Chia semienka jedzte aj pri chudnutí!

Malinké bezlepkové zrniečka obsahujúce bielkoviny, omega-3 mastné kyseliny i vlákninu sa v posledných rokoch tešia čoraz väčšej obľube. Áno, na mysli máme chia semienka (čítaj čia semienka), ktoré by nemali chýbať v žiadnom jedálničku. Vedeli ste, že podporujú aj chudnutie?

Chia semienka by ste mali vložiť do jedálnička pri chudnutí, no majú aj iné zdravé účinky.

Odkiaľ poznáme a máme chia semienka?

Skôr než sa pozrieme na samotné účinky chia semienok, tak nazrime aj na ich prastarý pôvod. Prvé zmienky a archeologické nálezy nás vedú do obdobia 3 500 rokov p.n.l., kedy ich Aztékovia a Mayovia zaradili do svojho jedálnička. Aj samotný názov Chia je odvodený od majského názvu “chiabaan”, čo v preklade znamená sila alebo posilnenie.

Chia semienka sa používali aj na výrobu kozmetických prípravkov, teda predchodcovia dnešných skrášľujúcich prípravkov. Ďalej svoje uplatnenie našli aj v hrnčiarstve, kde sa používal olej z chia ako prísada do farieb vďaka trvalému lesku. Počas kolonizácie sa bohužiaľ plodina vytratila z mnohých polí a jej pestovanie pokračovalo len na malých územiach Mexika či Guatamaly.

Salvia hispanica

Rastlina sa nazýva Salvia hispanica (Šalvia hispánska), dorastá do výšky približne 80 cm a má modré kvety. Listy rastliny obsahujú veľa oleja, ktorý pôsobí ako odpudzovač hmyzu. Tým pádom pri jej pestovaní nie sú používané žiadne pesticídy. Salvia hispanica, ktorá nás zásobuje chia semienkami, miluje výkyvy teplôt – v noci zimu, cez deň teplo. U nás by sme ju tak bohužiaľ pestovať nemohli. V súčasnosti sa pestuje v Bolívii, Argentíne, Mexiku, Guatamale a v Paraguaji.

Chia semienka ako súčasť zdravej výživy

Ak to myslíte so zdravou výživou naozaj vážne, tak by ste mali chia semienka rozhodne zaradiť do svojho jedálnička. Ako sme už v úvode článku spomenuli, tak sú zdrojom: esenciálnych omega 3 mastných kyselín, bielkovín, vitamínov i antioxidantov. Okrem iného obsahujú aj stopové minerálne prvky – fosfor, vápnik, draslík, sodík a mangán.

Chia semienka majú skvelé účinky na chudnutie a ich cena pritom nie je závratne vysoká.

Len pre zaujímavosť – 3 polievkové lyžice chia majú 15-násobne viac horčíka ako napríklad brokolica a takmer 8-násobne viac vápnika ako kravské mlieko. A aby toho ešte nebolo málo, tak majú o 35 % viac antioxidantov ako čučoriedky a raz toľko draslíka ako banány.

V prípade, že sa rozhodnete navštíviť Mexiko, juhozápad USA alebo dokonca Austráliu, tak veľmi rýchlo zistíte, že sa pomaly jedná tradičnú domácu potravinu. Naopak v Európe je spotreba chia semienok na veľmi nízkych číslach. Možno aj preto, že EÚ ich oficiálne schválila ako potravinu až v roku 2009. Zdravá výživa na “starom kontinente” jednoducho pokrivkáva.

Výživové hodnoty chia semienok:

Chia semienka výživové a nutričné hodnoty, ktoré sa určite oplatí poznať.

Použitie v kuchyni

Vzhľadom na výživové hodnoty uvedené v tabuľke vyššie musíme poznamenať, že na zníženie hladiny cholesterolu, rizika kardiovaskulárnych chorôb alebo na rast svalovej hmoty neexistuje lepšia potravina. Chia semienka sú síce bez výraznejšej chuti, no za to ich možno pridať do každého jedla.

Jesť ich môžete aj celé, vďaka čomu pri prechode tráviacim traktom očistia črevá. Na hodnote však nestrácajú ani mleté či upečené. V Mexiku sa dokonca traduje, že ak by ste sa ocitli na opustenom ostrove, tak by ste dokázali s chia semenami prežiť aj niekoľko mesiacov.

Silu a skvelé účinky chia môžete kombinovať v spojení s:

Chia semená sú hydrofilné, čo v podstate znamená, že dokážu absorbovať veľké množstvo vody (až 12-násobok svojej hmotnosti). V prípade ich namočenia vytvoria slizovitý gél, ktorý sa používa napríklad do nápoja Aqua fresca.

Vyskúšajte si preto doma jednoducho pripraviť nápoj z chia. Stačí zrnká zaliať vodou, nechať odstáť a následne dochutiť citrónovou šťavou. Ak vám nápoj nebude chutiť (chia sú bez chuti), tak použite zdravé náhrady bieleho cukru.

Naša rada: Gél z chia môže nahradiť až ¼ vajec a oleja. Vaše koláče budú nielen zdravšie, ale aj plnšie ďalších dôležitých živín. Ďalšie tipy a zdravé recepty.

Dávkovanie a konzumácia

Denné dávkovanie je 15 gramov čistých semien. To je približne jedna polievková lyžica za deň. V pekárenských výrobkoch alebo cereáliách môže byť maximálne 5 % týchto semien. Tieto normy a optimálne denné dávkovanie určil Európsky parlament a Rada (ES) č.258/97.

Skvelou správou je, že semená chia vydržia pomerne dlho – obvykle až 3 roky. Ich skladovanie si nevyžaduje špeciálnu teplotu, no pozor musíte dávať na vlhkosť. Keďže sú hydrofilné, mohli by v balení napučať. A to samozrejme nechceme.

Chia semienka cena

Je potrebné si uvedomiť, že cena chia semienok závisí od ich kvality. Semená môžu byť horké, nečisté alebo v niektorých prípadoch aj nedozreté. Pred nákupom si teda cez obal overte aspoň čistotu.

Chcete čisté a zrelé chia semienka v BIO kvalite?

TERAZ AKCIA: Objednajte si balenie chia semienok s obsahom až 1 000 g (4 x 250 g) a navyše dostanete ešte jedno balenie úplne zadarmo. Cena za chia semienka najvyššej kvality je momentálne 18,00 €.

Ako chia podporuje chudnutie

Semená chia naozaj pomáhajú redukovať hmotnosť. Najmä vďaka tomu, že úspešne predlžujú pocit sýtosti. Gél z chia, ktorý sa vytvorí po konzumácii v našom žalúdku, sa postará o to, aby spomalil proces tráviacich enzýmov. Tým pádom dochádza aj k spomaleniu trávenia, glykemický index ostáva nízky a zrýchľuje sa metabolizmus tukov.

Chia semená vplývajú aj na chudnutie.

Aj naši výživoví odborníci sa zhodujú v tom, že chia pomáha pri chudnutí. Dôvod? Vysoký obsah vlákniny, ktorá absorbuje vodu, v žalúdku sa napučí a spomaľuje absorpciu potravín. Chia zrnká sú tak vhodné pre diabetikov, ale aj pre ľudí, ktorí držia diéty na chudnutie.

Ďalšie priaznivé účinky chia semienok

Chia je skvelou potravinou aj pre športovcov a mladých ľudí, ktorí rastú. Bielkoviny v chia sú kvalitné, ľahko stráviteľné a stimulujú regeneráciu tkanív. Obsahujú aj bór, ktorý je zodpovedný za správnu stavbu kostí. Semená tak pôsobia preventívne aj voči osteoporóze (rednutie kostí).

Živiny obsiahnuté v drobných zrnkách majú silu podporiť kardiovaskulárny systém, stabilizovať hladinu cukru v krvi a podporiť činnosť mozgu (vďaka omega-3 mastným kyselinám). Pravidelná konzumácia = prírodná detoxikácia organizmu. Telo totiž zbavujú škodlivé látky a toxíny, podporujú trávenie, zbavujú plynatosti, podporujú pravidelné vyprázdňovanie a mnoho ďalšieho.

Svoje miesto si vo vašej kuchyni nájdu aj vďaka tomu, že potláčajú pocit vyčerpanosti. Niektorí ľudia chia semienka dokonca vymenili za kávu a nevedia si ich vynachváliť. Dobrou náhradou klasickej kávy je aj zelená káva s detoxikačnými účinkami.

Na čo si dať pozor

Je tu jedno riziko, ktoré by ste pri chia semienkach nemali podceniť. Jedná sa o fakt, že hrozí riziko krvácania pri ľuďoch, ktorí pravidelne užívajú antikoagulanciá. Do svojho jedálnička zaraďte túto skvelú potravinu postupne. Presne tak, ako je to pri malých detičkách – najprv v malom množstve s odstupom času. Taktiež  ak máte zistení nízky krvný tlak, tak sa o konzumácii chia poraďte s vašim lekárom.

Čo si myslíme o chia my?

Vypadá to tak, že chia semienka nepomáhajú len pri chudnutí, ale aj pri ďalších problémoch napríklad s trávením. Podľa nášho názoru sa dajú semená veľmi ľahko zakomponovať do väčšiny receptov, vďaka čomu je možné zvýšiť výživovú hodnotu jedál a obohatiť jedlo o cenné živiny.

Bohužiaľ nemôžeme všetko podložiť vedeckými štúdiami, keďže len v roku 2009 prebehol schvaľovací proces chia ako potraviny v Európskej únii. Odporúčame vám tiež pravidelne sledovať sekcie Zdravá výživa a Chudnutie, v ktorých nájdete veľa ďalších užitočných informácii.

Chia semienka jedzte aj pri chudnutí!
4.3 (86.15%) 13 hlasov

0 komentárov

Pridať komentár