Problémy s trávením – ako ich účinne riešiť?

Zažívacie ťažkosti sú veľmi nepríjemnou, no bohužiaľ aj častou súčasťou nášho života. Ak ste sa rozhodli pozornosť venovať tomuto článku, predpokladáme, že vás práve nejaké trápia. Nedovolíme si teda zaťažovať vás dlhým úvodom. Prejdime rovno k tomu, ako si uľaviť od bolesti a odstrániť problémy s trávením postupne od hora až nadol.

Ako vyriešiť problémy s trávením rýchlo a účinne.

1. Pálenie záhy

Pálenie záhy je jedným z najčastejších zdravotných problémov a trápi nemalé množstvo populácie. Dôvodom je nesprávna výživa a životný štýl, ktoré narušujú funkciu žalúdka. Môže ísť aj o oveľa závažnejšie príčiny (napríklad Helikobakter).

Stres, mastné, korenisté, príliš slané či sladké jedlá dokážu v našom zažívaní narobiť šarapatu. S týmto nepríjemným javom a pocitom v hrudníku musia posledné mesiace tehotenstva rátať napríklad aj mamičky.

Avšak, fakt, že trpí váš žalúdok sa odzrkadlí až v pažeráku, v ktorom cítite nepríjemné pálenie a horkosť.

Dôvody sú hneď dva:

  • váš žalúdok zlenivel a nevyprázdňuje svoj obsah prostredníctvom sťahov tak často ako by mal (6 sťahov za minútu). Už spracovaná potrava však obsahuje žlč a kyselinu, ktoré pôsobia prospešne v žalúdku, nie však v pažeráku. Tieto tekutiny majú agresívne účinky a tým, že natrávená hmota nepostupuje ďalej, dráždia jeho sliznicu.
  • narušená funkcia zvierača v dolnej časti pažeráku spôsobí, že už natrávená hmota, obsahujúca vyššie spomenuté chemické zložky, neputuje do dvanástnika ale presne opačným smerom – späť do vášho pažeráka. Tento jav sa nazýva gastroezofagálny reflux (GERD) a prejavuje sa prítomnosťou už natrávenej potravy v hrdle či v ústach.

Ako uhasiť pálenie záhy?

Obnovou žalúdočnej rovnováhy a prirodzenej funkcie. Tým pádom sa musíte zbaviť všetkých katalyzátorov, ktoré vášmu žalúdku a vlastne celému telu neprospievajú – alkohol, nikotín a kofeín.

Znie to kruto, ale ak sa chcete pálenia záhy zbaviť natrvalo obmedziť by ste mali všetky nezdravé jedlá. Dôležité je dbať aj na prijímanie prospešných baktérií a tak optimalizovať činnosť tráviaceho traktu a regenerovať črevnú mikroflóru.

Pomôžu aj staré babské rady:

  • obsah kyseliny v žalúdku ľahko vykompenzujete jednou polievkovou lyžicou surového, nefiltrovaného jablčného octu rozmiešaného v pohári čistej vody
  • jedlá sóda bikarbóna je prvou pomocou pri mnohých tráviacich ťažkostiach; čajovou lyžičkou rozpustenou v 2 dcl vody spoľahlivo uhasíte aj silnú bolesť, musíme však poznamenať, že sóda na pečenie je dobrý sluha, ale zlý pán, preto to s ňou nepreháňajte
  • zázvor je taktiež mocný čarodej; nielenže lieči pálenie záhy, ale dokonca pôsobí ako prevencia žalúdočných vredov a to vedeli naši predkovia už po stáročia; pridajte dva plátky čerstvého koreňa do šálky, zalejte horúcou, no nie vriacou vodou a nechajte vylúhovať aspoň 30 minút; tento odvar si môžete pripraviť a vypiť polhodinu pred každým jedlom
  • rumančekový čaj má jemnejšiu chuť ako zázvor ale rovnako dobre ukľudní žalúdok; navyše pomôže aj pokojnému spánku a vás tak počas noci nebude trápiť nepríjemné pálení. Nebudete už viac potrebovať ani žiadnu pyramídu z vankúšov, či sklopenú posteľ, ktoré sa pri tomto probléme odporúčajú
  • staré mamy sa nebránili ani cesnaku, zvýšenému užívaniu kurkumy počas varenia, či konzumácie 1 polievkovej lyžice klasickej horčice po jedle – neobvyklý ale účinný dezert.

Ak sa pálenie záhy prejavuje už ako akútny stav, prírodné kúry môžete skombinovať s liekmi na pálenie záhy alebo inými doplnkami výživy.

2. Grganie

Odgrgnutie je pre malé bábätká po jedle nevyhnutnosťou. Pri dospelých sa už ale vníma ako priestupok voči normám slušného správania, pričom sa jedná o prirodzenú reakciu ľudského tela na zvýšený obsah vzduchu v žalúdku. Ak sa však grganie objavuje často a nie len po jedle alebo pití sýtených nápojov, mali by ste zvýšiť pozornosť.

Samotné grganie, odborne ructus, je pre ľudský organizmus zdravé. Zdržiavanie nadbytočných plynov, ktoré sa hromadia v žalúdku môže spôsobovať poruchy jeho činnosti, takže grganie je automatický spôsob ako napomôcť tráveniu.

V prípade, že ste ale nepili bublinkové nápoje, pivo, nejedli hltavo, mimovoľne neprehĺtali vzduch alebo nepožívali jedlá, ktoré obsahujú veľa plynov vo svojej štruktúre (zmrzlina, šľahačka, žuvačka), grganie môže byť príznakom, že niečo nie je v poriadku s vašim:

  1. psychickým stavom – keďže problémy s trávením úzko súvisia s duševným rozpoložením a stresom
  2. žalúdkom – môžete trpieť gastritídou, čo je poškodenie vnútornej sliznice alebo vredmi tráviacej sústavy, problémami so žlčou, pričom sa nevylučuje ani infekcia Helicobacterom.

V prípade, že je nadmerné grganie spojené s nepríjemným nafukovaním, určite sa obráťte na svojho lekára. Aj takéto nevinné príznaky môžu byť prejavom problémov s orgánmi hornej časti tráviacej sústavy.

Ako zastaviť grganie?

Správnym konzumovaním potravy a správnych potravín – bez hltania, tekutiny bez bubliniek, jedlo bez pridaného vzduchu. Samozrejme, nesmie chýbať regenerácia zažívania, čiže úprava jedálnička (ten si môžete nechať vytvoriť odborníkom).

  • Jedzte veľa ovocia a zeleniny na podporu trávenia (jablká, grep, paradajky, zemiaky, cviklu či uhorky).
  • Uprednostnite chudé mäso, celozrnné pečivo a tiež syry s menším obsahom tuku.
  • Zrieknite sa sýtených nápojov a radšej si doprajte bylinné odvary zo zázvoru, mäty piepornej či rumančeka, z korenín nešetrite oreganom, kôprom a rascou.

Pre dámy platí, že v období tehotenstva grganie nie je ničím zvláštnym. Avšak pomôcť môžu vyššie spomenuté prírodné recepty. Pre ostatných, ktorí môžu siahnuť po doplnkoch výživy, odporúčame lieky na poruchy trávenia.

3. Nadúvanie

Nafúknuté brucho, nepríjemné kŕče, zvýšená plynatosť. Ďalšie problémy s trávením, ktoré strpčujú život nielen osobám trpiacim týmto syndrómom, ale aj ľuďom okolo nich.

Nadúvanie je spôsobené nadmerným hromadeným plynov v tráviacom trakte. Ich vylučovanie je prirodzená súčasť zdravia, no len ak je príležitostné.

V prípade, že sa v nedávnej dobe na vašom jedálničku objavili strukoviny ako fazuľa, hrach, šošovica či rôzna kapustová zelenina (zelená/červená/čínska kapusta, kel, brokolica, karfiol) zvýšená plynatosť je nevyhnutná.

To isté sa môže týkať aj niektorej cibuľovej zeleniny (biela/červená cibuľa, pór, cesnak) či koreňovej zeleniny (cvikla, reďkovka). Preto ste možno počuli, že tento problém sprevádza najmä ľudí, ktorí rapídne rýchlo presedlajú na pestrú a vyváženú stravu alebo vegetariánstvo.

To všetko je len prirodzenou súčasťou trávenia živín, horšie je, keď nadúvanie naberie chronickú podobu.

Častá a nekontrolovateľná plynatosť má dve príčiny:

  1. aerophagia – prehĺtanie vzduchu, ktoré je často nevedomé, až kým ho nespozorujete v podobe iných symptómov (grganie, zdúvanie)
  2. oslabenie tráviacich enzýmov – alebo laicky povedané, proces hnitia v črevách, kedy trávenie potravy neprebieha správne v žalúdku a tenkom čreve. Nesprávne spracovaný obsah preto kvasí v hrubom čreve formou bakteriálneho rozkladu, kedy sa namiesto dusíka, kyslíka a oxidu uhličitého (aerophagia) zloženie plynu mení na oxid uhoľnatý, vodík a metán.
  3. choroby – závažné poruchy ako syndróm dráždivého traktu, divertikulóza či Crohnova choroba. Za tieto môže najmä zápcha, pretože v črevách spôsobuje zvýšenú prítomnosť a rozklad fekálnych baktérii. Pozor si treba dať aj na možné parazity, pretože od tých vás odbremení už len lekár.

Ako zastaviť nadúvanie?

Nuž, bez odhodlania napraviť svoje stravovacie návyky to pôjde ťažko. Pomôcť si však môžete aj drobnosťou, ako je jedlo dôkladne prežuť, aby mal proces trávenia dostatok času začať už v ústach a to vašimi slinami. Najlepšie je vyhnúť sa vyššie menovaným potravinám a konzumovať jedlo bez prehĺtania vzduchu.

  • Okrem toho pomôže pravidelné pitie čerstvých bylinných čajov z anízu, feniklu či mäty priepornej.
  • Kotvičník zemný v akejkoľvek podobe.
  • Absolvovanie očistnej detoxikačnej kúry na odstránenie toxínov, baktérií a parazitov, ktoré sú prítomné v našom organizme bez nášho vedomia.

Na udržanie rovnováhy črevnej mikroflóry je potrebné prijímať optimálne množstvo probiotík. Vyskúšajte sladké pudingy vymeniť za biele jogurty. Neobsahujú farbivá, ale zdravé živé kultúry, ktoré naštartujú nielen vaše trávenie ale celý metabolizmus.

Neviete si pomôcť a problémy s trávením sú na dennom poriadku?
Prečítajte si náš článok o tom, ako zlepšiť trávenie rýchlo a jednoducho. Pokiaľ vám naše rady nepomôžu, tak sa čo najskôr obráťte na svojho lekára alebo navštívte nutričného špecialistu.

4. Zápcha

Ako sa zbaviť zápchy

Medzi časté problémy s trávením patrí aj nepríjemná zápcha. Úzko súvisí s nafukovaním. Spájajú ich približne rovnaké symptómy – plynatosť, bolesti až kŕče v oblasti čriev, zduté brucho. Zápcha však so sebou nesie oveľa viac zdravotných rizík.

Pokiaľ je vaša stolica opakovane príliš tvrdá, nepravidelná (menej než 3-x do týždňa), prerušovaná či sprevádzaná ťažkosťami alebo až bolesťami už dlhšiu dobu, tak určite nečakajte. Problém s vyprázdňovaním podceňuje až príliš veľká časť populácie, pričom stačí tak málo.

Príčiny zlého vyprázdňovania čriev sú, v prípade, že tieto problémy nie sú súčasťou nepriaznivých účinkov užívaných liekov, jednoducho nesprávna životospráva a životný štýl. Nedostatočný pitný režim, sedavé zamestnanie, psychické vypätie, málo cvičenia, ktoré by účinne naštartovalo činnosť čriev. A samozrejme vláknina a jej nedostatok!

Ako bojovať proti zápche?

Akútnou liečbou na stvrdnutú stolicu sa zaoberali už naše staré mamy, preto prinášame aj cenné rady, ktoré pomôžu v núdzi. Nezabudnite však, že tento problém vyriešia len dočasne. V prvom rade treba zmeniť návyky – stravovacie aj pohybové.

  • Pomôcť môžu aj bylinné čaje vylúhované v pohári vriacej vody, tentoraz to však vyskúšajte bez toho čaju. Vypite 2 dc teplej vody na lačný žalúdok. Tento recept by sme spolu s kávou mohli nazvať takým nevinným prírodným preháňadlom.
  • Slivky – čersté i sušené. Kúpte. Majú skvelý laxatívny učínok, pričom vás nepreženú, ale zlepšia pravidelnosť a kvalitu stolice. Odporúčame zaliať 2 polievkové lyžice ovsených vločiek a 4 sušené slivky horúcou vodou a nechať na noc odstáť. Ak vypijete tento nápoj ráno nalačno, do obeda budete určite o niečo ľahší.
  • Keď dostanete chuť zobkať niečo malé, zoberte si k sebe semienka. Chia semienka, slnečnicové, tekvicové, sezamové aj ľanové. Primiešať ich môžete aj do krémových polievok, masla, medu. Majú veľký obsah vlákniny a živín, rozhýbu vaše unavené črevá a zbavia telo jedovatých látok.
  • Kefír alebo šťava z kyslej kapusty neulahodí mnohým, no zápche určite nie. Ak problém nie je príliš vážny, pomôcť by mali aj klasické jablká.

TIP: Pozrite sa na 10 spôsobov ako zrýchliť metabolizmus účinne a efektívne.

5. Hnačka

Problémy s trávením a ako odstrániť hnačku.

Medzi problémy s trávením sme zaradili aj hnačku. Krútenie v bruchu a utekanie na toaletu. Veľmi zákerná, ale za to účinná forma nášho organizmu, ktorý sa takýmto spôsobom zbavuje škodlivých látok a baktérií.

Obranný mechanizmus riedkou stolicou chráni naše tráviace ústrojenstvo aby sa rýchlejšie detoxikovalo. Bežná hnačka by mala prejsť po jednom, maximálne dvoch dňoch. Nemala by sa však objavovať v dlhšej či častejšej forme.

Ak ťažkosti pretrvávajú viac ako dva dni alebo ju sprevádza horúčka, brušné kŕče či dokonca iné varovné  signály, je treba vyhľadať lekársku pomoc. Hrozí totiž oslabenie organizmu, výskyt krvi, hnisu v stolici alebo odmietanie tela prijať akúkoľvek formu potravy.

Najčastejšou príčinou zmeny hustoty stolice je neznášanlivosť laktózy, respektíve alergia na mliečne výrobky či iné potraviny. Prvotným pôvodcom je bakteriálna alebo vírusová nákaza. Hnačka je typickým sprievodným znakom poruchy trávenia a pokiaľ nie je spôsobená užívaním liekov, bojovať sa proti nej dá hneď niekoľkými spôsobmi.

Ako vyliečiť hnačku?

Pri riedkej stolici treba hlavne veľa piť, pretože telo sa odvodňuje a dehydruje. Treba piť najmä čaje, ktoré majú upokojujúci účinok na organizmus, no zároveň majú detoxikačný efekt. Najlepšie je kombinovať rumančekový čaj s repíkovým vývarom. Zázvor s medom je tiež alternatíva, nepite ho však ak užívate liečivá na riedenie krvi alebo aspirín.

  • Slepačí vývar je ľahko stráviteľný a zároveň neškodný. Môžete sa stretnúť s radami, že tekutá strava sa odporúča prijímať až kým akútne preháňanie neprestane. Avšak neprijímanie vôbec žiadnej stravy organizmus ešte viac oslabí.
  • Banány sú skvelou voľbou ako nahradiť všetky stratené látky, ktoré telo vylúčilo skôr ako ich stihlo spracovať a vstrebať. Okrem toho, že banány sú bohaté na vitamíny a minerály, obsahujú draslík a práve pre črevá prospešnú vlákninu, ktorá vylieči už prvé príznaky. Už 2 – 3 banány majú schopnosť prirodzene zahustiť stolicu.
  • Čučoriedky sú prírodným antioxidantom a pri hnačke darom z nebies. Či už máte po ruke sušené alebo čerstvé, za dve hrste skonzumujte hneď ako budete môcť.
  • Ak vás trápi riedka stolica no hlad zároveň, tak je dobrá biela alebo hnedá ryža. Nepoužívajte však koreniny, omáčky, či dochucovadlá. Takáto čistá sparená ryža je veľmi prospešná pre podráždené črevá. Naviaže na seba všetky zdraviu škodlivé látky a navráti stratenú rovnováhu. Začnite s malými množstvami, postupne si doprajte viac.
  • Ak však hnačka neustúpi do 48 hodín, tak môže ísť o vážnejší faktor než miernu otravu jedlom. Zbytočne svoj organizmus dlhšie netrápte a kontaktujte svojho lekára. To platí aj pre ostatné problémy s trávením!
Predíďte problémom s trávením!
Vedeli ste, že zelený jačmeň a chlorella patria medzi superpotraviny, ktoré majú najlepšiu detoxikačnú schopnosť? Ich pravidelné užívanie je skvelá prevencia pred problémami s trávením. Už žiadne zápchy, nevhodné grganie, nafukovanie či častá hnačka.

Problémy s trávením – ako ich účinne riešiť?
5 (100%) 6 hlasov

0 komentárov

Pridať komentár