Diéta pri vysokom cholesterole

Máte zvýšený cholesterol, ale nepociťujete zatiaľ žiadne ťažkosti? Ak vám záleží na vašom zdraví nečakajte na prvé príznaky.Diéta pri vysokom cholesterole môže odštartovať hneď teraz. Na nasledujúcich riadkoch sa dozviete nielen o princípoch diéty, ale pre vašu inšpiráciu vám prinášame aj jedálniček na 7 dní.

Diéta pri vysokom cholesterole

Cholesterol je tuková látka tvoriaca ochranný obal všetkých buniek. Približne 2/3 cholesterolu si vytvorí organizmus sám. Zvyšok prijímame potravou. Cholesterol obsahujú iba potraviny živočíšneho pôvodu, ako sú mäso, vajcia, morské živočíchy, mlieko a mliečne výrobky.

Bez cholesterolu to nejde

Hoci zvýšený cholesterol má zlú povesť, v tele vykonáva hneď niekoľko dôležitých funkcií. Medzi jeho najdôležitejšie úlohy patrí spolupodieľanie sa na vytváraní a udržiavaní bunkových membrán a štruktúr. Bunky ho tiež potrebujú pri prispôsobovaní sa zmenám teplôt.

Cholesterol je nevyhnutný pri tvorbe pohlavných hormónov testosterónu, progesterónu, estrogénu a tiež stresového hormónu kortizolu. A pečeň ho zasa potrebuje pri výrobe žlče, ktorá zohráva dôležitú úlohu pri spracovaní a trávení tukov.

Rozdiel medzi „dobrým“ HDL a „zlým“ LDL cholesterolom

LDL je skratka pre anglický výraz „low density lipoprotein“ (lipoproteín s nízkou hustotou). Častice LDL majú cholesterol, triacylglyceroly a iné látky transportovať do buniek ktoré ich potrebujú.

Príliš vysoká hladina týchto častíc v krvi však spôsobuje usádzanie cholesterolu na stenách ciev, čím sa znižuje ich priechodnosť. Znížená priechodnosť ciev môže viesť až k rozvoju aterosklerózy, či iných závažných zdravotných komplikácií. Preto tento cholesterol dostáva nelichotivé prívlastky, ako zlý cholesterol, či tichý zabijak.

HDL je skratka pre anglický výraz „high density lipoprotein“ (lipoproteín s vysokou hustotou). HDL častice majú opačnú úlohu ako LDL častice. Zabezpečujú totiž vychytávanie nadbytočného cholesterolu a následne ho transportujú do pečene, kde sa použije na výrobu žlče.

Preto sa cholesterol prenášaný HDL časticami nazýva dobrý cholesterol. Vyššia hladina HDL cholesterolu významne znižuje riziko kardiovaskulárnych ochorení.

TIP: Vajcia a cholesterol – pozrite sa ako to vlastne s nimi je a kde je pravda.

Veľmi často skloňované je spojenie vajcia a cholesterol. Ako to však naozaj s touto dvojičkou je?

Diéta pri vysokom cholesterole

Nie len chudnutie – skôr prevencia. Diéta pri vysokom cholesterole síce podobne ako redukčné diéty znižuje energetický príjem kalórií, ale ponecháva ho v rozumných hraniciach.

Jedálniček je pestrý, plnohodnotný a vhodný na dlhodobejšie dodržiavanie diétneho režimu. Diéta pri cholesterole je vhodná nielen pre osoby so zvýšenými hodnotami cholesterolu, ale aj ako prevencia pre osoby so zamestnaniami, ktoré nevyžadujú fyzickú námahu.

Ako diéta pri vysokom cholesterole funguje

Primárnym cieľom diéty je predovšetkým zníženie prísunu cholesterolu tak, aby sa v krvi znížili jeho celkové vysoké hodnoty, obzvlášť hodnoty LDL cholesterolu a triglyceridov.

Naopak žiadúce je zvýšenie nízkych hodnôt HDL cholesterolu. Diéta pri vysokom cholesterole si tiež kladie za úlohu zníženie celkového podielu tuku na maximálne 30 % v dennej energetickej dávke, prijímanie sacharidov vo vhodnejšej forme polysacharidov a dostatočné prijímanie vlákniny.

Ako to teda bude vyzerať v praxi?

Na dosiahnutie želateľných výsledkov nemusíte vylúčiť konzumáciu potravín živočíšneho pôvodu, ale budete musieť predovšetkým vhodne pozmeniť skladbu jednotlivých jedál a odoprieť si  konzumáciu obzvlášť bohatých zdrojov cholesterolu, akými sú napríklad vaječné žĺtky, vnútornosti, či kôrovce.

Obmedzenie prísunu živočíšnych tukov dosiahnete používaním rastlinného masla a zdravších rastlinných olejov. Sacharidy, cukry v rámci jedálnička nahradíte polysacharidmi, teda výrobkami z tmavej múky, cereáliami, zemiakmi a strukovinami.

Príjem vlákniny dosiahnete konzumáciou ovocia a zeleniny. Jedlá si môžete dopriať tak, ako ste boli doteraz zvyknutí, teda na raňajky, desiatu, obed, olovrant a večeru.

TIP: Prečítajte si nášho sprievodcu, v ktorom sa dozviete ako na zdravé stravovanie.

Aká je najlepšia diéta na chudnutie v roku 2015? Pozrite si náš zoznam najefektívnejších diét.

Jedálniček na 7 dní – diéta pri vysokom cholesterole

Na prípravu jedál môžete využiť obvyklé technologické postupy na aké ste boli doteraz zvyknutí. Jedlá teda môžete variť, dusiť, piecť, či zapekať. Vylúčiť musíte vyprážanie jedál, nakoľko pri ňom dochádza k prepaľovaniu tukov.

1. deň

  • Raňajky: morčacia šunka, uhorka, paprika, tmavý chlieb
  • Desiata: biely jogurt, grahamový rožok
  • Obed: kelová polievka, hovädzie na prírodno, hnedá ryža
  • Olovrant: jablko
  • Večera: kurací závitok plnený syrom, varené zemiaky, jablkovo – zelerový šalát

2. deň

  • Raňajky: hydinové párky, kečup, tmavý chlieb
  • Desiata: jablko
  • Obed: cesnaková polievka, stroganov z morčacích pŕs, hnedá ryža, zeleninový šalát
  • Olovrant: ovocný šalát
  • Večera: celozrnné rezance s nízkotučným tvarohom

3. deň

  • Raňajky: sardinková nátierka, grahamový rožok
  • Desiata: nektarinka
  • Obed: kurací prírodný rezeň, zemiaky, zeleninový šalát
  • Olovrant: biely jogurt
  • Večera: plnená paprika v paradajkovej omáčke, varené zemiaky

4. deň

  • Raňajky: chudá šunka, rastlinné maslo, cherry paradajky, tmavý chlieb
  • Desiata: banánové guľky
  • Obed: teľacie mäso na prírodno, varené zemiaky, kapustvý šalát s kukuricou
  • Olovrant: postrúhané jablká a mrkva, dochutené škoricou s medom a citrónom
  • Večera: zapekaná brokolica so syrom, varené zemiaky

5. deň

  • Raňajky: rastlinné maslo, paprika, celozrnné pečivo
  • Desiata: Ezechielov chlieb, tavený syr
  • Obed: zeleninová polievka, zemiaky, rybie filé, cviklový šalát
  • Olovrant: kefír
  • Večera: zeleninové rizoto s tofu syrom

6. deň

  • Raňajky: hydinová šunka, paprika, tmavý chlieb
  • Desiata: pomaranč
  • Obed: slepčí vývar, morčací závitok plnený brokolicou, varené zemiaky,
  • Olovrant: biely jogurt, celozrnné pečivo
  • Večera: dusený sójový karbonátok, zeleninový prívarok, zemiaky

7. deň

  • Raňajky: tvarohová nátierka, grahamový rožok
  • Desiata: grapefruit
  • Obed: zeleninová polievka, dusený losos so špenátom, zemiaky, zeleninový šalát
  • Olovrant: ovocný šalát, malá hrsť vlašských orechov
  • Večera: zapekaný karfiol, varené zemiaky, zeleninový šalát

Teľacie s fazuľkovými strukmi – recept

  • teľacie mäso
  • olivový olej
  • fazuľkové struky
  • vývar, mäsový alebo zeleninový
  • morská soľ
  • korenie v mlynčeku

Diéta pri vysokom cholesterole nezakazuje mäso. Pripravíme si teda teľacie mäso, očistíme a nakrájame ho na rezne. Rezne naklepeme, po okrajoch narežeme, osolíme a okoreníme. Na vopred rozohriatej panvici s trochou olivového oleja ich z oboch strán prudko opečieme. Následne ich podlejeme vývarom a chvíľu dusíme.

Keď je mäso hotové, vyberieme ho na teplý tanier a prikryjeme alobalom. Do výpeku pridáme zelené fazuľkové struky a chvíľu ich podusíme. Fazuľkové struky podávame s teľacím rezňom.

Úprava hmotnosti spolu s aktívnym pohybom sú podmienkou

Nezabudnite, že diéta pri vysokom cholesterole môže byť účinná iba ak sa budete snažiť upraviť si aj vašu telesnú hmotnosť.

Najsledovanejším a najviac využívaným ukazovateľom primeranosti vašej váhy je telesný hmotnostný index – BMI (Body Mass index). BMI sa určuje na základe hmotnosti tela a výšky: BMI (kg/m2) = hmotnosť tela (kg) : výška (m2)

Normálna hodnota BMI sa pohybuje v rozmedzí hodnôt 19,1-26. Nadváha je v hodnotách BMI v rozmedzí 26,1-30, tučnota 30,1-40 a chorobná tučnota nad 40,1.

Ďalšou dôležitou požiadavkou tejto diéty je a to podotýkame, pravidelný aktívny pohyb. Najvhodnejšie je plávanie, rýchlejšia chôdza, ale môžu postačovať aj dlhšie prechádzky do lesa. Diéta tiež odporúča skoncovať s fajčením a vyhýbať sa stresu.

Pitný režim musíte dodržiavať!

Diéta pri vysokom cholesterole samozrejme predpokladá dodržiavanie odporúčaného pitného režimu. V rámci tohto režimu sa na dopĺňanie tekutín okrem čistej vody hodia aj citronády, minerálne vody a bylinkové či zelené čaje. Diéta nevylučuje ani pitie kávy, odporúča sa však jej zdravšia verzia – zelená káva.

 Odporúčané potraviny

  • celozrnné pečivo, tmavé druhy chleba
  • ovocie a zelenina všetkych druhov
  • vlašské orechy, mak
  • kyslomliečne výrobky, nízkotučné mlieko
  • kokosový olej, olivový olej a iné rastlinné druhy olejov
  • ryby, predovšetkým tuniak alebo losos
  • morčacie, kuracie, chudé hovädzie a teľacie mäso

Nevhodné potraviny a nápoje

  • alkoholické nápoje a všetky druhy sladených nápojov
  • živočíšne tuky, ako sú bravčová masť a maslo
  • údeniny a mastné druhy mäsa, husacie, kačacie, baranie
  • cukrárenské výrobky, cukor, na sladenie využite jeho zdravé náhrady
  • plnotučné mlieko a výrobky z neho
  • vaječný žĺtok
  • vnútornosti, pečeň, obličky
  • majonéza a tatárska omáčka
  • arašidy, kešu oriešky
  • sušené figy, ďatle, hrozienka a kandizované ovocie, nevhodné sú tiež kompóty

Čo mám jesť keď chcem schudnúť?

Výhody diéty pri vysokom cholesterole

  • významná úprava hladiny cholesterolu, zvýšenie hodnôt HDL cholesterolu
  • zastavenie prípadného poškodzovania ciev a iných orgánov
  • zníženie telesnej hmotnosti

Nevýhody diéty pri vysokom cholesterole

  • pre požadovaný výsledok je potrebné dlhodobé dodržiavanie diétneho režimu
  • obmedzenie niektorých potravín
  • časová náročnosť prípravy jedál

Náš názor na diétu

Prioritou diéty pri vysokom cholesterole je predovšetkým úprava, resp. zníženie jeho hodnôt. Vhodné a koncepčné zloženie jedálnička mierne znižuje energetický príjem, ale stále poskytuje vyvážený prísun potrebných živín a vytvára tak predpoklady aj na úpravu telesnej hmotnosti.

Myslíme si, že dlhodobejšie dodržiavanie diétneho režimu, navyše podporené primeraným aktívnym pohybom, vám pomôže dostať pod kontrolu nielen cholesterol, ale pridanou hodnotou bude aj zhodenie nadbytočných kilogramov.

Diéta pri vysokom cholesterole
4.9 (97.5%) 8 hlasov

Pridať komentár