NAČÍTAVAM

Kliknite a začnite písať.

Choroby a ochorenia

Nedostatok draslíka v tele (príznaky a príčiny)

Zdieľať

Draslík patrí medzi nevyhnutné minerály pre správne fungovanie nášho tela. Je rovnako dôležitý ako horčík (magnézium), no pritom sa naň často zabúda. Až 98 % draslíka sa nachádza priamo v bunkách. Jeho nedostatok vás môže doviesť až k infarktu či mŕtvici! Okrem toho je dostatočné množstvo draslíka v tele prevenciou osteoporózy, obličkových kameňov a pomáha aj pri strese. Čo všetko vám nedostatok draslíka môže spôsobiť? Ktoré potraviny obsahujú draslík?

Nedostatok draslíka v tele vyriešia potraviny s jeho vysokým obsahom.

Draslík a jeho funkcia v tele

Ako elektrolyt pomáha draslík udržiavať správnu hladinu vody v tele a optimálny krvný tlak. Tiež zohráva úlohu pri trávení cukrov a bielkovín. Aké sú jeho ďalšie funkcie?

  • reguluje pH a osmotický tlak v bunkách, udržiava objem telesných tekutín
  • podieľa sa na transportnom systéme výstupu sodíka z buniek a vstupu draslíka do buniek
  • umožňuje prenos nervových vzruchov, prácu svalov
  • nevyhnutný je pre metabolizmus sacharidov a bielkovín – reguluje výmenu vápnika
  • vo väčšom množstve pôsobí diureticky – pomáha z tela odstraňovať škodlivé látky

Nedostatok draslíka v organizme, tzv. hypokalémia, je najčastejšie u ľudí užívajúcich diuretiká. Tiež ho môže spôsobovať užívanie antibiotík, hnačka a zvracanie, nadmerné užívanie laxatív, nedostatok magnézia (horčíka), nadmerná konzumácia alkoholu, chronická choroba obličiek, nadmerné potenie a nedostatok kyseliny listovej. Ďalej telo nadmerne stráca draslík pri ťažšej fyzickej aktivite, preto musia mať športovci príjem draslíka cca o 25 % vyšší ako obyčajní ľudia.

Množstvo draslíka v organizme možno jednoducho zistiť krvným rozborom. Normálny rozsah v krvi je 3,6 až 5,2 milimolov na liter (mmol/L). Ak je obsah draslíka v krvi nižší ako 2,5 mmol/L, okamžite treba zavolať lekársku pomoc, pretože pri takejto nízkej hladine môže hroziť smrť.

Prejavy a príznaky nedostatku draslíka

Ak ho máte nedostatok, vaše telo vám to začne dávať najavo rôznymi spôsobmi. V krajinách, ktoré majú tzv. západnú diétu, vrátane Slovenska, mnoho ľudí v strave neprijíma ani odporúčané denné množstvo draslíka. Napríklad v USA až 98 % ľudí nepríjme dostatok draslíka. Dôvodom je to, že ľudia dávajú prednosť priemyselne vyrábaným potravinám namiesto potravín rastlinného pôvodu, ako sú ovocie, zelenina, fazuľa alebo orechy.

Najčastejším prejavom je zápcha, nadúvanie a kŕče. Nízku hladinu draslíka je ale ťažké určiť na základe tohto príznaku, pretože problémy s trávením môžu súvisieť s množstvom ďalších ochorení.

Keď vášmu telu chýba draslík, má problémy aj s reguláciou sodíka, pretože draslík je protiváhou sodíka. To potom môže viesť k zadržovaniu vody v tele a opuchov nôh, tváre a iných častiach tela.

Je extrémne dôležité prijímať z potravy dostatočné množstvo draslíka, aby ste nemali veľmi vysoký krvný tlak. Hlavne vtedy, keď zároveň konzumujete veľa soli obsahujúcej sodík. Dobrým riešením sa ukázalo používať soľ, ktorá nie je len čistý chlorid sodný, ale zmes chloridu sodného a draselného. Takto človek konzumuje sodík aj draslík zároveň.

Od bolesti kĺbov sú najlepšie nasledujúce potraviny a jedlá.

Ďalšími prejavmi nedostatku draslíka môžu byť kŕče v nohách, chodidlách a v rukách. Je to preto, lebo bunky pri nedostatku tohto minerálu nevysielajú a neprijímajú dostatočne silné signály potrebné na ovládanie svalových kontrakcií. Kŕče môžu trvať niekoľko sekúnd, ale aj minút.

Koľko draslíka potrebujeme?

Odporúčaná denná dávka draslíka predstavuje 2 000 – 4 000 mg. Všetko je však veľmi individuálne, pre rôzne skupiny je to rozdelené približne nasledovne:

  • 3 000 mg denne vo veku 1 až 3 rokov
  • 3 800 mg denne vo veku 4 až 8 rokov
  • 4 500 mg denne vo veku 9 až 13 rokov
  • 4 700 mg denne vo veku 14 a viac rokov
  • 5 100 mg pre dojčiace ženy

Potraviny s vysokým obsahom draslíka

Draslík obsahuje mnoho potravín. Mlieko a mliečne výrobky, skoro všetky druhy ovocia a zeleniny či mäso. Najviac draslíka na 100 g obsahujú tieto potraviny:

  • Avokádo – 420 mg
  • Bravčové mäso – 380 mg
  • Červené ríbezle – 284 mg
  • Zemiaky – 580 mg
  • Ovsené vločky – 387 mg
  • Banány – 366 mg
  • Kuracie mäso – 420 mg
  • Šošovica – 680 mg
  • Hrach – 990 mg
  • Pór – 327 mg
  • Pšenica – 390 mg
  • Morské ryby – 380 mg
  • Zeler – 415 mg
  • Špenát – 495 mg

Potraviny s vysokým obsahom draslíka.

Nedostatok draslíka v tehotenstve

Počas tehotenstva vaše telo potrebuje optimálne množstvo draslíka, aby správne fungovalo. Okrem toho, že teda udržiava hladinu tekutín a tlaku, nedostatok draslíka v tehotenstve môže viesť k nečakaným komplikáciám. Tehotné ženy by mali zvýšiť pozornosť.

Vzhľadom k tomu, že množstvo krvi sa v tehotenstve zdvojnásobí, je nutné mať dostatočnú hladinu draslíka na udržiavanie správnej chemickej rovnováhy tela. Okrem toho môže pravidelný príjem draslíka zabrániť kŕčom v dolných končatinách, ktoré sú bežným javom počas tehotenstva.

Pri nedostatku draslíka v tehotenstve sú príznakmi často zápcha, svalové kŕče, slabosť, abnormálny srdcový rytmus, depresie, závraty, necitlivosť či suchosť kože. Pri týchto problémoch vám musí poradiť gynekológ, a možno budete musieť užívať doplnky stravy s draslíkom alebo si to vynahradiť v strave.

A čo nadbytok draslíka v tele?

Čo sa ale stane, keď máte namiesto nedostatku draslíka jeho príliš veľké množstvo v tele či už z tabletiek alebo z jedla? Ohrozená je nervová sústava, srdce a taktiež ako pri nedostatku draslíka, tak aj pri prebytku vás môžu postihnúť svalové kŕče.

Dokonca môže nastať aj problém s obličkami a omnoho viac. Preto sa neoplatí konzumovať príliš veľké množstvo tabletiek. Radšej si dávajte záležať na vyváženej strave, začnite žiť zdravšie, lebo najviac draslíka získate zo zeleniny a ovocia.

S draslíkom si udržíte zdravý tlak a váhu

Aj keď sa vám draslík môže zdať ako jeden z množstva minerálov, pre vaše telo je nesmierne dôležitý. Skúste sledovať, či ho prijímate v strave dostatok, prípadne môžete vyskúšať doplnky stravy. Trpeli ste už niekedy nedostatkom draslíka? Dajte nám vedieť dolu do komentárov!

Nedostatok draslíka v tele (príznaky a príčiny)
4.7 (94.29%) 7 hlasov
Marika Čierniková

8 rokov sa venujem fitness modelingu. Zdravá a vyvážená strava je podľa mňa pri cvičení i chudnutí najdôležitejšia. Snažím sa zdieľať svoje skúsenosti a poradiť každému, kto sa nevie vymaniť z nekonečného blúdneho kruhu. Okrem cvičenia rada cestujem a pečiem chutno-zdravé dobroty. :-)

  • 1

Pridať komentár

Vaše osobné údaje nebudú zverejnené.