Grécky jogurt prináša vďaka zloženiu týchto 5 výhod

Grécky jogurt je hustejšia a krémovejšia verzia klasického jogurtu. Stáva sa stále viac populárny najmä v zdravom stravovaní a býva prezentovaný ako zdravšia verzia jogurtu. Tento článok skúma zloženie a benefity gréckeho jogurt + odhaľuje ich v porovnaní s obyčajnými druhmi jogurtov. Poďme sa teda na grécky jogurt pozrieť podrobnejšie.

Čo je grécky jogurt?

Grécky alebo greek – style jogurt bol vytvorený odstránením srvátky. Srvátka je vodnatá časť mlieka. Objaví sa vtedy, keď sa mlieko zrazí. Inak povedané, keď sa rozdelí na kvapalnú a pevnú časť.

Na odstránenie srvátky a vytvorenie gréckeho jogurtu je potrebné, aby sa jeho obsah vložil do kusu látky, zavesil sa nad misku a nechal odkvapkať. Po niekoľkých hodinách, keď srvátka odkvapká, zostane len hustý a krémový grécky jogurt. Napriek tomu, že je oveľa hustejší a bohatší (kvôli tomu, že obsahuje menej vody), chutí veľmi podobne ako obyčajný jogurt.

V niektorých krajinách ako napríklad Veľká Británia, je grécky jogurt nazývaný greek-style jogurt. Je to kvôli tomu, že označenie grécky môže obsahovať len produkt vyrobený v Grécku.

ZHRNUTIE: Grécky jogurt bol vytvorený odstránením tekutej srvátky. Chutí podobne ako klasický jogurt, je však hustejší a má krémovejšiu textúru.

Porovnanie grécky jogurt vz. obyčajný biely jogurt

Srvátka, ktorú grécky jogurt neobsahuje, nesie v sebe veľké množstvo mliečneho cukru (laktózy). Proces odkvapkávania mení nielen štruktúru, ale aj nutričné vlastnosti jogurtu. Nižšie uvedená tabuľka jasne ukazuje nutričné výživové hodnoty na 100 gramov gréckeho jogurtu v porovnaní s klasickým bielym jogurtom.

Grécky jogurt Obyčajný jogurt
Kalórie 97 61
Sacharidy 3 g 5 g
Tuky 5 g 3 g
Bielkoviny 9 g 3 g
Sodík 47 mg 46 mg
Vitamín A 4% z ODD* 3% z ODD*
Vápnik 10% z ODD* 12% z ODD
Vitamín B12 13% z ODD* 15% z ODD*

*ODD – odporúčaná denná dávka

ZHRNUTIE: Grécky jogurt obsahuje väčšie množstvo bielkovín, tukov a kalórií než obyčajný jogurt. Má však nižšie hodnoty v obsahu sacharidov a vápnika.

Aké výhody prináša grécky jogurt a aké má zloženie?

Grécky jogurt a jeho výhody

Grécky jogurt je veľmi výživný a môže vám ponúknuť množstvo výhod v oblasti zdravého stravovania. Oboznámime vás s piatimi najväčšími prednosťami tejto gréckej pochúťky.

1. Vyšší obsah bielkovín

Tento proteínový poklad obsahuje až 9 gramov bielkovín na 100 gramov jogurtu, čo je trojnásobok oproti množstvu bielkovín v obyčajnom jogurte.

Pokiaľ konzumujete dostatok bielkovín robíte pre svoje telo to najlepšie. Vrátane toho, že zlepšujú zloženie tela, zrýchľujú metabolizmus majú aj množstvo iných zdravotných výhod. Okrem toho všetkého znižujú pocit hladu.

V skutočnosti bolo preukázané, že napomáhajú organizmu cítiť sa plnšie, čo má za následok to, že jeme celkovo menej. Grécky jogurt je teda výborným pomocníkom pre ľudí, ktorí sa snažia schudnúť.

TIP: Pozrite sa aj na ďalšie potraviny s vysokým obsahom bielkovín.

2. Nižší obsah sacharidov

Následkom odkvapkávania pri výrobe gréckeho jogurtu, je aj strata mliečneho cukru, laktózy. Ak sa teda snažíte obmedziť svoju spotrebu laktózy alebo ste fanúšikom sacharidovej diéty, vyskúšajte gréckeho pomocníka v chudnutí. Nezabúdajte však na to, že niektoré ochutené grécke jogurty môžu obsahovať pridaný cukor.

3. Je prospešný pre vaše zdravie

Rovnako ako obyčajné jogurty aj ten grécky obsahuje prospešné baktérie, ktoré vaše telo využije najmä vtedy, keď máte zažívacie problémy. Tieto „dobré“ baktérie, tiež známe ako probiotiká, pracujú pri zmene rovnováhy baktérií vo vašich črevách.

Rovnováha črevných baktérií napomáha tráveniu, zabezpečuje lepšiu imunitu a znižuje riziko mnohých chorôb, vrátane obezity. Ak si chcete overiť, či vás grécky jogurt obsahuje probiotiká, uistite sa, či sa na etikete nachádza poznámka: „obsahuje živé a aktívne kultúry“.

4. Je zdrojom vitamínu B12

Vitamín B12 je jedna zo základných živín, ktorú potrebujete dostať do vašej stravy. Je zapojený do dôležitých funkcií v tele. Zabezpečuje produkciu červených krviniek a správnu funkciu nervového systému a mozgu. Keďže sa grécky jogurt radí medzi mliečne výrobky a obsahuje vitamín B12, je vhodný aj pre vegetariánov.

5. Obsahuje menej laktózy

Hlavný cukor obsiahnutý v mlieku sa nazýva laktóza. Niektorí ľudia nedokážu stráviť mliečny cukor a majú teda intoleranciu na laktózu, ktorá sa bohužiaľ nachádza vo väčšine potravín.

Keďže je grécky jogurt vyrábaný tak, že sa odstráni veľké množstvo tohto cukru v procese odkvapkávania, môže byť lepšou voľbou práve pre ľudí trpiacich neznášanlivosťou laktózy.

ZHRNUTIE: Grécky jogurt má vysoký obsah bielkovín a vitamínu B12 a oproti tomu sa vyznačuje malým množstvom cukru a laktózy.

Sú všetky grécke jogurty rovnaké?

Tak ako obyčajné jogurty, ani tie grécke nie sú všetky rovnaké. Je to najmä z toho dôvodu, že sa mení ich spôsob spracovania a to má za následok aj zmenu nutričného profilu.

Grécke jogurty môžu obsahovať aj ďalšie zložky

Najkľúčovejším rysom gréckeho jogurtu je jeho krémová konzistencia. Proces odstraňovania srvátky môže trvať aj štyri hodiny a to môže byť pri výrobe veľkého množstva problém.

Niektorí výrobcovia skracujú dobu spracovania pridaním zahusťovadiel ako sú srvátkové bielkoviny alebo škrob. Produkt potom obsahuje neželané srvátkové koncentráty alebo modifikovaný kukuričný škrob. Je preto nesmierne dôležité, prečítať si zloženie jogurtu.

Obsah laktózy

V konečnom dôsledku by mohlo nevhodné spracovanie jogurtu ovplyvniť aj obsah laktózy v produkte. Ak sa práve tohto obávate, nahliadnite aj do rady bezlaktózových produktov.

Obsah bielkovín

Ak natrafíte na produkt s vyššou koncentráciou bielkovín, nemusí to hneď znamenať, že je jogurt nekvalitný. Pôvod vyššieho množstva bielkovín môže byť v procese odkvapkávania alebo bol do priebehu zahusťovania pridaný ďalší proteín.

Obsah tuku

Množstvo tuku v gréckych jogurtoch sa môže meniť v závislosti od pomeru tuku v mlieku používaného na jeho prípravu. Pokiaľ je jogurt vyrábaný z plnotučného mlieka bude mať automaticky viac tuku ako ten, ktorý je vyrobený z mlieka polotučného.

Priateľský aj pre vegetariánov

Technicky, by mali byť všetky grécke jogurty vhodné aj pre vegetariánov, ale skutočnosť môže byť niekedy iná, a preto na to treba dávať pozor! Niektorí výrobcovia pridávajú do zloženia želatínu (zvierací kolagén) a takýto výrobok nie je pre vegetariánov ten pravý. Ak si chcete byť istí, že váš produkt je stopercentne vegetariánsky alebo inak povedané vegetarian-friendly, pozrite si jeho nutričné zloženie a uistite sa na vlastné oči.

ZHRNUTIE: Grécke jogurty sa môžu líšiť v ich výrobnom procese alebo množstve pridaných prísad. Pozerajte sa preto na ich označenie a obsah.

Ako jesť grécky jogurt?

Grécky jogurt je veľmi prispôsobivý a jeho konzumácia nemusí byť jednotvárna. Uvádzame vám niekoľko príkladov a možných kombinácií.

  • sám o sebe je vhodný ako desiata do školy alebo práce
  • ako poleva na ovocie
  • ako náhrada majonézy
  • do krémov či miešaných nápojov
  • po zmrazení ako osviežujúca zmrzlina
  • ako náplň do palaciniek
  • spolu s bylinkami ako marináda na mäso alebo zeleninu
  • ako základná zložka pre dip
  • ako prísada do pečenia

ZHRNUTIE: Ako ste sa mohli presvedčiť, grécky jogurt je mimoriadne kombinovateľný, prispôsobivý a navyše zdraviu prospešný.

Grécky alebo obyčajný jogurt?

Oba varianty jogurtov môžu byť súčasťou zdravej a vyváženej stravy. Je však dôležité opäť pripomenúť, že grécky jogurt obsahuje viac bielkovín a menej laktózy.

Vybrať ten najlepší a najzdravší grécky jogurt z pomedzi všetkých radov produktov, ktoré sú pre vás denne v obchodoch pripravené, môže byť často veľmi zložité. Doprajte si však čas na prečítanie obsahu jogurtov a vyberte si z bohatej škály ten najlepší práve pre vás

Ponúkli sme vám niekoľko rád ako si vybrať ten správny, tak ich skúste využiť aj pri nakupovaní.

Grécky jogurt prináša vďaka zloženiu týchto 5 výhod
5 (100%) 7 hlasov

Pridať komentár