NAČÍTAVAM

Kliknite a začnite písať.

Choroby a ochorenia Otázky a odpovede

Čo je dobré na nízky tlak?

Zdieľať

Nízkemu tlaku, čiže hypotenzii, sa nevenuje toľko pozornosti ako vysokému krvnému tlaku, mnohým ľuďom však znepríjemňuje život. Nízky tlak sám osebe nie je chorobou. Riešiť ho treba vtedy, keď spôsobuje problémy. Môže byť totiž aj príznakom niektorého závažného ochorenia a preto by ste ho nemali podceňovať. Kedy by ste mali navštíviť lekára a čo je dobré na nízky tlak?

Čo je dobré na nízky tlak krvi?

Nízky tlak – kedy o ňom hovoríme a aké sú prejavy?

Častá únava, zimomravosť, hučanie v ušiach, závrate, studené nohy, nepotlačiteľné zívanie alebo neschopnosť sa koncentrovať, toto všetko môžu byť príznaky nízkeho krvného tlaku. Je preto potrebné ho opakovane merať. O nízkom tlaku hovoríme vtedy, keď namerané hodnoty tlaku krvi sú opakovane pod 105/65 mmHg. Ťažkosti pri nízkom tlaku súvisia s nedostatočným zásobovaním mozgu krvou a tým aj kyslíkom. Prejavuje sa to závratom, zrýchleným tepom a poruchami videnia. Zdá sa vám, že máte spomalené myslenie? Nie je to iba zdanie, ale dôsledok nedostatočného prekrvenia mozgu. Je to jeden z nepríjemných následkov nízkeho tlaku.

Nízky tlak a jeho príčiny

Príčiny hypotenzie nie sú známe. Týka sa viac žien ako mužov, môžu za ňu aj vrodené dispozície. Kedy navštíviť lekára? Vtedy, keď nízky tlak spôsobuje subjektívne ťažkosti alebo má pridružené aj iné príznaky. Je preto potrebné vylúčiť, či nejde o nejaké závažné ochorenie.

Vyvolať nízky tlak môžu totiž aj určité lieky alebo aj závažné ochorenia, napríklad cukrovka, znížená funkcia štítnej žľazy alebo Parkinsonova choroba. Lekára by ste mali navštíviť vtedy, keď sa nízky krvný tlak strieda s tachykardiou (trvalejšie zrýchlenie srdcového rytmu) alebo s fázami veľmi vysokého krvného tlaku. Návštevu určite dlhodobo neodkladajte.

Čo je dobré na nízky tlak

Pýtate sa, čo je dobré na nízky tlak? Ak patríte k tým, ktorí trpia na nízky tlak a nie je u nich dokázaná príčina, jeho zvýšenie môže priniesť zmena životného štýlu. Na zvýšenie nízkeho tlaku pomôžu vo väčšine prípadov nasledujúce opatrenia.

  • Dbajte na pitný režim – ľudia s nízkym tlakom by mali veľa a pravidelne piť, aby sa objem krvi udržal na vysokej úrovni. Denne by ste mali vypiť cca 2,5 l tekutín, 1. pohár hneď po prebudení. Môžete piť aj minerálky s vyšším obsahom sodíka, čaje a samozrejme čistú vodu. Na hypotenziu trpia najmä starší a deti, ktorí často zabúdajú na pitný režim.
  • Nezabúdajte na soľ – asi tretina ľudí reaguje na soľ zvýšením krvného tlaku, preto by ste mali zvýšiť sodík v potravinách tým, že budete viac soliť. Ochuťte potraviny kvalitnou morskou soľou. Preto minerálky s vyšším obsahom sodíka sú pre ľudí s nízkym tlakom ideálne.
  • Jedzte pravidelne – nevynechávajte raňajky, okrem nízkeho tlaku by ste mali od hladu aj nízku hladinu cukru v krvi. Na raňajky si doprajte bielkoviny a vitamíny B, mliečne výrobky, syr, vajcia, cereálne pečivo. Počas dňa jedzte ľahšie jedlá v menších porciách, ale častejšie.
  • Zvýšte prísun vitamínu C – tlak dokáže regulovať aj vitamín C, ktorý nájdete predovšetkým v čerstvej zelenine a ovocí. Jeho dávky môžete zvýšiť aj pomocou tabliet.
  • Zvýšte prísun bielkovín – ľudia s nízkym tlakom by mali mať stravu bohatú na bielkoviny. Nebojte sa konzumovať vajcia, syry a potraviny obsahujúce veľa bielkovín.
  • Vstávajte pomaly – či už sedíte alebo ležíte, vždy vstávajte pomaly. Medzi jednotlivými krokmi vždy chvíľku počkajte. Ľahko by sa vám mohla zatočiť hlava. Ak vám je na odpadnutie, tak si ľahnite a dajte nohy hore. Tým docielite rýchlejšie prúdenie krvi do mozgu.
  • Pravidelne sa hýbte – na nízky tlak je ideálny pravidelný pohyb, posilníte svalstvo, srdce, cievy, ľahšie potom vyrovnávajú tlak. Cvičiť by ste mali aspoň 3x týždenne. Posilníte tým srdcový sval, ktorý bude lepšie fungovať ako obehová pumpa, zvýšite tým tlak aj celkový krvný obeh.
  • Otužujte sa – v sprche striedajte teplú a studenú vodu, efektívne tak rozprúdite celý obehový systém. Po nej sa dôkladne vymasírujte zhora nadol. V horúcej vode a určite nekúpte.
  • Vychutnajte si kávu – na zvýšenie krvného tlaku si doprajte šálku zelenej kávy. Káva má diuretický efekt a telo odvodňuje, takže ku káve si dajte aj pohár čistej vody.
  • Príjem horčíka, vápnika – na optimálnu činnosť srdca je ich príjem dôležitý, rovnako aj koenzýmu Q 10, vitamínov skupiny B, predovšetkým tiamínu a kyseliny pangamovej. Nájdete ju najmä v pivných kvasniciach. Nedostatok magnézia / horčíka sa môže prejaviť veľmi negatívne nielen na nízkom tlaku.
  • Rozmarínové víno – zvýši vám tlak, podporí srdcovú činnosť a posilní nervový systém.

Recept na domáce rozmarínové víno

  • 30 g rozmarínových lístkov
  • 1 liter bieleho vína

Rozmrvte rozmarínové lístky a zalejte ich vínom. Nechajte 6 dní postáť a premiešavajte. Potom víno preceďte a užívajte denne ráno a večer po polievkovej lyžici, ale nie dlhodobo.

Prvá pomoc pri nízkom tlaku

Hoci nízky tlak nie je nebezpečný, môže vám narobiť poriadne nepríjemnosti. Najmä keď dlho sedíte alebo ležíte a máte sa naraz postaviť, hrozí vám odpadnutie. Medzi overené postupy pri príznakoch na omdletie, je vhodné si okamžite sadnúť, prekrížiť nohy a dať si hlavu medzi kolená. Prípadne si ľahnite a zodvihnite nohy hore, napríklad ich oprite o stenu. Vyhýbajte sa prehriatym miestnostiam, čo neplatí samozrejme pre saunu, tá vám urobí len dobre.

Všímajte si signály tela a nízky tlak nepodceňte

Máte dlhodobo nízky tlak, neužívate žiadne lieky a vyšetrenia nepotvrdili nijaké zdravotné problémy? Nízky tlak si musíte len ustriehnuť. Nezabudnite na naše rady, čo je dobré na nízky tlak, tie vám pomôžu ho udržať pod kontrolou. Nemusíte sa znepokojovať, keď sa aj napriek nízkym hodnotám krvného tlaku cítite dobre, čísla nie sú až také dôležité, hlavné je že nemáte žiadne ťažkosti. V prípade, že sa problémy predsa len dostavia, je potrebné vyhľadať lekára.

TIP: Máte skôr opačný problém, teda vysoký krvný tlak? Odporúčame prečítať staršie články o tom, ako znížiť krvný tlak bez liekov alebo čo je dobré na vysoký tlak.

Čo je dobré na nízky tlak?
Marika Čierniková

8 rokov sa venujem fitness modelingu. Zdravá a vyvážená strava je podľa mňa pri cvičení i chudnutí najdôležitejšia. Snažím sa zdieľať svoje skúsenosti a poradiť každému, kto sa nevie vymaniť z nekonečného blúdneho kruhu. Okrem cvičenia rada cestujem a pečiem chutno-zdravé dobroty. :-)

  • 1

Pridať komentár

Vaše osobné údaje nebudú zverejnené.