Kliknite a začnite písať.

Zdravá výživa

Zdravé stravovanie počas zimy

Zdieľať

Studené zimné počasie ovplyvní nielen váš šatník a účet za kúrenie. Vaše telo takisto zažíva zmeny na energetickej úrovni, v metabolizme a dokonca aj pri podvedomom výbere obľúbených jedál. Poradíme vám, ako sa stravovať v zime, aby ste sa zahriali a zároveň udržali energetický príjem v rovnováhe.

Aj vy reagujete na chlad znížením množstva pohybu a cvičenia? Na pár dní vypustíte zdravé stravovanie a presvedčíte sami seba, že viac kalórií vás zahreje lepšie? Nie ste sami. Avšak ako by ste to nemali preháňať so zmrzlinou počas horúceho leta, nemali by ste v zime žiť na strave pozostávajúcej iba z teplej čokolády a horúcej čokolády.

Prispôsobenie vášho stravovania zime môže byť zdravé a chutné, ak pridáte niekoľko potravín vhodných do zimného obdobia. Začnite s týmito:

Koreňová zelenina

Mrkva, petržlen ale aj paštrnák. Opečte mrkvu a petržlen pre ľahšie získanie beta-karoténu. Povarte paštrnák kvôli vitamínom C a A. Lokálna zelenina je vždy lepšia a keďže koreňová zelenina sa dá skladovať dlhý čas, miestne farmy ju dodávajú aj počas zimy. A vy pozbierate zdravotné benefity.

Ovsené vločky

Ovsené vločky sú viac ako len obyčajné raňajkové jedlo. Zabezpečujú výživné látky, ktoré sú v zime nevyhnutné. Ovos obsahuje množstvo zinku (je dôležitý pre správne fungovanie imunitného systému) a rozpustnej vlákniny (je spojená so zdravým srdcom). Nachádza sa v nich látka betaglukán, ktorá znižuje hladinu cukru a cholesterolu v krvi, pozitívne ovplyvňuje vylučovanie inzulínu a napomáha dlhotrvajúcemu pocitu nasýtenia. Odporúčaná denné dávka je aspoň 30 g ovsených vločiek, prípadne dve porcie denne.

Polievky

Polievky sú perfektným jedlom na zimu. Ľahký obed alebo rýchla večera sa v zime bez teplej polievky ani neráta. Podľa možnosti v nich obmedzte veľké množstvo smotany, soli a hovädzieho mäsa. Pohľadajte recepty, do ktorých ide kurací vývar, zeleninový vývar alebo voda ako základ a ktoré obsahujú veľa zeleniny. Vyskúšajte aj krémové mixované polievky zo strukovín alebo tekvíc, napríklad maslovej alebo hokkaido. K polievke si dajte celozrnný chlieb, aby ste si zabezpečili dávku obilnín.

Štipkavá lososová rolka

Ako prekvapujúcu alternatívu k typickým jedlám na zimu, často plným tuku a cukru, vyskúšajte – suši. Vyberte si suši s tuniakom alebo lososom. Obidva sú dobrým zdrojom vitamínu D. Počas zimných mesiacov, keď máte obmedzený prístup k slnečným lúčom, je tento vitamín obzvlášť dôležitý. Jeho nedostatok spôsobuje nielen znížený rast u detí, ale aj oslabovanie kostí a riziko srdcového infarktu.

Brokolica a karfiol

Mimo pravidelného umývania rúk môže byť táto zelenina vašou najlepšou obranou proti zimným ochoreniam. Obsahuje veľké množstvo vitamínu C, ktorý je zásadný pri fungovaní imunitného systému. Dnes už nie je problém nájsť čerstvú brokolicu či karfiol aj v zime. Ak by ste ich predsa len nenašli, siahnite po mrazených. Obsah účinných látok je takmer totožný.

Zimné smoothie recepty – ako ich vylepšíte

Ak máte radi smoothies, nemusíte si ich odopierať ani v zime. Tajomstvo tkvie v používaní ingrediencií, ktoré zahrievajú.

Aby smoothie viac zohrievalo:

  • Používajte ingrediencie z chladničky alebo izbovej teploty namiesto mrazených;
  • Pridajte korenie, ktoré zahreje. Škoricu, kajenskú papriku, čierny peper, zázvor, kurkumu, klinčeky;
  • Ak si dávate rastlinné mlieko, nahraďte kokosové mlieko orieškovým – mandľovým, z lieskových orieškov alebo ovseným;
  • Pridajte restovanú tekvicu alebo restovaný sladký zemiak namiesto mrazeného banánu;
  • Urobte si smoothie poobede, keď je vaše trávenie silnejšie, nie ráno, kedy je trávenie slabšie.

Tieto malé zmeny urobia veľký rozdiel pri ohrievaní vášho tela zvnútra. Zároveň si doprajete potrebnú dávku výživných látok v raw forme, pre ktoré sú smoothies také obľúbené.

Redakcia MojaVýživa

Máte tip na ďalší článok? Napíšte nám na info(at)mojavyziva.sk a veľmi radi spracujeme témy, ktoré vás zaujímajú.

  • 1

Pridať komentár

Your email address will not be published. Required fields are marked *