Aký vplyv má káva na krvný cukor a diabetes?

Dlhodobé štúdie spájajú pitie kávy so zníženým rizikom vzniku diabetu II typu. Naopak, mnoho krátkodobých  štúdií preukázalo opačný efekt kofeínu a kávy na hladinu cukru v krvi i inzulín. Pozrieme sa na účinky kávy s ohľadom na krvný cukor a cukrovku.

Curkovka a káva nemusia ísť dohromady, dôvodom sú najmä krátkodobé účinky.

Ľudia, ktorí pijú kávu majú nižšie riziko vzniku diabetu II. typu

Účinky kávy na zdravie sú veľmi dobre zdokumentované. Podľa najnovších pozorovaní je najmä zelená káva spojená so znížením hladiny krvného cukru a inzulínu. Práve kolísavé hodnoty sú hlavné rizikové faktory pre diabetes typu II.

Výskumy tiež ukázali, že 1 šálka kávy denne môže znížiť riziko cukrovky o 5 – 10 % . U ľudí, ktorí pijú 4 – 6 šálok kávy denne je riziko vzniku cukrovky II typu nižšie, než u ľudí, ktorí pijú menej ako 2 šálky denne.

Kofeín môže zvýšiť hladinu cukru v krvi

Veľký paradox existuje medzi dlhodobými a krátkodobými účinkami kávy. Krátkodobé štúdie spájajú kofeín a spotrebu kávy so zvýšenými hladinami cukru v krvi a inzulínovou rezistenciou.

Napríklad jedna porcia kávy, ktorá obsahuje 100 mg kofeínu, môže negatívne ovplyvniť hladinu cukru v krvi u zdravých ľudí s miernou nadváhou.

Ostatné krátkodobé štúdie (a to ako u zdravých jedincov ale aj diabetikov II. typu) ukazujú, že konzumácia kávy a kofeínových nápojov súvisí s poruchami krvnej regulácie cukru a citlivosti  na inzulín po jedle.

To sa však nestáva pri pití kávy bez kofeínu, čo naznačuje, že kofeín môže byť stimul, ktorý je príčinou vysokej hladiny cukru v krvi.

TIP: Máte cukrovku? Diéta pre cukrovkárov môže byť riešením ako schudnúť a žiť zdravšie.

Robíte tieto chyby pri pití kávy aj vy?

Ľudia, ktorí sú zvyknutí piť veľa kávy nepociťujú zvýšenie krvného cukru a inzulínu. Niektorí dokonca pociťujú zlepšenie činnosti pečene, majú zvýšenú hladinu prospešných hormónov, ako je napríklad adiponektín. Tieto faktory pokladáme za výhody dlhodobej konzumácie kávy.

Takzvaná zelená káva má silné účuniky na chudnutie ale aj na detoxikáciu organizmu, keďže obsahuje antioxidanty.

Zaujímavý je aj výskum zameraný na účinky kávy na ľudí s nadváhou a nekonzumentov kávy so zvýšenými hodnotami krvného cukru na lačno. V troch náhodných skupinách boli účastníci, ktorí pili 5 šálok kofeínovej kávy, kávu bez kofeínu alebo žiadnu kávu počas 16 týždňov.

Skupina účastníkov, ktorí pili kofeínovú kávu mala významne nižšiu hladinu cukru v krvi, zatiaľ čo u ostatných dvoch skupín nedošlo k žiadnej zmene. Po úprave niektorých ďalších faktorov, došlo u konzumentov kofeínovej a bezkofeínovej kávy k poklesu hladiny cukru v krvi po 16 týždňoch.

Hoci je tu istá individuálna variabilita, negatívne účinky na hladiny cukru v krvi a hladiny inzulínu zdá sa časom vymiznú. Inými slovami, hodnota krvného cukru a hladiny inzulínu sa môže zvýšiť pri začatí pitia kávy. Po niekoľkých týždňoch môžu byť tieto hodnoty dokonca nižšie, než na začiatku.

MojaVýživa radí: Pokiaľ si radi doprajete kávu, tak určite vynechajte klasický biely cukor. Pokiaľ si ju však nedokážete vychutnať, tak radšej použite zdravé náhrady cukru.

Má káva bez kofeínu rovnaký účinok?

Káva bez kofeínu je spojená s väčšinou zdravotných výhod, ktoré má aj kofeínová káva. Jednou z hlavných je zníženie rizika diabetu II typu.

Vzhľadom k tomu že bezkofeínová káva obsahuje iba malé množstvo kofeínu (minimálne 97 % je odstránených), nemá také silné stimulačné účinky ako kofeínová káva.

Ďalším rozdielom je, že káva bez kofeínu nebola spojená so žiadnym významným zvýšením hladiny cukru v krvi. Práve preto, káva bez kofeínu môže byť správnou voľbou pre ľudí, ktorým nevadí zvýšenie hladiny cukru po jej vypití.Zelená káva

V poslednej dobe  je na vzostupe aj “detoxikačná” zelená káva, ktorá užívateľom sľubuje podstatne viac zdravotných výhod. Jej účinkom sme už v minulosti venovali rozsiahly samostatný článok (odkaz vyššie).

Ako môže káva zvýšiť hladinu krvného cukru a súčasne nižšie riziko vzniku cukrovky?

Môžeme sledovať zjavný paradox: káva môže zvyšovať hladinu cukru v krvi v krátkodobom horizonte, ale pomáha zabrániť diabetu II. typu v dlhodobom horizonte.

Dôvod prečo je tomu tak je v podstate známy, keďže vedci prišli s niekoľkými hypotézami. Nasledujúce riadky venujeme vysvetleniu negatívnych a pozitívnych účinkov počas dlhodobej alebo krátkodobej konzumácie kávy.

  • Adrenalín – zvyšuje hladinu adrenalínu, ktorý môže na krátky čas zvýšiť hladinu cukru v krvi.
  • Adiponektín – adiponektín je proteín, ktorý pomáha regulovať hladinu cukru v krvi. Tá je pri diabete často nízka. “Pijani” kávy majú hladiny adiponektínu zvýšené.
  • Pohlavný hormón viažúci kortikosteroidy – nízke hladiny tohto hormónu sú spojené so závažnou inzulínovou rezistenciou. Vedci naznačujú, že sa jeho množstvo priamoúmerne zvyšuje s konzumáciou kávy a preto môže pomôcť zabrániť diabetu II typu.
  • Ostatné komponenty kávy – káva je bohatá na veľké množstvo antioxidantov. Tie môžu ovplyvniť hladinu cukru v krvi a inzulínu, čo znižuje možné negatívne účinky kofeínu. Podľa mnohých štúdií, prísun antioxidantov z kávy je u ľudí významnejší a väčší, než zo zeleniny alebo ovocia.
  • Tolerancia – dochádza k tomu v prípade, že si telo časom vybuduje toleranciu ku kofeínu a tak sa stáva viac odolným voči zmenám hladiny cukru v krvi.
  • Funkcia pečene – káva môže znížiť riziko prítomnosti nealkoholickej tukovej choroby pečene (ztukovatenie), ktorá je silne spojená s inzulínovou rezistenciou a diabetes mellitus II. typu.

Stručne povedané, káva môže mať dva účinky: pre-diabetické a antidiabetické. Avšak, u väčšinu ľudí sú anti-diabetické faktory vo veľkej prevahe nad pre-diabetickými faktormi.

Pri detoxikácii dodržujte pitný režim.

Je to naozaj individuálne

Ako ste sa už mali možnosť vyššie dozvedieť, existuje veľa dôkazov o tom, že ľudia ktorí pijú kávu majú oveľa nižšie riziko vzniku diabetu II typu. Krátkodobé štúdie zasa dokazujú, že káva môže zvyšovať hladinu cukru v krvi a aj hladinu inzulínu.

Dôležité je poznamenať, že účinky kávy na ľudský organizmus sú individuálne. Pokiaľ máte cukrovku alebo problémy s hladinou cukru v krvi, je potrebné sledovať si priebežne tieto hodnoty, aby ste videli ako na pitie kávy reagujete.

Ak vám káva bude spôsobovať nepríjemné stavy a výrazné zvyšovanie hladinu cukru v krvi, potom pre vás vhodnejšou voľbou bude káva bez kofeínu alebo zelená káva.

Aký vplyv má káva na krvný cukor a diabetes?
5 (100%) 8 hlasov

0 komentárov

Pridať komentár