NAČÍTAVAM

Kliknite a začnite písať.

Diéty

Diéta pre deti s nadváhou

Zdieľať

Štatistiky ohľadom detí s nadváhou sú alarmujúce! Výskum v 8 európskych krajinách ukázal, že jedno z piatich detí trpí na obezitu alebo nadváhu, najhoršie sú na tom južné štáty Európy. Takže obezita v súčasnej dobe už netrápi len dospelých, ale stáva sa tiež epidémiou medzi deťmi. Ako s touto chorobou bojovať? V dnešnom článku sa dočítate, čo môže nadváhu spôsobovať a aké problémy môže spôsobiť. Zároveň si ukážeme aj to aj to, ako by mala vyzerať diéta pre deti s nadváhou.

Diéta pre deti, ktoré postihla detská obezita.

Kto je vinníkom detskej obezity?

Obezita u detí – detská nadváha, znamená hlavne významnú záťaž organizmu z hľadiska zdravia. Nadváhou trpí skoro 15 % detí vo veku od 7 do 18 rokov, z toho vyšším stupňom obezity trpí zhruba desatina detí. Problémom je aj to, že sa táto choroba prenáša aj do dospelosti.

Čo však tieto vysoké hodnoty spôsobuje? Hlavnými dôvodmi sú zlé stravovacie návyky a nedostatok pohybu. No dôvodov a príčin toho, že práve vaše dieťa je obézne je viac.

Príčiny obezity u detí sú napríklad:

  • nedostatok spánku (menej ako 7 hodín za noc)
  • nedostatok pohybu (menej ako odporúčaných 60 minút miernej alebo náročnejšej aktivity)
  • nepravidelné a hlavne nadmerné stravovanie večer
  • príliš málo ovocia a zeleniny
  • príliš časté pozeranie televízie (viac ako 14 hodín týždenne)
  • uprednostňovanie potravín s vyšším obsahom tuku a cukru
  • rodinné a psychické problémy (nízky príjem, nízke vzdelanie, jeden rodič, časté sťahovanie alebo rodičia s nadváhou)

Detská nadváha môže narobiť veľa škôd

Chorôb, ktoré sa objavujú následkom obezity u detí je naozaj veľa. A nejedná sa o ľahké ani jednoducho liečiteľné choroby. Obezitou sa zvyšuje riziko kardiovaskulárnych ochorení, ale tiež negatívne vplýva aj na tráviacu sústavu a spomalenie metabolizmu, keďže obezita úzko súvisí so stravou. Čo viac môže postihnúť dieťa s nadváhou?

Choroby a riziká spojené s detskou obezitou

  • Nesprávny vývin kostí a svalovej hmoty
  • Vznik astmy a problémov s dýchaním
  • Vysoký krvný tlak
  • Cukrovka 2. Typu
  • Problémy pečene, žalúdka a iných častí tráviacej sústavy
  • Zvýšená hladina cholesterolu a triglyceridov
  • Úzkosti, depresie a nízke sebavedomie
  • U dievčat nepravidelná menštruácia

Na čo a v akom veku treba dávať pozor?

V každom veku škodí niečo iné a na niečo iné treba dávať pozor.

  • 0 – 3 roky: Vek dieťaťa, kedy sa nemusíte starať o faldy a tučnejšie končatiny. Prepchávať by ste ho nemali, ale ak je dieťa bacuľaté, nevypovedá to nič o tom, akú postavu bude mať v budúcnosti.
  • 3 – 6 rokov: Pozor treba dávať na zlé návyky! Ak je dieťa zvyknuté na sladké odmeny a utešovanie jedlom, ťažko sa to potom bude odnaučovať. Toto je ideálny vek, aby ste dieťa naučili jesť pravidelne a hýbať sa.
  • 6 – 10 rokov: Deti v tomto roku výrazne nerastú a to by malo aj odpovedať aj ich kalorickému prijímu. Ak váš potomok začne priberať, nečakajte a začnite to riešiť ihneď.
  • 10 – 15 rokov: V tomto veku deti jedia viac ako v inom. Platí to u chlapcov aj u dievčat.
  • 15 a viac: V tomto veku sa začínajú ukazovať rozdiely medzi pohlaviami. Chlapci zjedia viac ako dievčatá, napriek tomu sa to na ich postave neprejaví. U dievčat sa postava zaobľuje a to hlavne kvôli vplyvu hormónov.

Na vás skrátka je, aby ste pomohli deťom vytvoriť si zdravý vzťah k jedlu. Žiadne prejedanie, nadmerné jedenie sladkostí, ale na druhej strane treba dávať pozor, aby nedošlo k nedostatočnému príjmu potravy alebo úplnému vynechávaniu stravy.

Diéta pre deti s nadváhou a obezitou

A teraz je na rade už konkrétna diéta pre deti. Nejde len o krátkodobú diétu pre deti s nadváhou, ale o celkovú zmenu stravy a životosprávy. Ak chcete naozaj docieliť zmenu, treba k tomu vytrvalosť a aspoň čo to vedieť o stravovaní a príjme živín. Tak poďme na to, aké sú základy pre detskú diétu?

Raňajky pre deti

Dieťa by malo ideálne zjesť na raňajky niečo výživné, čo správne naštartuje deň. Určite by tam malo byť zastúpené nejaké to ovocie a voda s citrónom alebo čaj. Ideálne na zdravé raňajky by mohli byť cereálie s rastlinným mliekom, vajíčka, ovocno – zeleninové smoothie alebo rôzne zdravé nátierky. Deti by mali vynechať na raňajky sladké pečivo, nahraďte ho radšej celozrnným.

Desiata do školy

Na desiatu do školy pripravte svojim deťom niečo menšie, ideálny je nízkotučný biely jogurt, pribaliť im môžete aj ovsené vločky a kúsok ovocia alebo zeleniny. Tiež to môže byť tvaroh, orechy, sušené ovocie, smoothie alebo kvalitná müsli tyčinka. Na výber toho máte naozaj dosť.

Obed pre deti

ako sme už v inom článku hovorili, ideálne je to na tretinky: 1/3 obedu má tvoriť mäso, 1/3 príloha v podobe ryže, knedle alebo zemiakov a 1/3 by mala tvoriť zelenina. Samozrejme, nie je chyba aj keď prílohu vynecháte a namiesto toho pripravíte vášmu dieťaťu len grilovanú zeleninu alebo zeleninový šalát. Podstatné je mäso pripravovať naprírodno. Žiadne vyprážanie. Pre inšpiráciu si prečítajte článok Zdravý obed pre deti i celú rodinu.

Olovrant by deti nemali vynechávať

Pravidelnosť je veľmi dôležitá a preto netreba vynechávať ani olovrant. Na olovrant je najlepšie pri detskej diéte jesť biele jogurty, tvaroh, zeleninové šaláty, vajíčka na tvrdo, ryby alebo cottage cheese. Pri diéte pre deti s nadváhou si treba dávať hlavne pozor na poobedňajšie jedenie sladkostí. Vyhýbať sa treba aj výrobkom z kysnutého cesta a koláčom.

Zdravá večera pre deti je nemenej dôležitá

Na večeru by ste mali jednoznačne u detí s nadváhou vynechať sacharidy. Takže žiadna ryža, zemiaky ani pečivo. Zdravá a rýchla večera by mala byť zložená hlavne zo zeleniny a ak to chcete niečim ozvláštniť, tak môžete pridať tofu alebo rybu. Diéta pre deti na chudnutie nemá byť prísna a trestom, preto nevynechávajte ani jeden chod.

A čo dodať na záver? Ak má dieťa problémy s nadváhou, tak by ste to mali začať spolu okamžite riešiť. Či už vyhľadaním lekárskej pomoci alebo začatím diéty pre deti s nadváhou. Dieťaťu pomôže, ak pôjdete do toho s ním a budete sa podporovať. Okrem stravy môžete chodiť spolu behať aj cvičiť. Diéta pre deti môže byť pestrá a bez hladovania. Tak hurá do chudnutia!

Diéta pre deti s nadváhou
5 (100%) 4 hlasov
Marika Čierniková

8 rokov sa venujem fitness modelingu. Zdravá a vyvážená strava je podľa mňa pri cvičení i chudnutí najdôležitejšia. Snažím sa zdieľať svoje skúsenosti a poradiť každému, kto sa nevie vymaniť z nekonečného blúdneho kruhu. Okrem cvičenia rada cestujem a pečiem chutno-zdravé dobroty. :-)

  • 1

Pridať komentár

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Sleduj náš Instagram