte napríklad mäsovými a zeleninovými vývarmi. Skvelý je slepačí vývar do ktorého okrem kuraciny dáte soľ, korenie, cesnak, cibuľu, mrkvu, bobkový list, zázvor a kurkumu. Dôležité je variť polievku čím najdlhšie na miernom ohni, čím získate aminokyseliny a vitamíny z kostí.

Zeleninový vývar - polievka recept počas hladovky na chudnutie.

6. Naparovanie

Príčinou kašľa je, že hlieny sú stvrdnuté a neprejdú cez dýchaciu trubicu von. Účinným spôsobom ako si pomôcť, je naparovanie, čím hlieny zvlhčíte. Dajte zovrieť do hrnca vodu. Do nej môžete pridať pár kvapiek eukalyptového, či mätového oleja. Použiť môžete morskú soľ alebo niektoré liečivé bylinky ako rozmarín, harmanček, tymián, či mätu. Dajte si cez hlavu uterák, zatvorte oči a inhalujte uvoľňujúcu sa paru. Takéto naparovanie je skvelým pomocníkom aj pri zápale dutín. Po naparení by ste mali zostať v teple a nevystavovať sa chladnému vzduchu.

7. Kloktanie

Keď sa nepríjemné škrabanie v krku zmení na bolesť, kedy nemôžete prehĺtať pomôže vám kloktanie. Odporúčame najjednoduchšie a najúčinnejšie kloktadlo, a to slanú vodu. Do šálky s teplou vodou zamiešajte ¼ lyžičky soli a niekoľko minút kloktajte. Opakujte niekoľkokrát denne. Môžete pridať aj lyžicu ústnej vody, ktorá pomôže likvidovať choroboplodné zárodky.

Pokiaľ kloktanie slanej vody nezvládnete, môžete si urobiť kloktadlo z klinčekov. Pomleté klinčeky zalejte horúcou vodou. Ďalším účinným tipom je kloktanie vody so sódou bikarbónou, kde zmiešate 1 kávovú lyžičku sódy s 1 dcl vody. V boji proti infekciám vám pomôže kloktadlo zo silnejšieho odvaru zeleného čaju.

8. Pomôžu obklady

Pri bolesti hrdla pomáhajú obklady na hrdlo. Môžete použiť tvaroh, studenú vodu, soľ, ovsené vločky, olej, teplé varené zemiaky, či bravčovú alebo octanovú masť. Na vlhký uterák naneste vrstvu ingrediencie a priložte na hrdlo. Prikryte igelitom alebo mikroténovým vreckom, následne zabaľte do šatky a nechajte pôsobiť niekoľko hodín. Pokiaľ takýto obklad priložíte na hrudník, uľavíte tak pri zápale priedušiek alebo pomôže ako podporná liečba pri zápale pľúc.

9. Doprajte si dostatok ovocia a zeleniny

Počas chrípky doprajte svojmu telu dostatok zeleniny a ovocia. Najlepšie je konzumovať ich tepelne neupravované, čiže čerstvé, aby v nich ostalo čo najviac vitamínov. Na posilnenie imunity odporúčame ovocie a zeleninu, ktorá obsahujú veľa vitamínu C. Citrusové plody nie sú jediným prírodným zdrojom vitamínu C. Nájdete ho v jahodách, ananáse, kiwi, červenej i zelenej paprike, brokolici, pomaranči aj v zemiakoch.

10. Urobte si cibuľový sirup

Pokiaľ vás trápi kašeľ, urobte si z cibule sirup. Nakrájajte ju na kocky a zalejte medom. Cibuľa pustí šťavu a potom môžete užívať tento sirup po lyžičkách niekoľkokrát za deň. Cibuľový sirup uľahčuje vykašliavanie a má aj antibakteriálne účinky. Výborný je aj cibuľový čaj, kedy nakrájanú cibuľu varte vo vode 5 – 10 minút, potom sceďte. Pre lepšiu chuť môžete čaj ochutiť citrónovou šťavou. Odporúčame aj ďalšie domáce lieky na posilnenie imunity.

11. Doprajte si zázračný cesnak

Cesnak je prírodné antibiotikum, má protizápalové účinky a stimuluje imunitu. Je tiež malým zázrakom na kašeľ. 6 strúčikov cesnaku nakrájajte nadrobno, pridajte osem lyžíc cukru a pomaly uvarte v 250 ml vody. Nechajte vychladnúť a neskôr vložte do chladničky. Počas dňa sirup užívajte. Cesnak môžete aj nasekať nadrobno a zaliať šťavou z dvoch citrónov.

TIP: Máte radi cesnak? Prečítajte si aj o liečivých účinkoch medvedieho cesnaku!

12. Nezabudnite na zázvor

Veľkým spojencom v boji proti kašľu a teplote je zázvor. Koreň zázvora má protizápalové a antibakteriálne účinky. Môžete ho jesť čerstvý, nastrúhaný v jedle, ale môžete si z neho pripraviť aj čaj. Zázvorový čaj účinne pôsobí pri prechladnutí, ale aj proti bolesti hlavy. Nastrúhajte 2 PL koreňa zázvora a zalejte vriacou vodou. Nechajte vylúhovať 5 – 10 minút a potom oslaďte medom.

13 rád, ktoré účinne pomáhajú pri chrípke a nachladnutí

13. Vyhýbajte sa nezdravým jedlám

Nakoniec sme si pre vás prichystali radu, akým potravinám by ste sa mali počas chrípky vyhnúť. Obmedziť by ste mali potraviny, ktoré spomaľujú zotavenie z chrípky, medzi ne patria alkohol, káva, vyprážané jedlá, ale aj syr, mlieko a mliečne výrobky.

Tie môžu vytvárať hlien v nose a v krku, čo je živnou pôdou pre vírusy. Ďalej sa vyhýbajte veľkému soleniu alebo sladeniu. Sladiť odporúčame medom, ktorý je veľmi zdravý. Vyhýbať by ste sa mali aj grapefruitovej šťave, ktorá obsahuje enzým, vďaka ktorému dochádza k zvýšenému vstrebávaniu niektorých liekov a zvýšeniu ich nežiadúcich účinkov.

Máte aj vy nejaký zaručený recept v boji s chrípkou? Ak áno, podeľte sa oň s nami v komentároch.

TIP: Chcete sa týmto nepríjemným chorobám vyhnúť? Pozrite si tiež Ako posilniť imunitu pred začatím chrípkovej epidémie?

13 rád, ktoré účinne pomáhajú pri chrípke a nachladnutí
5 (100%) 4 hlasov
Marika Čierniková

8 rokov sa venujem fitness modelingu. Zdravá a vyvážená strava je podľa mňa pri cvičení i chudnutí najdôležitejšia. Snažím sa zdieľať svoje skúsenosti a poradiť každému, kto sa nevie vymaniť z nekonečného blúdneho kruhu. Okrem cvičenia rada cestujem a pečiem chutno-zdravé dobroty. :-)

  • 1

Pridať komentár

Vaše osobné údaje nebudú zverejnené.