Cambridge diéta: program a postup

Chudnutie a diéty sú jednou z najčastejšie vyhľadávaných tém na internete. Nečudujeme sa, veď kto by nechcel zhodiť nejaké to kilo navyše? V tomto článku vás oboznámime s plánom, ktorý nesie meno Cambridge diéta. Povieme si o jej výhodách, ale i nevýhodách a všetko dôležité, čo potrebujete vedieť ak s ňou chcete začať.

Takzvaná Cambridge diéta je pomerne populárna, tu máte jej jedálniček.

Cambridge diéta a jej princíp

Počiatky diéty siahajú do Veľkej Británie, kde bola vyvinutá Alanom Howardom, chemikom Cambridgskej univerzity. Ten položil základy nízkokalorickej diéty.

Cambridge diéta sľubuje rýchlu stratu kíl vďaka prísnemu režimu stravovania, ktoré je založené na balených predpripravených produktoch: tyčinkách, polievkach a kokteiloch.

Kombinácia pravidelnej stravy s nízkym obsahom kalórií je súčasťou 6 krokov alebo inak povedané programov. Prvý program diéty je založený na stravovaní sa výlučne na báze odporúčaných nízkokalorických produktov a veľmi veľkom obmedzení kalórií (od 400-550).

Každý ďalší program obsahuje viac kalórií. Je individuálne, ktorý z programov bude pre vás vhodný. Na konci by ste sa však mali dopracovať až do šiesteho kroku diéty, tzv. udržiavacieho, kedy je potrebné dodržiavať zdravé stravovanie. Toto štádium je z celej diéty to najdôležitejšie.

Ciele Cambridge diéty

Hlavným cieľom tohto stravovania je samozrejme schudnúť. Dôležité je dostať svoje telo do stavu ketózy, v ktorej dochádza k zmenám metabolizmu. Namiesto toho, aby telo bralo pre svoje fungovanie energiu z cukrov, siaha po tukových zásobách.

Na podobnom princípe funguje aj známa ketogénna diéta. Ako ale zistiť, či ste už v stave ketózy? Jednoducho. Postačí vám vyšetrenie vášho moča špeciálnym papierikom, ktorý kúpite v každej lekárni.

Ďalším cieľom je zabrániť jojo efektu, ktorý je veľkým strašiakom všetkých, ktorí schudli. Preto je dôležitá stabilizačná časť diéty. Má za úlohu naučiť človeka zdravším stravovacím návykom, vďaka ktorým schudnuté kilogramy už nikdy nepriberie.

Návod o tom, ako sa dá schudnúť bez nenávideného jojo efektu.

Program cambridge diéty

1. program

Jedzte výhradne produkty Cambridge diéty každý deň (415 – 554 kalórií). Toto štádium by malo trvať minimálne týždeň, nie však viac ako 12 týždňov. Najvhodnejšie trvanie je 1-4 týždne.

Nezabúdajte na dostatočný príjem tekutín a pitný režim – aspoň 2,5 l. Piť môžete rôzne druhy nesladených vôd, kávu bez mlieka i cukru a čaj. To platí pre každý z programov.

Extra týždeň

Nasleduje vždy po 3 – 4 týždňoch na Cambridge diéte. K produktom Cambridge diéty pridajte jedenkrát do dňa porciu chudého mäsa alebo netučného tvarohu, tofu a zeleniny (špargľa, brokolica, kapusta, karfiol, čínska kapusta …).

2. program

Program odporúčame hlavne tým, ktorí zo zdravotných dôvodov majú zakázaný prísny prvý program.

V tomto programe jedzte 1-3 produkty Cambridge diéty a jedálniček doplňte navyše o porciu bielkovín, zeleniny a 400 ml odtučneného mlieka. Zotrvajte v programe s príjmom 810 kalórií denne.

3. program

Ak chcete schudnúť a nikam sa neponáhľate, tento program je pre vás ako stvorený. Jedzte 2 produkty Cambridge diéty a pridajte do jedálnička odtučnené mlieko 250 ml, bielkoviny a šaláty. Tie pridajte na raňajky, obed a aj večeru. Kalorický príjem udrržiavajte na 1000 kalóriách / deň.

4. program

Jedzte 2 produkty Cambridge diéty a odstredené mlieko na raňajky, obedy a večere. Počet kalórií zvýšte na 1200/deň.

Recepty na zdravé raňajky s dostatočným obsahom bielkovín, ktoré vás nasýtia na celý deň.

5 program

Tento program odporúča jesť1 jedlo z Cambridge diéty a odstredené mlieko na raňajky, desiaty, obedy a večere. Ostatné potraviny by mali byť súčasťou vyváženého a zdravého stravovania. Počet kalórií má dosiahnuť 1500 / deň.

6. program (údržba)

Ide o program, ktorý musí absolvovať každý, aby sa zabránilo návratu na pôvodnú váhu. Pozostáva zo zdravšieho stravovania a teda vybudovania si lepších stravovacích návykov.

Je potrebné obohatiť jedálniček o superpotraviny a z času na čas pridať aj produkt Cambridge diéty. Množstvo kalórií v tomto období by malo byť viac ako 1500 / deň.

Cambridge diéta a produkty s ňou súvisiace

Ide o rôzne druhy instantných výrobkov, ktoré boli navrhnuté špeciálne pre Cambridge diétu. Vyznačujú sa hlavne vysokým obsahom bielkovín, nízkym obsahom tukov a čo je dôležité, sú doplnené o minerály a stopové prvky.

Na výber sú rôzne príchute tyčiniek, polievok, ryžových pudingov, ovsených kaší, kokteilov a ďalších druhov produktov, ktoré sa stanú základom vášho jedálnička počas dní diéty.

Keďže v dnešnej dobe je veľké množstvo ľudí trpiacich na rôzne alergie, ako je napríklad laktózová intolerancia a intolerancia lepku, aj pre tých si Cabmridge diéta pripravila špeciálne výrobky. Ide o bezlaktózové a bezlepkové varianty základných produktov.

Výhody Cambridge diéty:

  • rýchla strata hmotnosti ak porovnáme diéty na chudnutie
  • veľká strata hmotnosti
  • viac kg za krátku dobu
  • netrpíte deficitom živín – produkty obsahujú primerané hodnoty základných zložiek
  • produkty sú pripravené a balené – oceníte, najmä ak nemáte radi varenie a dlhú prípravu jedál

Nevýhody Cambridge diéty:

  • nežiadúce účinky: zápach z úst, vypadávanie vlasov, zápcha,
  • nízky kalorický príjem (400-1200) a sním spojená únava a slabosť
  • náročná diéta z hľadiska monotónnosti stravovania, malé množstvo druhov jedál
  • bez dohľadu odborníka sa neodporúča jej držanie
  • finančne náročná diéta

Je Cambridge diéta pre mňa bezpečná a vhodná?

Názor lekárov nie je veľmi pozitívny. Niektorí ju odporúčajú, no väčšina ju rázne odmieta a odporúča skôr menej drastické typy diét, pokiaľ človek potrebuje chudnúť zo zdravotných alebo estetických dôvodov.

Dôvodom je príliš veľké obmedzenie kalórií a jedenie pod bazálny metabolizmus – to najmä v prvých programoch.

Ďalším dôvodom je aj ketóza, ktorá je považovaná za metabolickú nerovnováhu, pri ktorej nedochádza len k spaľovaniu tukov, ale aj ku strate svalstva. Výstrahou je aj deficit draslíka, vápnika a sodíka.

Cambridge diéta by mala byť za každých okolností pod dohľadom lekára, ktorý by mal zvážiť, či je pre daného človeka vzhľadom na jeho zdravotný stav vhodná.

Okrem lekára, by ste počas diéty mali osloviť  výživového poradcu, ktorý je pre tento druh diéty certifikovaný. Ten vás s diétou bližšie oboznámi a povedie ňou.

Aký je náš názor?

Pre mnohých extrémna, iní si pochvaľujú. Vytvoriť si názor na túto diétu musíte samy. My ju hodnotíme ako diétu, ktorá si vyžaduje veľa trpezlivosti, odopierania a hlavne skvelý zdravotný stav.

Predtým, ako sa rozhodnete pustiť do Cambridge diéty zvážte pre a proti, poraďte sa so svojim lekárom a uistite sa, či je pre vás tou správnou.

TIP: Pozrite si ďalšie diéty na chudnutie a ich jedálničky, ktoré sme pre vás pripravili.

Cambridge diéta: program a postup
5 (100%) 6 hlasov

Pridať komentár