NAČÍTAVAM

Kliknite a začnite písať.

Zaujímavosti

Vitamíny pre ženy, ktoré sú nevyhnutné

Zdieľať

Dnešné ženy žijú často náročný život plný stresu a povinností. Svoj voľný čas sa snažia rozdeliť medzi rodinu, kariéru a voľnočasové aktivity. Pri takto hektickom živote je veľmi náročné dodržať správnu životosprávu. Ženy by mali v rámci svojej stravy správne voliť takú kombináciu potravín, ktorá im zaistí správnu výživu a dostatočný príjem vitamínov a minerálov. Takže, ktoré vitamíny pre ženy sú dôležité?

Vitamíny pre ženy po tehotenstve, po 40, po 50 a v prechode.

Vitamíny pre ženy

Vitamíny sú organické zlúčeniny, ktoré pomáhajú rôznym častiam tela správne fungovať. Spolu s bielkovinami, tukmi a sacharidmi patria k najzákladnejším zložkám ľudskej potravy.

Nedostatok potrebných vitamínov (avitaminóza) môže spôsobiť množstvo vážnych zdravotných problémov. Objavujú sa  poruchy funkcií organizmu, alebo aj veľmi vážne ochorenia.

Vitamíny sú nutné pre udržanie mnohých telesných funkcií a sú schopné posilňovať a udržiavať imunitné reakcie. Ideálne je, keď  ženy získavajú vitamíny prirodzenou formou, z potravín. V horšom prípade môžu ženy siahnuť po vitamínových doplnkoch z lekárne.

Vitamíny pre tehotné ženy, ženy po 40 alebo 50-tke, či vitamíny pre ženy v prechode. Jednoducho, vytvorili sme zoznam vitamínov, ktorých by mala mať dostatok každá jedna žena.

1. Vitamín A

Má silné antioxidačné vlastnosti a potrebujú ho ženy všetkých vekových kategórií. Vitamín A pomáha pri budovaní a posilňovaní kostí, zubov, mäkkých tkanív a kože. Chráni sliznice pred infekciami a je základom pre tvorbu fotosenzitívneho pigmentu, ktorý je dôležitý pre zrak.

Taktiež znižuje riziko chronických ochorení, spomaľuje proces starnutiaposilňuje imunitný systém. Patrí medzi nevyhnutné vitamíny pre ženy a nielen tie.

Medzi potraviny, ktoré sú bohaté na vitamín A patrí: mrkva, melón, dyňa, marhule, paradajky, brokolica, kapusta, papája, broskyne, papriky, špenát, vajíčka, pečeň, mlieko a obohatené cereálie.

2. Vitamín B2

Vitamín B2 je známy ako riboflavín. Patrí medzi najdôležitejšie vitamíny pre ženy kvôli správnej funkcií metabolizmu a dobrému zdraviu. B2 pomáha zvyšovať energiu a taktiež posilňuje imunitný systém. Znižuje necitlivosť, úzkosť, stres a únavu.

Nedostatok vitamínu B2 môže ovplyvniť správnu funkciu metabolizmu, imunitného systému aj nervových funkcií, čo sa môže prejaviť bledými očami a jazykom, bolesťou v krku, vredmi v ústach, popraskanými perami, suchými vlasmi, vráskami a svrbením kože.

Potraviny bohaté na vitamín B2: vnútornosti, syry, mlieko, jogurt, listová zelenina, droždie, vajcia, cereálie, celozrnné výrobky, sójové bôby, mandle, orechy a huby.

3. Vitamín B6

Tento vitamín, taktiež známy ako pyridoxín, je základným vitamínom pre zdravý imunitný systém. Pomáha telu produkovať hormóny a chemické látky potrebné pre mozog, čo obmedzuje výskyt depresií, ochorenia srdca a stratu pamäti. Tento vitamín je vhodný hlavne pre tehotné ženy, aby sa zbavili ranných nevoľností.

Nedostatok vitamínu B6 môže spôsobovať anémiu a môže k nemu dôjsť pri nadmernej konzumácií alkoholu. Nedostatok môžu mať taktiež ľudia trpiaci cukrovkou alebo fajčiari.

Vitamín B6 obsahujú nasledujúce potraviny: obohatené cereálie, avokádo, banány, mäso, fazule, ryby, ovsené vločky, orechy, semienka a sušené ovocie.

4. Vitamín B7

Vitamín B7, známy ako biotín, je dôležitý pre rast buniek a syntézu mastných kyselín. Tento vitamín udržuje v norme potné žľazy a zdravú pokožku. B7 patrí medzi vitamíny pre ženy hlavne kvôli podpore rastu vlasov a pomáha liečiť lámavé nechty. Je taktiež dôležitý pre rast kostí a kostnej drene a pomáha udržiavať normálnu hladinu cholesterolu v krvi.

Aj keď je nedostatok vitamínu B7 veľmi vzácny, v prípade, že k nemu dôjde, spôsobuje krehké vlasy, vyrážky, abnormálnu funkciu srdca, letargiu, anémiu a mierne depresie.

Vitamín B7 nájdete v rybách, sladkých zemiakoch, mandliach, mrkve, banánoch, melónoch, žltom ovocí, listovej zelenine, šošovici, hnedej ryži, paprikách, žĺtku, sóji, ovsených vločkách, mlieku, syroch, jogurtoch a orieškoch.

5. Vitamín B9

Kyselina listová, alebo vitamín B9, má zásadný význam zo skupiny vitamínov pre ženy, pretože pomáha žene predchádzať ochoreniam srdca, vysokému krvnému tlaku, Alzheimerovej chorobe, depresiám, rakovine a strate pamäti. B9 zlepšuje zdravie mozgu, bunkové fungovanie, zlepšuje plodnosť aj vývoj plodu behom tehotenstva.

Nedostatok vitamínu B9 môže u tehotných žien spôsobiť defekty neutrálnej trubice u novorodenca, čo vedie napríklad k rozštepu chrbtice.

Potravinami bohatými na kyselinu listovú sú tmavozelená listová zelenina, pomarančový džús, špargľa, melón, jahody, strukoviny, nutričné kvasnice a vajcia.

6. Vitamín B12

Ďalší zásadný vitamín pre ženy je vitamín B12, ktorý je dôležitý pre metabolizmus, normálne bunkové delenie a proteínovú syntézu. Tento vitamín pomáha predchádzať ochoreniam srdca, strate pamäti a anémii. Môže prispieť k liečbe depresií a udržaní zdravého nervového systému.

Nedostatok vitamínu B12 môže spôsobiť podráždenosť, depresie a zmätenosť. Môže sa taktiež prejaviť aj zápalom jazyka alebo úst.

Zdrojom vitamínu B12 sú syry, vajcia, ryby, mäso, mlieko, jogurty a cereálie.

7. Vitamín C

Vitamín C má pre ženy veľa zdravotných výhod. Pomáha urýchliť proces hojenia, podporuje rast tkanív a znižuje riziko vznikov určitých druhov rakoviny, srdcových chorôb a poškodení tkanív. Kľúčovú úlohu hrá pri tvorbe červených krviniek.

Vitamín C je obsiahnutý v brokolici, grepoch, kivi, pomarančoch, citrónoch, paprikách, zemiakoch, jahodách, kapuste a paradajkách.

8. Vitamín D

Nedostatok vitamínu D a všeobecne o tomto dôležitom vitamíne.

Tento vitamín je rozpustný v tukoch, ktorý podporuje vstrebávanie vápniku, a ten hrá kľúčovú úlohu pri udržiavaní silných kostí. Vitamín D znižuje riziko vzniku roztrúsenej sklerózy, reumatoidnej artritídy a rôznych typov rakoviny. Vitamín D môže prispieť k zníženiu príznakov premenštruačného syndrómu a ochraňuje zrak.

U ľudí so svetlou pleťou stačí k výrobe dostatku vitamínu D 10 až 15 minút slnečného žiarenia. Okrem toho sa odporúčajú potraviny bohaté na vitamín D – tučné ryby, mlieko, pečeň a vajíčka.

9. Vitamín E

Vitamíny pre ženy určite zahŕňajú aj vitamín E, pretože ten pôsobí proti starnutiu, poškodeniu buniek a spomaľuje vekové zmeny v tele. Taktiež pomáha predchádzať chorobám srdca, šedému zákalu, strate pamäti a niektorým typom rakoviny. Vitamín E je nevyhnutný pre pokožku a vlasy, takže je často zahrnutý v prípravkoch pre starostlivosť o vlasy a pleť.

Medzi potraviny bohaté na vitamín E patria pšeničné klíčky, lieskové oriešky, mandle, špenát, margarín, kukuričný olej, olej z tresčej pečene, arašidové maslo a slnečnicové semienka.

10. Vitamín K

Vitamín K hrá kľúčovú rolu v podpore silných kostí, udržuje normálnu zrážanlivosť krvi a znižuje riziko výskytu srdcových chorôb. Tento vitamín je nevyhnutný pre správnu funkciu imunitného systému a dostatočný prísun energie.

Medzi najlepšie zdroje vitamínu K patria celozrnné potraviny, listová zelenina, sójový olej a rybí tuk.

Čo si ešte treba zapamätať?

Denná konzumácia 5 porcií ovocia a zeleniny je výborný spôsob, ako získať všetky základné vitamíny pre ženy. Ak nedostávate potrebnú dávku vitamínov z rôznych potravín, môžete začať užívať aj vitamínové doplnky, aj keď potraviny sú oveľa lepšie. Než začnete užívať nejaké prípravky, poraďte sa radšej aj so svojím lekárom.

Ako ste na tom s denným príjmom vitamínov vy? Sledujete si stravu a množstvo a druh vitamínov?

Vitamíny pre ženy, ktoré sú nevyhnutné
5 (100%) 7 hlasov
Marika Čierniková

8 rokov sa venujem fitness modelingu. Zdravá a vyvážená strava je podľa mňa pri cvičení i chudnutí najdôležitejšia. Snažím sa zdieľať svoje skúsenosti a poradiť každému, kto sa nevie vymaniť z nekonečného blúdneho kruhu. Okrem cvičenia rada cestujem a pečiem chutno-zdravé dobroty. :-)

  • 1

Pridať komentár

Your email address will not be published. Required fields are marked *