Pečeňová diéta: správny postup a jedálniček

Pečeň sa v tele stará o detoxikáciu celého organizmu. Ak prijímame príliš veľa spracovaných alebo ťažkých potravín, tak je preťažená a nedokáže správne fungovať. Vhodná pečeňová diéta môže pomôcť predísť rôznym ochoreniam. Poďme sa na ňu pozrieť.

Problémy s pečeňou môže zmierniť pečeňová diéta a jej jedálniček.

Problémy s pečeňou však neprichádzajú len vtedy, ak máme zlú životosprávu. Stres alebo znečistené ovzdušie sú takisto škodcami, ktoré vyvolávajú mnohé choroby. Existuje však niekoľko potravín, ktorými môžeme pečeň ochrániť a vyčistiť.

Funkcia pečene

Pečeň sa nachádza v pravej hornej časti brucha a plní mnohé úlohy, ktoré sú dôležité pre život:

  • upravuje zloženie krvi, vrátane cukrov, bielkovín a tukov, ktoré vstupujú do krvného behu
  • odstraňuje toxíny z krvi
  • spracováva väčšinu živín (napríklad vitamín A, železo a ďalšie minerálne látky)
  • pomáha obnovovať a riadiť telesné funkcie

Pečeňová diéta

Pokiaľ vám lekár po vyšetrení odporučil nasadiť pečeňovú diétu, mali by ste s ňou začať čím skôr. Túto diétu však môžete držať aj vtedy, keď ste prekonali chorobu, ktorá tento orgán môže zaťažovať. Napríklad žltačka, ale aj nadmerná konzumácia alkoholu a liekov.

Odľahčený jedálniček uvedený nižšie by ste preto mali držať niekoľko mesiacov až pol roka. Pečeň potrebuje na regeneráciu čas. Diéta pomáha očistiť pečeň od škodlivých látok a vracia ju späť do správneho fungovania.

Správny postup pečeňovej diétyPečeň plní v tele dôležité funkcie a detoxikuje organizmus.

Ak dodržíte správne zásady diéty, môžete získať aj výhody ako sú napríklad:

  • zvýšená vitalita
  • úbytok hmotnosti
  • zmiernenie príznakov choroby
  • zmiernenie kožných problémov

Pri diéte je dôležité aby ste sa čo najviac vyhýbali tučným a mastným jedlám, soli, koreninám, fajčeniu a alkoholu. Zo svojho jedálnička by ste mali vyškrtnúť potraviny, ktoré nafukujú (napríklad strukoviny, niektoré druhy surovej zeleniny a ovocia), vajíčka, červené mäso, silnú kávu, tučné ryby, vyprážané a ťažké jedlá.

Ďalej je dobré na istý čas vyradiť salámu, masť alebo klobásy. Keďže orechy sú potraviny s vysokým obsahom tuku, snažte sa ich nekonzumovať. Cesnak by mohol pečeň podráždiť, preto vynechajte aj ten. Veľmi dobre spravíte, ak živočíšne výrobky a sladkosti obmedzíte na minimum.

Pečeňová diéta zakazuje pokrmy vysmážať, piecť a grilovať. Najvhodnejšia úprava jedla je na pare alebo varením vo vode. Kúpiť si parný hrniec na začiatku diéty nezaškodí. Jedzte vždy čerstvo pripravené jedlo a vyhýbajte sa konzervovaným potravinám.

Dovolené potraviny

Pokiaľ si teraz myslíte, že pečeňová diéta všetko zakazuje, tak sa nebojte sa. Tu je zoznam potravín, ktoré konzumovať môžete:

  • chudé mäso: kuracie, morčacie, králičie a chudé ryby
  • v malom množstve nízkotučné mliečne výrobky: jogurty, ktoré obsahujú menej ako 4% tuku nízkotučné mlieko
  • zo zeleniny a ovocia môžete konzumovať najmä grapefruit, ktorý napomáha očisteniu pečene, banány, jablká, marhule, citrusy, mrkvu, paradajky a špenát. S ovocím to však nepreháňajte, stačia dve porcie denne.
  • pri varení môžete používať kokosový olej, netučné vývary alebo omáčky bez zápražky
  • koreniny nie sú vhodné, ale ak chcete ochutiť jedlo môžete používať jemné, nie moc ostré – bazalka alebo oregano
  • ako príloha sú vhodné zemiaky alebo ryža
  • pečivo len v malých dávkach
  • zelený jačmeň a chlorella

Jedálniček

Pečeňová diéta a jej jedálny lístok na detoxikáciu pečene.

Raňajky ráno môžete začať šálkou slabého zeleného čaju alebo ovocným 100% džúsom. Dobrá je aj zelená káva na detoxikáciu. Ak máte radšej sladké raňajky, tak si dajte nízkotučný jogurt, do ktorého môžete pridať ovocie alebo ovsené vločky. Takisto je dobrou voľbou ovsená kašu s nízkotučným mliekom.  Ak chcete niečo slané, dajte si celozrnné toasty so zeleninou.

Obedna obed voľte biele, chudé mäso s ryžou alebo zemiakmi. Ak patríte medzi ľudí, ktorí majú radi polievky, skvelé sú vývary alebo zeleninové polievky. Ďalšou alternatívou môže byť aj šalát, ktorý doplníte balzamikovým octom.

Olovrantčerstvé ovocie ako sú jablká, banány, čučoriedky alebo grapefruit, mrkva alebo zeler. Takisto si môžete dať aj nízkotučný jogurt ako na raňajky.

Večeraposledné jedlo dňa by ste mali mať menšie a úplne odľahčené, aby ste telo už moc nezaťažovali. Pripravte si rybu s nízkym obsahom tuku, kura alebo ľahké rizoto so zeleninou. Všetky ingrediencie si spravte na pare alebo uvarte vo vode

Regenerácia a detoxikácia pečene

Ako sme spomínali, pečeňová diéta sa má držať od štyroch mesiacov až do pol roka. Ak si chcete túto dobu aspoň trochu skrátiť, skúste zaradiť do jedálnička nasledujúce superpotraviny, ktoré by vám mohli dopomôcť k čistejšej pečeni.

Grapefruit

Vďaka vysokému obsahu vitamínu C a minerálnych látok napomáha rýchlejšiemu očisteniu pečene. Ak vám toto ovocie nechutí samé, skúste čerstvú šťavu.

Najlepšie spravíte, ak si šťavu prichystáte sami doma. Antioxidanty pomáhajú stimulovať produkciu pečeňových detoxikačných enzýmov a tým sa zvýši prirodzený čistiaci proces.

Mrkva

Obsahuje vysoký podiel betakaroténu, ktorý napomáha stimulovať a zlepšovať funkciu pečene.

Repa

Repa je skvelá nielen pre vašu pečeň, ale aj celé telo. Vďaka jej krásnej farbe vás hneď môže napadnúť, že má niečo spoločné s krvou. Prirodzene ju čistí, posilňuje funkciu pečene a zvyšuje tvorbu živín.

Repa obsahuje veľké množstvo antioxidantov a pektínu, čo je rozpustná forma vlákniny. Tá je známa svojimi čistiacimi vlastnosťami. Svojimi schopnosťami dokáže vyplaviť toxíny, ktoré sú uložené v pečeni.

Zelený jačmeň a Chlorellamedzi prírodné superpotraviny patrí aj Zelená dvojka obsahujúci jačmeň a chlorellu.

Detoxikačný balík Zelená dvojka zahŕňa zelený jačmeň a tiež aj chlorellu. Tento 100 % prírodný výživový doplnok je skvelým spôsobom ako rýchlo detoxikovať pečeň i celé telo.

 

Sladké zemiaky

Sladké zemiaky, ktoré môžete poznať aj pod názvom batáty, sú spolu s mrkvou a tekvicou bohaté na betakarotén, ktorý sa premieňa na vitamín A priamo v pečeni. Vitamínové doplnky s vysokým obsahom tohto vitamínu môžu byť nebezpečné až toxické pre vašu pečeň, pretože si ho ukladá a nevylučuje.

Sladké zemiaky a iné potraviny bohaté na vitamín A však toxicitu pečene nespôsobujú, pretože vitamín nie je uložený na dlhodobé využívanie. Ak neviete, ako zakomponovať túto potravinu do jedálnička, netrápte sa. Jednoducho nahraďte klasické zemiaky práve týmito sladkými.

Zdravé tuky

Síce pečeňová diéta a jej jedálniček tuky zakazuje, v nízkej miere sú zdravé tuky prípustné. Vaša pečeň potrebuje určitý tuk, pre správnu funkciu. Zo zdravých tukov si vyberajte napríklad avokádo, vlašské orechy, mandle, kokosový orech, olivy alebo poslednou dobou veľmi obľúbené chia semienka.

Ostatné orechy sú takisto veľmi prospešné pre naše telo, no môžu byť pre vašu pečeň veľmi ťažko stráviteľné, a preto sa im radšej vyhnite. Z olejov si vyberte olivový, ľanový alebo kokosový olej.

Jablká

Ďalšie ovocie, ktoré má vysoký obsah pektínu, čiže rozpustnej vlákniny, ktorá napomáha odstrániť toxíny a cholesterol z krvi. Jablká sú bohaté aj na kyselinu jablčnú, ktorá prirodzene očisťuje krv, odstraňuje z nej toxíny a vylučuje z tela karcinogénne látky.

Rada na záver

Nepodceňujte zdravie pečene a vyskúšajte pečeňovú detoxikáciu aspoň 1-krát ročne po dobu 14 dní. Vaša pečeň si vydýchne a poďakuje vám, že myslíte aj na ňu. Pokiaľ sa nechcete príliš obmedzovať, tak je dobré vyskúšať zelený jačmeň alebo chlorellu a popri obyčajnej strave tento prírodný zázrak užívať.

Pečeňová diéta: správny postup a jedálniček
4.3 (86.67%) 12 hlasov

Pridať komentár