6 dôvodov, prečo máte pomalý metabolizmus

Udržať si úroveň metabolizmu má zásadný význam pre chudnutie ako také. Bohužiaľ, existuje niekoľko banálnych chýb, ktoré spôsobujú pomalý metabolizmus. Ak budete nasledujúce chyby opakovať, tak sa vaše chudnutie spomalí a budete náchylnejší k priberaniu.

Dôvody, pre ktoré je pomalý metabolizmus vašou nočnou morou.

1. Prijímate zo stravy príliš málo kalórii a váš metabolizmus sa kvôli tomu spomalí!

Jesť príliš málo kalórií môže spôsobiť naozaj pomalý metabolizmus. Aj keď je deficit kalórií potrebný pre zníženie telesnej hmotnosti, môže byť kontraproduktívne ak príjem kalórií je príliš nízky.

Keď dramaticky (zo dňa na deň) znížite príjem kalórií, vaše telo považuje jedlo za vzácnosť a znižuje rýchlosť, pri ktorej spaľuje kalórie. Štúdie u chudých aj obéznych ľudí potvrdili, že konzumácia menej ako 1 000 kalórií denne môže mať významný vplyv na váš metabolizmus.

Výskumy nás v tom utvrdzujúSpomalený metabolizmus skúmajú aj doktori po celom svete.

Mnoho štúdií sa zameriava na meranie pokojovej rýchlosti metabolizmu, čo je počet kalórií spálených počas odpočinku. Niektoré merajú nielen spálené kalórie počas oddychu, ale aj počas aktivity za 24 hodín, čo je označované ako celkový výdaj dennej energie.

Štúdia, počas ktorej obézne ženy jedli 420 kalórií denne po dobu 4 – 6 mesiacov, prišla k záveru, že ich pokojový metabolizmus sa výrazne spomalil.

A čo viac, dokonca aj po tom, čo zvýšili svoj príjem kalórií počas nasledujúcich piatich týždňov. Ich pokojový metabolizmus zostal oveľa nižší ako pred diétou.

V inej štúdii boli ľudia s nadváhou požiadaní, aby konzumovali 890 kalórií za deň. Po troch mesiacoch sa zistilo, že počet kalórií spálený za deň, sa v priemere znížil o 633 kalórií. Čiže aj keď je obmedzenie kalórií miernejšie, môže k spomaleniu metabolizmu dôjsť.

Ďalšia štúdia na 32 ľuďoch zistila, že pokojový metabolizmus ľudí, ktorí jedli 1 114 kalórií za deň, sa spomalil o dvojnásobok než metabolizmus ľudí, ktorí konzumovali 1 462 kalórií denne. Avšak, úbytok hmotnosti bol podobný v oboch skupinách.

Ak sa teda chystáte schudnúť za pomoci obmedzenia kalórií, nemali by ste ich obmedziť príliš rýchlo a na dlhú dobu. Pomalý metabolizmus vás potom s najväčšou pravdepodobnosoťu trápiť nebude.

TIP: Prečítajte si ako funguje váš metabolizmus a lepšie pochopíte všetko okolo.

2. Nedostatok bielkovín vo vašom jedálničku taktiež spôsobuje pomalý metabolizmus!

Zoznam potravín s vysokým obsahom bielkovín, ktoré sú pre telo dôležité.

Jesť potraviny s vysokým obsahom bielkovín je nesmierne dôležité pre dosiahnutie a udržanie si zdravej hmotnosti. Štúdie ukázali, že okrem väčšieho pocitu sýtosti, vysoký príjem bielkovín môže významne zvýšiť rýchlosť, ktorou vaše telo spaľuje kalórie.

Zvýšenie rýchlosti metabolizmu, ku ktorému dochádza po trávení, sa nazýva tepelný efekt jedla. Tepelný efekt bielkovín je oveľa vyšší ako tepelný efekt sacharidov a tukov. V skutočnosti bolo pozorované, že jedenie proteínov dočasne zvýši metabolizmus približne o 20 až 30 %, v porovnaní s 5 – 10 % zo sacharidov a 3 % alebo menej z tukov.

Hoci rýchlosť metabolizmu sa nevyhnutne spomaľuje so znížením hmotnosti a pokračuje v spomaľovaní pri udržiavaní hmotnosti, vyšší príjem bielkovín môže viesť k zmierneniu tohto efektu.

Štúdie zistili, že ľudia potrebujú zjesť aspoň 0,5 gramu bielkovín na 1 kg telesnej hmotnosti, aby sa zabránilo spomaleniu metabolizmu počas a po strate hmotnosti. Bielkoviny sú teda liekom na pomalý metabolizmus.

MojaVýživa.sk radí: Snažte sa udržať si dostatočný príjem bielkovín za každých okolností. Pokiaľ držíte diétu alebo pravidelne cvičíte, tak odporúčame proteínové doplnky výživy, ktoré zabezpečia naozaj dostatočné množstvo bielkovín.

3. Veľa sedíte a chýba vám POHYB!

Aj práca počas ktorej sedíte niekoľk ohodín denne ovplyvňuje metabolizmus.

Možno ste ani netušili, ale sedavý spôsob života vedie k významnému zníženiu počtu kalórií spálených za deň. Bohužiaľ, životný štýl mnohých ľudí je ovplyvnený  sedením v práci alebo v škole,  čo môže mať negatívny vplyv na rýchlosť metabolizmu a celkový zdravotný stav.

Cvičenie alebo športovanie má na množstvo spálených kalórií a pomalý metabolizmus opačný efekt. Dokonca aj základná fyzická aktivita ako je státie, upratovanie, chodenie po schodoch vám môže pomôcť spáliť nemalé kalórie.

Tento druh činnosti je označovaný ako necvičebná aktivita termogenézy. Jedna štúdia prišla k záveru, že vykonaním vysokého množstva necvičebnej aktivity termogenézy môžeme spáliť až 2 000  kalórií denne. Avšak, také dramatické zvýšenie nie je pre väčšinu ľudí reálne.

Iná štúdia zasa zistila, že počas sledovania televízie spálite v priemere o 8 % menej kalórií, než pri písaní na počítači a v priemere o 16 % menej kalórií než pri státí. 1 prechádzka denne by mala byť samozrejmosťou!

4. Nedostatok spánku

Zdravý spánok vám pomôže v boji s únavou a nedostatkom energie.

To, že spánok je veľmi dôležitý pre zdravie nie je vôbec novinka. Ak spíte menej hodín, než je potrebné môžete zvýšiť riziko vzniku mnohých ochorení vrátane srdcových chorôb, cukrovky a depresie. Nedostatočný spánok môže tiež znížiť rýchlosť metabolizmu a zvýšiť pravdepodobnosť nárastu hmotnosti.

Výskum poukázal u zdravých dospelých, ktorí spali len štyri hodiny za noc a to päť nocí po sebe, na pokles úrovne metabolizmu v priemere o 2,6 %.  Rýchlosť metabolizmu účastníkov sa vrátila do normálu po nasledujúcich 12 hodinách nerušeného spánku.

Nedostatok spánku je zhoršený pospávaním cez deň namiesto spánku v noci. Tento spánok narúša denný rytmus tela, biologických zmien v tele, ktoré sa vyskytujú v reakcii na svetlo a tmu v priebehu 24-hodinového cyklu.

Dlhodobé obmedzenie spánku v kombinácii s narušením cirkadiánneho rytmu významne znižuje pokojovú rýchlosť metabolizmu v priemere o 10 %. Nepríjemným efektom býva aj únava a ospalosť počas dňa.

5. Pitie sladených nápojov = spomalenie metabolizmu

Pitie sladených nápojov vplýva na metabolizmus spomaľujúco.

Cukrom sladené nápoje sú zo zdravotného hľadiska absolútne najhoršie. Vysoká spotreba takýchto nápojov je spojená s najrôznejšími zdravotnými problémami vrátane inzulínovej rezistencie, diabetu a obezity.

Väčšinu negatívnych účinkov cukrom sladených nápojov možno pripísať fruktóze. Kockový cukor obsahuje 50 % fruktózy, zatiaľ čo vysoko fruktózový kukuričný sirup obsahuje až 55 % fruktózy.

Súvislosť medzi cukrom v nápojoch a  spomalením metabolizmu potvrdzujú viaceré výskumy. U ľudí s nadváhou a obéznych ľudí, ktorí konzumujú 25 % svojich kalórií vo forme sladených nápojov, bol spozorovaný výrazný pokles rýchlosti metabolizmu.

Je všeobecne známe, že nadmerná spotreba fruktózy podporuje zvýšené ukladanie tuku v bruchu a pečeni. Aby ste sa vyhli pomalému metabolizmu, tak vám odporúčame používať len zdravé náhrady cukru.

6. Málo cvičíte

ZAčnite cvičiť viac a aj váš metabolizmus sa dokáže zefektívniť.

Cvičenie s váhami je skvelá stratégia, ako váš metabolizmus udržať v správnej kondícii. Silový tréning zvyšuje efektivitu metabolizmu u zdravých ľudí, rovnako ako aj u tých, ktorí majú ochorenie srdca, trpia nadváhou alebo obezitou.

Silový tréning zvyšuje svalovú hmotu, ktorá tvorí veľkú časť beztukovej hmoty tela. Väčšie množstvo svalovej hmoty výrazne zvyšuje počet kalórií, ktoré spálite v pokoji.

Už len 10 minút denne po dobu 3 dní v týždni dokáže spomalený metabolizmus zefektívniť o 7 – 10 %, pričom spálite okolo 125 kalórií za deň.

Na druhej strane u ľudí, ktorí nerobia žiadny silový tréning môže dôjsť k poklesu rýchlosti metabolizmu – najmä s pribúdajúcim vekom.

Pomalý metabolizmus môžete napraviť, je to vo vašich rukách…

Vyššie uvedené chyby a ich výskyt v životospráve môžu byť dôvodom spomaľovania metabolizmu a priberania na váhe. Pokiaľ sa im úspešne vyhnete, môžete predísť týmto problémom a pokúsiť sa ich minimalizovať. Našťastie existuje aj mnoho dôvodov, ktorými si pomalý metabolizmus dokážeme zrýchliť a jednoduchšie schudnúť nechcené kilogramy.

6 dôvodov, prečo máte pomalý metabolizmus
4.8 (95%) 12 hlasov

0 komentárov

Pridať komentár