NAČÍTAVAM

Kliknite a začnite písať.

Chudnutie Rastliny a bylinky

Bylinky a chudnutie? Týchto 7 je najlepších

Zdieľať

Vylepšia chuť pokrmov, dodajú im lahodnú vôňu a navyše, mnohé z nich sú nabité látkami, ktoré podporujú metabolické procesy v tele, tlmia neovládateľnú chuť do jedla či podporujú detoxikáciu organizmu. Reč je o bylinkách, ktoré síce samotné tuk nerozpustia, naštartujú však trávenie a zabraňujú plynatosti, čo pri zmene stravovania počas chudnutia určite oceníte. Viete, ktoré bylinky na chudnutie sú najúčinnejšie a prečo by ste mali zaradiť do jedálnička práve tie?

Bylinky a chudnutie? Týchto 7 je najlepších

1. Žihľava (Urtica dioica)

Hoci jej listy pŕhlia, svojím zložením podporuje látkovú výmenu. Ďalším z pozitívnych účinkov tejto rastliny je podpora peristaltiky čriev, čím napomáha tráveniu a podporuje vyprázdňovanie. Okrem toho bojuje proti anémii a bolestiam rôzneho druhu. Preukázateľne stimuluje činnosť pankreasu, znižuje hladinu cukru v krvi a znižuje vstrebávanie cukru v črevách. Nie je však možné užívať ju dlhodobo, preto odporúčame po 3 týždňoch pitia takéhoto čaju urobiť prestávku v trvaní minimálne 1 mesiac. Po tomto období je možné sa k užívaniu čaju znova vrátiť.

Použitie

Žihľavové lístky sparte a čaj popíjajte počas dňa. Čo sa týka chuti, uvarená žihľava chutí približne ako špenát zmiešaný s uhorkou. Na varenie sú najlepšie mladé listy, zbierané na jar ešte predtým, ako žihľava zakvitne. V starších listoch sa zvyšuje obsah látok, ktoré môžu nežiaduco podráždiť močový trakt.

2. Púpava lekárska (Taraxacum officinale)

Bylinky a chudnutie? Týchto 7 je najlepších

Mnohí ju považujú skôr za burinu, už jej samotný názov napovedá, že sa jedná o významnú liečivú rastlinu. Koreň púpavy obsahuje inulín, ktorý stimuluje činnosť pečene a pankreasu, čím znižuje hladinu cukru v krvi. Okrem toho pôsobí močopudne, takže pomáha odstrániť z tela nadbytok vody. Optimalizuje tvorbu žlče a celkovo zlepšuje metabolizmus organizmu.

Použitie: Mladé lístky púpavy sú výborné do šalátov, pričom množstvu sa medze nekladú. Jednoducho ju jedzte ako bežnú zeleninu. Koreň je vhodný na prípravu čaju, ktorý zlepšuje trávenie, odkysľuje žalúdok a zlepšuje aj odvodnenie a vyprázdňovanie.  Navyše detoxikuje organizmus a napomáha telu lepšie metabolizovať tuky.

Ako urýchliť formovanie postavy?

Väčšina prípravkov na chudnutie predstavuje vyhodené peniaze. Avšak prinášame zoznam 3 doplnkov - Garsin, KetoMix balíček a KetoSlim, ktoré sa osvedčili a majú najviac pozitívnych hodnotení. Spoločne s vyváženou stravou pomôžu chudnúť rýchlejšie a efektívnejšie.

3. Rozchodnica ružová (Rhodiola rosea)

Obsahuje rosavín, ktorý patrí medzi prírodné spaľovače tukov. Rozchodnica je však chránená, preto pri jej užívaní stavte na hotové produkty. Rastlina aktivuje enzýmy ovplyvňujúce spaľovanie tukov a tým podporuje redukciu telesnej hmotnosti.

Použitie

Najúčinnejšou formou užívania rozchodnice je alkoholová tinktúra.

4. Bazalka pravá (Ocimum basilicum)

Bylinky a chudnutie? Týchto 7 je najlepších

Obsahuje silice a triesloviny, minerálne látky a vitamín C. Urýchľuje trávenie, pôsobí diureticky (močopudne) a zbavuje telo odpadových látok. Priaznivé účinky bazalky môžete využiť aj pri plynatosti a na podporu tvorby žalúdočných enzýmov. Zlepšuje metabolizmus a napomáha pri odbúravaní tukov.

Použitie

V kulinárstve sa používa najmä do omáčok a k syrom. Čerstvé lístky sa pridávajú do šalátov, používame ich tiež pri dochucovaní mäsa. Sušené listy bylinky, či už ako korenie do jedál alebo vo forme čaju, podporujú trávenie.

5. Šalvia lekárska (Salvia officinalis)

Naše staré mamy ju nazývali aj “babské ucho”či “vlčí chvost”. Je to bylinka, ktorá po niekoľkých rokoch od vysadenia dorastá až do veľkosti menšieho drevnatého kríka vysokého cca 0,5 m. Má sivozelené hebké listy, ktoré na dotyk pripomínajú zamat. Tlmí záchvaty hladu, pozitívne ovplyvňuje tráviace procesy, znižuje hladinu glukózy v krvi a podporuje látkovú premenu.

Je známa pomerne vysokým obsahom silíc, trieslovín, flavonoidov, saponínov, vitamínov skupiny B a mnohých ďalších zdraviu prospešných látok. Pri užívaní šalvie je potrebné sledovať dávkovanie a dĺžku užívania, pretože silica pod názvom thujón, ktorú rastlina obsahuje, má vo vysokých dávkach toxické účinky.

Použitie

Vďaka jedinečnej horkastej príchuti a špecifickej aróme je šalvia obľúbenou koreninou. Zvýrazní chuť polievok, cestovín alebo mäsa. Dokonale ochutí slané koláče, pizzu i aspiky. Používa sa tiež na dochutenie mastnejších druhov mias, ako napríklad husacina či kačacina.

Vhodná je aj na divinu, ryby, do omáčok, k syrom, . Ak ju nakrájanú zmiešate s prelisovaným cesnakom a  olivovým olejom a budete ju podávať s ovčím syrom na opečenej celozrnnej bagete, získate chutnú a ľahkú delikatesu.

6. Pamajorán obyčajný (Origanum vulgare)

Bylinky a chudnutie? Týchto 7 je najlepších

Je známy aj ako Dobrá myseľ alebo oregano a je považovaný za typickú bylinku stredomorskej kuchyne. Okrem výraznej vône a obsahu vitamínov A, B, C a E, železa, zinku a draslíka sa vyznačuje aj celým radom liečivých schopností.

Napomáha tráveniu, pôsobí proti páleniu záhy a nadúvaniu, uvoľňuje kŕče, rýchlo vyvoláva pocit sýtosti a urýchľuje látkovú výmenu. Známa je aj jeho schopnosť podporovať vylučovanie žlče, ako aj tlmenie žalúdočných a pečeňových problémov. Oregano má tiež vysoký podiel vlákniny, takže podporuje vyprázdňovanie. Je účinný pri zápche, ako aj pri hnačkovitých ochoreniach.

Použitie

Čerstvá, ale i sušená vňať oregana je známa v gastronómii ako výborné korenie. Často sa používa v talianskych jedlách, napr. na pizzu a do omáčok na špagety. Nájdeme ho aj ako neoddeliteľnú súčasť provensálskeho korenia. Dochutí šaláty, polievky, zemiakové a strukovinové jedlá, mastnejšie omáčky, polievky, bylinkové maslá i nátierky.

Keďže je dosť aromatické, výborne sa hodí najmä ku paradajkám a všetkým jedlám, ktoré ich obsahujú. Odporúča sa najmä jeho kombinácia s čiernym korením a bazalkou. Je možné ho použiť nielen ako koreninu či čaj, ale aj vo forme oreganového oleja, ktorý dezinfikuje, pôsobí ako prírodné antibiotikum a čistí tráviaci trakt.

TIP: Viac o oreganovom oleji sa dozviete v článku Oreganový olej, účinky, dávkovanie a cena.

7. Medvedí cesnak(Allium ursinum)

Bylinky a chudnutie? Týchto 7 je najlepších

Medvedí cesnak nájdeme rásť vo voľnej prírode do výšky 900 m.n.m. Traduje sa, že po ňom siahajú medvede po zimnom spánku. Rastlina obsahuje vitamíny B a C, ako i selén a draslík. Z medvedieho cesnaku sa zbierajú len jeho listy, ideálne mladšie a menšie lístky, ktoré nie sú horké ako staršie listy. Ak si nie ste celkom istý, či ste našli medvedí cesnak, ovoňajte jeho listy. Listy medvedieho cesnaku voňajú mierne po cesnaku.

Táto nenápadná rastlinka má antibakteriálne a protiplesňové účinky, no najmä pomáha pri chudnutí. Medzi jej ďalšie pozitíva pre ľudský organizmus patrí aj to, že reguluje hladinu cholesterolu, upravuje vysoký krvný tlak, prečisťuje krv (a tým celý organizmus) a obličky. Pomáha aj pri žalúdočných ťažkostiach, dokonca sa používa ako prevencia vredov a zlepšuje prietok krvi v cievach, čo ocenia najmä ľudia s kŕčovými žilami či s nebezpečenstvom vzniku trombózy. Medvedí cesnak čistí žalúdok a črevá od baktérií, mikróbov a plesní. Podporuje trávenie, zlepšuje vyprázdňovanie a odstraňuje nepríjemnú plynatosť.

Použitie

Medvedí cesnak sa s obľubou používa v studenej alebo teplej kuchyni, podobne ako listy špenátu. Medvedí cesnak chutí skutočne lahodne, jemne cesnakovo, často aj tým ľuďom, ktorí cesnak veľmi nevyhľadávajú. Ak by ste ho však chceli uchovať dlhšie, určite ho nesušte. Takto totiž prichádza o všetky vitamíny. Najčastejšie sa pridáva do polievok, ryže, rizota, nátierok, ku mäsu, k cestovinám, do zemiakov a podobne.

Tepelná úprava živiny v cesnaku neznehodnocuje, takže pokojne ho môžete variť, dusiť, piecť alebo grilovať. Skúste ho použiť na varenie do omáčok, na výrobu pesta, surový na chlebík alebo zmixujte do zeleného smoothie. Takisto ním môžete plniť mäsové či syrové rolády alebo ho pridať do rôznych druhov mletého mäsa.

TIP: Zhodiť pár kíl pomôže aj zdravé smoothie na chudnutie. Vyskúšajte tieto chutné recepty. 

Ďalšie bylinky na chudnutie, na ktoré netreba zabúdať:

  • Žerucha záhradná (Lepidium sativum) -podporuje spaľovanie tukov, navyše navodzuje pocit sýtosti a tlmí hlad. Drobné lístky žeruchy sú chutným doplnkom do šalátov, nátierok, tvarohu, rybacích i vaječných pokrmov.
  • Cesnak pažítkový (Allium schoenoprasum) – nazývaný aj pažítka, má výrazne cibuľovú chuť, podporuje trávenie a spaľovanie kalórií a je účinná aj v boji proti jarnej únave.
  • Palina dračia (Artemisia dracunculus) – hoci sama je výrazne horká,znižuje chuť na sladké. Má vysoký obsah jódu, minerálov a vitamínov A a C. Môžete ňou ochutiť polievky, alebo čerstvú rastlinku pridať do bylinkových olejov alebo octov.
  • Petržlen záhradný (Petroselinum crispum) – je všeobecne uznávaný ako výborný spaľovač tukov. Pridať ho môžete takmer do všetkých pokrmov: polievok, mäsa, aj zemiakov.
Bylinky a chudnutie? Týchto 7 je najlepších
5 (100%) 3 hlasov
Marika Čierniková

8 rokov sa venujem fitness modelingu. Zdravá a vyvážená strava je podľa mňa pri cvičení i chudnutí najdôležitejšia. Snažím sa zdieľať svoje skúsenosti a poradiť každému, kto sa nevie vymaniť z nekonečného blúdneho kruhu. Okrem cvičenia rada cestujem a pečiem chutno-zdravé dobroty. :-)

  • 1

Pridať komentár

Your email address will not be published. Required fields are marked *