NAČÍTAVAM

Kliknite a začnite písať.

Diéty

Diéta pri reume + jedálniček

Zdieľať

Postihnúť môže starších ľudí, ľudí v strednom veku, dokonca aj veľmi mladých ľudí, aj napriek tomu, že majú dostatok pohybu. Život s reumou naozaj nie je jednoduchý, a preto by ste mali zvoliť potraviny a stravu, ktoré pomáhajú utlmovať jej príznaky. Nesprávny výber potravín môže reumu ešte viac zhoršiť a príznaky ešte viac zosilňovať. Reuma je zápalové ochorenie a najčastejšie postihuje kĺby, šľachy, väzy, kosti a svaly. Strava pri reume by mala byť preto zameraná protizápalovo a mala by byť pestrá, ľahko stráviteľná a bohatá na bielkoviny.

Diéta pri reume

Čo je reuma, koho postihuje a aké sú jej príznaky?

Je to chronické zápalové ochorenie, ktoré má často neznámu príčinu a je charakteristické tým, že postihuje kĺby. Spôsobuje hlavne opuch kĺbov, bolesť a obmedzenú pohyblivosť. Choroba môže vzniknúť v každom veku, najčastejšie sa vyskytuje medzi 20 – 25. rokom života. Reuma sa vyskytuje trikrát viac u žien ako u mužov a najčastejšie postihuje kĺby rúk, kolenné kĺby, členky, ramená a lakťové kĺby.

Príčin vzniku môže byť viac. Najčastejšie je príčina neznáma, no sú prípady, kedy sa príčina dá určiť. Často to býva aj genetická predispozícia, kedy je táto choroba zakódovaná v génoch a človek sa reume nijako nevyhne. Ďalej to môže mať spojitosť s alergénom HLA – DR4, ktorý je spúšťačom reumy. Menej často bývajú príčinou baktérie, vírusy a k vzniku reumy prispieva aj účasť imunitných mechanizmov s tvorbou imunokomplexov.

Príznakov reumy býva oveľa viac a u každého človeka sú samozrejme individuálne. Záleží aj od toho, ktorú časť tela reuma postihuje a tiež ako daný človek reumu lieči.


Najčastejšie príznaky reumy sú:

  • bolestivosť kĺbov v pokoji
  • častá unavenosť, fyzická nevýkonnosť a potenie
  • celková slabosť, malátnosť, unavenosť
  • nechutenstvo
  • časté komplikácie a choroby
  • horúčka

V neskorších fázach reumy sa môže na postihnutých častiach tela objavovať veľký opuch a tiež lesklá, vyhladená a atrofická koža. Ak postihuje reuma kolenné kĺby, tak sa môžu objaviť vredy predkolenia. S reumou súvisí aj výskyt rôznych zápalov, znížený hemoglobín, vredy tráviaceho traktu a osteoporóza.

Kolagén Inca Collagen pri problémoch s kĺbmi

Inca Collagen je výživový doplnok. Obsahuje 100% čistý morský kolagén bez prísad. Inca Collagen je doplnok, ktorý ovplyvňuje bunkovú obnovu, regeneráciu a výživu pleti, pokožky, nechtov a vlasov. Skvelo rozpustný vo vode, jednoduché dávkovanie, bez príchute a farbív.

Aké potraviny sú vhodné pre reumatika?

Reumatik by mal teda siahať po potravinách, ktoré fungujú protizápalovo a pomáhajú zmierňovať bolesť. Strava pri reume je jeden z najdôležitejších prvkov či už sa jedná o príčinnosť alebo liečbu. Prísna diéta zameraná na jedlá, ktoré nie sú tepelne upravované, zeleninu, vlákninu a nenasýtené tuky telu reumatika jednoznačne prospieva. Aké potraviny by ste mali v prípade reumy zaradiť do jedálnička?

  • rybí olej
  • ovocie
  • cesnak a cibuľa
  • brokolica
  • kaleráb
  • špargľa
  • kapusta

Reumatici by nemali zabúdať ani na správny pitný režim, denne by to mali byť aspoň dva litre tekutín a dôležitý je aj správny a šetrný pohyb, ktorý zabraňuje stuhnutiu kĺbov. Pozor by si reumatici mali dávať aj na zimu a vlhkosť.

Od bolesti kĺbov sú najlepšie nasledujúce potraviny a jedlá.

Nevhodné potraviny pri reume

Keďže sa reuma nedá úplne vyliečiť, musia sa s ňou pacienti naučiť žiť. Jediné, čo sa dá urobiť je zmierňovať príznaky a to aj vďaka vylúčeniu určitých potravín z jedálnička. Mnohí ľudia trpiaci artritídou skonštatovali, že po vylúčení niektorých potravín z jedálnička sa bolesti zmiernili alebo dokonca úplne vymizli.

Medzi potraviny, ktoré môžu reumu výrazne zhoršiť patria:

  • červené mäso
  • mlieko a mliečne výrobky
  • citrusové ovocie
  • baklažán
  • paradajky
  • kofeín

Jedálniček pri reume na 4 dni

Jedálny lístok na mieru dostanete po konzultácii vo Svete zdravia.

Aby ste dokázali liečiť reumu, zmierňovať jej príznaky a nezaraďovať nesprávne potraviny do jedlálnička, skúste si presne svoju stravu naplánovať. My vám ukážeme jedálniček na týždeň, ktorý môžete používať aj dlhšiu dobu. Stačí, ak si niektoré jedlá obmeníte, dáte si k hlavnému jedlu inú prílohu alebo si mäso pripravíte na iný spôsob.

1. deň

  • Raňajky: ovsená kaša s ovocím podľa chuti a chia semienkami
  • Desiata: ovocie a oriešky
  • Obed: Kuracie mäso na prírodno s ryžou a kompótom
  • Olovrant: zeleninový šalát
  • Večera: rizoto z hnedej ryže a s mrazenou zeleninou

2. deň

  • Raňajky: ovocné smoothie z banánu, jahôd a manga
  • Desiata: pečivo s vajíčkovou nátierkou
  • Obed: losos so špargľou
  • Olovrant: bageta plnená avokádom a kuracou šunkou
  • Večera: špagety s pestom

3. deň

  • Raňajky: volské oči s bielou fazuľkou a špenátom
  • Desiata: ovocný šalát
  • Obed: Morčacie mäso so zemiakovou kašou
  • Olovrant: rybacia nátierka s toastami
  • Večera: batátové hranolky pečené v rúre s domácim dresingom

4. deň

  • Raňajky: lievance z banánov a ovsených vločiek
  • Desiata: proteínová tyčinka
  • Obed: fazuľová polievka
  • Olovrant: lososová nátierka s celozrnným pečivom
  • Večera: celozrnné cestoviny s kúskami kuracieho mäsa a brokolicou

Každý deň by ste mali k tomu vypiť dve šálky zeleného čaju a 2 litre čistej vody. Na dlhodobé udržiavanie jedálnička vylúčte úplne kávu, sladené nápoje, jedlá s vysokým obsahom cukru, alkohol aj vyprážané jedlá. Takáto strava bude prospešná nie len pri chorobe, ale tiež pomôže aj vašej postave a prispeje k lepšiemu tráveniu.

Odporúčané je mať diétu bez mliečnych výrobkov,  tie však môžete nahradiť sójovým, kokosovým a mandľovým mliekom, bezlaktózovými jogurtami či syrmi. Doplniť v jedálničku ale musíte stratené bielkoviny, ktoré sú v strave väčšinou obsiahnuté v mliečnych výrobkoch. Bielkoviny môžete v strave pri reume prijímať z chudého mäsa, ovsených vločiek, strukovín, tofu alebo celozrnné pečivo a cestoviny.

Marika Čierniková

8 rokov sa venujem fitness modelingu. Zdravá a vyvážená strava je podľa mňa pri cvičení i chudnutí najdôležitejšia. Snažím sa zdieľať svoje skúsenosti a poradiť každému, kto sa nevie vymaniť z nekonečného blúdneho kruhu. Okrem cvičenia rada cestujem a pečiem chutno-zdravé dobroty. :-)

  • 1

Pridať komentár

Your email address will not be published. Required fields are marked *