Zeleninová diéta + jedálniček

Diéta plná zeleniny, vitamínov, antioxidantov a vlákniny. Presne taká je zeleninová diéta. Pokiaľ ste milovníci zeleniny, zvládnete ju hravo. Chceli by ste ju vyskúšať? Poďme sa na ňu podrobnejšie pozrieť a na záver si ukázať jej jedálniček.

Klasická zeleninová diéta nie je dlhodobý plán, ale pomôže zhodiť nejaké to kilo navyše.

Zeleninová diéta

Je jasné, že pôjde o diétu, v ktorej bude hlavnú úlohu  hrať zelenina. Na úvod je potrebné zdôrazniť, že nejde o typ redukčnej diéty, ktorú je možné dodržiavať dlhodobo. Skôr ide o detoxikačný plán, ktorej plusom je aj strata hmotnosti.

Existuje veľa rôznych druhov a obmien zeleninovej diéty, avšak všetky majú jedno spoločné – snažíte sa jesť viac zeleniny, než kedykoľvek predtým.

Princípy zeleninovej diéty

  • Základ jedálnička tvorí zelenina, pričom jej podiel má tvoriť viac ako 90 % konzumovanej potravy.
  • Dôležitá je pestrá a vyvážená strava. Pokiaľ ste sa rozhodli pre zeleninovú diétu, je dôležité kombinovať rôzne druhy zeleniny. Jednotlivé odrody sa môžu líšiť rôznym zastúpením  obsiahnutých živín. Zelenina obsahuje ohromné množstvo vlákniny, vitamínov, minerálov a antioxidantov – tie sú dôležité pre dobré trávenie, kardiovaskulárne zdravie, či podporu imunitného systému.
  • Zeleninu môžete konzumovať na rôzne spôsoby (surovú, grilovanú, dusenú). Vhodné sú aj zeleninové šťavy a džúsy s vysokým obsahom zeleninovej zložky (nad 90 %). Radíme vám nosiť ich so sebou všade kam idete. Pokiaľ príde na vás náhly hlad, máte tak poruke niečo, čím ho môžete rýchlo zahnať. Všetci predsa vieme aké nepríjemne je škvŕkanie v bruchu.
  • Bielkoviny a tuky doplňte z orechov a semiačok. Pokiaľ ste milovník mäsa a je pre vás problém zaobísť sa bez neho niekoľko dní, môžete jedálniček doplniť o malé množstvo mäsa. Povolené je najmä chudé mäso (hydina a ryby).
  • Zeleninová diéta si od vás vyžaduje jesť pravidelne 5 – 6 krát denne. Častým jedením predídete hladu a nutkaniu siahnuť po niečom, čím by ste svoju diétu porušili.
  • Tak ako počas každej diéty je dôležité dodržiavať pitný režim. To platí počas zeleninovej diéty dvojnásobne. Vyhnete sa tak nepríjemnému nadúvaniu, kŕčom a zápche.

TIP: Delená strava a krabičková diéta sú vhodné na chudnutie (ich plány obsahujú zeleninu).

Viete ako funguje domáca krabičková diéta a ako vhodne kombinovať potraviny?

Čo počas diéty nesmiete jesť

Odpoveď je jednoduchá. Všetko okrem zeleniny a vyššie uvedených tolerovaných potravín.

Nejedzte:

  • mastné mäso,  paštéty
  • omáčky
  • maslo
  • múčne jedlá
  • pečivo, cereálie
  • sladkosti (keksy, koláče, čokoláda)
  • slané občerstvenie
  • cukor
  • veľa soli

Výhody zeleninovej diéty

Strava postavená na veľkom množstve zeleniny vedie k rýchlej strate hmotnosti. Dôvodom je nízky obsah kalórií. Zeleninová diéta ma teda naozaj veľkú výhodu – znížiť denný kalorický príjem pri tejto strave nie je vôbec ťažké.

Práve naopak. Je potrebné dbať na dostatočné pokrytie kalórií, aby ste dostatočne uspokojili svoj bazálny metabolizmus.

Narozdiel od iných diét nepociťujete hlad. Zelenina obsahuje veľké množstvo vlákniny, ktorá vám dodá okrem iného aj pocit plnosti.

Ďalšou výhodou je, že vaše telo sa počas diéty nedostane do stavu hypovitaminózy (nedostatok vitamínov). K tomu často dochádza pri iných drastických diétach a hladovkách.

Nevýhody zeleninovej diéty

Zdravé a dlhodobé chudnutie je založené na kombinácií 3 pravidiel: dodržiavanie zdravej vyváženej stravy, mať dostatok pohybu, byť psychicky v pohode. A práve tu narážame na prvý problém zeleninovej diéty.

Vytesnenie viacerých typov potravín a ich konzumácia znížená na minimum je v protiklade s vyváženou stravou a tiež vedie k psychickej rozladenosti. Môžete byť akýkoľvek veľký milovník zeleniny, z dlhodobého hľadiska je dodržanie diéty nereálne.

Počas striktnej zeleninovej diéty sa cvičenie a zvýšená fyzická aktivita neodporúča. To môžete považovať za veľké negatívum. Hlavne, keď ste zanietený športovec a bez cvičenia si neviete predstaviť život.

Zelenina je síce bohatá na živiny, ale nie všetky a nie dostatočne. Nízka kalorická hodnota, nízky obsah tuku a sacharidov môže byť pri dlhodobom a prísnom dodržiavaní tejto diéty pre telo nepriaznivý. Môžete cítiť únavu, nedostatok energie, podráždenosť.

Ako dlho sa má zeleninová diéta držať?

Je to len na vás. Väčšina z vás bude sama vidieť kedy má dosť, keďže držať ju dlhý čas je veľmi obtiažne. Na druhej strane existujú medzi nami ľudia, ktorí keď si niečo zaumienia, nevedia povedať dosť.

Nneodporúčame vám držať ju dlhodobo. Zo zdravotného hľadiska je zeleninová diéta monotónna a chudobná na veľké množstvo živín. Určite to nie je životný štýl, ktorým by ste sa mali uberať.

Či už vydržíte dodržiavať toto stravovanie 4 dni alebo týždeň, aj to je úspech. Po diéte odporúčame pomaly nabehnúť na zdravší typ stravovania, aby sa stratené kilogramy opäť nevrátili. Lepšou voľbou je napríklad dlhodobá 90-dňová diéta alebo delená strava.

Jedálniček zeleninovej diéty

Lámete si hlavu nad tým ako zostaviť jedálniček? Zeleninová diéta je jednoduchá. Stačí zaradiť do každého chodu zeleninu na rôzne spôsoby. Či už zeleninové šaláty, polievky alebo zeleninové šťavy, fantázií sa medze nekladú. Inšpirujte sa našim vzorovým jedálničkom.

Pondelok:
  • raňajky: 100% paradajková šťava
  • desiata: zeleninový šalát
  • obed: kúsok kuracieho mäska s grilovanou zeleninou
  • olovrant: špenátové smoothie
  • večera: zeleninová polievka, miešaná zelenina s bylinkami a citrónom
Utorok:
  • raňajky: zeleninová šťava
  • desiata: zeleninový šalát
  • obed: paradajková polievka  z čerstvých paradajok
  • olovrant: špenátové smoothie s čučoriedkami
  • večera: miešaný zeleninový šalát s pistáciami
Streda:
  • raňajky: miešany zeleninoový šalát, slnečnicové semienka
  • desiata: kapustovo-mrkvový šalát
  • obed: zeleninová polievka s hubami
  • olovrant:  smoothie z červenej repy
  • večera: špenátová polievka
Štvrtok:
  • raňajky: zeleninová šťava
  • desiata: zeleninový šalát
  • obed: kelová polievka na zdravší spôsob
  • olovrant: mrkvové smoothie
  • večera: dusená zelenina, ryba
Piatok:
  • raňajky: malinovo-špenátové smoothie
  • desiata: hrsť orieškov
  • obed: tekvicová polievka
  • olovrant: cibuľovo-paradajkový šalát
  • večera: zeleninový šalát s kúskami kuracieho mäsa
Sobota:
  • raňajky: šalát z červenej kapusty
  • desiata: mrkvová šťava
  • obed: zeleninová polievka, grilovaný mix zeleniny
  • olovrant: rukolový šalát s cherry paradajkami a olivami
  • večera: zeleninová polievka,  dusená zelenina
Nedeľa:
  • raňajky: zeleninový šalát
  • desiata: zelerovo-jablkové smoothie
  • obed: kapustová polievka, grilovaný baklažán s paradajkami
  • olovrant: miešaný zeleninový šalát s reďkvičkou
  • večera: kapustová polievka, tuniak

 

Zeleninová diéta skôr na detoxikáciu ako na chudnutie

Ako sme už vyššie uviedli, zeleninovú diétu môžeme považovať za formu detoxu. Pokiaľ sa vám zeleninová strava zapáči, môžete ju čiastočne zakomponovať do svojho každodenného jedálnička.

Dbajte na to, aby zelenina hrala prím na vašom  tanieri. Taktiež ju odporúčame ako očistnú kúru zaradiť niekoľkokrát do roka na odľahčenie trávenia.

Ak by sme to chceli na záver stručne zhrnúť, zeleninová diéta je tým pravým orechovým pokiaľ vám jedenie zeleniny nerobí problém. Ak by sme ju obohatili aj o ostatné superpotraviny v správnom množstve a zložení, mohlo by ísť o ideálnu diétu pre dlhodobé udržanie si svojej váhy.

TIP: Poraďte sa s výživovým odborníkom a nechajte si zostaviť jedálniček na mieru.

Zeleninová diéta + jedálniček
4.6 (92%) 5 hlasov

Pridať komentár