NAČÍTAVAM

Kliknite a začnite písať.

Otázky a odpovede Zdravá výživa

Ako nepribrať v tehotenstve?

Zdieľať

Tehotenstvo je krásne obdobie, ktoré má ale jednu nevýhodu a tou sú nabrané kilogramy. Niektoré ženy priberú počas tehotenstva 10, iné 20 alebo dokonca 30 kg. Každá žena počas tohto obdobia priberie, záleží na tom koľko a koľko kilogramov “nechá” v pôrodnici. Avšak ako nepribrať v tehotenstve zbytočné kilá navyše?

Ako nepribrať v tehotenstve?

Iba stravou sa dá ovplyvniť, koľko priberiete, pretože pri veľkom energetickom príjme nemôžete očakávať, že moc nepriberiete. Odporúča sa zvýšiť energetický príjem len o veľmi málo kJ, čo sa tiež prejaví na menšom váhovom prírastku.

Ako sa stravovať v tehotenstve?

Žena by sa mala v tehotenstve stravovať zdravo a pravidelne. Nemala by zabudnúť na dostatok zeleniny a ovocia. Práve naopak by sa mala vyhýbať sladkostiam, tučným pokrmom a nepodliehať tehotenským chutiam. Nemalo by sa zabudnúť na vyšší príjem kyseliny listovej, mliečnych výrobkov, horčíka či železa. Naopak nie je vhodné piť alkohol a fajčiť. Vo výsledku sa zdravá strava v tehotenstve o toľko nelíši ako u klasickej stravy. Takže ako nepribrať v tehotenstve?


Optimálny váhový prírastok v tehotenstve

Odporúčania z roku 1996 pre Európske spoločenstvo odhaduje prírastok v tehotenstve na základe BMI pred začiatkom tehotenstva. Ideálne prírastok hmotnosti pre ženy s BMI pred tehotenstvom 18,5 – 19,9 by mal činiť 12,5 – 18,0 kg, pre ženy s BMI 20,0 – 25,9 by mal byť 11,4 – 16,0 kg a u žien s BMI vyšším ako 25,9 by mal byť prírastok 7,0 – 11,5 kg.

Podľa amerických zdrojov platí, že ženy s normálnou váhou pred tehotenstvom by mali pribrať 11 až 14 kg, s podváhou 12,5 až 18 kg, s nadváhou 7 – 11 kg a obézni 5 – 9 kg.

Príjem kalórií v tehotenstve sa príliš nezvýši

O koľko kalórií viac by sa malo jesť navyše v tehotenstve sa presne nevie. Vo Veľkej Británii sa odporúča prvé 2 trimestre mať normálny príjem (2 000 kcal = 8 400 kJ) a v poslednom trimestri sa má navýšiť o 200 kcal (840 kJ). V americkej tehotenskej asociácii je odporúčané v 1. trimestri mať normálny príjem, v druhom a treťom trimestri ho zvýšiť každý deň o 300 kcal (1 260 kJ).

Na Slovensku sa tieto hodnoty teraz neuvádzajú, odporúča sa inšpirovať v zahraničí. Podľa českých a slovenských zdrojov z roku 1992 a 1996 by optimálny príjem mal byť 11 000 kJ (2 625 kcal) v druhom a treťom trimestri. S tým súvisí menší váhový prírastok v prvom trimestri a až potom v nasledujúcich týždňoch sa priberá 250 až 500 g týždenne ku koncu tehotenstva, pričom v posledných týždňoch sa prírastok zmenšuje.

TIP: Pozrite sa na jedálniček pre tehotné ženy, ktorý sme pre vás pripravili.

Mýtus: Som tehotná, jem za dvoch!

Táto veta rozhodne neplatí, ako si mnoho žien myslí. V prvých týždňoch váži plod niekoľko gramov, preto nie je nutné jesť oveľa väčšie porcie a stále maškrtiť. Práve najväčší vplyv na celkový počet kilogramov navyše v tehotenstve má to, koľko priberiete v prvých mesiacoch.

Ani potom nie je nutné zvyšovať energetický príjem. Hovorí sa, že by sa denný príjem mal navýšiť o cca 1 200 kJ (napr. 1 florián a menšie jablko; 100 g Eidamu 30 % + 2 plátky kuracej šunky; 1 horalka a väčšie jablko; 1 biely Hollandia jogurt, 1 plátok celozrnného chleba a 40 g kuracej šunky, …).

Ako nepribrať v tehotenstve? Uvedomte si, že na úvod tehotenstva nejete za dvoch. Ako sama vidíte, vo výsledku o moc viac jedla nezjete oproti energetickému príjmu pred otehotnením, preto ani veľmi nepriberiete.

Kamarátka jedla zdravo a aj tak pribrala

Kamarátka po celú dobu tehotenstva jedla zdravo a pribrala, tak prečo je nutné jesť zdravo, keď je to vo výsledku na nič? Otázkou je, čo je zdravo. Mnoho ľudí sa domnieva, že zájde do zdravej výživy, kúpi zdravú čokoládu, sušienky a ďalšie maškrty a napriek tomu sa stále stravuje zdravo.

Nie všetko, čo sa kúpi v zdravých potravinách, je zdravé a rovnako tak to platí v prípade domáceho varenia zo zdravých surovín. Veľké množstvo trstinového cukru a celozrnnej múky nevytvorí zdravý pokrm, ktorým by ste sa mali doslova ládovať.

Malý kúsok zdravého aj normálneho múčnika si dopriať môžete, ale potom by ste nemali pokračovať ďalšími kúskami. Zdravá strava sa skladá z celozrnných potravín, zeleniny, ovocia, byliniek, semienok, rýb a mäsa. Samozrejme je nutné piť nesladené tekutiny.

Ako nepribrať v tehotenstve – neospravedlňujte maškrtenie

Mnoho žien počas tehotenstva priberie mnoho kilogramov, ale už sa nezaujímajú, či pribrali zo zdravých potravín alebo sladkostí. Ak zo zdravých, chudnutie po pôrode pôjde veľmi ľahko, u niekoho takmer hneď. Pokiaľ ženy jedia nezdravo a prevažne sladkosti, tučné potraviny, pochutiny a ďalšie, nemôžu čakať, že sa im bude ľahko chudnúť. Takže napr. 20 kg pribraných počas tehotenstva môžete chudnúť aj niekoľko rokov.

TIP: Prečítajte si, ako sa stravovať po pôrode – zdravo, rozumne a zodpovedne.

Obmedzovať sa v jedle nemusí znamenať obmedziť vývin dieťaťa

Počujete zo všetkých strán, že nemáte počas tehotenstva dbať na postavu a radšej dbať na zdravie dieťaťa a keď sa budete obmedzovať, tak sa dieťa dobre nevyvinie? Nie je to skôr tak, že matka dbajúca na svoje stravovanie dbá aj na zdravie dieťaťa

Veď dieťa sa vyživuje z toho, čo matka prijme, preto aj prejedanie sa v tehotenstve, maškrtenie vo veľkom môže mať neblahé účinky na zdravie dieťaťa. Nenechajte sa preto vytočiť z miery, až vám bude robiť kázanie mamička či babička, že máte jesť všetko, veľa a že určite nepriberiete.

Nezabudnite, že nesprávna výživa sa môže prejaviť na zdraví dieťaťa a to nielen pri pôrode, v detstve, ale aj v dospelosti. Týka sa to nielen nesprávnej výživy, ale aj príjmu alkoholu alebo fajčenia v tehotenstve. Myslite na svoje dieťa.

Redakcia MojaVýživa

Máte tip na ďalší článok? Napíšte nám na info(at)mojavyziva.sk a veľmi radi spracujeme témy, ktoré vás zaujímajú.

  • 1
Predošlý článok
Ďalší článok

Pridať komentár

Your email address will not be published. Required fields are marked *