Diéta pri dne + jedálniček

Netušili ste čo je dna, až kým vás nepostihol jej prvý záchvat? Napriek existujúcej možnosti medikamentóznej liečby tohto ochorenia, môžete opakovaniu ďalších záchvatov predísť diétou. Diéta pri dne je veľmi jednoduchá a pokúsime sa vám ju čo najlepšie priblížiť.

Diéta pri dne je dôležitá popri tomto ochorení a zlepšuje stav pacienta.

Príčiny vzniku dny a komplikácie v podobe bolesti kĺbov alebo problémov s obličkami sú vám už pravdepodobne známe. V našom článku sa preto skôr sústredíme na diétne opatrenia, ktoré vám pomôžu nepriaznivé zdravotné dopady sprevádzajúce dnu eliminovať alebo im úplne predchádzať.

Diéta pri dne vás nevyhladuje, ale …

Diéta pri dne od vás nebude vyžadovať redukciu prijímanej potravy. Stravovať sa budete pravidelne, v obvyklých piatich denných chodoch.

Vzhľadom na skutočnosť, že problémy s dnou sa vyskytujú najmä vtedy, keď sa ku genetickej dispozícii pridá aj dlhodobá nadmerná konzumácia nevhodných potravín, tak budete musieť nevyhnutne upraviť svoj jedálniček.

Obmedzte potraviny s vysokým obsahom purínov

Tieto potraviny totiž prispievajú k zvýšenej tvorbe kyseliny močovej. Počas diétneho režimu určite vylúčte konzumáciu obzvlášť bohatých zdrojov purínov (napríklad vnútornosti a niektoré druhy rýb).

Počas diéty pri dne nemusíte úplne prestať s konzumáciou mäsa, obmedzte ju však a vyhnite sa pojedaniu mäsových výrobkov vo forme salám, párkov a rôznych typov údenín. Na tepelnú úpravu mäsa používajte vhodnejšie technologické postupy, mäso nepečte a nevyprážajte.

Do jedálnička zaraďte polysacharidy

Počas diéty vám poskytnú dostatok energie a vlákniny. Okrem toho vás aj na dlhšie zasýtia. Vhodné sú predovšetkým celozrnné výrobky, hnedá ryža, cereálie a zemiaky.

Pozor si však dajte na strukoviny. Niektoré z nich, ako napríklad fazuľa alebo šošovica môžu byť bohatším zdrojom purínov. Mlieko a mliečne výrobky sú na jedálničku diéty vítané. Neprispievajú k tvorbe kyseliny močovej. Vyberajte si však skôr nízkotučné výrobky.

Zelenina a ovocie samozrejme nesmie chýbaťPaleo diéta a jedálniček z nej by mal zahŕňať značné množstvo zeleniny a mäsa.

Jedálniček diéty počíta s dostatočnou konzumáciou ovocia a zeleniny. Konzumovať však nemôžete všetky druhy, pretože pre niektoré platia obmedzenia.

Zo zeleniny sa obzvlášť odporúča mrkva a zeler. Obmedzená je napríklad konzumácia kapusty, zeleného hrášku, ružičkového kelu a špenátu. Z ovocia, ktoré napomáha vylučovaniu kyseliny močovej z tela spomenieme najmä čerešne, no vhodné sú aj višne, čučoriedky a ríbezle.

Alkohol iba s mierou

Počas diéty pri dne by ste sa mali konzumácii alkoholu úplne vyhnúť alebo ju obmedziť na minimum. Alkohol je totiž takisto zdrojom purínov a zapríčiňuje nežiadúce zvyšovanie koncentácie kyseliny močovej v krvi.

Akútne záchvaty dny boli často zaznamenané práve po vzájomnej výdatnej konzumácii mäsa spojenej s hojným požívaním alkoholu.

Pitný režim má v diéte zásadný význam

Význam odporúčaného pitného režimu je často zdôrazňovaný. No v prípade diéty pri dne je jeho dodržiavanie mimoriadne dôležité.

Pri nedostatočnom pitnom režime totiž dochádza k tvorbe kyslého, koncentrovaného moču, ktorý môže viesť až k obličkovým zdravotným komplikáciám.

Naopak, pri dostatočnom zavodnení organizmu vhodnými tekutinami dochádza k vylučovaniu kyseliny močovej a postupnému zmierneniu kĺbových bolestí.

V rámci pitného režimu diéta pri dne sa odporúča konzumáciu alkalických minerálnych vôd, citronád, čistej vody a nesladených bylinkových čajov. Vhodné sú aj niektoré druhy čerstvých ovocných a zeleninových štiav.

Dobrá správa pre milovníkov kávy je, že diéta pri dne jej popíjanie nezakazuje. Za úvahu však stojí jej zdravšia verzia, zelená káva.

Odporúčané potraviny pre diétu pri dne:

  • mlieko a nízkotučné mliečne výrobky, kyslomliečne výrobky
  • celozrnné pečivo, cereálie
  • cestoviny
  • hnedá ryža, zemiaky
  • ovocie – čerešne,višne, čučoriedky, jahody, pomaranče, ríbezle
  • zeleninamrkva, zeler, paradajky, šalátové uhorky

Nevhodné potraviny pre diétu pri dne:

  • vnútornosti – pečeň, obličky, mozoček, pľúcka
  • červené mäso, mäsové vývary
  • mäsové výrobky – salámy, párky, údeniny
  • mäsové a rybie konzervy
  • ryby s výnimkou lososa a tuniaka
  • strukoviny – šošovica, fazuľa
  • zelenina – cibuľa, pór, kapusta, zelený hrášok, ružičkový kel, špenát
  • čokoládové cukrárenské výrobky

Diéty pri dne jedálniček na 7 dní

1. deň

  • Raňajky: vajíčko, rastlinné maslo, žerucha, tmavý chlieb
  • Desiata: 250 g čerešní
  • Obed: zeleninová polievka, zemiaky v šupke s bylinkovou omáčkou
  • Olovrant: biely jogurt, grahamový rožok
  • Večera:  pohánkový nákyp

2. deň

  • Raňajky: mrkvová nátierka, tmavý chlieb
  • Desiata: 250 g čerešní
  • Obed: brokolicová polievka, elené rezance s paradajkami
  • Olovrant: hrianka z celozrnného chleba, plátok syra, list šalátu
  • Večera: celozrnné rezance s nízkotučným tvarohom

3. deň

  • Raňajky: knäckebrot s tvarohovou nátierkou, reďkovka
  • Desiata: ovocný šalát
  • Obed: kurací prírodný rezeň, varené zemiaky, jablkovo – zelerový šalát
  • Olovrant: biely jogurt, pomaranč
  • Večera: špagety s tekvicovým pestom

4. deň

  • Raňajky: rastlinné maslo, cherry paradajky, tmavý chlieb
  • Desiata: postrúhané jablká a mrkva dochutené citrónom
  • Obed: teľacie mäso na prírodno, varené zemiaky, grilovaná zelenina
  • Olovrant: kefír s mangom
  • Večera: zapekaná brokolica so syrom, varené zemiaky

5. deň

  • Raňajky: omeleta z cukín, celozrnné pečivo
  • Desiata: 250 g višní
  • Obed: zeleninová polievka, dusený losos na bylinkách, varené zemiaky, zeleninový šalát
  • Olovrant: tmavý chlieb, tavený syr
  • Večera: zeleninové rizoto so syrom

6. deň

  • Raňajky: ríbezľový džem, rastlinné maslo, tmavý chlieb
  • Desiata: jablko
  • Obed: kurací závitok so syrom a zelerom, hnedá ryža, jablkovo-mrkvový šalát
  • Olovrant: biely jogurt, celozrnné pečivo
  • Večera: zeleninový prívarok,vajíčko, zemiaky

7. deň

  • Raňajky: tofu nátierka, grahamový rožok
  • Desiata: banán
  • Obed: tekvicová polievka,zeleninová panvica s kuracím mäsom
  • Olovrant: tvaroh s ovocím
  • Večera: zapekaný karfiol, varené zemiaky, zeleninový šalát

Diéta pri dne – výhody:

  • napriek zúženému výberu potravín, pomerne pestrý jedálniček
  • pri dobrom načasovaní si jednotlivých chodov nemusíte mať pocity hladu
  • upravenie zdravotného stavu a ústup ťažkostí
  • zníženie iných zdravotných rizík
  • možná úprava telesnej hmotnosti

Diéta pri dne – nevýhody:

  • časová náročnosť pri príprave jedál
  • nutnosť výraznejšej úpravy zaužívaného jedálnička
  • potrebná dostatočná disciplinovanosť pri dodržiavaní diéty

Diéta pri dne našimi očami

Myslíme si, že diéta pri dne môže najmä po akútnom záchvate dny za predpokladu cieľavedomého dodržania diétneho a pitného režimu, priniesť vyplavenie kyseliny močovej z tela a prispieť tak k rýchlejšiemu odstráneniu zdravotných ťažkostí.

Diéta pri dne + jedálniček
4.5 (89.23%) 13 hlasov

Pridať komentár