Kliknite a začnite písať.

Príbehy a skúsenosti Zaujímavosti

All-inclusive dovolenka? Hlavne opatrne s prejedaním.

Zdieľať

Letnú dovolenku si všetci spájame so samými superlatívmi. Je to zaslúžený oddych od bežných pracovných aj domácich povinností, ktorý si užívame v cudzom prostredí na obdivuhodných miestach. Kvalitná strava je však základným pilierom, nech sme kdekoľvek na svete – k čomu všetkému nás však môžu podnecovať nové chute, vône a bohaté porcie? O probléme all – inclusive stravovania sa dozviete už v tomto článku!

Všetko má svoj čas – najprv sa adaptovať, až potom ochutnávať

Po zdarnom príchode na dovolenku, opadáva všetok stres a napätie. Prevyšujú pozitívne emócie, ktoré úzko súvisia s uvoľňovaním hormónov šťastia v organizme. Každý z nich má svoju špecifickú úlohu, obzvlášť hormón serotonín. Reguluje našu náladu, no okrem toho zlepšuje koncentráciu a chuť do jedla.

Skvelou správou však je, že za tvorbou sérotonínu je veľa zdravých surovín, ako napr. ovocie a zelenina pre vysoký obsah vlákniny, semienka, zemiaky, ovsené vločky a „dary mora“ bohaté na omega 3 mastné kyseliny.

Skôr ako začnete myslieť na jedlo, oddýchnite si z cestovania, adaptujte sa v novom prostredí, resp. sa zorientujte v najbližšom okolí. Aj stravovanie má svoj čas – zvlášť na dovolenke zaujímame pomalšie, pozvoľné tempo a jedlo si skutočne užívame. Sedíme uvoľnene, poriadne prežúvame, zapíjame s dostatkom vody a nebránime sa ani príjemným konverzáciám za stolom.

V jedálňach nemusí byť stredobodom pozornosti len jedlo

Našej pozornosti len veľmi ťažko uniká cudzokrajná, iná než európska strava. Pristupujeme k tomu ako ku každému inému dobrodružstvu s intenzívnym prežívaním. Tu však pozor! Strava, ktorá nám nie je blízka určitou kombináciou potravín, spôsobom úpravy a napr. aj výraznou aromatickosťou, môže spôsobovať viac tráviacich ťažkostí ako radostí.

Prvým pravidlom je začať so stravou tak, ako sme zvyknutí!

Uprednostňujeme známe kombinácie pri striedmych porciách, vždy pri bohatej prílohe čerstvej zeleniny (napr. široký výber zdravej listovej zeleniny nájdeme v tureckých destináciách) a vody. Jeme z menších tanierov a mís pri niekoľkých prestávkach, aby sme sa neminuli pocitu nasýtenia. Jedlo si vyberáme a konzumujeme uvedomelo, nesnažíme sa prekonávať a hneď v prvé dni neúmerne mixovať. Vhodnejšie sú menšie porcie rozdelené na viackrát, aby nám jedlo poriadne strávilo. Inak sa celá energia presúva do žalúdka a dokým to náš organizmus prekoná, nesústredíme sa na nič iné.

Pozor! Správne interpretujte náladu a prostredie v jedálňach. Mnohé sú vybavené a dekorované tak, aby nás čo najviac lákali výberom jedál. Stoly sú usporiadané zo všetkých strán po celej dĺžke jedálne. Obrusy, servítky a aj nástenné dekorácie v sebe skrývajú len tému stravovania miestnymi delikatesami.

Druhé pravidlo sa vzťahuje na postupné ochutnávanie miestnej kuchyne.

Veľmi odľahčene povedané, postupujeme, ako keby sme zavádzali nové pokrmy v strave najmenších. Najprv ochutnáme jeden menší kúsok, dáme si pauzu a sledujeme, ako naše telo reaguje. Ak nenastali žiadne ťažkosti, môžeme prijať väčšiu porciu – pri miestnych delikatesách odporúčame zakaždým jedno až dvojdňovú prestávku. Netýka sa to len mäsových, ale aj morských surovín, exotickej zeleniny a ovocia. Výnimkou predsa nie sú ani alergické reakcie, ktoré by určite nikto z nás nechcel riešiť práve na dovolenke.

Tretie pravidlo podotýka, že sladkosti a alkohol sú metlou v každej dovolenkovej destinácii

Cukry je najlepšie dopriať si doobeda a v neskorších hodinách kvalitné bielkoviny pre predĺžený pocit zasýtenia. Len málokto odolá zmrzline a čokoláde, no vždy sú dostupné aj v zdravšej variante – napr. zmrzlina sorbet z čerstvého ovocia, čokoláda pri bohatej dávke kakaa, ovocné šťavy alebo rýchle snacky z jogurtu, ovocia a ovsených vločiek.

Pozor na krémové delikatesy, ktoré na slnku už ani dobre nevyzerajú, nieto chutia. Ak netúžite odísť domov s črevnými ťažkosťami, radšej sa tomuto rozmaru vyhýbajte. Rovnako ako alkoholu, ktorým si do tela vháňame veľa prázdnych kalórií a dehydrujeme sa.

Štvrté pravidlo uprednostňuje aktívnu pred pasívnou dovolenkou

Aktívna nás udržiava v pohybe. Je to len na nás, či dáme prednosť prechádzkam a plávaniu, alebo sa orientujeme na zážitkové, adrenalínové aktivity.

Viete, že okamžitá tvorba adrenalínu podporuje v tele okrem lepšieho zvládania záťažových situácií aj intenzívnejšiu hladinu glykémie, spaľovanie zo zásob cukrov a potláčanie chuti do jedla?

Pozor, nejde o dlhodobú záležitosť. Hneď ako adrenalínová situácia odznie, telo tento hormón vo vysokých dávkach prestáva produkovať.

Postupne odznie všetko, aj dovolenka a naše rozmary – preto myslime na svoje zdravie a buďme opatrní!

Pridať komentár

Your email address will not be published. Required fields are marked *