NAČÍTAVAM

Kliknite a začnite písať.

Zdravá výživa

Zdravé prílohy pri chudnutí

Zdieľať

Možno ste už počuli, že prílohy sú zlé a mali by sa vynechávať, ak chcete schudnúť. Občas sa tvrdí, že by sa prílohy v žiadnom prípade nemali vynechávať, aj keď chcete schudnúť. Často tieto protichodné informácie vyvolávajú zmätok a potom človek netuší, čo by mal jesť. Ako by to ale malo byť a prečo sú zdravé prílohy pre organizmus potrebné?

Zdravé prílohy pri chudnutí

Prílohy počas chudnutia a zdravá strava – ide to dokopy?

Bez prílohy si väčšinou nedokážeme predstaviť väčšinu pokrmov a keby áno, koho by bavilo si dať sviečkovú bez knedlí, rezeň bez zemiakov, čínu bez ryže atď. Niektorým by také jedlá iste chutili, ale väčšine asi nie. Nemusíte sa vzdávať svojich obľúbených príloh len preto, že ste sa dali na chudnutie. Dokonca by ste ich vôbec nemali vynechávať, pretože prílohy pomáhajú zasýtiť.

Prečo jesť zdravé prílohy?

  • Jedná sa o zdroj sacharidov – základné zložky potravy.
  • Dodávajú energiu.
  • Sú výživou pre mozog a svaly.
  • Slúžia ako zásoba pre organizmus.
  • Zasýtia, sú chutné a zlepšujú náladu.
  • Jednoznačne patria k zdravému stravovaniu.

Čo sa radí medzi prílohy?

Medzi prílohy sa radia: zemiaky (kaša, zemiakové knedle, krokety, hranolky, šalát, halušky atď.), cestoviny, kuskus, ryža, obilniny (pohánka, proso, quinoa atď.), knedle, pečivo, tortily atď. Ako príloha sa berú aj strukoviny , ktoré obsahujú tiež značnú časť bielkovín.

Ktoré prílohy pri chudnutí vynechať a ktoré naopak jesť?

Existuje mnoho rôznych príloh, z ktorých si môžete vyberať, čo hradlo ráči. Ale nie všetky sa hodia, ak práve chudnete. Zemiakové hranolky alebo krokety by nemali patriť medzi časté prílohy chudnúcich, pretože sú vyprážané a obsahujú logicky veľa tuku.

Na druhú stranu ani klasická biela ryža nie je práve najlepšou variantou, rovnako ako rozvarené cestoviny, pečivo alebo kukuričné pečivo. Ide o prílohy, ktoré majú vysoký glykemický index a pri vstrebávaní glukózy do krvi sa vstrebávajú veľmi rýchlo. Zdvíhajú tak glykémiu, čo podporuje vznik cukrovky a skoro po konzumácii má človek opäť hlad.

Vyskúšajte zdravé prísady na varenie

Oživte vašu kuchyňu a zároveň varte zdravšie. Tieto prísady na varenie vám pomôžu pri príprave fitness receptov, ale aj klasických domácich receptov. Cestoviny, bezkalorické omáčky, sladidlá a ochucovadlá i zdravé oleje, vďaka ktorým bude vaše jedlo zdravé a chutné.

Pri chudnutí si vyberajte celozrnné prílohy, medzi ktoré patria celozrnné cestoviny, tmavá ryža (natural), celozrnný kuskus a tiež pšeno, pohánku, amarant, quinoa, zemiaky varené v šupke, celozrnný, žitný a ezechielov chlieb.

Rozdiely medzi bielou ryžou a hnedou ryžou, ktoré sú v obsahu látok.

Tipy na zdravé prílohy

  • Ako najvhodnejšia príprava zemiakov sa javí varenie zemiakov v šupke a ako najhorší variant sú pečené zemiaky v rúre, vyprážané krokety a hranolky.
  • Cestoviny varte len na skus (al dente), vďaka tomu, že sú nedovarené, zasýtia na dlhší čas.
  • Pri príprave knedle a knedlí pridajte do cesta aj celozrnnú múku, ktorá obsahuje vlákninu a viac vitamínov ako biela múka.
  • Ak ste neprišli na chuť celozrnnej ryži, zmiešajte ju s klasickou. Nezabudnite ale variť každú zvlášť, pretože tú tmavú je nutné variť cca 2-krát dlhšie.
  • Namiesto pečiva si dajte celozrnný chlieb.

Jesť prílohy večer? Áno.

Veľmi často sa tí, ktorí chcú schudnúť pýtajú, či môžu jesť zdravé prílohy aj večer alebo je lepšie ich vynechať. Aj večer by ste si mali dať prílohu, jej množstvo by ale malo byť o trošku menšie ako na obed. Taktiež sa venujte aj správnemu výberu – večer si nedávajte klasické biele rožky, knedľu alebo zemiakovú kašu.

Radšej si dajte celozrnný rožok, chlieb, celozrnný knedlík alebo varené zemiaky v šupke. Keď nahradíte prílohy s vysokým glykemickým indexom za tie s nižším, nebudete mať skoro hlad a budú sa uvoľňovať postupne.

Ak budete prílohy cielene večer vynechávať, budete paradoxne pomalšie chudnúť. Zo začiatku síce chudnúť budete, ale časom sa toto tempo zastaví. Organizmus potrebuje pre svoj chod sacharidy, spomalí sa postupne metabolizmus a tým sa spomalí aj chudnutie.

Kúzlo tkvie v množstve

Na obed si môžete dať klasické množstvo sacharidov (prílohy), nezabudnite ale aj na rovnako veľké množstvo bielkovín (mäso, ryba atď.) A k tomu si dajte aj čerstvú zeleninu.

Postupne k večeri by sa prílohy mali zmenšovať. Na večeru si prílohu určite dajte, ale jej množstvo by malo byť o niečo menšie ako na obed. Niekedy sa tiež hovorí, že by príloha mala byť polovičná a niekedy o štvrtinu menšia ako obed. To záleží vždy na tom, kedy pôjdete spať a či plánujete cvičiť alebo mať nejakú fyzickú aktivitu.

Prílohám sa nemusíte vyhýbať, dajte si ich bez výčitiek. Keď sa nebudete stresovať tým, že si nemôžete dať to a hento, bude sa vám chudnúť lepšie. Ktoré zdravé prílohy chutia vám?

Zdravé prílohy pri chudnutí
5 (100%) 2 hlasov
Redakcia MojaVýživa

Máte tip na ďalší článok? Napíšte nám na info(at)mojavyziva.sk a veľmi radi spracujeme témy, ktoré vás zaujímajú.

  • 1

Pridať komentár

Your email address will not be published. Required fields are marked *