NAČÍTAVAM

Kliknite a začnite písať.

Choroby a ochorenia

Strava pri podráždenom žalúdku

Zdieľať

Takmer každý máva z času na čas bolesti brucha. Medzi bežné príznaky patrí nevoľnosť, poruchy trávenia, zvracanie, nadúvanie, hnačka alebo zápcha. Existuje veľa príčin podráždenia žalúdka a liečba sa líši v závislosti od základnej príčiny. Našťastie, množstvo jedál dokáže „ukľudniť“  žalúdok a pomôže vám cítiť sa lepšie, rýchlejšie. Tu je 12 najlepších potravín pre podráždený žalúdok.

Citlivosť na lepok a celiakia môže spôsobovať bolesť brucha.

1. Zázvor je skutočný zázrak prírodyZázvor má skvelé účinky na naše zdravie a taktiež na posilnenie oslabenej imunity.

Strava pri podráždenom žalúdku musí byť volená rozumne. Zvracanie i hnačka sú častými prejavmi žalúdočnej nevoľnosti. Zázvor, voňavý jedlý koreň s jasne žltou dužinou, sa často zaraďuje do stravy nielen pri chudnutí, ale aj ako prírodný prostriedok pri žalúdočných ťažkostiach.

Môžete si ho vychutnať surový, varený ponorený v horúcej vode alebo ako doplnok stravy a je účinný vo všetkých formách. Často ho užívajú ženy trpiace rannou nevoľnosťou, ktoré sa môžu vyskytnúť počas tehotenstva. Je tiež užitočný pre ľudí podstupujúcich chemoterapiu alebo veľký chirurgický zákrok, pretože tieto liečby môžu taktiež spôsobiť ťažkú nevoľnosť a zvracanie.

TIP: Diéta po hnačke a diéta po zvracaní – pozrite sa ako sa stravovať.

2. Harmanček znižuje zvracanie a potlačuje črevné ťažkosti

Harmanček je tradičným liekom pre podráždený žalúdok. Môžete ho usušiť a uvariť do čaju alebo jesť ako doplnok stravy. Už v minulosti sa používal na rôzne črevné problémy napríklad pri nadúvaní, problémoch s trávením, hnačke či zvracaním.

Harmanček sa taktiež často používa aj v bylinných doplnkoch stravy, ktoré zmierňujú zažívacie ťažkosti, plynatosť, nadúvanie a hnačku, ako aj koliku u detí.

3. Mäta zmierňuje príznaky syndrómu dráždivého čreva

U niektorých ľudí môže žalúdočné problémy spustiť syndróm dráždivého čreva – IBS. IBS je chronická porucha čreva, ktorá môže spôsobiť bolesť žalúdka, nadúvanie, zápchu a hnačku.

Užívanie kapsúl mätového oleja denne minimálne počas dvoch týždňov môže významne znížiť bolesť brucha, plynatosť a hnačku u dospelých s IBS.  Mäta  je pre väčšinu ľudí bezpečná, ale opatrnosť sa odporúča pre pacientov s ťažkým refluxom, hiatálnymi herniami, obličkovými kameňmi alebo poruchami pečene a žlčníka, pretože môže zhoršiť tieto stavy.

4. Sladké drievko môže zabrániť žalúdočným vredom

Sladké drievko je populárny liek na trávenie a môže tiež zabrániť bolestivým žalúdočným vredom. Najčastejšie užíva ako doplnok stravy nazývaný deglycyrrhizovaná sladovica (DGL).

Doplnky DGL môžu pomôcť zmierniť bolesť žalúdka a poruchy trávenia spôsobené nadmerným rastom baktérií, znižujú symptómy a dokonca podporujú hojenie žalúdočných vredov. Celkovo je táto látka upokojujúca pre črevný trakt a môže pomôcť pri znižovaní zápalu a infekcií.

5. Ľanové semienka zmierňujú zápal a bolesť brucha

Ľanové semienko je malé, vláknité semeno, ktoré môže pomôcť regulovať pohyby čriev a zmierniť zápchu a bolesť brucha. Strava pri podráždenom žalúdku by ich mala určite zahŕňať.

Dospievajúci ľudia, ktorí užívali čajovú lyžičku ľanového oleja denne počas dvoch týždňov mali viac a lepšiu konzistenciu stolice ako predtým. Ďalšia štúdia zistila, že tí, ktorí jedli ľanové muffiny denne mali každý týždeň o 30 % viac črevných pohybov, než pokým ich nezaradili do stravy.

TIP: Vedeli ste, že strava pri podráždenom žalúdku môže obsahovať aj chia semienka?

Chia semienka by ste mali vložiť do jedálnička pri chudnutí, no majú aj iné zdravé účinky.

6. Papája je účinná proti vredom a parazitom

Papája  je sladké oranžovo-mäsité tropické ovocie, ktoré sa používa ako prírodný prostriedok proti zaťaženiu. Ako liek sa najčastejšie podáva v krajinách západnej Afriky. Niekoľko štúdií ukázalo, že semená majú skutočne antiparazitické vlastnosti .

Papája obsahuje papain, silný enzým, ktorý rozkladá proteíny v potravinách, čo uľahčuje ich trávenie a vstrebávanie. Niektorí ľudia nevytvárajú dostatok prírodných enzýmov na úplné trávenie jedla. Konzumácia ďalších enzýmov, ako je papain, môže pomôcť zmierniť príznaky poruchy trávenia.

7. Zelené banány pomáhajú zmierniť hnačku

Žalúdok narušený infekciou alebo otravou jedlom je často sprevádzaný hnačkou. Zelené banány (ale aj tie klasické) sú pri týchto ťažkostiach výborným pomocníkom, pretože obsahujú špeciálne vlákna, ktoré sú známe ako odolný škrob. Tento druh škrobu nemôže byť trávený ľuďmi, a tak pokračuje cez tráviaci trakt až po hrubé črevo. Tam fermentuje črevné baktérie a produkuje mastné kyseliny, ktoré stimulujú črevá a absorbujú viac vody, čím dochádza k spevneniu stolice.

Jedna štúdia zistila, že pridanie varených zelených banánov do stravy bolo takmer štvornásobne účinnejšie pri odstraňovaní hnačky ako samotná diéta na báze ryže.

8. Strava pri podráždenom žalúdku – prevenciou sú pektínové doplnky

Keď dôjde k podráždeniu žalúdka, pektíny dokážu urýchliť jeho zotavenie. Pektín je druh rastlinného vlákna, ktorý sa nachádza vo vysokých množstvách v jablkách a citrusových plodoch. Z týchto plodov je často izolovaný a predávaný ako vlastný potravinový výrobok alebo doplnok stravy, pretože nie je známe či tieto prírodné potraviny majú rovnaký účinok.

Podobne ako škrob v zelených banánoch, tak aj pektín nie je ľuďmi nestráviteľný a preto zostáva v hrubom čreve; spevňuje stolicu a slúži ako prevencia proti hnačke.

9. Potraviny s nízkym obsahom FODMAP znižujú plynatosť

FODMAP je skratka zo začiatočných písmen jednoduchých cukrov, ktoré spôsobujú tráviace ťažkosti ľuďom, ktorí ich nie sú schopní stráviť. Sú to teda: fermentovateľné oligosacharidy, disacharidy, monosacharidy a polyoly.

Keď nestrávené FODMAP vstupujú do hrubého čreva, rýchlo sa fermentujú črevnými baktériami, čo vytvára nadmerný plyn a nadúvanie. Priťahujú aj vodu, ktorá vyvoláva hnačku.

Mnohí ľudia s tráviacimi problémami, najmä tí, ktorí majú IBS, zistili, že vyhýbanie sa potravinám s vysokou hladinou FODMAP môže pomôcť zmierniť ich plyn, nadúvanie a hnačku.

10. Pohyb čriev dokážu regulovať potraviny bohaté na probiotiká

Niekedy môže byť podráždenie žalúdka spôsobené dysbiózou alebo nerovnováhou v type a počte baktérií vo vašom čreve. Strava bohatá na probiotiká môže túto nerovnováhu napraviť a znížiť príznaky plynatosti, nadúvania alebo nepravidelného pohybu čriev.

Potraviny, ktoré obsahujú vysoké množstvo probiotík: grécky jogurt, cmar, kefír, kyslá kapusta.

11. Zdravé sacharidy môžu byť ľahšie tolerované

Do tejto skupiny patria sacharidy z ryže, ovsenej kaše, toasty a sucháre a práve tieto jedlá sa často odporúčajú zaradiť do vášho jedálnička pri žalúdočných problémoch. Určite ste si tento typ stravy vyskúšali mnohí z vás, no existuje len málo dôkazov, že tento typ diéty naozaj pomáha.

Aj keď tieto zdravé sacharidy dokážu veľmi pomôcť počas choroby, je potrebné čo najskôr rozšíriť stravu. Príliš veľké obmedzenie na dlhší čas môže zabrániť prijímaniu vitamínov a minerálov, ktoré vaše telo potrebuje na liečenie. Strava pri podráždenom žalúdku má teda obsahovať zdravé sacharidy.

12. Tekutiny s elektrolytmi zabraňujú dehydratácií

Keď je žalúdočná nevoľnosť sprevádzaná vracaním alebo hnačkou, ľahko sa dehydratujete. Telo stratí elektrolyty, minerály, ktoré udržujú tekutinovú rovnováhu tela a udržiavajú správne fungovanie nervového systému.

Mierne dehydratácie a straty elektrolytov sa môžu zvyčajne obnoviť pitím tekutín a konzumáciou potravín, ktoré prirodzene obsahujú elektrolyty, ako je sodík a draslík.

Voda, ovocná šťava, kokosová voda, športové nápoje, vývar a slané keksy sú skvelými spôsobmi na obnovenie straty tekutín a nerovnováhy elektrolytov súvisiacich s miernou dehydratáciou.

Aká strava pri podráždenom žalúdku? Možností je veľa

Existuje veľa potravín, ktoré môžu pomôcť pri podráždenom žalúdku. Byliny a korenie ako zázvor, harmanček  a sladké drievko majú prirodzené žalúdočné upokojujúce vlastnosti, zatiaľ čo ovocie ako papája a zelené banány môžu zlepšiť trávenie.

Vyhýbanie sa potravín s vysokým obsahom FODMAP pomáha niektorým ľuďom eliminovať plyn, nadúvanie a hnačku, zatiaľ čo probiotické potraviny ako jogurt a kefír môžu pomôcť regulovať pohyby čriev. Ak je žalúdočná nevoľnosť sprevádzaná vracaním alebo hnačkou, uistite sa, že ste hydratovaní a dopĺňate elektrolyty.

Keďže je veľmi časté mať podráždený žalúdok, konzumácia týchto potravín vám môže pomôcť cítiť sa lepšie. Tak čo, skúsite to nabudúce prírodnou cestou?

Strava pri podráždenom žalúdku
5 (100%) 6 hlasov
Marika Čierniková

8 rokov sa venujem fitness modelingu. Zdravá a vyvážená strava je podľa mňa pri cvičení i chudnutí najdôležitejšia. Snažím sa zdieľať svoje skúsenosti a poradiť každému, kto sa nevie vymaniť z nekonečného blúdneho kruhu. Okrem cvičenia rada cestujem a pečiem chutno-zdravé dobroty. :-)

  • 1

Pridať komentár

Vaše osobné údaje nebudú zverejnené.