NAČÍTAVAM

Kliknite a začnite písať.

Choroby a ochorenia

Nedostatok jódu a jeho nadbytok

Zdieľať

Ste podráždení, skleslí, rýchlo sa unavíte alebo sa veľmi ťažko zotavujete po chorobe? Príčinou môže byť nedostatok jódu v tele! Ako ho doplniť? Riešením môže byť užívanie liekov s jódom, no taktiež aj správna životospráva. Problematika nedostatku jódu môže trápiť každého, častejšie sa však týka žien. Po nedostatku jódu sa môže stať, že bude v tele nadbytok jódu. Aké je odporúčané denné množstvo jódu a ako si v týchto situáciách poradiť? Aké potraviny obsahujú jód? To všetko nájdete v tomto článku.

Nedostatok jódu a nadbytok jódu v tele.

Jód v našom tele a úloha tohto minerálu

Jód patrí medzi významné minerálne látky potrebné pre náš organizmus. Jeho potvrdili už v roku 1915 kde zistili, že jód je nevyhnutne potrebný pre správne fungovanie štítnej žľazy. Odvtedy sa tento minerál používa pri liečení rôznych chorôb. Jód sa vyskytuje aj v hormóne tyroxín, ktorý je vylučovaný práve štítnou žľazou.

Keď prijímate jód, vstrebe sa do tela takmer na 100%. V priebehu 24 hodín sa dostane do štítnej žľazy, konkrétne je využívaný hormónmi tyroxín a trijódtyronín. Zvyšok je z tela vylučovaný obličkami a jeho vylučovanie a obeh má na starosti hypofýza prostredníctvom hormónu TSH, ktorý stimuluje štítnu žľazu.

Jód sa v štítnej žľaze, vážiacej okolo 25 g, nachádza vo forme soli a v jodidovej forme. Celkové jeho optimálne množstvo v tele je asi 40 mg, z toho 75 % sa nachádza priamo v štítnej žľaze.

Funkcie a význam jódu v tele:

  • reguluje rýchlosť telesného metabolizmu
  • zabezpečuje rast a vývoj organizmu
  • pôsobí na upokojenie nervov
  • zabraňuje hromadeniu cholesterolu
  • zvyšuje kvalitu vlasov, nechtov, zubov a kože
  • je aktívny pri premene karoténu na vitamín A pri syntéze cholesterolu
  • reguluje rýchlosť využívania kyslíka v bunkách
  • chráni pred rakovinou a fybrocystózou prsníkov
  • pomáha spaľovať prebytočný tuk
  • udržuje telesné zdravie, vysoké IQ, potenie a odolnosť organizmu voči škodlivým činiteľom vrátane infekčných organizmov

Odporúčaná denná dávka jódu

  • kojenci do 4 mesiacov: 50 µg
  • malé deti do 12 mesiacov: 80 µg
  • deti od 4 do 7 rokov: 100 – 120 µg
  • deti do 10 rokov: 100 – 140 µg
  • deti do 13 rokov: 100 – 180 µg
  • dospievajúca mládež, dospelí a starí ľudia: 100 – 200 µg
  • tehotné ženy: 150 – 230 µg
  • dojčiace matky: 180 – 260 µg

Ľahko stráviteľné jedlá a potraviny

Nedostatok jódu v tele

Prísun jódu do ľudského organizmu musí byť pravidelný počas celého života. V Európe sa jeho nedostatok vyskytuje veľmi často, hlavne kvôli tomu, že rastliny a pôdy strednej a východnej Európy neobsahujú dostatok jódu. Veľmi často sa taktiež stáva, že ľudia ani nemajú podozrenie o nedostatku jódu v ich organizme. Príznaky často považujú za normálne prejavy vyťaženia z každodenného života či obyčajné choroby.

Príznaky a prejavy nedostatku jódu v tele sú nasledovné:

  • nervozita a únava,
  • opakujúca sa zápcha,
  • znížená imunita – časté infekcie, nepravidelná menštruácia, problémy s počatím,
  • zlý spánok,
  • suchá koža,
  • vypadávanie a lámanie vlasov,
  • lámavosť nechtov,
  • pocit chladu v končatinách,
  • bolesti a kŕče svalov,
  • obezita.

Ďalšie príznaky, ktoré sú neviditeľné, ale sledovateľné sú znížená koncentrácia, zhoršujúca sa pamäť, znižovanie IQ, poruchy učenia sa u detí a poruchy sexuálneho vývoja.

U ľudí trpiacich rakovinou je hladina jódu výrazne znížená a u žien chorých na rakovinu prsníka jód prakticky nie je. Až 120 štátov priznáva, že nedostatok jódu je vážny problém k vytvoreniu zdravej spoločnosti, ktorý brzdí ich sociálny a ekonomický vývoj.

Aké až môže mať nedostatok jódu následky? Vážne ochorenia spojené s nedostatkom jódu sú struma, mentálna zaostalosť, impotencia, neplodnosť, znížená imunita a poruchy spánku.

Potraviny, ktoré obsahujú jód:

  • morské riasy – kombu kelp (2 984 µg na gram, skoro 2 000 % odporúčanej dennej dávky) , wakame (66 µg na gram, 44 % odporúčanej dennej dávky) a nori ( 16 – 43 µg na gram, 11 – 29 % z dennej dávky)
  • treska –jedna porcia (85 g) obsahuje približne 63 – 99 µg jódu, čo je 42 – 66 % z dennej dávky
  • mliečne výrobky –1 pohár mlieka (približne 3 dcl) obsahuje 59 – 112 % z dennej dávky
  • jodidovaná soľ – ¼ čajovej lyžičky soli obsahuje 71 µg jódu, čo je asi 49 % z dennej dávky
  • tuniak – v porcii (75 g) obsahuje približne 17 µg jódu, čo je asi 11 % odporúčanej dennej dávky
  • vajcia – 1 veľké vajce obsahuje v priemere 24 µg jódu, čo je 16 % z odporúčanej dennej dávky
  • slivky – 5 stredne veľkých sušených sliviek obsahuje 13 µg jódu, čo odpovedá 9 % z odporúčanej dennej dávky

Ďalšie potraviny s vysokým obsahom jódu

Potraviny s vysokým obsahom jódu.

Nedostatok jódu v tehotenstve

V období tehotenstva sa zvyšujú nároky organizmu budúcej mamičky. Veľmi dôležitým je aj dostatočný príjem jódu. Je známe, že jodopenie (nedostatok jódu v organizme) matky vedie k závažným poruchám v tehotenstve a pri vývoji plodu.

V najhoršom prípade môže nedostatok jódu u tehotnej ženy spôsobiť poškodenie mozgu plodu alebo už narodeného dieťaťa. To často vedie k poruche psychických funkcií a môže to končiť až mentálnou retardáciou. Taktiež dochádza ku problémom pri vývoji orgánov a raste dieťaťa. Typické sú poruchy vývoja kostí a srdcové chyby.

Dokonca aj mierny nedostatok jódu a ľahké zníženie funkcie štítnej žľazy ovplyvní vývoj centrálneho nervového systému doživotne. Stúpa aj riziko ďalších porúch v živote dieťaťa.

Nadbytok jódu v tele

Nemyslite si však, že vo vašom tele nemôže byť nadbytok jódu. Nedá sa ním síce predávkovať, no stále sa vo vašom tele môže nachádzať jeho prebytok. Je to síce už menej časté ako nedostatok jódu v organizme, no predsa sa takéto prípady vyskytujú.

Akútna otrava je teda veľmi vzácna a vyskytuje sa kvôli požitiu veľmi vysokých niekoľkogramových dávok. V bežnej strave je obsah jódu ojedinele vyšší ako 1 mg. Dlhodobý príjem vysokých dávok jódu môže mať za následok poruchy funkcií štítnej žľazy. Pri súčasnom podávaní solí lítia a jodidov môže dôjsť k zníženiu činnosti štítnej žľazy.

Prejavy nadbytku jódu:

  • štipľavý pocit v ústach, hrdle a žalúdku
  • horúčka
  • pocit na zvracanie a zvracanie
  • hnačka
  • slabý pulz
  • kóma

Ako nedostatok alebo nadbytok jódu v tele nemať?

Tak ako mať optimálne množstvo jódu v tele? Jednoducho. Stačí pár krát do týždňa zaradiť do jedálnička potraviny, ktoré sú bohaté na jód a jesť aj veľa ovocia a zeleniny, pretože jód sa nachádza aj v malinách, čerešniach, jablkách, kapuste či mrkve. Možností je naozaj veľa.

Nikdy sa ale pri príznakoch nedostatku jódu nesnažte naraz prijímať veľké množstvá, lebo to automaticky vedie ku prebytku. Aj pri jóde platí staré známe: „všetko s mierou.“ Preto pri tomto minerále treba dávať pozor a prijímať ho v správnych množstvách celý život.

Nedostatok jódu a jeho nadbytok
5 (100%) 7 hlasov
Marika Čierniková

8 rokov sa venujem fitness modelingu. Zdravá a vyvážená strava je podľa mňa pri cvičení i chudnutí najdôležitejšia. Snažím sa zdieľať svoje skúsenosti a poradiť každému, kto sa nevie vymaniť z nekonečného blúdneho kruhu. Okrem cvičenia rada cestujem a pečiem chutno-zdravé dobroty. :-)

  • 1

Pridať komentár

Your email address will not be published. Required fields are marked *