NAČÍTAVAM

Kliknite a začnite písať.

Zaujímavosti Zdravá výživa

Najzdravší chlieb – pozrite sa, ktorý to je!

Zdieľať

Ách ten chlieb náš každodenný. Chcete sa zdravšie stravovať, no bez neho si neviete predstaviť život? Ani nemusíte. Teda za podmienky, že v pekárni siahnete po zdravšom chlebe. V tomto článku vám ukážeme ten najzdravší chlieb.

Pozrite sa, ktorý chlieb je najzdravší a prečo.

Nie je chlieb ako chlieb

Určite nám dáte za pravdu, že keď sa snažíte schudnúť alebo zdravšie stravovať, ako prvého sa vzdáte bieleho pečiva. Robíte správne. Určite by vám to odporučil nejeden poradca na zdravú výživu. Avšak vzdať sa chleba úplne nemusíte.Postačí, keď prestanete kupovať biely chlieb a radšej siahnite po celozrnnom – tmavom chlebe.

Vyhnite sa bielemu pečivu, ktoré je vyrobené z pšeničnej múky. Tiež viaczrnnému chlebu z viacerých druhov múky, pričom nemusí obsahovať vôbec celozrnnú. Napriek tomu, že konzumáciou hnedého chleba získame rovnakú energetickú hodnotu, je pre zdravé stravovanie prospešnejší.

Prečo? V porovnaní s bielym chlebom obsahuje o 2/3 viac minerálnych látok (draslík, magnézium, železo, zinok) a polonasýtených mastných kyselín. Je tiež bohatším zdrojom vitamínu B, vitamínu E a najmä vlákniny. Celozrnný chlieb totiž obsahuje celé zrná a teda plevy, klíčky i endosperm. Práve preto sa tak do chleba dostanú všetky spomínané živiny a zložky, ktoré z neho robia zdravý chlieb. Naopak biely chlieb je upečený z múky ochudobnenej o vonkajšiu a súčasne tú najzdravšiu časť zŕn.

TIP: Ezechielov chlieb (recept) – skvelé pečivo nielen pre vaše chudnutie.

Celozrnný chlieb sa pokladá za najzdravší chlieb

Celozrnný chlieb sa neoznačuje ako najzdravší chlieb len tak pre nič za nič. Tento druh chleba má totiž reálne pozitívny účinok na zdravie.

Prečo je celozrnný chlieb tak vychvaľovaný:

  • je vhodný pre diabetikov, pretože má nižší glykemický index (GI)
  • znižuje vysoký cholesterol v krvi
  • vďaka vláknine (rozpustnej i nerozpustnej) zlepšuje trávenie
  • zabraňujú zápche
  • znižuje riziko vzniku hemoroidov
  • má protektívny účinok pred rakovinou konečníka a hrubého čreva
  • znižuje riziko vzniku alergie
  • lepšie zasýti

Pre tých, ktorí konzumujú namiesto bieleho chleba ten hnedý za účelom schudnúť, opäť zdôrazňujeme, že prijmú takmer rovnaký počet kalórii. Ani najzdravší chlieb vám negarantuje, že schudnete.

Pre efekt chudnutia odporúčame znížiť denné množstvo konzumovaného hnedého chleba. A teda ak ste zvyknutý zjesť 2 veľké krajce chleba, uspokojte sa s hnedým a vystačte si s 1 alebo 2 kúskami.

Môže vás zaujímať: Čo je to lepok a ako sa mu úspešne vyhnúť?

Nenechajte sa oklamať!

Poznáte to. Ste v obchode a stojíte pred regálom plnom chlebov. Aký si z nich vybrať ak chcem kúpiť najzdravší chlieb? Väčšina z vás istotne siahne po tom najtmavšom. Chyba. Riadiť sa farbou chleba, lebo o hnedom sa hovorí, že je zdravší je hlúposť. To, že chlieb na pohľad zdravo vypadá ešte neznamená, že skutočne aj je.

Jediná cesta ako rozlíšiť zdravý chlieb od ostatných je začať čítať etikety so zložením. Ak ste to doteraz nerobili, bohužiaľ musíte s tým začať. Chlieb totiž môže nadobudnúť hnedú farbu vďaka prímesi sladu. Práve preto by vás malo zaujímať najmä množstvo celozrnnej zložky.

Ak chcete konzumovať, čo najviac kvalitný a najzdravší chlieb, celozrnná zložka by mala byť na prvom mieste a jej množstvo by malo byť nad 90 %. Avšak za celozrnný chlieb možno označiť a predávať výrobok s obsahom len 70 % celozrnnej múky.

Okrem podielu celozrnnej múky je ďalším ukazovateľom kvality pečiva aj obsah vlákniny. Jej denný príjem by mal byť približne 25 gramov na deň pre dospelého človeka. Pokiaľ teda chcete konzumovať zdravý chlieb s vysokým obsahom vlákniny, mal by obsahovať aspoň 6% vlákniny (6 gramov vlákniny na 100 gramov chleba).

Do pozornosti dávame aj produkty, ktoré vypadajú ako celozrnné. Sú napríklad posypané slnečnicovými semiačkami, no ide skôr o miešané chleby. Okrem celozrnnej zložky obsahujú aj veľké množstvo inej múky, napríklad pšeničnej. Takýto chlieb len ťažko považovať za najzdravší chlieb.

Upečte si zdravý chlebík priamo doma!

Niet nad domáci a čerstvý chlieb. Domáca pekárnička vám pomôže upiecť chlieb priamo doma rýchlo a jednoducho. Ideálna možnosť ako si “vyskladať zloženie” podľa seba.

Našli ste v celozrnnom chlebe éčka?

Koluje názor, že všetky éčka v potravinách sú zlé a škodlivé, nebojte sa ich. V minimálnych množstvách, ktoré sa aj v zdravom chlebe môžu objaviť, sú neškodné a v celku bezpečné.

Pravdepodobne sú to sójové lecitíny E322, vitamín C E300 alebo estery mastných kyselín E472 a mnohé ďalšie. Tie sú pre prípravu chleba a jeho lepšie konzervačné vlastnosti nevyhnutné.

Najzdravší chlieb je tmavý, ale schudnúť nepomôže

Tak čo? Už nám veríte že zdravý chlieb existuje? Stravovať sa zdravo a súčasne si aj dopriať kúsok chrumkavého chleba k raňajkám je možné. Avšak chce to štipku trpezlivosti pri jeho kúpe. Na druhú stranu, ak patríte medzi tých, ktorým nevadí pár hodín strávených v kuchyni, zdravý chlieb si dokážete pripraviť aj samy. Niet nad domáci, čerstvý a voňavý chlebík zo zdravých ingrediencii.

Najzdravší chlieb – pozrite sa, ktorý to je!
5 (100%) 2 hlasov
Marika Čierniková

8 rokov sa venujem fitness modelingu. Zdravá a vyvážená strava je podľa mňa pri cvičení i chudnutí najdôležitejšia. Snažím sa zdieľať svoje skúsenosti a poradiť každému, kto sa nevie vymaniť z nekonečného blúdneho kruhu. Okrem cvičenia rada cestujem a pečiem chutno-zdravé dobroty. :-)

  • 1

Pridať komentár

Your email address will not be published. Required fields are marked *