Kliknite a začnite písať.

Otázky a odpovede

Ako prestať piť kávu – takto prestanete raz a navždy!

Zdieľať

Káva je snáď druhým najpopulárnejším nápojom po vode a denne sa jej vypije až 2,25 miliárd šálok. Mnohí z nás si nevedia predstaviť deň bez voňavej rannej kávy a je to priam závislosť. Aj keď má káva veľa kladných vplyvov na organizmus, priveľké množstvá kávy môžu vyvolávať nervozitu či výbušnosť, dehydratuje telo alebo môže spôsobovať úzkosť. Ako sa teda vzdať tejto závislosti na káve a ako prestať piť kávu? Tu je 10 tipov, ktoré vám s tým zaručene pomôžu.

Káva - ako prestať piť kávu

1. Pripravte sa na to

Ak ste milovníkmi kávy a dokážete vypiť aj 4 šálky kávy za deň, určite nebude ľahký krok len tak prestať. Preto sa na to treba poriadne pripraviť. Premýšľajte nad výhodami, ktoré vám prinesie to, že nebudete piť kávu. Nižšia pravdepodobnosť zubného kazu, lepšia koncentrácia či lepší spánok. No motiváciou môže byť aj to, že sa zbavíte závislosti na káve. Toto vás bude utvrdzovať v tom, že ste sa rozhodli správne. Taktiež sa pripravte na to, že keď vysadíte kávu, vaše telo dostane šok. Môže to spôsobovať bolesti hlavy, únavu a ospalosť alebo bolesť svalov.

2. Prestávajte piť kávu postupne

Často sa nás pýtate ako prestať piť kávu – hneď alebo je lepšie prestať piť kávu postupne? Skúste pár dní predtým, ako budete chcieť prestať piť kávu, sledovať, koľko kávy za deň vypijete. Merajte počet šálok a taktiež aj ich veľkosť. Keď budete mať zaznamenané, koľko kávy skutočne vypijete, skúste každý deň vypiť o pol šálky kávy menej ako doposiaľ. Tento spôsob nebude až tak radikálny pre vaše telo a budete si odvykať postupne.

3. Skúste ju niečím nahradiť

Ak sú kofeínové nápoje podstatnou súčasťou vášho dňa, možno budete potrebovať výmenu. Pite viac vody – je to najzdravšia a najlepšia voľba. Striktne dodržujte pravidelný pitný režim.

Taktiež môžete kávu vymeniť za zelený čaj, ovocnú vodu, rôzne druhy džúsov alebo šumivú vodu, ale treba sa vyhýbať rôznym sladeným nápojom, z ktorých mnohé obsahujú kofeín. Pozor taktiež na niektoré druhy čajov, obsahujú ešte viac kofeínu ako káva.

TIP: Zelená káva na detoxikáciu z času na čas nezaškodí naozaj nikomu a je lepšou voľbou.

4. Určte si, koľko peňazí chcete minúť na nákup kávy

Závislosť na káve môže byť spojená aj s častými stretnutiami. Ak chodíte do kaviarní, určte si konkrétny rozpočet, koľko chcete daný týždeň minúť na kávu. Záležať bude už len na vás, ako si to na dané dni podelíte. Dôležité je znižovať nielen množstvo kávy, ale tiež znižovať aj čiastku peňazí, za ktoré si kávu budete kupovať. Ešte nekončíme, máme tu ďalšie rady ako prestať piť kávu.

Kávová diéta na chudnutie.

5. Doprajte si odpočinok a zotavenie

Vyhraďte si jeden deň – možno nedeľu – keď nie ste na cestách ani v práci na deň detoxikácie. Uistite sa, že práve v tento deň nemáte žiadne naliehavé záväzky alebo povinnosti. Snažte sa aspoň cez prvé tri týždne ako prestanete piť kávu nezapĺňať svoj kalendár. Doprajte telu veľa odpočinku a zahrňte príjem čerstvého ovocia a zeleniny.

6. Povedzte priateľom a známym, že kávu už nepijete

O tom, že prestávate piť kávu treba oboznámiť priateľov, rodinu aj kolegov v práci. Tak sa vám bude odvykať od závislosti na káve lepšie. Ak máte kávu v práci zadarmo (robíte v reštaurácií alebo kaviarni), skúste si so sebou nosiť citronádu, perlivú vodu, minerálku alebo čistú vodu.

7. Jedzte viac bielkovín

Bielkoviny poskytujú vysoké množstvo energie na dlhšiu dobu. Jedlá s vysokým obsahom sacharidov môžu spôsobovať ospalosť, preto sa im treba zo začiatku vyhýbať. Pomôže vám to nie len pri odvykaní od závislosti na káve, ale aj na ceste k lepšiemu stravovaniu. Mäso, mliečne výrobky, vajíčka či strukoviny sú výborným zdrojom bielkovín.

TIP: Pozrite sa aj na ďalšie potraviny s vysokým obsahom bielkovín.

8. Ako prestať piť kávu? Pite veľa vody!

Pravidelný príjem vody pomôže vašim vnútorným orgánom pri detoxikácii a udržiavaní vašeho tela trvalo hydratovaného. Taktiež to zníži vašu potrebu piť kávu. Kofeín je diuretikum, ktoré môže spôsobiť stratu tekutín. Účinky sú mierne pre ľudí, ktorí konzumujú kofeín s mierou, ale pre tých, ktorí sú závislí alebo pre tých, ktorí pijú väčšinou energetické nápoje, to vedie k dehydratácii.

Príliš veľa kofeínu spolu s nedostatočným príjmom vody môže ľahko viesť k dehydratácii, čo spôsobuje mnoho zdravotných problémov. Ideálne množstvo vody, ktoré by ste mali za deň vypiť, je individuálne – no približne cca 10 veľkých pohárov alebo 2,5 – 3,5 l.

10. Choďte do toho s kolegom

Radili ste sa o tom, ako prestať piť kávu s kolegami? Nájdite niekoho, kto bude chcieť prestať s pitím kávy s vami. Budete sa navzájom podporovať, dlhšie vydržíte a bude vás to viac baviť.

Skúste si dávať navzájom rôzne výzvy, ktoré sa týkajú tipov uvedených vyššie, napr. kto vypije za deň menej kávy. Rozprávajte sa o tom, telefonujte, zapisujte si vaše pokroky.

Ak nemáte niekoho, s kým by ste mohli prestať, môžete sa s niekým len staviť alebo mu sľúbiť, že naozaj prekonáte závislosť na káve. Stačí niekoho poprosiť, aby vám s tým pomohol.

Verte, že dokážete prestať piť kávu

Odvyknúť si od závislosti na káve naozaj nie je jednoduché. Preto okrem týchto tipov treba mať silnú vôľu, neustále myslieť na svoj cieľ a hlavne si musíte veriť.

Či už prestanete piť kávu zo dňa na deň alebo budete jej množstvá znižovať postupne, tak vedzte, že budete šťastní, že ste sa závislosti na káve zbavili.

Tak čo, vyskúšali ste alebo vyskúšate aspoň jeden z týchto tipov? Dajte nám vedieť do komentára. Ak neviete ako prestať piť kávu a všetko ste už vyskúšali, tak nám pokojne napíšte.

Bude vás zaujímať: Káva pred tréningom a cvičením – je dobré ju piť alebo radšej nie?

Redakcia MojaVýživa

Máte tip na ďalší článok? Napíšte nám na info(at)mojavyziva.sk a veľmi radi spracujeme témy, ktoré vás zaujímajú.

  • 1

Pridať komentár

Your email address will not be published. Required fields are marked *