NAČÍTAVAM

Kliknite a začnite písať.

Choroby a ochorenia Zaujímavosti

Cukor v krvi = krvný cukor a všetko, čo o ňom potrebujete vedieť

Zdieľať

V dnešnej dobe sú veľkým problémom civilizačné choroby, ktoré spôsobuje hlavne životný štýl a prostredie, v ktorom aktuálne žijeme. Jedným z najväčších je rozhodne cukrovka. Preto je dobré nielen kontrolovať hladinu krvného cukru, ale aj strážiť jej prílišné kolísanie. Ako na to? Máme pre vás niekoľko osvedčených tipov, ktoré sa považujú za správne.

Strava pri cukrovke by mala byť odlišná pre 1. stupeň a 2. stupeň cukrovky.

Čo je to krvný cukor?

Krvný cukor je úroveň glukózy, ktorú máte v krvi. Ide jednak o cukor, ktorý prijímame z potravy a tiež o cukor, ktorý si telo vyrába samo v pečeni. Glukóza ja hlavným zdrojom energie pre bunky, ku ktorým sa dostáva pomocou krvného obehu.

Hyperglykémia je potom stav, keď sa v krvi nachádza príliš veľa glukózy. K tomu dochádza najmä vtedy, keď telo nemá dostatok inzulínu (cukrovka typu 1) alebo keď telo nedokáže dostupný inzulín zužitkovať (cukrovka typu 2).

Čo spôsobuje dlhodobo vysoká úroveň glukózy v krvi? Ak sa vysoká úroveň krvnej glukózy vyskytuje dlhodobo, výsledkom môže byť poškodenie orgánov ako sú oči, nervy, obličky či cievy.

Prečo mám vysokú úroveň krvného cukru?

Vysokú úroveň krvného cukru môžu spôsobovať niekoľko vecí, no ide hlavne o nasledujúce faktory:

  • stres
  • zlé stravovanie (časté pojedanie sladkostí medzi hlavnými jedlami)
  • nedostatok pohybu
  • dehydratácia
  • vynechávanie alebo zlé dávkovanie liekov na cukrovku
  • prehnaná liečba hypoglykémie (nízkeho krvného cukru)
  • niektoré druhy liekov, ako napríklad steroidy

Občasný výskyt hyperglykémie sa môže prirodzene vyskytovať aj u detí a tínedžerov počas obdobia dospievania.


Príznaky vysokého krvného cukru

Medzi najčastejšie príznaky vysokého krvného cukru radíme:

  • časté močenie
  • častý smäd
  • strata na váhe, aj keď chuť k jedlu zostala rovnaká
  • pocit častej únavy
  • svrbivá a suchá pokožka
  • dlhé hojenie rán
  • problémy s koncentráciou
  • nervové ťažkosti
  • rozmazané videnie
  • priberanie
  • časté infekcie
  • impotencia
  • sucho v ústach
  • neustály hlad

Inzulín v tele priamo súvisí s glykemickým indexom a hladinou cukru v krvi.

Ako na stabilnú hodnotu krvného cukru v krvi? Ako na kolísavý krvný cukor?

Máme pre vás niekoľko rád.

Konzumujte tuky. Ale len tie zdravé

Ste presvedčení o tom, že všetky tuky sú pre vaše telo zlé? Je to pomerne známy mýtus, na ktorý radšej hneď zabudnite. Dnes môžeme tuky rozdeliť do dvoch hlavných skupín. Na tie dobré a na tie zlé. A práve prvá skupina vám dokáže účinne pomôcť s udržaním hladinu krvného cukru na vyrovnaných hodnotách.

Tuky totiž majú jednu unikátnu schopnosť, ktorá je spojená s tým, že dokážu veľmi dobre znižovať glykemický index jedla, ktoré je konzumované. Preto je dobré ku každému jedlu trochu toho zdravého tuku pridať. Nemusí ale nutne ísť o pokvapkávanie jedla trochou kvalitného olivového alebo iného oleja.

Zdravé tuky nájdete aj inde. Obsahuje ich napríklad avokádo, orechoy a semienka.

Dodajte svojmu telu viac vlákniny

Vláknina by mala byť základom každého jedálnička. Ak chudnete, dokáže efektívne navodiť pocit sýtosti. Ak chcete byť zdraví, dokáže zlepšiť trávenie. A práve na tento proces sa v súvislosti s hodnotou cukru v krvi pozrieme. Vláknina má totiž schopnosť toho, že dokáže proces trávenia spomaliť. Vďaka tomu dochádza k pozvoľnému uvoľňovaniu a využívaniu sacharidov.

Vplyvom toho cukor v krvi nijako výrazne nekolíše, oproti stavu, kedy s rýchlym trávením môže doslova vyletieť a následne zase prudko klesnúť. Ktoré potraviny sú teda na vlákninu bohaté?

Opäť môžeme spomenúť orechy a semienka. Rovnako by ste nemali zabúdať na ovocie a zeleninu – odporúča sa najmä so šupkou.

Medzi štedrý zdroj vlákniny patria aj strukoviny. A koľko vlákniny by malo vaše telo dostať? Počas dňa pokojne aj 50 gramov.

Bez pohybu to nepôjde

Chcete si vybudovať lepšiu fyzickú kondíciu? Prajete si byť štíhlejší? Túžite mať väčšiu silu? Alebo chcete mať na uzde váš krvný cukor? Na toto všetko je dobrý pohyb. Dá sa povedať, že nie je dôležitý druh športovej aktivity, ale to, že sa hýbete. Zvoliť môžete napríklad aeróbne cvičenia, kam sa radí beh, jazda na bicykli a plávanie.

Môžete však zájsť aj do posilňovne a zvýšiť svoju silu. Vo všetkých prípadoch dôjde k tomu, že telo počas fyzickej aktivity dokáže spracovávať cukor a tak pomáhať s inzulínovou rezistenciou. Ak máte problém s cukrom a zároveň túžite po tom dostať sa do formy, vyriešite dva hlavné problémy jedným spôsobom. Pokiaľ s pohybom začínate, rozhodne to nepreháňajte. V prvých fázach úplne postačí rýchlejšia prechádzka či pozvoľné vyklusávanie.

Najlepšia kĺbová výživa pre športovcov

Počúvajte svoje telo

Ľudské telo je skutočne zložitým organizmom a dokáže veľa vecí. Medzi jednu z takých patrí dokonca aj to, že vie celkom dobre vyslať signály, keď mu niečo chýba. Ako to robí? Veľmi jednoducho. Pokiaľ má niečoho skutočne nedostatok, budete na určité veci pociťovať veľkú chuť

Niekedy sa môže ísť o sladké jedlá, inokedy zase zatúžite po obrovskej porcii mäsa. To všetko sú len znaky toho, že vášmu telu chýbajú určité látky či živiny a takto si ich žiada. K jeho potrebám by ste rozhodne mali byť vnímaví a počúvať ho. Aj to môže byť cesta, ako hladinu cukru v krvi dobre a dlhodobo optimalizovať.

Pozor však na to, aby ste si neplietli, čo je pre telo naozaj potrebné a čo sú len vaše chute. Ak vás každý večer prepadne chuť na sladké, čokoládu, alebo balíček vyprážaných chipsov, rozhodne to s potrebami vášho tela nemá nič dočinenia. Práve naopak. Pamätajte tiež na to, že čím viac vyvážený bude váš klasický jedálniček, tým menej takýchto požiadaviek bude telo vysielať.

Buďte v pokoji

Stres je dnes všadeprítomný a môže mať mnoho pôvodov. Je spojený so životom u vás doma, s pracovnými povinnosťami alebo očakávanými udalosťami. Okrem toho, že výrazne vplýva na vašu psychiku, je stres zlý aj preto, že tiež mení hladinu cukru v krvi.

Práve vypäté situácie sú spojené so zvyšovaním hladiny stresového hormónu kortizolu, s ktorým je spojený vznik cukrovky. Je teda jasné, že stres musíte zo svojho života odbúrať. Delegujte riešenie vecí na niekoho iného, ​​skúste zmeniť životný štýl, prebehnite sa a vyčistite si hlavu.

Odpočívajte

Skvelým spôsobom, ako zahnať stres, je tiež odpočinok. Ten odporúčame aj v súvislosti s tým, ako dať jednoducho zbohom vysokým hodnotám krvného cukru. Ak nemáte dostatok spánku, môže sa to prejavovať až nezvládnuteľnými chuťami na jedlá, ktoré obsahujú veľa cukrov a sacharidov.

Elektronika a zaspávanie

Ak vášmu telu doprajete dostatočný oddych neprerušovaným spánkom, buďte si istí, že to prospeje aj vášmu krvnému cukru.

Voľte správne potraviny

Pri zvýšenom krvnom cukre sú zmeny v stravovaní prvou vecou, ​​ktorú treba urýchlene vykonať. Zmena stravy dokáže urobiť nielen to, že sa začnete lepšie cítiť, ale aj to, že dôjde pomerne v krátkom čase k zníženiu krvného cukru.

Jedným zo spôsobov, ako kategorizovať potraviny podľa ich vplyvu na krvný cukor je už raz spomínaný glykemický index, označovaný aj skratkou GI. Čím je číslo GI vyššie, tým viac daná potravina zvyšuje krvný cukor. A opačne, čím je nižšia, tým menší vplyv má na hladinu glukózy v krvi. Malý prehľad glykemických indexov potravín:

  • Nízky glykemický index (GI 55 a menej): väčšina ovocia a zeleniny, strukoviny, málo spracované obilniny, celozrnné cestoviny, nízkotučné mliečne výrobky a orechy.
  • Stredná glykemický index (GI od 56 do 69): biele a sladké zemiaky, kukurica, biela ryža, kuskus, celozrnné cereálie.
  • Vysoký glykemický index (GI 70 a viac): biele pečivo, sušienky, bagety, koláče, kroasanty, oblátky a väčšina balených cereálií.

Ak máte vysoký krvný cukor, začnite nahrádzať potraviny z 3. kategórie potravinami z prvých kategórií. Z dlhodobého hľadiska sa vyhnete vážnemu poškodeniu zdravia.

Hodnota krvného cukru – aká je vysoká a aká optimálna?

Optimálna hladina krvného cukru je 4 až 5 mmol / liter krvi, za normálnych podmienok tak do 5,6 mmol / liter krvi. Mierne zvýšená hladina cukru v krvi je 5,6 mmol / liter krvi až 7 mmol / l krvi. Hodnota cez 7 mmol / liter krvi je signálom pre chorobu nazývanú cukrovka.

Hladinu cukru v krvi doma zmeriate glukomerom.

5.0
02
Redakcia MojaVýživa

Máte tip na ďalší článok? Napíšte nám na info(at)mojavyziva.sk a veľmi radi spracujeme témy, ktoré vás zaujímajú.

  • 1
Predošlý článok
Ďalší článok

Pridať komentár

Your email address will not be published. Required fields are marked *