NAČÍTAVAM

Kliknite a začnite písať.

Superpotraviny Zaujímavosti Zdravá výživa

Arašidové maslo by ste mali jesť kvôli týmto dôvodom!

Zdieľať

História arašidového masla sa začala písať na americkom kontinente. Kým na začiatku 20. storočia bolo v Spojených štátoch arašidové maslo výsadou bohatej vrstvy a spoločenskej smotánky, ktorá si zvyčajne nechávala servírovať hrianku alebo sendvič natretý touto pochúťkou k čaju, vy si v súčasnosti môžete proteínové arašidové maslo dopriať kedykoľvek naň dostanete chuť. Samozrejme s mierou a iba za predpokladu, že nepatríte k malému percentu populácie, ktorá je na arašidy alergická. Konzumácia arašidového masla je však vo všeobecnosti zdravá a prináša so sebou niekoľko zdravotných benefitov. Pozrime sa teda na konkrétne dôvody, pre ktoré by ste mali arašidové maslo zaradiť aj na váš jedálny lístok.

Arašidové maslo

Arašidové maslo vyberajte ostražito

Arašidové maslo obsahuje zdravé tuky, bielkoviny, vlákninu, vitamíny, minerály a antioxidanty, ktoré vám môžu preukázať neoceniteľnú službu pri prevencii rôznych ochorení. Aby tomu však bolo naozaj tak, v regáloch predajní si vyberajte iba skutočnú kvalitu.

Pravé arašidové maslo nenájdete v arašidovej nátierke, ale iba v kvalitnom výrobku pozostávajúcom z arašidov. Ak už neviete odolať sladším alternatívam arašidového masla uprednostnite výrobky, ktoré obsahujú cukor v nižšom množstve, poprípade sú ochutené kokosovým cukrom.

Podobne vyberajte aj pri arašidových maslách ochutených soľou. V tomto prípade si vyberte taký výrobok, ktorého obsah soli sa pohybuje maximálne na 2 %. Iba arašidové maslo vyrobené z kvalitných surovín obsahuje dostatok spomínaných živín a látok.

Chcete skutočne pravé arašidové maslo?

Ak chcete mať istotu, že kupujete skutočné arašidové maslo a nie len nátierku s arašidovou príchuťou, tak buďte pri výbere opatrný. Dobrým spôsobom je nakupovať arašidové maslo online, vďaka čomu si môžete jeho zloženie dôkladne preštudovať v pohodlí domova.

Srdce vám za arašidové maslo poďakuje

Popri sacharidoch a bielkovinách sú tuky jednou z troch najdôležitejších zložiek nášho jedálnička. Pravidelnou konzumáciou arašidového masla doprajete svojmu telu dávku zdravých tukov v podobe nenasýtených mastných kyselín, ktoré v konečnom dôsledku prospejú vášmu srdcu.

O význame nenasýtených mastných kyselín v súčasnosti snáď už nikto nepochybuje, pretože ich účinky pri prevencii pred srdcovo-cievnymi ochoreniami sú podložené mnohými vedeckými štúdiami. Nenasýtené mastné kyseliny znižujú hladinu „zlého“ LDL cholesterolu v krvi, ktorý je rizikovým faktorom viacerých vážnych ochorení.

 

Arašidové maslo, zdroj dôležitého draslíka

Arašidové maslo obsahuje celý rad minerálov. Z minerálnych látok vyzdvihneme draslík, ktorý napomáha udržiavať správnu rovnováhu vody v organizme a zohráva dôležitú úlohu pri trávení bielkovín a uhľohydrátov. Draslík je však predovšetkým výbornou prevenciou pred vysokým krvným tlakom, kardiovaskulárnymi ochoreniami, infarktom a mozgovou príhodou.

Jedenie arašidového masla môže byť vhodnou alternatívou ako organizmu zabezpečiť prísun tohto dôležitého minerálu. Nedostatok draslíka v organizme môže mať na svedomí užívanie antibiotík alebo preháňadiel, hnačka, choroba obličiek, nedostatok horčíka alebo nadmerná konzumácia alkoholu. Znížené hodnoty draslíka v krvi sa môžu prejaviť svalovými kŕčmi, pocitmi tŕpnutia, celkovou únavou a ospalosťou, búšením srdca a spomínaným vyšším krvným tlakom.

Arašidy a arašidové maslá

Tráviaci trakt bez žalúdočných a črevných problémov

Pre zachovanie si primeraného zdravotného stavu je nevyhnutná konzumácia vlákniny. Denná odporúčaná dávka potravinovej vlákniny je 20 – 25 gramov na deň. Každá lyžička arašidového masla tak prispieva k celkovému dennému príjmu predovšetkým nerozpustného typu vlákniny.

Význam dostatočného príjmu vlákniny je všeobecne známy. Okrem efektívneho znižovania hladiny cholesterolu v krvi a stabilizácie hodnôt cukru v krvi je konzumácia vlákniny tou najistejšou cestou ako si udržať bezproblémové trávenie.

Plynatosť, zápcha alebo naopak častejšie hnačky sú v prípade dostatočného príjmu vlákniny minulosťou. Priaznivé účinky vlákniny môžete pocítiť aj pri problémoch so žlčníkom. To však nie je všetko, pretože vďaka vláknine sa môžete vyhnúť rakovine hrubého čreva a ochoreniam tráviaceho traktu. Popri dostatočnom príjme vlákniny netreba zabudnúť ani na primeraný pitný režim.

Antioxidanty, ktoré všade nenájdete

Arašidové maslo je výborným zdrojom antioxidantov, z ktorých sa oplatí spomenúť predovšetkým resveratrol. Tento prírodný antioxidant zo skupiny polyfenolov však nie je úplne bežnou látkou a nájdete ho iba v arašidoch, červenom víne, kakau, čučoriedkach alebo ríbezliach.

A čím ja taký výnimočný? Resveratrol má antibakteriálne i protizápalové účinky, pozitívne stimuluje imunitný systém, chráni pokožku, upravuje krvný tlak, u mužov prispieva k prevencii rakoviny prostaty a napokon znižuje riziko infarktu alebo mozgovej príhody. Arašidové maslo je dobrým prírodným zdrojom resveratrolu, ktorý vám pomôže zvýšiť príjem tohto významného antioxidantu.

Arašidové maslo vs. proteíny

Proteíny, alebo ak chcete bielkoviny, sú základnou stavebnou jednotkou nášho tela, ktorá sa podieľa na výstavbe svalovej hmoty. V našej strave sa však častokrát nachádza príliš veľa živočíšnych bielkovín a minimum tých rastlinných. No a práve arašidové maslo vášmu telu poskytne dostatok kvalitných rastlinných proteínov, pretože 100 gramov arašidového masla zvyčajne obsahuje až 30 gramov bielkovín (špeciálne proteínové arašidové maslá aj viac).

Bielkoviny sú tvorené aminokyselinami. Avšak iba pestrá a vyvážená strava s dostatočným príjmom rastlinných bielkovín dokáže pre organizmus zabezpečiť primeraný prísun všetkých esenciálnych aminokyselín. Ak budete teda popri živočíšnych proteínoch jesť arašidové maslo s celozrnnými pekárenskými výrobkami, ktoré sú zdrojom ďalších esenciálnych aminokyselín, tak si môžete byť istí, že svojmu telu dodáte všetky aminokyseliny potrebné pre optimálne fungovanie organizmu.

Arašidové proteínové maslá

Osvedčený pomocník pri diéte

Arašidové maslo býva často zaraďované do 90 dňového diétneho režimu. Nahradenie nasýtených tukov v strave zdravšími alternatívami je prospešné nielen pre zlepšenie zdravia, ale z diétneho pohľadu je arašidové maslo s obsahom zdravých tukov pri diétnych opatreniach využívané najmä na eliminovanie pocitov hladu. Aj vďaka obsahu vlákniny a bielkovín dokáže arašidové maslo vyvolať pocit sýtosti, takže jeho konzumáciou odpadnú večerné nájazdy na chladničku. Počas diéty si môžete dopriať 2 – 4 lyžice arašidového masla.

Arašidové maslá ocenia aj športovci

Arašidové maslo sa často objavuje na jedálnom lístku nielen vyznávačov zdravého životného štýlu, ale aj fitnessiek, silových športovcov a kulturistov. Dôvod je prozaický. Arašidové maslo im dodá extra dávku živín a kalórií potrebných nielen na budovanie svalovej hmoty, ale aj na podanie patričného športového výkonu.

Spomenúť však môžeme diétny režim fitnessiek a kulturistov, zameraný na vyrysovanie svalstva, pretože aj tu nájde proteínové arašidové maslo svoje uplatnenie. Jeho konzumácia môže vtedy prispieť k ochrane svalovej hmoty.

Alergia na arašidy? Dávajte si pozor!

Azda jedinou nevýhodou arašidového masla je fakt, že arašidy sú pre niektoré osoby silným alergénom. Príznaky alergie na arašidy sa zvyčajne objavia do niekoľkých minút po konzumácii arašidov a najčastejšie sa prejavia v podobe vyrážok na pokožke, svrbenia v hrdle a ústach, hnačky, kŕčov v bruchu, nevoľnosti alebo zvracania.

Ťažšia alergická reakcia môže byť sprevádzaná zúžením dýchacích ciest, dýchavičnosťou a anafylaktickým šokom, ktorý je život ohrozujúcim stavom. Akákoľvek alergická reakcia by preto nemala ostať bez povšimnutia a vždy by ste mali vyhľadať svojho lekára.

Ak vám však konzumácia arašidového masla nespôsobuje zdravotné komplikácie, tak si pokojne vychutnávajte túto plnohodnotnú superpotravinu. Veď zdravotných benefitov ktoré vám ponúka arašidové maslo je viac než dosť.

Arašidové maslo by ste mali jesť kvôli týmto dôvodom!
5 (100%) 7 hlasov
Marika Čierniková

8 rokov sa venujem fitness modelingu. Zdravá a vyvážená strava je podľa mňa pri cvičení i chudnutí najdôležitejšia. Snažím sa zdieľať svoje skúsenosti a poradiť každému, kto sa nevie vymaniť z nekonečného blúdneho kruhu. Okrem cvičenia rada cestujem a pečiem chutno-zdravé dobroty. :-)

  • 1

Pridať komentár

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Sleduj náš Instagram