NAČÍTAVAM

Kliknite a začnite písať.

Cvičenie Zdravá výživa

Ryžový proteín – prečo je tak obľúbený?

Zdieľať

Proteín je dobrý na budovanie svalovej hmoty, zabezpečuje silný imunitný systém, znižuje hladinu inzulínu v krvi a mnoho ďalších vecí. Nedostatočný príjem bielkovín môže spôsobiť neúplnú regeneráciu svalstva či spomalenie metabolizmu. Mnohých ľudí prekvapuje, ako môže základný zdroj uhľohydrátov, akým je ryža, byť vyhovujúcim zdrojom bielkovín. Poďme sa preto bližšie pozrieť na menej známy ryžový proteín, ktorý by ste však mali poznať.

Ryžový proteín

Čo je proteín a prečo je dôležitý pre náš organizmus?

Proteíny sú vlastne bielkoviny, ktoré spolu so sacharidmi a tukmi predstavujú základné živiny dodávajúce nášmu telu energiu. Rozdeľujeme ich na rastlinné a živočíšne. Z odborného hľadiska sa proteín skladá z aminokyselín, ktoré sú navzájom spojené tzv. peptidovými väzbami.

Dospelý človek by mal za deň prijať 0,8 g / 1 kilogram telesnej hmotnosti. Športovci a tí, ktorí chcú nabrať svaly by mali prijať dvakrát toľko. Aminokyseliny sú prvotným zdrojom dusíka v tele. Pozitívna dusíková bilancia je základom pre rast a regeneráciu svalov.

Okrem budovania svalovej hmoty sú proteíny potrebné pre:

  • udržiavanie správneho pH krvi
  • ochrana svalovej hmoty počas diét
  • ako zdroj energie pri nedostatku sacharidov
  • tvorba hormónov a udržiavanie správnej hormonálnej rovnováhy
  • pri priebehu chemických reakcií v tele
  • pre správne fungovanie imunitného systému
  • správnu reguláciu hydratácie tela

Ryžový proteín

Organický proteín, ktorý sa extrahuje z ryžových zŕn. Obsahuje devätnásť aminokyselín, z toho deväť esenciálnych. Bielkoviny potrebuje každý organizmus, keďže je najdôležitejšou makroživinou, a prvotriednym zdrojom aminokyselín. Aminokyseliny tvoria až 35 % kostrových svalov a sú základnými stavebnými jednotkami nových bielkovín, ktoré sa tvoria každý deň.

Každodenný prísun bielkovín je mimoriadne dôležitý, keďže ich organizmus dokáže vyprodukovať iba sčasti. Po vode (75 %) sú bielkoviny najviac zastúpenou zložkou v svaloch (priemerne 20 %). Kvalitný príjem bielkovín je dôležitý pre ľudí v každom veku, pretože prispieva k udržaniu a rastu svalovej hmoty a k udržaniu zdravia kostí.

Napríklad pri starších ľuďoch je strata svalov veľmi závažným problémom (sarcopenia), ktorý zvyšuje riziko pádov, a preto je príjem bielkovín nesmierne dôležitý. Vlasy, nechty a dokonca aj koža je tvorená bielkovinami, ktoré je potrebné pravidelne dopĺňať.

Ryžový proteín je vhodný hlavne pre „vegánsky životný štýl“, je vynikajúci pre ľudí, ktorí hľadajú proteín zo 100% rastlinných zdrojov. Ideálny je taktiež pre ľudí s rýchlym metabolizmom, pretože sa vstrebáva pomalšie a má vyšší obsah vlákniny ako populárne srvátkové proteíny.

Zdravotné účinky nielen bielej, ale aj hnedej ryže.

Ako prebieha výroba ryžového proteínu

Bielkovinové výrobky sa môžu vyrábať z bielej aj hnedej ryže, no proteín z hnedej ryže má lepšiu kvalitu. Z nelúpaných ryžových zŕn sa pomocou nízkoteplotného enzýmového procesu vytvorí hmota, ktorá sa následne vkladá do centrifugačného zariadenia.

TIP: Prečítajte si zaujímavý článok o tom, či je lepšia biela ryža alebo hnedá ryža.

Vďaka rozdielnej hmotnosti molekúl bielkovín, uhľohydrátov a tukov sa jednotlivé živiny koncentrujú v pásmach, ktoré sú mechanicky zbierané. Nazbieraná bielkovinová hmota sa vysuší a následne práškuje – takto sa vyrába koncentrát ryžového proteínu.

Keďže na výrobu priemyselných množstiev ryžového proteínového prášku je potrebné väčšie množstvo hnedej ryže, cenová hladina ryžového proteínu je vyššia, zároveň sa však investícia kvôli výhodám spojeným s jeho užívaním oplatí.

V čom je ryžový proteín lepší?

Ako doplnok výživy je skvelou alternatívou namiesto srvátkových proteínov pre kulturistov, vegetariánov a ľudí, ktorí trpia tráviacimi problémami.

V ryžovom proteíne nájdeme v prirodzenej forme aminokyseliny, vitamíny B, vitamín E, vlákninu a sacharidy. Neobsahuje tuk, cholesterol a cukor. Veľkou výhodou je, že ryžové bielkoviny sú hypoalergénne, to znamená, že nedráždia žalúdok a trávia sa ľahšie, než akákoľvek iné bielkoviny.

Najväčšie výhody:

  • vynikajúci aminokyselinový profil
  • vegetariánsky zdroj bielkovín
  • výborný pre alergikov
  • ryžová diéta je s ryžovým proteínom efektívnejšia

Ryžový proteín si možno pripraviť ako klasický proteínový nápoj, alebo zamiešať do džúsov, ovocných / zeleninových štiav, jogurtu, mlieka, smoothie, ako súčasť RAW receptov a podobne. Neodporúča sa na varenie alebo akúkoľvek inú tepelnú úpravu.

Nutričné hodnoty – ryžový proteín:

Priemerné výživové hodnoty na 100g:

  • energetická hodnota 407 kcal / 1721 kJ
  • tuky 7 g z toho nasýtené mastné kyseliny 1 g
  • sacharidy 6 g z toho cukry 0,1 g
  • bielkoviny 80 g
  • soľ (prirodzene obsiahnutý sodík) 0,7 g

Ryža alebo ryžový proteín?

Niektorí si možno poviete, načo vyhadzovať peniaze za proteín keď si môžem uvariť obyčajnú ryžu? Áno, môžete, ale ryžový proteín obsahuje oveľa viac bielkovín ako obyčajná ryža.

Ryža je bohatá hlavne na sacharidy, veľké množstvo tukov, bielkoviny a vlákninu, no s obsahom bielkovín už na tom tak dobre nie je. Právom ju však môžeme nazvať kráľovnou medzi sacharidmi.

Či už ste vegáni alebo mäsožravci, za vyskúšanie tohto proteínu nič nedáte. Máte už s týmto proteínom nejaké skúsenosti? Dajte nám vedieť dolu do komentárov!

Ryžový proteín – prečo je tak obľúbený?
5 (100%) 6 hlasov
Marika Čierniková

8 rokov sa venujem fitness modelingu. Zdravá a vyvážená strava je podľa mňa pri cvičení i chudnutí najdôležitejšia. Snažím sa zdieľať svoje skúsenosti a poradiť každému, kto sa nevie vymaniť z nekonečného blúdneho kruhu. Okrem cvičenia rada cestujem a pečiem chutno-zdravé dobroty. :-)

  • 1

Pridať komentár

Your email address will not be published. Required fields are marked *