Osobný tréner Dodo Fabo: “Cieľ bez plánu je len želanie!”

Keďže nás niekoľkí čitatelia nabádali k tomu, aby sme pridávali aj rozhovory s trénermi a výživovými poradcami, tak sme sa dnes rozhodli vyspovedať osobného trénera Doda Faba. Pozrime sa spolu na to, čo nám 22-ročný osobný tréner so zanietením pre fitness a hokej prezradil – a vám poradil!

Dodo Fabo poskytol pre náš portál rozhovor o zdravej výžive a chudnutí.

Ahoj Dodo! V prvom rade Ti ďakujeme za ochotu poskytnúť rozhovor pre náš portál MojaVýživa.sk. Prosím predstav sa našim čitateľom. Ako dlho sa venuješ a zbieraš skúsenosti ohľadom výživy a cvičenia?

Dobrý deň, moje meno je Dodo Fabo. Výžive a cvičeniu sa venujem 6 rokov. Ako tréner posledné 3 roky, pred tým ako profesionálny športovec (ľadový hokej) som zbieral vedomosti kvôli zlepšeniu svojho výkonu.

Odkiaľ si tieto vedomosti najčastejšie získaval?

Potrebné vedomosti a informácie získavam predovšetkým z kníh, ktoré sú podložené hodnovernými dôkazmi. Vyhľadávanie informácií a spájanie súvislostí nie je až také jednoduché, keďže momentálne je informačná doba a kvalitných informácií je paradoxne menej ako mylných.

Ako osobný tréner sa venuješ športovcom, rekreačným športovcom alebo aj bežným ľuďom?

Moja klientela zahŕňa aj výkonnostných športovcom (konkrétnejšie sú to hráči ľadového hokeja) a samozrejme aj bežných ľudí, pre ktorých je cvičenie hobby.

Priblížiš nám Tvoj bežný pracovný deň?

Môj pracovný deň prebieha už predchádzajúci večer, kedy si musím pripraviť time – managment, aby som na ďalší deň nestrácal čas organizáciou. Momentálne študujem bakalársky ročník, hrám hokej, a popri tom odovzdávam skúsenosti svojim klientom. Taký typický deň, pre mňa začína ráno o 6:30 a končí vo večerných hodinách pred 22:00.

Osobný tréner Dodo Fabo si rád zahrá hokej aj popri cvičení.

Jozef “Dodo” Fabo (v popredí) hrá momentálne v tíme Paneuropa Kings. V minulosti obliekal aj dres druholigového HK 32 Liptovský Mikuláš. Foto: Starline.sk

S Tvojimi klientmi sa stretávaš len vo fitku?

Samozrejme, že moju klientelu tvoria ľudia rôzneho veku a tak isto aj ľudia, ktorých poznám dlhšie alebo kratšie obdobie. Niektoré vzťahy sú formálne, ale zväčša sa snažím nadobudnúť kamarátsky vzťah.

Vedel by si nám povedať, ktoré chyby v stravovaní alebo pri cvičení sa u ľudí opakujú najčastejšie?

V stravovaní je to trpezlivosť. Málokto dokáže držať jednu koncepciu stravovania dostatočne dlhú dobu, aby uvidel výsledky. Kvôli tomu, že to nejde z hodiny na hodinu ich do odrádza. Druhá vec je čas. Stravovať sa +/- 5 krát denne si nemôže pri svojom zamestnaní každý dovoliť. Pri cvičení je to samozrejme technika a slabé sústredenie na cvičenie, čo môže veľa krát pôsobiť kontraproduktívne.

Ako efektívne tieto nedostatky odstrániť? Skús nám prosím načrtnúť.

Dodržiavať jedálniček a tréningový plán. Týmto nechcem povedať to, aby každý dodržiaval striktné diéty, práve naopak. Stačí držať určitý koncept stravovania a s tým zosúladený tréningový plán. Výsledky sa dostavia oveľa ľahšie a rýchlejšie, než by ste si nastavili latku veľmi vysoko prísnymi diétami a stále ju podliezali.

A čo s takou motiváciou, ktorá je pre dodržiavanie plánu nevyhnutná? Často sa stáva, že odhodlanie veľmi rýchlo vyprchá. Ako ho udržať čo najdlhšie?

Motivácia a odhodlanie. Môj osobný názor na to je taký, že momentálne sme obklopovaný samými motivačnými citátmi alebo obrázkami na sociálnych sieťach, ktorých je už tak veľa, že trošku žijeme v omyle. Rozprávame čo všetko chceme, ale robíme pre to oveľa menej ako niekedy. Prší! … dnes nie. Som unavený – to bude asi tlakom. Alebo – veď je predsa piatok! A iné typy výhovoriek.

Každý by si mal určiť svoje ciele, či už sú krátkodobé alebo dlhodobé a obetovať tomu väčšie úsilie, ktoré premôžu bariéry ako je stav počasia alebo momentálna nálada. Najlepšia motivácia pri cvičení je upadnúť do mierneho stereotypu. Jednoducho, keď nepôjdete cvičiť, tak máte pocit nedostatku. Začiatky môžu byť ťažké, hlavne kvôli hľadaniu argumentov prečo mám dnes ísť cvičiť, keď sa mi vôbec nechce. Začnite so známym, prípadne je skvelý aj osobný tréner, ktorí Vás do toho dostane!

Jozef Fabo s vypracovaným telom pozuje pred fotografom.

Osobný tréner Dodo Fabo pózuje v ateliéri fotografa Martina Krejčíka.

Vymenuj 5 podľa Teba najdôležitejších zásad pri chudnutí.
  1. Príjem kcal < výdaj kcal
  2. Obmedziť cukry (používať náhrady cukru)
  3. Malé porcie, 5-6 x denne (prispôsobené individuálne)
  4. Striedanie aeróbnych a anaeróbnych tréningových jednotiek
  5. Pravidelnosť cvičenia
Máš mnohé skúsenosti s klientmi a chudnutím. Z čoho majú ľudia lepšie a dlhodobejšie výsledky – ak chudnú s vypracovaným jedálničkom na mieru alebo bez?

Určite jedálniček vypracovaný na mieru, má lepšie výsledky ako štandardný jedálniček. Každý z nás je individuálny, čo sa týka metabolizmu.

Veľa čitateľov sa nás pýta na pečivo, aký máš teda názor ty? Ak chce žena schudnúť, vyradil by si ho ako osobný tréner z jedálnička?

Pečivo je podľa mňa trošku nafúknutá bublina, hlavne z marketingového dôvodu. Určite neodporúčam konzumovať pečivo denne alebo robené z polotovarov ktoré obsahujú trans-mastné kyseliny, ktoré telo nevie spáliť a zvyšujú viscerálny tuk. Ale pre ľudí, ktorí nemajú alergiu na lepok, kvalitné pečivo (napríklad špaldové) so správnym načasovaním v jedálničku, nie je žiadny veľký problém.

TIP: Máte alergiu na lepok? Prečítajte si náš článok o bezlepkovej diéte a strave.

Na samotný záver nášho rozhovoru Ti dávame priestor na ľubovoľný odkaz pre našich čitateľov.

Cieľ bez plánu je len želanie. Robte preto to, čo Vás baví každý deň! Či je to beh, cvičenie, prechádzka v lese alebo si navarte niečo zdravé, čítajte kvalitné knihy, zbierajte informácie, neľutujte sa a buďte produktívny.

Dodovi touto cestou ešte raz ďakujeme za čas, ktorý venoval odpovediam na naše otázky. Ak by ste Doda chceli kontaktovať s otázkami alebo vám chýba osobný tréner, tak mu pokojne napíšte prostredníctvom jeho FB fan stránky.
Osobný tréner Dodo Fabo: “Cieľ bez plánu je len želanie!”
4.6 (92.86%) 14 hlasov

Pridať komentár