Alkohol pri chudnutí a cvičení

Celosvetový fenomén a metla ľudstva. Áno reč je o alkohole, ktorý nie je len nápojom, ale môžeme ho pokojne považovať aj za potravinu. Obsahuje totiž veľké množstvo energie. V tomto článku sa preto zameriame predovšetkým na vplyv konzumácie alkoholu na našu telesnú hmotnosť. Mnoho ľudí určite zaujíma spojenie alkohol a chudnutie, respektíve alkohol a priberanie.

Pomáhajú alkoholické nápoje pri chudnutí alebo naopak vedú k priberaniu?

Stres je začiatkom

Pre súčasný moderný vek je charakteristický životný štýl typu “málo pohybu, veľa jedla a stres”. Netreba sa tomu čudovať. Dennodenne sme cez médiá vystavovaní veľkému stresu či už kvôli politickej situácii alebo potrebe udržať si určitú životnú úroveň, na ktorú sme si navykli. Veľa z nás taktiež podlieha stresu kvôli honbe za bohatstvom.

Človek sa snaží s týmto tlakom vyrovnať a eliminovať negatívne dôsledky stresu. Nemusíte byť odborníkom na stres a zdravie, no napriek tomu vo svojom podvedomí dobre viete, že sa ho jednoducho musíte zbaviť. A práve sem sa dostávame k problému. V škole nás nikto neučil ako odolať stresu a tak prichádza na rad najjednoduchšie riešenie. Správne – alkohol.

Alkohol pri chudnutí a cvičení

Alkoholické nápoje hrajú v kvalite nášho zdravia veľmi dôležitú úlohu. Možno si to pri posedení s priateľmi neuvedomujete, no alkohol obsahuje v 100 gramoch až 700 kalórii (2 900 kJ). Už chápete prečo sa po pár panákoch cítite plní energie, máte oveľa väčšiu chuť hýbať sa a tancovať? Alkohol je významným zdrojom energie a to je z nášho pohľadu veľký problém.

Ak máme uvažovať o primeranej a neprimeranej konzumácii alkoholu, tak sa však pozrieť na obe strany mince. Na jednu misku váhy dáme pozitívne efekty a na tú druhú stranu negatívne dôsledky.

Pozitívne účinky (pijeme s mierou):
  • potláča stres a pomáha mozgu relaxovať
  • odstraňuje “zábrany” a hanblivosť
  • znižuje riziko mozgových mŕtvic
  • znižuje riziko vzniku obličkových/žlčníkových kameňov
  • zvyšuje hladinu dobrého cholesterolu (HDL)
  • znižuje krvný tlak spôsobený stresom
  • zvyšuje kostnú denzitu
  • znižuje riziko vzniku artritídy

Negatívne účinky (neprimerané pitie):
  • zvyšuje riziko rakoviny (pažerák – ak vyvolá dávenie)
  • spôsobuje chudokrvnosť
  • nadmerné ukladanie železa v orgánoch
  • pôsobí negatívne na myokard
  • spôsobuje zápal pečene a pankreasu
  • spôsobí metabolické prekyslenie
  • nadmerné odvodňovanie organizmu
  • a mnoho ďalších

Menej a pravidelne je lepšie

Pravidelné popíjanie alkoholických nápojov je všeobecne považované za alkoholizmus. Príležitostná konzumácia alkoholu “pristane” nežnejšiemu pohlaviu a v podstate sa rozprávame o akejsi spoločenskú záležitosť. Zatiaľ neriešime to, o aký konkrétny alkoholický nápoj ide. Jednorázové a nadmerné užívanie alkoholu je veľmi nebezpečné.

Najviac ohrození rizikami sú ľudia s problémami pečene, pankreasu a obličiek (tieto ochorenia sa vo väčšine prípadov združujú). Okrem toho majú príležitostní vyznávači alkoholu slabú schopnosť metabolizovať tekutiny s obsahom alkoholu. V drvivej väčšine prípadov sa jedná práve o dámsku populáciu.

Alkohol pri chudnutí nie je dobrým nápadom pre žiadnu ženu. Vyhnite sa mu ak je to vo vašich silách.

Nežnejšie pohlavie znáša konzumáciu alkoholu oveľa ťažšie.

Aké je primerané množstvo pri chudnutí?

Na mieste je teda otázka – koľko alkoholu sa pokladá za vlastne primerané množstvo? Je to síce nepísaným medicínskym pravidlom, no za denné odporúčané množstvo alkoholu sa považuje 30 g pre mužov a 20 g pre ženy.

Z rôznych typov alkoholických nápojov tak vyplýva obsah alkoholu, ktorý môžete skonzumovať bez toho, aby došlo k spomínaným rizikám. Napríklad čo sa týka červeného a bieleho vína, tak sa jedná o 3 dcl. Ak je reč o tvrdom alkohole, tak sú to 2 panáky a ak o čapovanom pivku, tak maximálne 2 pollitrové pivá. Presný počet vám však bohužiaľ povedať nemôžeme, keďže druhov alkoholických nápojov je ako húb po daždi.

Pozor na zloženie

Avšak ani typom alkoholu to nekončí. Zákernosť alkoholických nápojov spočíva v tom, že môžu obsahovať aj pridané látky – cukry, farbivá či dokonca aj tuky. Typickým príkladom takého nápoja je Radler, ktorý síce neobsahuje veľké množstvo alkoholu, no za to spomínaných neželaných zložiek má v sebe dostatok. Ak odoláte, tak sa nabudúce vyhnite aj známym drinkom ako Mojito, Sex on the Beach či chutnej whisky s colou. O vaječných a čokoládových koňakoch snáď ani nemusíme hovoriť.

Jednoducho platí pravidlo – čím je zloženie dlhšie, tým je “fľaša” plnšia pridaných látok. Tie môžu byť vskutku nebezpečné nielen ak sa jedná o priberanie, ale tiež zaplavujú a oslavujú pečeň. Príkladom takých látok sú rôzne siričitany.

Aby sme však boli spravodlivý a nekrivdili všetkým nápojom s obsahom alkoholu, tak musíme spomenúť aj fakt, že niektoré z nich obsahujú aj priaznivé látky. Napríklad také červené víno je skvelým antioxidantom vďaka látke resveratrol a trieslovinám. Pivo má zasa sedatívne látky z chmeľu a malý obsah vitamínov dôležitej skupiny B.

Alkohol = energia

Keď sme si už čo to povedali o zložení, odporúčanom množstve a rizikách spojených s nadmerným pitím alkoholu, tak sa poďme konečne pozrieť ako sa veci majú pri chudnutí. Ak ste očakávali “presnú” tabuľku, tak vás bohužiaľ sklameme. Ľudia zvyknú kombinovať alkohol veľmi v rôznych podobách a hlavne je potrebné si uvedomiť fakt, že často nejde len o čistý alkohol, ale taktiež aj o pridanú energiu z cukru (ak sa jedná o sladené nápoje).

Napríklad letné a chutné Mojito z reštaurácie obsahuje približne 0,4 dcl tvrdého alkoholu. 10 gramov alkoholu má 70 kalórii (290 kJ) a keďže Mojito obsahuje zhruba 15 g cukru, tak prirátame ďalších 60 kalórii (250 kJ). Celkom sa tak jedná až o 130 kcal (540 kJ)!

Energetická a nutričná hodnota alkoholických nápojov vrátane sladkého Mojita.

Mojito a iné drinky obsahujú veľké množstvo cukru.

Poďme si však povedať viac o najobľúbenejšom alkoholickom nápoji, ktorému sme venovali pár slov aj vyššie. Polliter čapovanej “desiatky” má presne 185 kalótii (780 kJ), no “dvanástka” má už ohromných 230 kalórii (960 kJ). Už chápete prečo sa hovorí, že mužom rastie pivné brucho? Väčšinou (alebo skôr nikdy) to neostane len pri jednom pive, takže z krčmy si väčšinou každý pán privezie okolo 400 – 500 kalórii (1 980 – 2 000 kJ). Áno, na prvý pohľad to vypadá nevinne. Ale uvedomte si, že sa jedná o približne 20 – 30% odporúčaného denného množstva energie.

Čím ste starší, tým horšie

Pri pití platí zákonitosť, že čím ste starší, tým váš organizmus zvláda trávenie alkoholu ťažšie. Samozrejme tým nechceme povedať, že podporujeme súčasný trend, kedy neplnoleté deti na svojich narodeninových oslavách a chatách holdujú alkoholu. Nie, to že sú mladšie neznamená, že im alkohol vážne neubližuje.

Pri trávení alkoholu vznikajú pomerne jedovaté látky (na mysli máme najmä acetaldehyd) a práve tie neprospievajú staršiemu organizmu. Ak máte problém s nadváhou tak sa riziko stupňuje, keďže pankreas je značne vyčerpaný a pečeň obsahuje aj značné množstvo tuku.

Piť alebo nepiť počas chudnutia?

Do stavu nadváhy ste sa bohužiaľ dostali sami. Je potrebné si to uvedomiť. Buď ste to docielili nevhodným stravovaním alebo v dôsledku nadmernej konzumácie alkoholu. Ak ste sa preto rozhodli zmeniť svoj životný štýl a schudnúť, tak pre zníženie hmotnosti odporúčame s alkoholom skoncovať raz a navždy.

V prípade mužského pokolenia odporúčame prestať piť aj pivo a sladké alkoholické nápoje, ženy by sa tiež mali vyhnúť napríklad šampanskému. Áno, v tomto článku sme písali aj o priaznivých účinkoch alkoholu. Niektorým ľuďom primerané množstvo alkoholu (červeného vína) prospeje, ale existuje tu aj riziko závislosti. Ale to by už bolo na inú tému a iný článok.

Pár slov na záver

Myslíte chudnutie vážne? Prestaňte piť pivo, víno, proste čokoľvek. Alkohol a chudnutie sa k sebe nehodí. Váš organizmus je zvyknutý na prísun energie z nápojov s obsahom alkoholu. V niektorých prípadoch to dokonca môže byť veľmi kľúčový príjem energie počas dňa. Ak neprestanete piť, tak neznížite svoj energetický príjem. A potom sa nečudujte, že máte problém schudnúť.

Nepijete alkohol a aj tak sa vám nedarí schudnúť?

Objednajte sa na konzultáciu s výživovým odborníkom, ktorý vás kompletne vyšetrí. Na základe vášho metabolizmu a zdravotného stavu vám zostaví jedálniček na mieru a poskytne cenné rady a tipy. Konzultácia stojí len 7,9€, teda toľko čo jeden obed.

 

 

Alkohol pri chudnutí a cvičení
5 (100%) 7 hlasov

0 komentárov

Pridať komentár