Kliknite a začnite písať.

Choroby a ochorenia

Čo jesť pri chrípke a prechladnutí

Zdieľať

Chrípková sezóna je v plnom prúde a napriek tomu, že ste sa kašľaniu, smrkaniu a kýchaniu kolegov, priateľov či najbližších rodinných príslušníkov vyhýbali, choroba vás dostala do kolien. Ako pomôcť svojmu organizmu dostať sa späť na nohy? Poradíme vám, čo jesť pri prechladnutí a ako prírodnými potravinami posilniť imunitný systém.

Stravovanie pri chrípke

Patríte medzi ľudí, ktorí sa pri prvých náznakoch choroby liečia oddychom, karanténou a domácimi receptami na imunitu starých mám? Možno ste v skupine vyťažených bacilonosičov, ktorí symptómy zaháňajú tabletkami a fungujú ďalej, akoby sa nič nedialo. Či už sa radíte do prvej, alebo druhej kategórie, jedlo, ktoré konzumujete má na zdravotný stav veľký vplyv.

To, čo dávame do úst totiž prejde celou tráviacou sústavou, ktorá priamo súvisí so vstrebávaním živín a celkovou obranyschopnosťou organizmu. Správna strava pri chrípke dokáže pomôcť imunitnému systému popasovať sa s vírusmi či baktériami oveľa ľahšie. Ktoré zbrane v boji proti chrípke a prechladnutiu sú teda najvyššieho kalibru?

Horúci vývar

Slepačia polievka je medicína overená nielen mnohými generáciami mamičiek, ale aj lekárov. Je ľahká a hrejivá na stiahnutý žalúdok, soľou pomáha dezinfikovať hrdlo a udržať vodu v tele, vyvareným mäsom či kosťami dodáva potrebné aminokyseliny a bielkoviny. K rýchlejšiemu zotaveniu prispeje aj zelenina s vitamínmi a minerálmi, ktorá aj v takejto forme zefektívňuje boj proti infekciám.

Prechladnutie a strava bohatá na vitamín C

Vo chvíľach, keď cítite, že je váš imunitný systém skúšaný, nezabudnite zvýšiť dávky čerstvého ovocia a zeleniny. Sústreďte sa predovšetkým na tie plody, ktoré obsahujú veľa vitamínu C. Nie sú to len známe citrusy, ale najmä:

  • z ovocia šípky, rakytník, žihľava, čierne ríbezle, kivi, jahody;
  • zo zeleniny petržlen, karfiol, kaleráb, brokolica, špenát, ružičkový kel, pažítka a samozrejme biela kapusta.

Mnoho ľudí oveľa radšej volí vitamín C vo forme tabletiek. Pamätajte však, že strava pri prechladnutí nemá pozostávať len z výživových doplnkov. Radšej siahnite po vitamíne C v prirodzenom a surovom stave. Nebudete tak zbytočne zaťažovať tráviaci trakt či obličky, na ktorých sa v prípade nadmernej konzumácie prejavia nežiadúce účinky.

Navyše, prebytok vitamínov sa aj tak vylúči močom, čo si môžete všimnúť na zmene jeho farby. Napríklad, ak sa pri užívaní výživových doplnkov jeho odtieň zmení na neónovo žltý, vaše telo vám dáva signál, že ste to pravdepodobne prehnali s vitamínmi skupiny B.

Cibuľa a cesnak na akýkoľvek spôsob

Ak sa váš stav z tečúceho nosa zmenil na upchaté dutiny sprevádzané bolesťami hlavy či hrdla, aromatickej klasike sa nevyhýbajte. Cibuľa a cesnak chutia málokomu, ale pri chorobe platí, že zlé sa zlým vyháňa.

Cesnak je naturálnym antibiotikom, ktoré infekcie poriadne vyštípe. Má protizápalové účinky a jesť ho tak môžete pri oslabenej imunite, zvýšenej teplote či kašli. Priložiť si ho môžete aj na herpes na pere, ktorý je prejavom vnútornej horúčky. Pokiaľ si netrúfate surové strúčiky cesnaku len tak pohrýzť, potrite ich na strúhadle a zmiešajte s pravým medom.

Ak vám na chuť nejde sladké, uvarte si poriadne silnú cesnakovú polievku. Nezahusťujte ju múkou ani smotanou. Do číreho cesnakového vývaru je pri chrípke najlepšie pridať iba zemiaky, soľ a korenie.

Ďalšou možnosťou s antibakteriálnymi účinkami je aj cibuľový sirup proti kašľu alebo čaj. Uľahčuje vykašliavanie a pomáha telu zotaviť sa. Dospelí sa k tejto možnosti priklonia ľahšie než deti, no špecifickú arómu, vôňu či chuť môžete prebiť medom či citrónovou šťavou.

Čo jesť pri chrípke, keď nechutí?

Bohužiaľ, horúčkové stavy či záchvaty kašľa sprevádza aj zníženie apetítu. Ak sa k chorobe pridružilo nechutenstvo, všetky recepty na stravovanie pri chrípke sú márne. V tejto fáze je potrebné dbať na dostatočný pitný režim, aby sme k hladu nepridružili aj dehydratáciu.

Určite skúste liečivý zázvorový alebo antioxidačný zelený čaj s lyžičkou medu a škoricou. V prípade, že sa vám žalúdok dvíha aj pri pohľade na čaje, skúste po menších dúškach, no častejšie piť minerálnu alebo čistú vodu s citrónom. Ak vám nechutí, nenúťte sa jesť ihneď a s potravinami následne začínajte opatrne. Po pár hodinovej hladovke vás najlepšie osvieži jablko či banán.

Počas chrípkového obdobia je váš jedálniček kľúčový nielen v rámci uzdravovacieho procesu, ale aj všeobecnej prevencie. Obohatiť ho preto môžete o vyššie spomenuté potraviny aj v prípade, že ste úplne zdraví. Svoje telo tak vybavíte muníciou proti útoku armády vírusov ešte skôr, než by ho stihla napadnúť.

Redakcia MojaVýživa

Máte tip na ďalší článok? Napíšte nám na info(at)mojavyziva.sk a veľmi radi spracujeme témy, ktoré vás zaujímajú.

  • 1

Pridať komentár

Your email address will not be published. Required fields are marked *