NAČÍTAVAM

Kliknite a začnite písať.

Detoxikácia

Detox od cukru – návod ako na to

Zdieľať

Aj keď je sladenie bežným zvykom, detox od cukru nespôsobí veľké problémy, okrem krátkeho obdobia túžby po sladkom. Za nadbytočnú váhu je cukor viac zodpovedný ako sacharidy a tuky. Konzumácia potravín s vysokým obsahom cukru, ako sú sladené limonády, jogurty, sladkosti, pasterizované ovocné džúsy, cereálie či šalátové dresingy, môže u vás zvýšiť riziko obezity. Biely cukor má v našej kuchyni nezastupiteľné miesto, no vedeli ste, že tento sladký biely prášok je pre naše telo jedom a drogou zároveň?

Detoxikácia, alebo ak chcete detox od cukru

Cukor alias „biely zabijak“

Cukry sú jednoduché sacharidy, ktoré sa veľmi rýchlo strávia a potom prudko zvyšujú úroveň krvného cukru. No nie sú to len tie biele cukry, ale aj tie z ovocia, napríklad z manga, čistých ovocných džúsov, hrozienok či banánov. Hovorí sa, že cukor je až 8-krát návykovejší než kokaín! Preto je dobré spraviť si aspoň raz za čas 3 dňový detox od cukru.

V roku 2010 bola na Slovensku priemerná spotreba cukru na obyvateľa 34,3 kg, čím sa udržiavame na úrovni európskeho priemeru. Toto číslo sa síce v posledných rokoch moc nemení, no celkovo je to nárast oproti minulosti. Priemerný Slovák skonzumuje asi 94 g cukru denne, čo predstavuje vyše dve tony cukru v priebehu celého života. Denná dávka cukru by mala prestavovať asi 5 až 10 percent z celkového denného kalorického prijímu, čo je v prepočte asi 25 až 50 gramov.

Príznaky vysokého príjmu cukru

V prípade nadmerného príjmu cukru nám to telo dáva najavo nasledovnými príznakmi. Je dobré všímať si aj ďalšie varovné signály, že potrebujete detoxikáciu.

  • nachladenie
  • bolesť hlavy
  • hyperaktivita
  • kvasinkové infekcie
  • únava a ospalosť
  • depresia
  • nafukovanie
  • akné
  • suchá pokožka
  • zápaly
  • intenzívne chute

Nadmerný príjem cukru z dlhodobejšieho hľadiska môže viesť až k rakovine ( obzvlášť k rakovine prsníka ), cukrovke a ochoreniam srdca. Detoxikácia od cukru je preto najvhodnejším riešením, ako týmto príznakom predísť.

Telo a cukor

Hovorí sa, že čím viac cukru zjete, tým máte naň potom väčšiu chuť. Mozog v tej chvíli dostáva signál, že konzumujete potravu a očakáva zvýšenie hladiny cukru, ktoré sa však nedostaví. Preto si ho začne vyžadovať a môže sa objaviť závislosť na sladkom a závislosť sladkostiach.

Časom sa túžba po množstve cukru vytratí, no ak je spočiatku príliš silná, môžete namiesto úplného vyradenia postupne dávky cukru znižovať. Okrem pominutia túžby po sladkom sa vám výrazne zlepší zdravotný stav. Môžete skúsiť náš 3 dňový alebo 30 dňový plán na detox od cukru.

3-dňový detox

Deň 1

  • Raňajky: 3 miešané alebo varené vajíčka, alebo miska ovsených vločiek s nejakým ovocím, semiačkami, či orieškami.
  • Desiata: miska orechov (vlašské, lieskové, pekan…)
  • Obed: kuracie prsia s ľahko varenými fazuľkami, repou, mrkvou a mandľami.
  • Večera: losos s opekanou brokolicou a hubami alebo iná dusená ryba so zeleninou.

Nezabudnite počas dňa piť dostatok tekutín, najlepšie čistej vody (2 až 3 litre)

Deň 2

  • Raňajky: praženica z 3 vajíčok so špenátom alebo ovsenými vločkami s bobuľovým ovocím a semienkami, prípadne mandľami.
  • Desiata: miska orechov (vlašské, lieskové, pekan alebo ich mix).
  • Obed: kapustový šalát s citrónovou šťavou, mrkvou, soľou, olivovým olejom a s pokrájanou petržlenovou vňaťou alebo grilovanou cuketou, červenou paprikou, tymiánom a octom.
  • Večera: pečená treska s klíčkami, uhorkou alebo grilovanou zeleninou.

Opäť nezabudnite počas dňa prijímať dostatok tekutín, najlepšie čistej vody (2 až 3 litre)

Deň 3

  • Raňajky: omeleta z 3 vajíčok s krevetami, orechmi, restovaný kel a reďkovkový šalát alebo jeden pohár neprisladzovaných ovsených vločiek s mandľami, bobuľovým ovocím  a semienkami.
  • Desiata: miska orechov
  • Obed: pečené kura s cibuľou, tymianom a čiernymi olivami alebo kuracie stehná na rozmaríne a citrón, k tomu môže byť grilovaná zelenina.
  • Večera: pene cestoviny s hnedou ryžou a paradajkovou omáčkou, bazalkou a húb, alebo zeleninový vývar zo zeleru, cibule, mrkvy, cesnaku, tymianu a bobkového listu so šampiňónmi.

Ak chcete vymeniť pri detoxe od cukru sladené nápoje za niečo zdravšie, vhodné sú:

  • čierna nesladená káva, nie viac ako jedna šálka denne (závislosť na káve)
  • zelená káva na detoxikáciu
  • nesladený zelený alebo bylinkový čaj, 3 x denne
  • detoxikačná voda – do džbánu vody pridajte nakrájaný pomaranč, grep, jahody alebo iné bobuľovité ovocie s trochou mäty alebo rozmarínu

Detoxikácia od cukru a sladkostí.

30-dňová detoxikácia od cukru

1. až 3. deň detoxu

Prvé dni detoxu od cukru sú najnáročnejšie, pretože nie sú povolené žiadne cukry. Jedzte teda proteíny, neškrobovitú zeleninu a zdravé tuky. Tabu je pre vás ovocie, škrobovitá zelenina ( kukurica, hrášok, sladké zemiaky, tekvica…), mliečne výrobky, alkohol a umelé sladidlá (prvé tri dni môžete tiež dodržiavať postup z 3 – dňového detoxu ).

Zdravé raňajky môžete zostavovať z 3 vajíčok pripravených na akýkoľvek spôsob. Obed pripravujte z cca 170 g  hydinového mäsa, rýb alebo tofu a zeleného šalátu. A večera je v podstate väčšou verziou obeda. K mäsu si môžete dať zeleninu varenú na pare, napríklad brokolicu, kapustu či špenát. Na desiatu 30 g orieškov a pokrájanú papriku s humusom. Pite vodu, nesladený čaj alebo čiernu kávu.

4. až 7. deň detoxikácie od cukru

Môžete každý deň pridať jedno jablko, sladšiu zeleninu (mrkvu, hrach), dennú porciu krekrov s vysokým obsahom vlákniny a jeden mliečny výrobok. Zvoľte plnotučný a nesladený jogurt alebo syr. Po tieto dni detoxikácie sa môžete osviežiť jedným pohárom červeného vína denne. Po prvých dňoch detoxu vraj jablko chutí ako cukrík a cibuľa či mandle vám budú znovu pripadať sladké.

2. týždeň

Detoxikačný jedálniček si môžete spestriť čučoriedkami, extra porciou mliečnych produktov a škrobovitou zeleninou (napr. sladkými zemiakmi a tekvicami).

3. týždeň

Zahrňte obilniny (jačmeň, quinoa a ovsená kaša ) a ďalšie ovocie (hrozno či mandarínky). Dopriať si môžete aj extra pohár vína a 30 g horkej čokolády denne.

4. týždeň

V štvrtom týždni detoxu od cukru už to bolieť nebude. Prichádza totiž čas, kedy si bez pocitu viny môžete pochutnať na pečive. Presnejšie, na 2 porciách škrobu denne. Okrem pečiva to môže byť hnedá ryža alebo ďalšia porcia krekrov.

Detox od cukru 2. mesiac

Nemáte prakticky žiadne obmedzenia (okrem dodržiavania nejakej miery, samozrejme). Môžete si dovoliť príležitostný koláč alebo zmrzlinu. Tým, že si dáte raz alebo dvakrát zmrzlinu sa nevrátite naspäť na začiatok. Do svojho jedálničku môžete pridať ľubovoľné ovocie.

Ste pripravení? Detoxikácia od cukru nebude ľahká

Ruku na srdce, ľahké rozhodnutie to nebude. No vynaložená námaha v tomto prípade rozhodne stojí za odmenu, ktorá vás po tejto ceste čaká. Či už sa rozhodnete pre 3 dňový alebo 30 dňový detox od cukru a všeobecne sladkého, tak nezabúdajte, že najdôležitejšie je vytrvať.

Ak ste sa do tohto detoxu od cukru pustili, dajte nám vedieť ako to dopadlo a ak ste to ešte nevyskúšali, určite vám ho odporúčame. Veľmi dobrá môže byť aj krátkodobá detoxikačná diéta, prípadne celková očista pečene alebo detoxikácia čriev.

Detox od cukru – návod ako na to
5 (100%) 7 hlasov
Marika Čierniková

8 rokov sa venujem fitness modelingu. Zdravá a vyvážená strava je podľa mňa pri cvičení i chudnutí najdôležitejšia. Snažím sa zdieľať svoje skúsenosti a poradiť každému, kto sa nevie vymaniť z nekonečného blúdneho kruhu. Okrem cvičenia rada cestujem a pečiem chutno-zdravé dobroty. :-)

  • 1

Pridať komentár

Your email address will not be published. Required fields are marked *