Avitaminóza – všetko, čo potrebujete vedieť

Vitamíny sú pre zdravie nevyhnutnosťou. Patria medzi základné látky, bez ktorých organizmus nedokáže fungovať. Telo si ich nedokáže produkovať v dostatočnom množstve, preto musia byť prijímané v potrave. Ich deficit spôsobuje zásadné zdravotné problémy, preto by ste mali ich prísun mať jednoznačne pod kontrolou. Hovorí vám niečo avitaminóza?

Avitaminóza

Čo je avitaminóza

Ochorenie vznikajúce pri nedostatku vitamínov v tele, ktoré ovplyvňuje zdravie človeka a je spôsobené viacerými príčinami sa nazýva – avitaminóza. Ide o chorobný stav vyvolaný úplným nedostatkom určitého vitamínu. Ochorenie má viacero foriem podľa toho, ktorý vitamín v tele chýba.

Avitaminóza môže byť zapríčinená:

  • nedostatočným dlhodobým prísunom vitamínov,
  • poruchou vstrebávania vitamínov v črevách,
  • poruchou trávenia,
  • poškodením črevnej mikroflóry,
  • poruchou žliaz s vnútornou sekréciou,
  • psychiatrickými poruchami príjmu potravy ako anorexia a bulímia,
  • alkoholizmom.

Ľahšou formou avitaminózy je hypovitaminóza, je to chorobný stav spôsobený čiastočným nedostatkom nejakého vitamínu. Avitaminóza sa týka viacerých vitamínov a podľa toho sa určujú príčiny a prejavy konkrétnej formy avitaminózy.

Človek, ktorý má nedostatok niektorého z dôležitých vitamínov môže trpieť rôznymi ochoreniami. Pozor by si mali dávať tehotné ženy a fajčiari, u ktorých je zvýšená spotreba vitamínov. Avšak dostatočne vyváženou stravou si zabezpečia príjem všetkých dôležitých vitamínov.

TIP: Vitamínové doplnky výživy môžu pomôcť predchádzať avitaminóze.

Avitaminóza D – nedostatok vitamínu D

Pre kosti je vitamín D jeden z najdôležitejších vitamínov. Udržuje správnu hodnotu fosforu a vápnika v krvi. Je potrebný pri tvorbe a mineralizácii kostí, ale aj pri zlomeninách.

Nedostatok vitamínu D, čiže avitaminóza u dospelých vedie k ochoreniu osteomalácia, čo je mäknutie kostí. Stávajú sa krehké a ľahko sa môžu zlomiť kvôli nedostatočnému ukladaniu vápnika. Nedostatok vitamínu D je veľmi nebezpečný u detí. Môže závažne poškodiť rast zubov, kostí a chrupaviek. Spôsobuje ochorenie zvané krivica, čo má za následok lámavosť a deformáciu kostí. Prvými príznakmi bývajú slabosť a spomalený rast. Zdrojom vitamínu D je slnečné žiarenie.

TIP: Prečítajte si, čo spôsobuje nedostatok vitamínu D a ako tomu predísť.

Vitamín D obsahujú najmä tieto potraviny:
  • ryby – sardinky, losos, sleď alebo tuniak (omega 3)
  • pečienky
  • mlieko
  • vajcia

Dôležitý vitamín D posilňuje imunitný systém a bojuje proti baktériám.

Avitaminóza A – nedostatok vitamínu A

Vitamín A patrí medzi významné antioxidanty. Spolu s ďalšími antioxidantmi pomáha odstraňovať voľné radikály z tela. Je veľmi dôležitý pre zrak. Významnú úlohu má pri tvorbe spermií, vajíčok a pri vývoji plodu. Podporuje správny rast buniek slizníc a ich funkciu, okrem toho má aj blahodarné účinky na pleť, spomaľuje jej starnutie.

Avitaminóza A, čiže nedostatok Vitamínu A sa prejavuje šerosleposťou, v extrémnych prípadoch môže dôjsť k slepote. Objavuje sa suchosť a lúpanie kože, porucha imunity a zastavenie rastu. Nedostatok vitamínu A sa prejavuje poruchami v nervovom systéme a v stavbe kostí.

Aby ste mali dostatok vitamínu A a nepostihla vás avitaminóza, je potrebné zaradiť do svojho jedálnička nasledujúce potraviny: kukurica, kapusta, tekvica, špenát, mrkva, marhule, broskyne, melón, pečeň, rybí tuk, mlieko, vaječný žĺtok, či brokolica.

Avitaminóza E – nedostatok vitamínu E

Má priaznivý vplyv na cievnu a nervovú sústavu. Urýchľuje proces detoxikácie pečene a pomáha ľahšie odbúravať škodliviny. Je prospešný pri problémoch s plodnosťou, menštruačným cyklom aj pri opakovaných potratoch.

Avitaminóza vitamínu E sa vyskytuje hlavne pri ochoreniach ako sú cystická fibróza alebo steatorhea. Príčinou býva porucha vstrebávania tukov či chronické ochorenie pečene. Nedostatok vitamínu E spôsobuje poruchu chôdze, zraku, zápaly v tráviacom trakte a zlé hojenie rán.

Veľké množstvo vitamínu E obsahujú:
  • semienka – orechové jadrá, sezam, slnečnica, sója, mak, ovsené vločky
  • pečeň
  • vajcia
  • králičie a bravčové mäso

Avitaminóza K – nedostatok vitamínu K

Vitamín K je rozpustný v tuku a je najznámejší tým, že zohráva dôležitú úlohu pri zrážaní krvi. Je nevyhnutný aj na budovanie pevných kostí. Je dôležitým doplnkom vitamínu D a ak máte nedostatok jedného, tak ani jeden vitamín v tele správne nefunguje.

Polovicu jeho dennej dávky pokryjú baktérie v tenkom čreve a druhú získate v potrave. Jeho nedostatok sa prejaví v predĺženej dobe krvácania z dôvodu poruchy zrážanlivosti krvi. Na vašom tele sa môžu vytvárať krvné podliatiny a modriny bez akejkoľvek príčiny. Avitaminózou vitamínu K trpia častejšie ľudia s ochorením pečene a dojčatá.

Pre dostatočné množstvo vitamínu K zaraďte do svojho jedálnička:
  • paradajky, špenát a šalát
  • zemiaky
  • karfiol, kel, kapustu, brokolicu
  • šípky
  • pečeň, rastlinné oleje a mäso
  • ďalšie superpotraviny

Avitaminóza C – nedostatok vitamínu C

Zohráva úlohu v boji proti infekciám, je dôležitý pre správnu integritu spojivového takniva, kostí, zubov a pre vstrebávanie železa. Veľký bojovník proti infekciám, nádorovým bunkám, alergii a ochoreniam srdca.

Ochorenie z nedostatku vitamínu C sa volá scorbut. Nedostatok vitamínu C majú ľudia s nesprávnou životosprávou. Avitaminóza vitamínu C oslabuje elasticitu kože, zhoršuje sa hojenie rán a krvácanie. Príznakmi sú únava a slabosť.

Diéta citrónová na chudnutie a recepty k nej.

Avitaminóza a jej liečba

Liečba avitaminózy spočíva najmä v dostatočnom dodávaní vitamínov do organizmu a obnovení ich pravidelného príjmu. Pokiaľ je problém s trávením vitamínov, môžu sa dodávať do tela vo forme tabliet. Problémy s trávením je možné vyriešiť produktmi, ktoré podporujú trávenie v črevách. No a okrem iného je potrebné liečiť aj následky chorôb, ktoré vznikli z nedostatku vitamínov.

Napríklad pri nedostatku vitamínu D je potrebné liečiť krivicu alebo rôzne deformácie pohybovej sústavy. Nedostatok vitamínov: B12 – spôsobuje zhubnú chudokrvnosť, B3 – spôsobuje červené malomocenstvo, B6 – sa prejavuje kŕčmi a podráždenosťou. A tak by sme mohli vymenovať množstvo vitamínov, ktorých nedostatok spôsobuje rôzne ochorenia.

Aj takto môžete predísť avitaminóze...

Existujú rôzne vitamínové doplnky výživy, prostredníctvom ktorých môžete vitamíny dopĺňať. Samozrejme, nemali by slúžiť ako náhrada pestrej stravy. Avšak vďaka nim budete mať istotu, že aj počas hektických dní doprajete organizmu dostatok potrebných vitamínov.

A čo je to hypervitaminóza?

Opakom avitaminózy je hypervitaminóza – ide o predávakovanie alebo otravu vitamínmi. Vitamíny sú nahromadené v organizme, týka sa to predovšetkým vitamínov rozpustných v tukoch, ako je A, D,E a K. Ukladajú sa v pečeni a telesnom tuku, ich dlhodobá a nadmerná koncentrácia pôsobí toxicky napríklad na pečeň. Vitamíny rozpustné vo vode telo neuchováva a tak sa ich prebytok vylučuje obličkami, preto sa hypervitaminóza u nich vyskytuje len veľmi málo.

Naša rada na záver ako predchádzať avitaminóze

Základom je pestrý jedálniček, vďaka ktorému získate z potravy množstvo vitamínov. Niektoré vyššie spomínané vitamíny sú rozpustné v tukoch, preto nesmiete zabúdať dodávať telu potrebné množstvo tukov. Zmeňte stravovacie návyky a zabezpečte telu pestrú stravu. A rada na záver – zvýšená konzumácia alkoholu môže zvyšovať spotrebu niektorých vitamínov.

Avitaminóza – všetko, čo potrebujete vedieť
5 (100%) 9 hlasov

Pridať komentár