NAČÍTAVAM

Kliknite a začnite písať.

Zdravá výživa

Vitamín B12 v potravinách

Zdieľať

Jeden z veľmi dôležitých vitamínov je vitamín B12, ktorý sa radí do skupiny vitamínov B. Tento vitamín je charakteristický tým, že sa nachádza iba v živočíšnych produktoch a taktiež v riasach, kde je jeho obsah veľmi nízky, preto by ho mali vegetariáni a hlavne vegáni dopĺňať prostredníctvom suplementov. Prečo je tak dôležitý a v ktorých potravinách ho nájdeme?

Vitamín B12 v potravinách

Ako už bolo spomenuté, vitamín B12 sa nachádza len v živočíšnych produktoch. Všežravce s jeho množstvom väčšinou nemajú problém, ak nemajú problém so vstrebávaním alebo ich netrápi nejaké ochorenie. Vegetariáni ho môžu prijímať z mliečnych produktov, ale vegáni nemajú inú možnosť ako si kúpiť vitamín B12 ako doplnok stravy.

Na čo vitamín B12 vlastne je?

Vitamín B12 (kobalamín) zastupuje v organizme veľmi dôležitú úlohu a je potrebný pre mnoho procesov. Môžeme spomenúť jeho najdôležitejšie funkcie.

  • Je dôležitý pre správnu funkciu mozgu a nervovej sústavy.
  • Je potrebný pre krvotvorbu.
  • Tvorí bunkovej membrány.
  • Je potrebný pre spracovávanie živín.
  • Znižuje únavu, stres a vyčerpanie.
  • Má priaznivý vplyv na mentálne funkcie.
  • Má pozitívny vplyv na psychiku.
  • Podporuje chuť do jedla.

Vitamín B12 v potravinách

Prirodzene sa nachádza v živočíšnych produktoch a trošku v riasach, v obchodoch sú ale potraviny, ktoré sú týmto béčkom obohatené, čo uvítajú vegáni.

Vyskúšajte zdravé prísady na varenie

Oživte vašu kuchyňu a zároveň varte zdravšie. Tieto prísady na varenie vám pomôžu pri príprave fitness receptov, ale aj klasických domácich receptov. Cestoviny, bezkalorické omáčky, sladidlá a ochucovadlá i zdravé oleje, vďaka ktorým bude vaše jedlo zdravé a chutné.

Tí, čo jedia mäso, zjedia B12 dostatok (ak nemajú poruchy s príjmom či vstrebávaním potravy). Medzi prírodné zdroje patria tieto potraviny:

  • Vnútornosti – pečeň, srdce, obličky
  • Mäso (hovädzie, bravčové, kuracie, morčacie)
  • Vajcia
  • Ryby (makrela, pstruh, losos, sleď, úhor)
  • Morské plody, mäkkýše a kôrovce
  • Mlieko, syry, jogurty a niektoré mliečne výrobky
  • Produkty obohatené touto látkou.
  • Riasy (nori, spirulina, chlorella)

Vitamín B12 - potraviny

Odporúčaná denná dávka vitamínu B12

Z bežnej stravy, ktorá zahŕňa živočíšne produkty, sa väčšinou bez problémov dostanete na odporúčanú dennú dávku, ktorá nie je vôbec vysoká. Odporúčaná denná dávka je stanovená na 2,4 mikrogramov. Vitamín B12 by sa mal prijímať v menších dávkach a to niekoľkokrát denne formou potravy alebo fortifikovaných potravín (potraviny obohatené o túto látku). Nevýhodou je, že sa nikdy nevstrebe všetok prijatý kobalamín, ale iba jeho časť.

Ako sa prejavuje nedostatok vitamínu B12?

Veľmi často majú nedostatok vitamínu B12 tí, ktorí sa cielene vyhýbajú živočíšnym produktom alebo pri zdravotných problémoch (porucha vstrebávania, porucha metabolizmu). Nedostatok vitamínu B12 sa môže prejaviť rôznymi spôsobmi, medzi ktoré patrí neprospievanie u detí, chudnutie, anémia, zhoršovanie pamäti, stres, mravčenie a iné neurologické prejavy.

Nedostatok tohto vitamínu môže spôsobiť chudokrvnosť, poškodiť nervovú sústavu, kardiovaskulárny systém či spôsobiť depresiu a demenciu.

Ako sa prejavuje prebytok B12?

Ak by sa stalo, že by v organizme bolo nadmerné množstvo tohto vitamínu, jednoducho sa vylúči z tela. Taktiež sa môže uložiť v pečeni, kde sa môžu vytvoriť zásoby. Avšak je lepšie prijímať potraviny, ktoré B12 obsahujú a nespoliehať na zásoby.

Kúpiť sa dá aj v lekárni alebo online

Vitamín B12 je možné kúpiť v lekárni a to buď v rámci B-komplexu (pozor, od Zentivy ho neobsahuje), samostatného vitamínov, alebo zmesi niekoľkých vitamínov. Tieto varianty zoženiete v lekárni bez predpisu, môžu to byť tablety alebo roztok.

Na predpis existujú aj injekcie B12, ktoré sa aplikujú buď do svalu, alebo hlboko pod kožu. Vitamín je možné podať aj infúziou. To sa ale indikuje len lekárom, ak hrozí alebo sa prejavuje nedostatok vitamínu.

Pomáha aj liečiť

Zaujímavosťou je, že vitamín B12 pomáha v niektorých prípadoch aj liečiť. Predpisuje sa vo väčších dávkach, ktoré sa podávajú injekčne alebo infúzne (chudokrvnosť, pásový opar, opar, chronický únavový syndróm, podváha, neurologické problémy, vyčerpanosť a oslabenosť atď.). Za účelom ľahšieho priberania je obľúbený aj u kulturistov, kedy im môže pomôcť pribrať.

Vitamín B12 v potravinách
5 (100%) 5 hlasov
Redakcia MojaVýživa

Máte tip na ďalší článok? Napíšte nám na info(at)mojavyziva.sk a veľmi radi spracujeme témy, ktoré vás zaujímajú.

  • 1

Pridať komentár

Your email address will not be published. Required fields are marked *