Kliknite a začnite písať.

Detoxikácia Superpotraviny Zdravá výživa

Červené plody z našich záhrad

Zdieľať

Vybehnúť do záhradky a nájsť tam krásne dozreté plody jahôd, čerešní, višní, malín alebo ríbezlí. To je sen nejedného z nás. Ovocie chutí inak ako to kupované v obchode. Aj keď nemáte svoju záhradku, je veľa možností ako si v sezóne doplniť svoj jedálniček o tieto výnimočné červené plody. Viete aké majú účinky na vaše zdravie? Poďme sa na to bližšie pozrieť.

Jahody

Jahody sú u nás veľmi obľúbeným ovocím. Ich chuť a vôňa sú veľmi príjemné a iba málokto odolá čerstvým jahodám alebo jedlám a výrobkom z jahôd. Vrchol jahodovej sezóny je na prelome mesiacov jún a júl. V tomto období sa dajú vypestovať ale aj kúpiť tie najlepšie jahody od domácich pestovateľov. Jahody sú dostupné celoročne v našich obchodoch ale treba si naozaj rozmyslieť či tieto zo zahraničia dovezené jahody nemôžu viac uškodiť aj napriek ich známym pozitívnym účinkom na naše zdravie.

Ako vplývajú jahody na naše zdravie.

Jahody majú až 90% svojho objemu z vody a obsahujú najmä vitamíny ako vitamín A, vitamín B1, B2, B3, B6, vitamín C a E. Z minerálnych látok majú v jahodách zastúpenie bór, draslík, fluór, mangán a horčík. Potvrdený je aj antioxidačný účinok vďaka červenej farbe tvorenej prítomnými rastlinnými pigmentami tzv. polyfenolmi.

Jahody sa hodia pri diétach vzhľadom na ich nízky obsah kalórií, vysoký obsah vody a vlákniny. Toto základné zloženie jahôd spolu s vitamínom C, flavonoidmi, mangánom, fosforom a vitamínmi radu B pomáha udržiavať náš tráviaci trakt v dobrej kondícii. Odporúča sa konzumácia jahôd pri vysokom krvnom tlaku pre vysoký obsah draslíka a v tehotenstve sú bohatým zdrojom kyseliny listovej.

Čerešne

Tieto malé červené plody s kôstkou uprostred dozrievajú v našich končinách v júni. Je dôležité odsledovať zretie čerešní. Na začiatku sú síce menej sladké ale aj menej červivé. Teda predpokladáme že nemáte stromy ošetrené všetkou možnou chémiou.

Čo obsahujú čerešne a prečo by sme ich mali jesť?

Podobne ako jahody sú z väčšej časti tvorené z vody a obsahujú celý rad minerálov a vitamínov. Horčík, železo, jód, fosfor, zinok, vápnik, vitamíny A, B, C a P. Čerešne pomáhajú pri tráviacich ťažkostiach, odstraňujú zápchu a detoxikujú organizmus. Určite si ich zaraďte do jedálnička pri chudnutí, pre zvýšenie imunity a pre zdravé srdce.

Čerešne majú omladzujúce účinky vďaka množstvu antioxidantov. Obsiahnutý vitamín A udržuje hydratovanú vlasovú pokožku, vitamíny B a E pomáhajú pri zlepšovaní krvného obehu čoho výsledkom sú zdravé a krásne vlasy.

Maliny

Pestovanie malín najmä v teplejších častiach územia nie je náročné. Skôr naopak, je potrebné myslieť pri sadení na to, že korene dokážu pod zemou „precestovať“ aj niekoľko metrov a následne vznikne nový krík. Maliny majú nezameniteľnú chuť a malé plody sa tešia veľkej obľube ako u detí tak aj u dospelých. Nedozrievajú naraz ako napr. čerešne a preto je možné si ich vychutnávať dlhšiu dobu.

Obsiahnuté vitamíny a minerály pomáhajú udržiavať zdravé oči, pomáhajú pri chudnutí a zlepšujú trávenie. Zlepšujú plodnosť a sexuálne zdravie. Rovnako ako plody, aj listy malín majú pozitívny účinok napr. pri trávení pridaním pár listov malín do čaju.

Ríbezle

Na rozdiel od predchádzajúcich plodov, ríbezle majú menej lahodnú chuť a sú skôr kyslé aj keď sú dozreté, pretože obsahujú vysoké množstvo vitamínu C a posilňujú tým imunitný systém. Dozrievajú od júna až do augusta a poznáme niekoľko farebných odrôd. Ich pestovanie nie je náročné, sú však náchylné na niektoré choroby a škodcov (vošky), preto je ich potrebné včas väčšinou chemicky ošetriť.

Okrem spomínaného posilňovania imunity pozitívne vplývajú aj pri vysokom cholesterole a krvnom tlaku, udržiavajú zdravé srdce a vďaka vysokému obsahu vápnika (aj horčíka a mangánu) upokojujú nervy a zlepšujú náladu.

Čierne ríbezle pomáhajú bojovať proti vypadávaniu vlasov a olej z čiernych ríbezlí je s obľubou používaný v prípravkoch proti ekzémom a v krémoch na suchú a poškodenú pokožku.

Spracovanie a uskladnenie červeného ovocia

Najlepšie je tieto vitamínové bomby konzumovať samozrejme čerstvé, ale väčšina z týchto červených ovocí je náchylná na rýchle skazenie a preto je možné vyrobiť z nich rôzne džemy, sirupy, nanuky alebo ich len jednoducho zamraziť. Výborné sú aj na rôzne koláče, bublaniny, torty alebo ovocné poháre a dnes moderné smoothie.

Jahodovo-malinové smoothie

Na 2 porcie jahodovo-malinového smoothie potrebujete 1,5 hrnček jahôd, 1 hrnček malín, pár lístkov mäty, 300ml nízkotučného jogurtu a lyžičku medu. Rozmixujete a nalejete do pohárov, ktoré pre efekt môžete dozdobiť lístkom z mäty a čerstvou jahodou.

Pridať komentár

Your email address will not be published. Required fields are marked *