Kliknite a začnite písať.

Chudnutie Diéty

Ketónová diéta a strava – aké má výhody a nevýhody?

Zdieľať

Ak ste sa už v minulosti pokúšali zredukovať svoju váhu, určite ste ako jeden zo spôsobov zvolili aj obmedzenie príjmu sacharidov. Presne v tom spočíva aj známa ketónová diéta. Absolvovali ste ju teda, keď ste vynechali maškrty? Nie. Keto strava totiž nie je len o minimalizovaní cukru, ale sacharidov všeobecne. Potrebné je nahrádzať ich zvýšenou konzumáciou tukov. Či je táto diéta skutočne efektívna, alebo v nej je nejaký ten háčik vám teraz prezradíme.

Prečo by keto strava mala fungovať?

Princíp ketónovej stravy (alebo tzv. ketógennej diéty) spočíva v obmedzení pravidelného prísunu sacharidov. Riadi sa totiž teóriou, že preferovaným zdrojom energie pre telo nie je glukóza, ale tuk, a to počas takmer celej ľudskej evolúcie.

Možno sa pýtate, ako je teda možné, že náš organizmus spaľuje glukózu? Odpoveď je jednoduchá – máme jej prebytok a naše telo je ako oheň – spáli to, čo mu príde ako prvé do cesty. Ak váš jedálniček tvorí príliš veľa sacharidov, telo si berie primárnu energiu z glukózy, ktorú „má vždy po ruke“ a až potom z tukových zásob, ak vôbec. Výsledkom tohto procesu je tak márna snaha schudnúť, a to aj napriek tomu, že sa skutočne snažíte.

Aby váš organizmus začal páliť doposiaľ nedotknutý tuk, príjem sacharidov by sa mal údajne obmedziť približne na 30 g denne. Telo sa tak dokáže vrátiť ku prirodzeným koreňom vytváraním ketónov, ktoré pomáhajú vyrábať energiu intenzívnejším rozkladom tukov. Tento dosiahnutý metabolický stav sa nazýva ketóza.

Ktoré potraviny a jedlá sú na dosiahnutie ketózy vhodné a ktoré sú, naopak, prísne zakázané sa dozviete v našom predošlom článku o ketogénnej strave s jedálničkom.

Ketónová diéta a jej výhody

  • Zhodenie prebytočných kíl v dôsledku spaľovania tukových zásob a zmiernenia návalov pocitu hladu.
  • Stabilizovanie inzulínu v krvi vďaka strave, ktorá nevyvoláva jeho prudký nárast a pokles. Diéta je preto považovaná za vhodnú pre cukrovkárov či ako preventívne opatrenie pre rodinných príslušníkov, ktorí by mohli diabetes zdediť.
  • Zníženie cholesterolu a krvného tlaku, keďže ketogénna strava je bohatá na dobrý cholesterol. S úbytkom hmotnosti zvykne priamoúmerne klesať aj tlak či výskyt srdcovocievnych ochorení.
  • Zlepšenie koncentrácie, keďže mozog dokáže plnohodnotne čerpať energiu z ketónov. Jej hladina pritom nebude trpieť častými výkyvmi cukru v krvi a preto vašu sústredenosť negatívne neovplyvní, ba práve naopak.
  • Keto strava vie byť nápomocná aj v boji proti akné. Príliš veľa nezdravých sacharidov totiž negatívne vplýva na celý organizmus, a teda aj na pokožku. Ich obmedzením zmiernite výskyt zápalov a zlepšíte svoje zdravie zvnútra i zvonka.
  • Táto forma stravovania má značný vplyv aj pri zmiernení epilepsie. Diéta bola používaná ako podporná liečba, keďže sa symptómy tejto choroby v stave ketózy prejavovali menej frekventovane.

Ketónová diéta a jej nevýhody

  • Keto chrípka, ktorá sa prejavuje počas prvých dní obmedzenia sacharidov pripomína príznakmi klasickú chrípku. Sprevádzať vás v tomto období môže nadmerná únava, bolesti hlavy, nevoľnosť, svalové kŕče či zvýšené močenie. Nezabudnite preto na dostatočný pitný režim. Tento stav zvykne pozvoľne odznieť už po prvom týždni.
  • Zápcha a tráviace ťažkosti taktiež súvisia s náhlou zmenou stravovania a dehydratáciou. Dbajte preto na príjem tekutín a vlákniny. Aby ste predišli páleniu záhy, denný príjem tukov v strave zvyšujte na optimálnych 70 % postupne.
  • Pokles energie v štádiu, kedy si telo zvyká na využívanie nového zdroja energie.
  • Búšenie srdca je menej frekventovaným a len dočasným príznakom, no dokáže od ketogénnej stravy ľudí nadobro odradiť. Ak však trpíte kardiovaskulárnymi ochoreniami, diétu ani neskúšajte.
  • Vypadávanie vlasov sa môže objaviť z dôvodu náhlej nutričnej zmeny, ktorej sa telo nestíha adekvátne prispôsobovať.
  • Jojo efekt, ktorý skazí radosť z úbytku kilogramov väčšine neúspešným keto vytrvalcom. Počas diéty zvykne ručička váhy klesať pomerne rýchlo, no nebuďte prekvapení, ak pri zmene stravovacieho režimu na normálny čísla na displeji budú ukazovať ešte väčšiu hodnotu ako predtým.

Keto diéta a najčastejšie chyby

1. Konzumácia obilnín

Veru, aj pšenica, jačmeň, kukurica, ryža, raž, ovos a pohánka obsahujú veľké množstvo sacharidov. Ľudia, ktorí skúšajú keto stravu ich však naďalej konzumujú v domnienke, že sú predsa zdravé. Ak chcete diétu brať vážne, z príloh ich budete musieť vylúčiť. Nahradiť ich však môžete listovou a hlúbovou zeleninou či väčšou porciou mäsa.

2. Nevyvážena strava

To, že na tanieri obmedzíte sladkosti, ovocie, obilniny, strukoviny, mrkvu, hrášok, zemiaky či alkoholické nápoje ešte neznamená, že máte jesť iba tuky, a to neobmedzene. Nezabúdajte na potrebné bielkoviny. „Všetko s mierou“ tu platí dvojnásobne. Zdravé tuky by mali predstavovať 75 %, bielkoviny 20 % a sacharidy 5% z celkového denného príjmu. Prečítajte si tiež článok o vyváženej strave.

3. Hladovanie

Vyššie spomínaný pomer sa neodporúča dodržiavať len tak. Obmedzenie sacharidov niektorí preženú a nekonzumujú takmer nič. Ketónová diéta však nie je radikálna hladovka. Práve naopak. Najesť sa môžete kľudne 4 – 5 krát do dňa, a z toho 3x dosýta.

4. Nedostatočná výdrž

Na dosiahnutie stavu ketózy je potrebné zotrvať v bezsacharidovom režime aspoň 3 dni. Prísne stravovanie však mnohí vzdajú príliš skoro kvôli poklesu energie, bolestiam hlavy či iným nežiadúcim účinkom, ktoré sme spomenuli vyššie.

Fanúšikovia keto diéty však tvrdia, že vynechanie sladkého croissantu na raňajky vôbec neznie tak zle, keď si predstavia, že namiesto neho si môžu dopriať zapekanú slaninku s vajíčkami a kvalitným tvrdým syrom. Mňam.

5. Podcenenie zdravotného stavu

Tak ako pri všetkých intenzívnych diétach, aj v tomto prípade by ste mali zmenu životného štýlu konzultovať so svojim lekárom. Ketónovú stravu by určite nemali skúšať ľudia s poruchami príjmu potravy, tehotné či dojčiace ženy, ľudia trpiaci ochoreniami srdca, obličkového systému či pečene a onkologickí pacienti.

Redakcia MojaVýživa

Máte tip na ďalší článok? Napíšte nám na info(at)mojavyziva.sk a veľmi radi spracujeme témy, ktoré vás zaujímajú.

  • 1

Pridať komentár

Your email address will not be published. Required fields are marked *