Ryžová diéta: postup a jedálniček

Ste milovníkom ryže a chcete telo detoxikovať, či zbaviť nadbytočných kíl? Práve ryžová diéta môže byť cestou ako to dosiahnuť. Ryža je ľahko stráviteľná, obsahuje bezlepkové zrná a je relatívne lacná. Povieme si všetko potrebné pre správne držanie diéty, o postupe, výhodách, ale aj o nevýhodách takéhoto stravovania.

Vedeli ste že ryžová diéta môže mať veľmi pestrý jedálniček na chudnutie?

Ryžová diéta

História ryžovej diéty siaha až do roku 1939, kedy výskumník Walter Kempner použil tento typ diéty na liečbu obezity. Strava bola založená na postrehu, že ľudia na celom svete, konzumujúci ryžu ako hlavný zdroj potravy, majú menšie riziko vzniku obezity, hypertenzie, srdcových chorôb a diabetu.

Čo by ste mali o ryži určite vedieť

Ryža je jednou z najčastejšie konzumovaných potravín na svete a poskytuje až 50 percent kalórií pre viac ako polovicu obyvateľstva. Určite je dôležité podotknúť, že existuje veľa rôznych druhov ryže a nie všetky z nich sú rovnako prospešné pre naše zdravie.

Za zdravší typ ryže považujeme hnedú ryžu, ktorá je menej spracovaná, plná vlákniny a živín. Je nielen zdravšia ako biela ryža, ale hrá aj dôležitú úlohu pri strate telesného tuku a udržaní si zdravej hmotnosti.

TIP: Hnedá ryža alebo biela ryža? Prečítajte si naše zaujímavé porovnanie.

Ryža je tiež vynikajúcou diétnou potravinou, ktorá udrží vaše telo zdravé a zabezpečí dostatočné množstvo energie. Hlavne spomínaná hnedá ryža je preplnená vitamínmi, minerálmi a esenciálnymi aminokyselínami.

Pomáha predchádzať a pomáha bojovať s mnohými zažívacími ťažkosťami. Čistiace a detoxikačné vlastnosti hnedej ryže sú známe už po stáročia. Funguje ako špongia v tráviacom systéme, ktorá absorbuje všetky toxíny nahromadené v priebehu niekoľkých rokov.

Správna ryžová diéta tak pomáha bojovať s alergiami, udržiava zdravé srdce, je vhodná ako diéta pri cukrovke typu II a dokonca môže predchádzať rakovine.

Výhody diéty:
  • je nízkokalorická
  • vysoko efektívna
  • ľahko splniteľná
  • detoxikuje a čistí celé telo
  • je chutná
  • nemusíte držať hladovku

3 najznámejšie typy ryžovej diéty

Ryžová diéta je veľmi variabilná. Existuje nespočetné množstvo obmien, ktoré si jednotlivec môže prispôsobiť svojim individuálnym požiadavkám a schopnostiam dodržať diétu. Medzi najviac obľúbené považujeme nasledovné typy.

Zdravotné účinky nielen bielej, ale aj hnedej ryže.

Ryžový pôst

Tento druh ryžovej diéty je vhodný, keď potrebujete stratiť pár kíl a detoxikovať telo. Aj keď ide o miernejšiu formu pôstu, tak prináša so sebou množstvo benefitov.

Ryžový pôst nevedie k extrémnym symptómom detoxikácie, ako je to napríklad počas pôstu o vode. Naopak, má skôr upokojujúce účinky a šetrne odstraňuje toxíny z krvného obehu.

Ako na to? Plán je jednoduchý…

Počas 3 po sebe idúcich dní jedzte len hnedú ryžu, najlepšie vopred namočenú a dôkladne tepelne upravenú. Pokúste sa rozdeliť svoju ryžu do 4 – 5 jedál. Pri príprave môžete použiť trošku morskej soli, či korenie. Môžete tiež pridať trochu surového kokosového oleja, masla a zeleniny.

Tieto zdravé tuky sú považované za pomoc pri odstraňovaní toxínov rozpustných v tukoch. Ako obvykle, nezabudnite na dostatočný pitný režim – ten je pri chudnutí naozaj veľmi dôležitý.

Štandardný pôstny plán trvá 3 dni. Pokiaľ máte pocit, že je to príliš dlho, skúste ho dodržiavať iba 1 deň, zopakujte ho o týždeň a skúste vydržať o niečo dlhšie.

Po pôste sa pomaly vráťte ku konzumácií bežných potravín, ktoré postupne zavádzajte do jedálnička. Za normálnych okolností by to malo trvať 1 – 2 dni, kým sa vrátite k pôvodnému jedálničku. Ryžu si doprajte aspoň 3 krát do týždňa.

TIP: Pozrite sa na naše zdravé a chutné recepty, ktoré by vo vašom jedálničku nemali chýbať.

Takéto chutné jedlo môže byť zahrnuté v ryžovej diéte.

7 dňová ryžová diéta

Pokiaľ sa vám vyššie uvedený detox zdá príliš náročný a monotónny, vyskúšajte diétu trvajúcu týždeň. Tento diétny plán je podľa skúseností oveľa ľahšie zaradiť do jedálnička.

Je tomu tak hlavne z psychologického hľadiska. Pretože ide o vyváženejšie stravovanie, majúce rovnaké zdraviu a chudnutiu prospešné výhody.

Medzi základné pravidlá tejto diéty patrí:
  • jesť iba celozrnnú hnedú ryžu
  • vyhnúť sa káve (keď už, tak len zelená káva)
  • vypiť minimálne 8 šálok vody denne
  • nejesť vyprážané, grilované, údené alebo konzervované potraviny

Prvé dni je dôležité jesť iba hnedú uvarenú ryžu (približne 300 gramov). Na tretí deň je vhodné pridať aj dusenú zeleninu, či zeleninovú polievku. Strukoviny zaraďujeme k ryži až ku koncu diéty (5. deň). Zotrváme v tomto režime ešte ďalšie dva dni a po skončení tejto sedem dňovej diéty postupne pridávame bežné potraviny.

Ryžová diéta na 3 týždne

Ide o trojtýždňový plán chudnutia, ktorý vám pomôže schudnúť obmedzením množstva kalórií, tukov a sodíka. Prvý týždeň je považovaný za typický detox a váš príjem je obmedzený na konkrétne obilniny.

Jedzte hlavne hnedú ryžu, quinoae, zeleninu a ovocie. Počas prvého týždňa ryžovej diéty, budete jesť asi 800 -1 000 kalórií a 20 gramov bielkovín denne.

V druhom týždni sa odporúča príjem kalórií od 800 do 1 200 denne. Okrem potravín, ktoré jete v prvom týždni, máte teraz povolené chudé bielkoviny, ryby a nízkotučné mliečne výrobky.

V tretí týždeň programu pridáme o 200 kalórií viac a každý týždeň navyšujeme o túto hodnotu – až kým sa chudnutie zastaví.

Hovorí sa, že hnedá ryža má viac benefitov ako klasická biela ryža.

Výhody vs. nevýhody ryžovej diéty

Nielen každá minca má dve strany, ale aj diéta. Výnimkou nie je ani ryžová diéta. Výhody sa týkajú hlavne vysokého obsahu vlákniny, ktorá sa podieľa na znížení hladiny cholesterolu v krvi, má pozitívny účinok na krvný tlak, správnu funkciu čriev a vedie k pocitu sýtosti.

Ďalej sa odborníci zhodujú, že táto diéta vďaka nízkemu obsahu soli a tuku môže zlepšiť krvný tlak, znížiť riziko cukrovky a srdcových chorôb. Počas diéty určite nebudete trpieť deficitom minerálov a antioxidantov. Ryža je totiž vynikajúci zdroj horčíka, železa, draslíka, fosforu, a vitamínov B skupiny.

Nevýhody súvisia najmä v znížení kalórií, čo môžu pocítiť predovšetkým aktívny ľudia. Tiež počas diéty dochádza k obmedzeniu množstva bielkovín na 16 až 20 gramov narozdiel od 50 g bielkovín v bežnej potrave. Výsledkom môže byť strata svalovej hmoty.

Náš názor na ryžovú diétu a zhrnutie

Ako každá diéta, aj táto funguje na určitom obmedzení príjmu kalórií. Veľmi-nízkokalorické redukčné  diéty sú používané ako nástroje pre chudnutie, ale pretože nie sú vhodné pre každého, mali by byť dodržané len pod prísnym dohľadom odborníka kvôli riziku podvýživy.

Pre zdravé chudnutie by ženy nemali jesť menej ako 1 200 kalórií denne a muži nie menej ako 1 800 kalórií denne. Ryžová diéta môže byť z krátkodobého hľadiska veľmi účinnou metódou ako schudnúť.

Čo sa týka diéty ako takej, nejde len o redukčný, ale hlavne detoxikačný typ diéty. Pokiaľ sa ju rozhodnete vyskúšať, tak nám nezabudnite napísať do komentára svoj cieľ a prípadne aj výsledok. Skúsenosti ľudí sú to, čo pomôže nájsť cestu aj ostatným.

Nechcete radšej redukčnú diétu na mieru?

Pokiaľ by ste chceli schudnúť nejaké to kilo navyše, tak nie je nič lepšie ako diéta na mieru od výživového špecialistu. Ryžová diéta je síce fajn, no jedálniček zostavený na mieru podľa vášho metabolizmu je 100 % lepšia možnosť.

 

Ryžová diéta: postup a jedálniček
5 (100%) 5 hlasov

Pridať komentár