NAČÍTAVAM

Kliknite a začnite písať.

Choroby a ochorenia Otázky a odpovede

Čo je dobré na nervozitu, stres a úzkosť?

Zdieľať

Dnešná doba je uponáhľaná, musíme zvládnuť mnoho úloh, nekvalitne spíme a o pravidelnej strave nemôže byť často ani reči. Prirodzenou reakciou nášho tela na túto uponáhľanosť a nepríjemné situácie, ktoré nás postretnú je, že často pociťujeme nervozitu, stres, ba dokonca až úzkosť. Zlou správou je, že sa im pravdepodobne občas nikto nevyhne, ale tou dobrou, že ich účinky môžeme zmierniť. Poďme sa teda pozrieť na to, čo je dobré na nervozitu a stres.

Čo je dobré na nervozitu, stres a úzkosť?

Nervozita

Predtým, než si povieme čo na nervozitu, najskôr si o nej čo to povedzme. Za jej vznik môže mnoho faktorov. Ako sme už v úvode uviedli môže za ňu nielen uponáhľaná doba, ale aj nedostatok spánku, či nesprávna výživa. Občasnú nervozitu má občas každý, prejaví sa pred dôležitou skúškou alebo pri pohovore so šéfom v práci. Avšak netreba podceňovať dlhodobé pocity nervozity, ktoré človeka sprevádzajú často a na každom kroku.

Prebúdzate sa už ráno s roztraseným žalúdkom a tento pocit vás sprevádza počas celého dňa? Trpíte nespavosťou, máte napnuté svalstvo na šiji a pleciach, zároveň máte spotené ruky aj nohy? Áno aj takéto príznaky má nervozita.

Čo na nervozitu účinne zaberá

Ak patríte ľuďom, ktorých často ničí nervozita, skvelými pomocníkmi sú liečivé bylinky.

Účinné bylinky

  • Medovka – je hotový balzam pre dušu, pomáha upokojiť podráždené nervy. Použiť môžete čerstvé alebo sušené lístky.
  • Ľubovník – obsahuje látky, ktoré upokojujú a pôsobia ako prírodné sedatíva.
  • Valeriána – čaj z nej upokojuje pri nervozite a odstraňuje ťažkosti pri zaspávaní. Z jej koreňa sa vyrábajú rôzne prípravky na upokojenie nervov.

Vitamíny skupiny B

V prípade nervozity vám môžu pomôcť aj vitamíny skupiny B. Predovšetkým vitamín B1, ktorý sa často nazýva aj duševný vitamín, ďalej vitamín B3, známy aj ako vitamín optimizmu. Obsahujú ich najmä droždie, pečeň, pšeničné klíčky, špenát, fazuľa a ďalšie strukoviny, petržlen, mäso z tuniaka, ovsené vločky, hrášok, bravčové mäso i orechy. Tieto potraviny, by mali byť častejšie vo vašom jedálničku nielen na nervozitu, ale aj na stres.

Stres

Stres, ak je krátkodobý môže na človeka vplývať pozitívne, napomáha totiž pri dôležitých životných situáciách. Všetci občas zažívame stresové situácie v práci, keď nám termíny klopú na dvere alebo študenti pred dôležitou skúškou. V prípade, že človek je dlhodobo vystavený stresovým situáciám, hrozí mu riziko vyčerpania. Následne si vyberie svoju daň v podobe závažnejšieho ochorenia.

Začať by ste mali od stravy a vo svojom jedálničku obmedziť potraviny:

  • Umelé sladidlo aspartam – patrí k potravinám, ktoré môžu spôsobovať stres. Dôvodom je jeho podobné zloženie ako naše stresové hormóny a môže prinášať nepokoj.
  • Polotovary – obsahujú glutaman sodný, ktorý môže spôsobovať dýchavičnosť, potenie a nepokoj.
  • Puding – ak sa po jeho konzumácii cítite unavene, malátne a vnútorne nepokojne, vinníkom môže byť glutén, ktorý nie je využiteľný v čreve a spôsobuje vyčerpanie i nepokoj.
  • Ďalej je to čierny chlieb, salámy, víno a iné.

Čo na stres účinne zaberá?

  • Dostatok spánku – ak máte nedostatok spánku váš organizmus je unavený a ťažšie zvláda stresové situácie. Pred spaním sa snažte nemyslieť na veci, ktoré vás trápia a nechajte oddychovať telo aj myseľ. Človek, ktorý má nedostatok spánku, je náchylnejší na depresie.
  • Pestrá strava – vaša strava by mala byť pestrá, tým budete lepšie zvládať stres. Nezabudnite na dostatok čerstvej zeleniny a ovocia. Skvelé sú potraviny s vysokým obsahom omega 3 mastných kyselín. Obsahuje ich špenát, avokádo, strukoviny aj orechy.
  • Okrem toho telo potrebuje dostatočný prísun vitamínu C v podobe nielen citrusov, ale aj papriky, čiernych ríbezlí, marhúľ, či papáje. Nezabudnite na minerál horčík, ktorý pomáha pri znižovaní stresu i nervozity.
  • Dostatok pohybu – i pravidelné cvičenie odbúravajú stres, preto pravidelne cvičte, podporíte tým nielen fyzické, ale aj duševné zdravie. Pokiaľ možno najčastejšie si doprajte pobyt na čerstvom vzduchu vo forme prechádzky, či jazdy na bicykli. Veľmi dobre pomáha plávanie, dodá stratenú energiu, upokojí a je vhodné pri bolestiach hlavy i chrbtice, ktoré často spôsobuje nadmerný stres.
  • Skvelé sú rôzne relaxačné cvičenia, ktoré zlepšia pozornosť a odbúrajú nadbytočný stres. Medzi čoraz obľúbenejšie aktivity patrí joga, ktorá vás psychicky posilní.

TIP: Ak chcete vedieť viac, prečítajte si, ktoré potraviny obsahujú najviac vitamínu C

Úzkosť

Úzkosť je vo svojej podstate iracionálny strach z neznámeho. Ide o reakciu na niečo, čo sa môže stať, ale aj nemusí. Mierny stupeň úzkosti je užitočný, pretože telo sa adaptuje na potencionálne nebezpečie. Problém môže nastať vo chvíli, keď úzkosť trvá veľmi dlho alebo prichádza bez príčiny.

Čo je dobré na nervozitu, stres a úzkosť?

Čo na úzkosť zaberá?

  • Adaptogény – zvyšujú odolnosť organizmu proti stresovým situáciám, pomáhajú pri úzkosti a telesnej únave, zlepšujú schopnosť odolávať zmeneným podmienkam. Ide nielen o bylinky, ale aj korene a huby. Mnohé adaptogénne rastliny boli známe už v tradičnej čínskej medicíne, či indickej ajurvéde. Patria sem: kórejský, sibírsky i indický ženšen, bazalka posvätná, rozchodnica ružová, rakytník rešetliakovitý, sladké drievko, kustovnica čínska, šparľa hroznovitá a mnohé ďalšie. Zlepšujú kondíciu nervového systému, znižujú stres i strach, zlepšia spánok a mnoho iných prospešných vecí pre organizmus.
  • Mučenka – pomáha k pocitu psychickej vyrovnanosti a je užitočná pre citlivých ľudí. Prírodný liek na nespavosť, úzkosť a záchvaty paniky.
  • Harmanček – nielenže pomáha rýchlo zaspať, ale má aj schopnosť odstrániť úzkosť. Inhalovanie aerosólu, ktorý obsahuje silice získané z harmančeka pomáha zbaviť depresie a úzkosti.
  • Levanduľa – olej sa dlho používa v aromaterapii, zmierňuje mierne formy depresie, nervozity a uvoľňuje napätie. Levanduľa je stabilizátor nálady.
  • Ľubovník bodkovaný – používa sa na liečbu depresie a môže zmierniť príznaky úzkosti. Táto bylina zlepšuje náladu a má upokojujúce účinky.
  • Materina dúška – upokojuje nervy a navyše je vhodná aj pri liečbe žalúdočných vredov, ktoré majú často pôvod v nervozite i strese. Skombinovať ju môžete s vresom, lipovým kvetom alebo srdcovníkom.
  • Pamajorán obyčajný – nazývaný aj dobrá myseľ zmierňuje úzkosť a pomáha zlepšiť kvalitu spánku.
  • Rodiola – spomaľuje aktivitu nervového systému, ktorý je zodpovedný za kontrolu nevoľnosti, chvenia, rýchleho srdcového tepu a dýchavičnosti. Podporuje produkciu hormónu serotonínu, ten navodzuje pocity pohody a šťastia.

Veľakrát sa dá bojovať proti stresu, nervozite alebo úzkosti aj bez liekov. Dôležité je pozitívne myslenie, sústrediť sa na pozitívne veci. Pokiaľ stres a stavy úzkosti sú časté, bez príčiny, je potrebné to riešiť. V prvom rade bude potrebné zistiť príčinu a situácie, ktoré vyvolávajú tieto stavy. Je vodné navštíviť odborníka, ktorý vám poradí a pomôže. Pokiaľ lekár dospeje k názoru, že váš stav si vyžaduje liečbu pomocou liekov, nebráňte sa tomu a v žiadnom prípade si terapiu neupravujte bez jeho vedomia, ani liečbu neukončujte.

Čo je dobré na nervozitu, stres a úzkosť?
5 (100%) 1 hlasov
Marika Čierniková

8 rokov sa venujem fitness modelingu. Zdravá a vyvážená strava je podľa mňa pri cvičení i chudnutí najdôležitejšia. Snažím sa zdieľať svoje skúsenosti a poradiť každému, kto sa nevie vymaniť z nekonečného blúdneho kruhu. Okrem cvičenia rada cestujem a pečiem chutno-zdravé dobroty. :-)

  • 1

Pridať komentár

Vaše osobné údaje nebudú zverejnené.