NAČÍTAVAM

Kliknite a začnite písať.

Choroby a ochorenia

Histamínová intolerancia + strava, diéta a potraviny

Zdieľať

Popri rôznych potravinových alergiách sa v súčasnosti sporadicky objavujú zdravotné komplikácie spojené s neznášanlivosťou histamínu. Aj keď v tomto prípade nejde o typickú alergiu na potraviny v pravom slova zmysle, niet najmenších pochýb, že histamínová intolerancia dokáže poriadne znepríjemniť život. Týka sa toto ochorenie aj vás? Čítajte ďalej a dozviete sa, ktoré potraviny sú vhodné, nevhodné, uvidíte jedálniček a tiež diéta.

Histamínová intolerancia + strava, diéta

Histamín ako problém

Histamín podobne ako dopamín, serotonín, či tyramín, patrí do skupiny biologicky aktívnych amínov. Tieto chemické látky plnia veľa dôležitých úloh a pre fungovanie organizmu sú jednoducho nenahraditeľné. Inak tomu nie je ani v prípade histamínu.

Histamín je v našom tele dôležitý pre optimálne fungovanie kardiovaskulárneho i nervového systému. Okrem toho sa podieľa na regulácii množstva vody a priepustnosti ciev.

Za jeho optimálne hodnoty v tele zodpovedá enzým diaminooxidáza. Ak sú hodnoty histamínu v tele v rovnováhe, všetko prebieha tak ako má. Problém nastane spravidla vtedy, keď je táto vzájomná rovnováha narušená a nedostatok enzýmu sa premietne do zvyšovania hladiny histamínu v tele. Výsledkom môže byť práve histamínová intolerancia.

Porušenie rovnováhy je dôsledkom zvýšenej konzumácie potravín s vysokým obsahom histamínu, nadprodukciou histamínu v dôsledku ochorenia či zníženou aktivitou uvedeného enzýmu.

Podobné neznamená rovnaké

Histamínová intolerancia napriek súvisu s konzumáciou potravín a viacerým podobným príznakom potravinovej alergie však nemôže byť v žiadnom prípade spájaná s alergickými prejavmi. Jednoducho, pri histamínovej intolerancii nejde o potravinovú alergiu.

Podstatný rozdiel je v tom, že pri klasickej alergii ide neadekvátnu a neprimeranú obrannú reakciu organizmu na látku, ktorá by inak nevyvolala imunitnú odpoveď. Tá je navyše sprostredkovaná IgE protilátkami. Nie je teda reakciou imunitného systému a neprebieha ani prostredníctvom spomenutých protilátok. Histamínová intolerancia je teda spôsobená výlučne pôsobením histamínu. Preto prakticky nie je možné použiť lieky určené na liečbu potravinovej alergie.

Histamínová intolerancia príznaky a prejavy

Príznaky histamínovej intolerancie sa na prvý pohľad v mnohom podobajú na potravinové alergie. Niet preto divu, že často dochádza k ich zámene. Niektoré príznaky môžu mať mierny priebeh, no platí to aj naopak. Aj tá najmenšia stravovacia chyba môže prerásť do závažných zdravotných komplikácií. Diagnostikovanie preto patrí do kompetencie lekára. Ak pozorujete typické príznaky intolerancie, navštívte všeobecného lekára, ktorý vás odošle na vyšetrenie k špecialistovi.

Histamínová intolerancia a jej najčastejšie prejavy:

  • hnačka, bolesti brucha a neraz aj nadúvanie
  • migréna, bolesti hlavy
  • svrbenie kože, vyrážky
  • v prípade žien bolestivá menštruácia
  • búšenie srdca
  • problémy s krvným tlakom
  • poruchy spánku a neopodstatnená únava a ospalosť
  • nadmerné potenie sa, návaly tepla
  • zadržiavanie vody v tele a opuchy končatín

Syndróm dráždivého čreva a liečba.

Histamínová diéta vo všeobecnosti

Ak sa teda rozhodne bojovať so zvýšeným histamínom, tak musíte počítať s tým, že budete musieť toho dosť obetovať. Vyhýbať sa budete nevhodným technologickým postupom pri príprave jedla, ale aj skladovaniu a jednoduchému prihrievaniu pokrmov.

Údené, solené alebo konzervované potraviny musia byť odteraz pre vás tabu, rovnako ako vysmážanie, pečenie alebo dlhé varenie mäsa. Táto diéta však zachádza ešte ďalej. Zďaleka by ste mali totiž obchádzať tiež sladkosti, polotovary a alkohol.

Základným princípom nízkohistamínovej diéty je konzumácia čerstvej stravy. Dôvod je jednoduchý. Najmenej histamínu obsahujú čerstvé produkty. Dodržiavanie diéty preto nemusí byť práve najjednoduchšie. Platí to o to viac, pokiaľ hodnoty histamínu v potravinách nie sú stále a s pribúdajúcim časom sa zvyšujú. Dôvodom je pôsobenie mikroorganizmov a rozpadových mechanizmov. V podstate nič nerieši ani skladovanie jedál v chladničke, pretože zvyšovaniu histamínu nejakým podstatným spôsobom nezabráni.

Diéta si vyžaduje skutočný asketizmus a sebadisciplínu. Potešujúce je, že odriekanie sa neminie svojim účinkom a odmenou bude zmiernenie alebo ústup príznakov histamínovej intolerancie.

Rozdelenie potravín podľa účinku

V princípe môžeme potraviny rozdeliť do 4 skupín. Prvú z nich tvoria potraviny obsahujúce histamín. Výsledok? Po skonzumovaní v tele podstatným spôsobom zvyšujú jeho hodnoty. V 2. skupine sa nachádzajú potraviny – liberátory, ktoré síce histamín priamo neobsahujú, ale obsahujú látky, ktoré zapríčinia uvoľnenie histamínu.

Do 3. skupiny patria tzv. blokátory. Tieto potraviny bránia enzýmu DAO (diaminooxidáza) v činnostiNo a napokon do 4. skupiny sú zaradené antihistaminiká, ktoré zabraňujú uvoľňovaniu histamínu. Teraz sa zastavíme pri povolených a nepovolených potravinách. Tie boli samozrejme do zoznamu potravín zaradené podľa ich pôsobenia.

Povolené potraviny pri histamínovej intolerancii a diéte

  • čerstvé mlieko, smotana, ricotta, cottage, mozzarella
  • zemiaky, bataty, ryža
  • ovsené i kukuričné vločky, cereálne pečivo a cestoviny
  • pšeno, kuskus
  • kokosový olej a olivový olej
  • bylinky, mäta, bazalka, tymian
  • jablko, hruška, marhule, broskyne, melón
  • špargľa, uhorka, mrkva, zeler, cuketa, brokolica, cvikla, karfiol
  • nemleté a neskladované teľacie, hovädzie, jahňacie i morčacie mäso

Histamínová intolerancia a zakázané potraviny

Do tohto zoznamu sú zaradené rýchlokaziace sa potraviny, potraviny s vysokým obsahom bielkovín a produkty podliehajúce biochemickým procesom, napríklad kvaseniu. Ak vám bola teda diagnostikovaná histamínová intolerancia obmedzte nasledujúce potraviny.

  • alkoholické nápoje, predovšetkým červené víno a pivo
  • ryby a plody mora
  • zrejúce syry
  • bravčové mäso, vnútornosti, údeniny, salámy, párky, mäsové konzervy
  • čerstvé pečivo, kysnuté cesto
  • sladkosti, koláče, cukrárenské výrobky
  • kyslomliečne výrobky, jogurty, bryndza, cmar
  • orechy
  • koreninové zmesi
  • kvasená kapusta
  • paradajky, špenát, baklažán, cibuľa, olivy, chren, štipľavá paprika
  • jahody, ananás, citrusy, kiwi, ríbezle
  • kečup, horčica, paradajkový pretlak, majonéza, tatárska omáčka

Záverečné hrnutie: Histamínová intolerancia

Ak vás sužuje histamínová intolerancia, snažte sa konzumovať iba čerstvé potraviny, Máte tak istotu, že obsah histamínu je v týchto produktoch najnižší. Pri príprave jedla si vyberajte iba vhodné technologické postupy. Vyhýbajte sa vysmážaniu, a uprednostnite doma pripravené jedlo. To však neskladujte v chladničke a pripravujte si iba také množstvo, ktoré dokážete hneď skonzumovať. Predídete tak neskoršiemu prihrievaniu jedla, ktoré zvyšuje hodnoty histamínu.

Vyhýbajte sa tiež pokrmom pripravovaným z mrazenej zeleniny alebo ovocia. S takýmto jedlom by ste do seba dostali zbytočne vysokú dávku histamínu. No a napokon sa pokúste v maximálne možnej miere obmedziť konzumáciu alkoholu. Osobitne potom vylúčte červené víno a pivo.

Histamínová intolerancia + strava, diéta a potraviny
5 (100%) 7 hlasov
Marika Čierniková

8 rokov sa venujem fitness modelingu. Zdravá a vyvážená strava je podľa mňa pri cvičení i chudnutí najdôležitejšia. Snažím sa zdieľať svoje skúsenosti a poradiť každému, kto sa nevie vymaniť z nekonečného blúdneho kruhu. Okrem cvičenia rada cestujem a pečiem chutno-zdravé dobroty. :-)

  • 1
Predošlý článok
Ďalší článok

Pridať komentár

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Sleduj náš Instagram