NAČÍTAVAM

Kliknite a začnite písať.

Choroby a ochorenia

Závislosť na sladkom a sladkostiach

Zdieľať

Sacharidy, alebo ak chcete cukry, sú pre plnohodnotné fungovanie nášho organizmu nenahraditeľné. Problém môže nastať až vtedy, keď zabúdate na známe príslovie “všetkého veľa škodí” a čoraz častejšie neviete odolávať sladkému pokušeniu v podobe koláčikov, gumených medvedíkov, čokoládových tyčiniek alebo cukrom „nadupaných“ kolových nápojov. Pozrite sa ako sa prejavuje závislosť na sladkom a sladkostiach a ako sa jej zbaviť.

Závislosť na sladkom a závislosť na sladkostiach.

Cukor a jeho rôzne podoby

Cukor si vyslúžil už mnoho nelichotivých prívlastkov. Spomenúť môžeme napríklad „biely jed“ alebo „novodobý tichý zabijak“. Napriek mnohým odmietavým postojom k cukru je však isté iba jedno. Bez cukrov to jednoducho nejde. Preto bude skôr záležať iba na vašej pevnej vôli, ktorá môže skrotiť prehnané chúťky na sladké a dostať konzumáciu sladkostí pod kontrolu.

Nezabúdajte však, že nie je cukor ako cukor. Práve zamieňanie si jednotlivých druhov môže mať často na svedomí spomínané negatívne označenia. Pritom termínom „cukor“ má byť označovaná iba čistá sacharóza, teda repný alebo trstinový cukor. Uvedomenie si tohto rozdielu zohráva potom dôležitú úlohu pri posudzovaní nutričných hodnôt potravinárskych výrobkov. Poďme však pekne poporiadku a pozrime sa na jednotlivé druhy cukrov.

MojaVýživa odporúča: 10 spôsobov ako nahradiť repný cukor za zdravšie alternatívy.

Jednoduché prírodné cukry (monosacharidy):
  • glukóza (alebo tiež známa ako hroznový cukor)
  • fruktóza ( ovocný cukor)
  • galaktóza (súčasť materského mlieka)
  • ribóza
  • deoxyribóza

Zložené prírodné cukry (polysacharidy):

  • škrob
  • celulóza

Zložené prírodné cukry (disacharidy):

  • maltóza (sladový cukor)
  • laktóza (mliečny cukor)
  • sacharóza (repný alebo trstinový cukor)

Vyvážená zdravá strava by nemala obsahovať jednoduché cukry.

Prečo by ste mali menej sladiť?

Nuž najmä preto, že nadmerná konzumácia akéhokoľvek druhu cukru môže byť škodlivá. Zvlášť vtedy, keď je reč o klasickom rafinovanom cukre a je pritom úplne jedno akej farby bude. Veľké množstvá cukru, ktoré dokážeme do seba dostať v rôznych cukrárenských výrobkoch, či presladených nápojoch potom prispievajú nielen k obezite a rýchlejšiemu starnutiu, ale cukor ako neriadená strela spôsobuje cukrovku alebo rôzne chronické zápaly.

Svetová zdravotnícka organizácia (WHO) v súvislosti s nadmernou konzumáciou cukru vydala odporúčanie, podľa ktorého denný príjem cukru by mal predstavovať maximálne 50 gramov. Toto množstvo zodpovedá približne 12 čajovým lyžičkám cukru denne, počas roka je to potom 18 kg.

Keď sa pozrieme na Spojené štáty pochopíme, prečo veľká časť populácie trpí obezitou a súvisiacimi chorobami. Podľa viacerých zdrojov totiž bežný Američan skonzumuje viac ako 50 kg cukru ročne. Tomu sa už naozaj povie závislosť na sladkom a sladkostiach!

Ani u nás však situácia nie je práve ideálna. Priemerný Slovák skonzumuje až 31 kg cukru ročne. Podľa odporúčania WHO by sme spotrebu cukru mali znížiť takmer o polovicu. Preto je dôležité rozlišovať medzi cukrami, obmedziť rafinované a vyberať si lepšie polysacharidy. A ak sladiť, tak potom používať radšej stéviu, javorový sirup alebo med. Aj tu platí, všetko s mierou.

Ako sa zbaviť závislosti na sladkom a sladkostiach

Tento postup sa samozrejme odporúča iba zdravým osobám. Ak trpíte cukrovkou alebo akýmkoľvek ochorením, nech vás ani nanapadne dodržiavať tieto odporúčania, pretože by ste si mohli vážne skomplikovať váš zdravotný stav. Ale aj pre ostatných platí zásada – ak si nie som istý, či mi to môj zdravotný stav dovoľuje, tak sa poradím najskôr so svojim lekárom.

Nebude to ľahké a určite sa vytrápite. Závislosť na sladkom je podobná ako každá iná závislosť. Avšak pokúste sa na pár dní sa v maximálnej možnej miere obmedziť konzumáciu akýchkoľvek sacharidov. Rafinovaný cukor v akejkoľvek lákavej podobe je pre vás samozrejme tabu.

TIP: Praktický návod ako sa zbaviť prejedania a prestaň sa nadmerne “napchávať”.

Závislosť na sladkom a závislosť na cukre

Ak vydržíte a cukrom sa budete aj naďalej, čo najviac vyhýbať, tak po približne dvoch až troch týždňoch na sebe môžete pozorovať prvé zmeny. Chute sa budú meniť a sladkosti vám budú chýbať čoraz menej. Ovocie vám pritom môže byť nápomocné a pomôže premôcť občasnú chuť na sladké.

S pribúdajúcim časom si telo aj mozog zvykajú na znížený prísun cukru. No pokušenia dopriať si sladké sa môžu práve v tomto období zintenzívniť – môžu sa prejaviť príznaky podobné abstinenčným. Nedajte sa vyviesť z miery, pripomeňte si svoju motiváciu a pokúste sa vydržať.

Ak ste zvládli toto mesačné náročné obdobie, tak do stravy môžete postupne zapracovať dostatok polysacharidov, pričom uprednostnite napríklad hnedú ryžu pred bielou a celozrnné pečivo pred bielym. Približne po troch mesiacoch odriekania si budete môcť povedať, že ste to zvládli. Vaše telo a mozog nebudú pýtať sladké a vystačia si iba s tými správnymi sacharidmi.

Otestujte svoju závislosť na sladkom – ste alebo nie ste závislí?

Závislosť na sladkom a sladkostiam môžete jednoducho otestovať. Na otestovanie vašej „závislosti“ od sladkého sme si pre vás pripravili krátky test. Skúste si položiť ruku na srdce a úprimne odpovedzte na niekoľko jednoduchých otázok.

  • Prepadajú vás počas dňa chúťky na sladké?
  • Robíte si doma zásoby sladkostí?
  • Ak doma nenájdete nič sladké máte pocit, že vám niečo chýba?
  • Pri nákupe cielene vyhľadávate regál so sladkosťami?
  • Ak si nedáte sladkosť, tak pociťujete podráždenosť alebo nervozitu?
  • Doprajete si po výdatnom obede alebo večeri pravidelne nejakú sladkosť?
  • Práve ste si dali koláčik, no máte chuť na ďalší. Dali by ste si aj dupľu?
  • Zvyknete si počas sledovania TV pochutnávať na niečom sladkom?

Ak ste na väčšinu otázok odpovedali áno alebo ste súhlasne pokyvkávali hlavou, tak je najvyšší čas pozrieť sa pravde do očí a priznať si, že sladké vo vašom živote zohráva možno až príliš dôležitú úlohu. Závislosť na sladkom a závislosť na sladkostiach je vo vašom prípade realitou v prípade, že ste odpovedali aspoň na 4 otázky “ÁNO”.

Umelé farbivá a sladidlá

TIP: Sladkosti väčšinou obsahujú nielen rafinovaný cukor, ale zároveň aj nebezpečné éčka.

Pravdepodobne sa budete vyhovárať na to, že sladké vám robí dobre pretože vám obalí nervy a upokojí vás. Nervy síce budete mať na dve či tri hodiny v poriadku, no možné je aj to, že práve sladkostiam môžete poďakovať za niekoľko prebytočných kilogramov. Nebude preto lepšie obmedziť konzumáciu sladkostí? A najmä vtedy, keď pozitívnu naládu alebo spokojnosť vám nemusí priniesť iba čokoládová tyčinka? Skúste čo dokáže s vašou mysľou a telom urobiť pravidelný pohyb.

Závislosť na sladkom a sladkostiach nepodceňujte

Diabol sa skrýva v detailoch, hovorí anglické príslovie. A v prípade cukru to platí 2-násobne. Nezabudnite, že pri konzumácii cukru nikdy nie je problém v tom, akú má farbu. Skutočný problémom je len, a to chceme zdôrazniť, priveľké množstvo prijímaného cukru. Nepodceňte závislosť na sladkom. Je totiž len otázkou času, kedy sa vyroja prvé zdravotné problémy.

Závislosť na sladkom a sladkostiach
5 (100%) 10 hlasov
Marika Čierniková

8 rokov sa venujem fitness modelingu. Zdravá a vyvážená strava je podľa mňa pri cvičení i chudnutí najdôležitejšia. Snažím sa zdieľať svoje skúsenosti a poradiť každému, kto sa nevie vymaniť z nekonečného blúdneho kruhu. Okrem cvičenia rada cestujem a pečiem chutno-zdravé dobroty. :-)

  • 1

Pridať komentár

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Sleduj náš Instagram