Vajcia a cholesterol – koľko vajec môžete pokojne zjesť?

Vajcia patria medzi najviac výživné potraviny na planéte. Len si to predstavte … jedno vajíčko obsahuje všetky živiny potrebné na premenu 1 bunky na malé kurča. Avšak, vajcia majú zlú povesť kvôli žĺtku, ktorý má vysoký obsah cholesterolu. Aká je teda pravda?

Veľmi často skloňované je spojenie vajcia a cholesterol. Ako to však naozaj s touto dvojičkou je?

Máte radi vajcia na tvrdo?

V skutočnosti jedno stredne veľké vajce obsahuje 186 mg cholesterolu. To je asi 62% z odporúčanej dennej dávky pre priemerného dospelého človeka.

Všeobecne sa hovorí, že ak prijímate cholesterol z potravy, tak môžete zvýšiť aj cholesterol v krvi. Konzumáciou vajíčok teda prispievate k ochoreniu srdca. Ukázalo sa však, že to nie je tak jednoznačné. Totižto, čím viac prijímate cholesterol, tým menej ho vaše telo produkuje.

Vajce nutričné hodnotyVýživové hodnoty vajec sú sledované najmä pre obsah cholesterolu.

Nutričné hodnoty pre 1 stredne veľké vajce:

Ako naše telo reguluje cholesterol?

Skôr ako sa pozrieme na samotné vajcia, tak si povedzme pár slov o cholesterole. Cholesterol je často vnímaný ako negatívne slovo. Keď ho čo len začujeme, automaticky si začneme predstavovať infarkty, choré srdce a skorú smrť.

Pravda je ale taká, že cholesterol je v našom tele dôležitý. Ide o štrukturálnu molekulu, ktorá je nevyhnutnou súčasťou každej bunkovej membrány. Je potrebný aj na tvorbu testosterónu, estrogénu a kortizolu. Bez cholesterolu by sme jednoducho nevedeli existovať.

Ľudský organizmus je úžasný a platí to aj pri “výrobe cholesterolu”. Keďže pečeň produkuje cholesterol, tak prijímať cholesterol z potravy nie je jediná možnosť ako ho doplniť.

To znamená, že keď konzumujeme jedlá s vysokým obsahom cholesterolu, tak pečeň zníži jeho produkciu. Pečeň však samozrejme neprodukuje až také množstvo cholesterolu aké prijímame z jedla.

Poznáte vaše hodnoty cholesterolu?

Pokiaľ chcete zistiť presnú hladinu cholesterolu vo vašej krvi, tak sa objednajte k nutričnému špecialistovi. Podstúpite jednoduché vyšetrenie, na základe ktorého zistíte presné hodnoty cholesterolu, telesného tuku, svalstva a aj váš metabolický vek.

 

Vajcia a cholesterol

Výživoví odborníci radia, aby sa spotreba vajec obmedzila. Vynechať by ste mali predovšetkým vaječné žĺtka. Vaječné bielko sú zväčša bielkoviny a majú nízky obsah cholesterolu. Koľko vajec teda môžete zjesť? Bežná odporúčaná dávka je 2 – 6 vaječných žĺtkov za týždeň.

Koľko vajec môžete zjesť, aby sa vám nezdvihla hladina cholesterolu?

Na druhú stranu, existuje veľa vedeckých štúdií, ktoré môžu milovníkov vajec upokojiť. Pri pokusoch boli ľudia rozdelení do dvoch skupín – jedna skupina mala zjesť niekoľko celých vajec za deň (1 až 3) a druhá skupina mala zjesť nutričné podobnú potravinu. Ako to dopadlo?

  • Takmer vo všetkých prípadoch išiel hore HDL cholesterol (dobrý cholesterol).
  • Celkový a LDL cholesterol (zlý cholesterol) sa zvyčajne nezmenil alebo len veľmi mierne zvýšil.
  • Jesť obohatené vajcia o omega-3 mastné kyseliny môžu znižovať hladinu triglyceridov v krvi.
  • Zvýšil sa aj obsah antioxidantov (luteín a zeaxantín).

Zhrnutie: Vajcia spôsobia mierne zvýšenie celkového a LDL cholesterolu, no nie je dôvod na obavy. 3 vajcia denne sú neškodné pre ľudí, ktorí netrpia srdcovo-cievnymi ochoreniami.

Spôsobuje cholesterol z vajec srdcové ochorenia?

Mnohé štúdie sa zaoberali aj spotrebou vajec a rizikom srdcových ochorení. Dlhodobo bolo pozorovaných niekoľko tisíc ľudí, ktorí konzumovali celé vajcia. A konečný výsledok? Pravdepodobnosť vzniku srdcových chorôb sa u nich nezvýšila.

Za zmienku však stojí fakt, že diabetici by mali byť o niečo viac opatrní. Všetko ale nemôžeme hádzať na vajcia – veľa záleží od zvyšku výživy. Vyvážená strava je základom chudnutia, ale aj celkového zdravia človeka.

Salmonelóza z vajec

Okrem cholesterolu sú vajcia vnímané aj v spojení so salmonelózou. Ak sa vo veľkochove hydiny vyskytnú vajcia so salmonelózou, tak by sa v žiadnom prípade nemali dostať na pulty obchodov.

Štatistika v USA hovorí jasné – iba 1 z 20 000 vajec obsahuje tzv. salmonellu enteritidis, ktorá ohrozuje zdravie. Riziko ochorenia z vajec je však porovnateľné s údeninami, rybami či cukrárskými výrobkami.

Obávať sa konzumácie vajec z dôvodu salmonelózy preto nie je na mieste. Dôležité je dodržiavať riadnu hygiénu pri manipulácií s vajcami a tým znížiť riziko salmonelózy na minimum. Zabráňte styku vaječných škrupín s ostatnými potravinami i kuchynským náradím a konzumujte len tepelne upravené vajcia.

Vajcia a ich pozitívny vplyv

Aby sme nerozoberali čisto len cholesterol, ktorý sa vo vajciach nachádza a jeho prípadné mínusy pre naše zdravie, tak si povedzme aj to, že vajcia sú skvelo nutrične vybavené i prospešné pre naše telo.

Vedeli ste aj to, že z hľadiska výživy športovca sa žiadne iné potraviny bohaté na bielkoviny ani zďaleka nemôžu vyrovnať vajciam z hľadiska obsahu aminokyselín?

Majú vajcia pozitívny vplyv na naše zdravie alebo sú škodlivé?

Dobre uvarené vajcia majú minimálne 6 pozitívnych vplyvov na zdravie.

1. Nárast svalovej hmoty

Vajcia sú dobrou voľbou ako súčasť zdravej a vyváženej stravy. Okrem toho, že sú zdrojom už spomínaných bielkovín, obsahujú taktiež vitamíny a ďalšie veľmi dôležité živiny.

Konzumácia vajec je spojená so zlepšením kvality výživy a pomáha pri tvorbe svalovej hmoty. Určite by mali byť súčasťou zdravej výživy a nemali by chýbať v jedálničku kulturistu. Suplementy a proteíny na podporu rastu svalov sú vyrobené aj z vajíčok.

2. Posilnenie imunity

Jedno domáce vajce poskytne telu 20 % dennej hodnoty selénu. Selén je zlúčenina, ktorá je nevyhnutná pre podporenie imunitného systému a hormónov štítnej žľazy. Telo po posilnení bude oveľa ľahšie bojovať a odolávať infekciám.

3. Vajcia sú dobré pri chudnutí

Prečo? Pretože nás dokážu zasýtiť na dlhšiu dobu. Bielkovinové raňajky s vajíčkami udržia dlhší pocit sýtosti, takže z nasledujúcich jedál nezjete až také veľké množstvo. To je skvelá správa, ak sa snažíte schudnúť.

Konzumáciou vajec na raňajky je možné už behom 1 mesiaca schudnúť nejaký ten kilogram. Odporúčame ich však kombinovať s celozrnným pečivom, pohárom vitamínu C a s nesladenou pomarančovou šťavou. Táto kombinácia totiž organizmu pomôže využiť železo vo vajciach.

4. Váš mozog sa bude cítiť lepšieVajcia obsahujú omega 3 kyseliny, ktoré podporujú činnosť nervovej sústavy a mozgu.

Okrem cholesterolu obsahuje vajce vysoké množstvo cholínu. Cholín je zlúčenina z bunečných membrán a je nevyhnutná pre syntézu nerotransmiterov a acetylchoínu. Nedostatok zlúčeniny spôsobuje neurologické problémy a zníženie kognitívnych vlastností.

5. Zdravší zrak

Luteín a zeaxantín pomáhajú zabrániť makulárnej degenerácií (očná vada), ktorá je hlavnou príčinou slabšieho zraku vo vyššom veku. Ostatné vitamíny tiež podporujú náš zrak.

6. Tehotenstvo

Pokiaľ si dopraje nežné pohlavie počas tehotenstva vajcia, tak podporuje aj zdravý vývoj dieťaťa. Živiny vo vnútri vajca pomáhajú zabrániť vrodeným chybám, napríklad rázštepu chrbtice.

Sú teda vajcia dobré alebo zlé?

Univerzálna odpoveď neexistuje, no prikláňame sa k tomu, že vyradiť vajcia z jedálnička nie je práve najšťastnejšie riešenie. Predsa len majú pomerne bohaté zloženie a viacero preukázateľných pozitívnych účinkov.

Aj tu však platí, že všetkého veľa škodí. Doprajte si vajcia 2 – 3 krát týždenne ako súčasť jedného z 5 denných chodov. Pri takomto pomere vám nehrozí žiadne riziko a cholesterol riešiť nemusíte. Každopádne určite odporúčame zistiť hodnoty cholesterolu na vyšetrení.

Vajcia a cholesterol – koľko vajec môžete pokojne zjesť?
5 (100%) 9 hlasov

0 komentárov

Pridať komentár