NAČÍTAVAM

Kliknite a začnite písať.

Choroby a ochorenia Zdravá výživa

Posilnenie imunity – rýchle a overené tipy

Zdieľať

Vždy po príchode zimných dní sa musí telo vyporiadavať s mnohými nástrahami, ktoré na nás môžu číhať v podobe viróz a iných ochorení. Preto je ideálne, keď vás zima nájde pripravených a v dobrej fyzickej i psychickej kondícii. Bez dostatočnej imunity to však nepôjde. Poďme sa pozrieť ako na posilnenie imunity a čo zaberá pri prvých príznakoch.

Potenciál imunitného systému je daný genetickou dispozíciou, no rozhodujúcu úlohu zohráva spôsob života. Podporte a posilnite si preto svoju imunitu našimi osvedčenými tipmi, ktoré vám už po 1 – 2 týždňoch pomôžu odolať nástrahám.

Buďte stále v pohybe

Ak ste doteraz vo vašom živote patričnému pohybu neprikladali žiadny väčší význam, tak práve teraz nadišiel ten správny čas, aby ste to zmenili. Pohyb by totižto lekári mohli pokojne predpisovať na recept ako zázračný elixír mladosti alebo ako prevenciu pred rôznymi takzvanými civilizačnými ochoreniami. A to všetko bez nežiadúcich vedľajších účinkov.

Zámerne sme spomenuli iba patričný pohyb a nie športové aktivity, aby sme niektorých z vás nevystrašili. Nikto od vás neočakáva extrémne športové výkony. Na to, aby ste naštartovali svoju imunitu postačí, keď sa budete hýbať aspoň 30 minút denne.

Samozrejme platí, že čím viac pohybu, tým lepšia odpoveď imunitného systému na infekcie a iné ochorenia. Vyberte si takú pohybovú aktivitu, ktorá vám nebude nepríjemná a nebudete ju robiť iba z „donútenia“. Na začiatok stačí prechádzka na čerstvom vzduchu.

Objavte čaro otužovania na posilnenie imunity

Otužovanie nič nestojí, no benefity s ním spojené sú na nezaplatenie. Na to, aby ste telu umožnili pružne reagovať na náhle výkyvy teplôt a zvýšili svoju obranyschopnosť napríklad aj pred obyčajným prechladnutím, nemusíte patriť práve k „ľadovým medveďom“. Rovnako dobre, ako kúpanie sa v ľadovom jazere, vám posilnenie imunity zabezpečí aj pravidelné domáce otužovanie.

Začať môžete striedavým sprchovaním sa teplým a studeným prúdom vody, pričom teplotu vody budete postupne uberať až na hranicu znesiteľnosti. Nezabudnite však sprchovanie zakončiť vždy iba studenou vodou. Takýmto pravidelným sprchovaním postupne prídete do momentu, kedy vám na sprchu bude postačovať už iba vlažná či studená voda.

Sme si istí, že ak otužovanie podporíte príležitostnou saunou, tak nebudete vedieť čo sú choroby. Posilnenie imunity bude tak efektívne, že sa vám choroby vyhnú širokým oblúkom! 🙂

TIP: Domáce recepty na posilnenie imunity a potraviny na posilnenie imunity.

Posilnenie imunity a prechádzka

Nadváhu nemôžete nechať bez povšimnutia

Primeraná telesná hmotnosť ide ruka v ruke aj s dobrou imunitou. Problémom môže byť nadmerná tvorba hormónov, ktoré môžu byť príčinou rôznych chronických zápalov. Nehovoriac o tom, že nadváha je častokrát sprevádzaná srdcovo-cievnymi ochoreniami alebo cukrovkou.

Preto by ste sa pre posilnenie imunity mali pokúsiť dostať svoje kilogramy pod kontrolu. K lepšej imunite a zároveň k úprave hmotnosti napomôžu nasledujúce odporúčania.

Cukry áno, ale vhodné a primerane

Téme týkajúcej sa nadmernej konzumácie cukru sme nedávno venovali jeden samostatný článok o závislosti na sladkom. Konzumácia rafinovaného cukru (repného alebo trstinového) priamo súvisí aj s vašou váhou a vo veľkej miere tiež s imunitou, spomenieme niektoré základné fakty.

Cukry alebo sacharidy majú v zložení našej potravy nenahraditeľné miesto. Myslíme tým samozrejme predovšetkým zložené cukry, alebo presnejšie povedané polysacharidy, ktoré sa nachádzajú napríklad v strukovinách, hnedej ryži alebo cereálnych pekárenských výrobkoch. Tieto polysacharidy sú nielen výborným zdrojom energie, ale aj vlákniny.

No a práve tieto cukry by ste mali na svojom jedálničku vídať častejšie. Naopak, výrazne by ste mali obmedziť konzumáciu klasického rafinovaného cukru, ktorý vám síce rýchlo poskytne dostatok energie, avšak iba s krátkodobým efektom.

Navyše, môže stáť nielen za nadbytočnými kilogramami, ale pravdepodobne aj za zníženou imunitou alebo náchylnosťou na choroby. Niektoré zdroje totiž uvádzajú, že už 100 gramov cukru denne môže prispieť k zníženiu schopnosti bielych krviniek chrániť organizmus pred infekciami.

TIP: Pre posilnenie imunity používajte skôr zdravé náhrady bieleho cukru.

Doprajte si prospešné baktérie

Pre svoj imunitný systém, okrem už spomínaných tipov, nemôžete urobiť nič lepšie ako to, že budete pravidelne konzumovať kyslomliečne výrobky so živými probiotickými kultúrami. Napríklad Lactobacillus bifidus osídľuje tráviaci trakt a priaznivo ovplyvňuje črevnú mikroflóru v prospech kvasných baktérií.

Pravidelná konzumácia probiotických kultúr sa potom prejaví na lepšom fungovaní imunitného systému. Probiotiká si môžete zakúpiť aj v online lekárni. Ich predaj nie je viazaný na lekársky predpis.

Spite nielen do krásy

Bez dostatočnej regenerácie počas spánku to jednoducho nepôjde. Nedostatok spánku sa dokáže podpísať nielen na celkovom vzhľade, ale deficit spánku prispieva k zníženiu imunity.

Zdravý spánok vám pomôže v boji s únavou a nedostatkom energie.

Primeraná dĺžka spánku je u každého individuálna a samozrejme súvisí aj s vekom. Niekomu, aby sa cítil fit a plný energie, postačí 6 hodinový neprerušovaný spánok, inému sa máli aj 9 hodín. Prihliadnite preto na svoje vlastné nároky a podľa toho prispôsobte dĺžku vášho spánku. Vo všeobecnosti sa však odporúča neprerušovaný spánok v dĺžke 7 až 8 hodín.

TIP: Únava a ospalosť počas dňa nie je v poriadku. Pozrite sa na možné príčiny.

Nenechajte sa ovládať stresom

Dlhodobý stres je faktorom, ktorý môže znižovať imunitu, nahlodávať vašu sebadôveru, a akoby toho nebolo ešte málo, zodpovedá za mnohé ochorenia. Niet preto najmenších pochýb, že ho musíte zo svojho života vyšachovať. Aby ste tak mohli urobiť, musíte najprv počúvať svoje telo, všímať si kedy začínate pociťovať stres a až potom sa môžete naučiť ako sa dá pre ním účinne brániť.

Jednoduchých spôsobov ako odbúravať stres je viacero. Môžete vyskúšať hlboké, koncentrované dýchanie, pri ktorom sa posadíte, zatvoríte oči a pokúsite sa na nič nemyslieť. Počas 5 minút by ste sa mali sústrediť iba na svoje pravidelné dýchanie. Týmto spôsobom sa dá nielen eliminovať stres ale aj znížiť tepová frekvencia.

Stres môžete elegantne poslať tam kam patrí aj pomocou smiechu. Smiech znižuje hladinu stresových hormónov a naopak zvyšuje hladinu endorfínov. V stresových situáciách si spomeňte, že aj v minulosti už smiech neraz dokázal odľahčiť pomerne komplikované situácie. Tak prečo by tomu nemohlo byť tak aj teraz? Preto nezabudnite povedať stresu dôrazné nie, no smiechu dvakrát áno.

Posilnenie imunity nepodceňte, začnite ihneď

Ako máte možnosť sami vidieť, tipov na posilnenie imunity je viac ako dosť. A v drvivej väčšine, snáď iba s výnimkou otužovania, nejde o nič nepríjemné. Ale aj to sa časom poddá a vy môžete byť pre svoje okolie najlepším príkladom toho, že to všetko naozaj funguje.

Na posilnenie imunity je skvelá aj detoxikácia organizmu a teda tzv. detoxikačná diéta, ktorá vás zbaví mnohých toxínov. Prajeme vám veľa šťastia a nech sa vám choroby po celý rok vyhýbajú!

Posilnenie imunity – rýchle a overené tipy
5 (100%) 8 hlasov
Marika Čierniková

8 rokov sa venujem fitness modelingu. Zdravá a vyvážená strava je podľa mňa pri cvičení i chudnutí najdôležitejšia. Snažím sa zdieľať svoje skúsenosti a poradiť každému, kto sa nevie vymaniť z nekonečného blúdneho kruhu. Okrem cvičenia rada cestujem a pečiem chutno-zdravé dobroty. :-)

  • 1

Pridať komentár

Vaše osobné údaje nebudú zverejnené.