NAČÍTAVAM

Kliknite a začnite písať.

Choroby a ochorenia Zdravá výživa

Strava pri alergii na mlieko

Zdieľať

Mliečny priemysel nám už desiatky rokov vtĺka do hláv, že bez mlieka sa nedá žiť zdravo a kosti našich detí bez neho nebudú rásť správne. Pokiaľ vás trápi alergia na mlieko, tak sa nemusíte báť, v pohode to prežijete. Možno sa zdá náročné vyradiť mlieko z jedálnička, no nie je to nič nereálne. Dnes existujú mnohé spôsoby ako nahradiť mlieko a mliečne výrobky, či už mandľové a sójové mlieko alebo ryžová smotana. Aké sú príznaky alergie a ako by mala vyzerať správna strava pri alergii na mlieko?

Strava pri alergii na mlieko

Alergia na mlieko – bielkovinu kravského mlieka

Alergia na mlieko sa spolu s intoleranciou na lepok radí medzi tie najčastejšie sa vyskytujúce alergie, čo sa týka potravín. Najčastejšie sa vyskytuje u detí do 1 roka. Ak sa ale aj táto alergia objaví, pomerne často do 3 – 6 rokov zmizne aj sama od seba. Dôležité je ju správne identifikovať a vyradiť mlieko z jedálnička. Strava pri alergii na mlieko i vyžaduje jeho ÚPLNÚ absenciu.

Na druhú stranu, je veľmi veľa prípadov, kedy sa mliečna alergia vyskytuje aj v staršom veku, často aj u dospelých. Ide o nežiaducu reakciu organizmu na tento druh bielkoviny, spôsobenú imunitnými mechanizmami. Často ide ruka v ruke s rozvojom astmy či alergie na peľ.

Príznaky a prejavy alergie na mlieko

Najčastejšie sa u alergikov objavia príznaky od 2 do 72 hodín po vypití mlieka. Keď spozorujete nasledovné hlavné prejavy alergie na mlieko, tak príde vhod strava bez mlieka.

  • opakované vracanie, odmietanie mlieka, hnačka
  • problémy s trávením
  • podráždenosť
  • nadúvanie a bolesť brucha
  • redšia stolica, prímes krvi v stolici
  • kožné zmeny (žihľavka, ekzém)
  • dýchacie ťažkosti (nádcha, astma, náchylnosť k zápalom mandlí)

Ďalšími prejavmi môže byť anémia (chudokrvnosť) a alergia na mlieko u detí sa môže prejavovať poruchami rastu a neprospievaním. Je však dôležité podrobné vyšetrenie u lekára.

TIP: Prečítajte si, ako by mala vyzerať strava pri podráždenom žalúdku.

Alergia na mlieko a intolerancia na laktózu

Veľa z vás si možno myslí, že sa jedná o dve rovnaké veci, no nie je to tak. Mliečna alergia sa väčšinou vyskytuje už v rannom detstve, najneskôr do puberty zvykne ustúpiť. Ak sa objaví u dospelých, je často spúšťačom ďalších potravinových alergií. Ako sme už vyššie vysvetlili, je to nežiaduca reakcia organizmu na bielkovinu v kravskom mlieku. Preto je strava pri alergii na mlieko veľmi dôležitá.

Intolerancia na laktózu je záležitosťou na celý život. Môžu sa striedať obdobia, kedy absolútne nebudete môcť laktózu a môžu byť aj také, kedy nebudete mať na laktózu žiadnu reakciu. Spravidla sa s ňou ale musíte naučiť žiť po celý život.

Intolerancia laktózy znamená, že máte nedostatok enzýmu laktáza. Tento enzým sa podieľa na štiepení mliečneho cukru – laktózy. Ľudský tráviaci trakt teda nie je schopný laktózu vstrebať, ale môže ju rozštiepiť na menšie časti. Keď máte nedostatok tohto enzýmu, nestrávená laktóza sa v žalúdku kvasí a dôsledkom sú bolesti brucha, nadúvanie a hnačky. V tomto prípade sa ale nevyskytujú problémy s pokožkou či dýchacie ťažkosti, ako je to u alergie na mlieko.

Alergia na mlieko sa väčšinou týka len kravského mlieka, pričom intolerancia laktózy súvisí aj s ďalšími druhmi mliek, ktoré obsahujú laktózu. Musíte si dávať pozor, pretože množstvo ďalších mliek taktiež obsahuje laktózu. Buďte obozretný a poraďte sa s lekárom.

TIP: Možno vás bude zaujímať alternatívny pohľad na mlieko – Pravda o mlieku.

Zakázané potraviny, ktoré obsahujú mlieko a stopy mlieka

V obchodoch je množstvo potravín a jedál, u ktorých by ste ani nepovedali, že obsahujú mlieko. Preto si treba vždy čítať etiketu na obaloch, aby ste predišli nepríjemným príznakom alergie na mlieko. Tu môžete nájsť zoznam jedál, ktoré môžu obsahovať mlieko a určite by ste ich nemali jesť v strave pri alergii na mlieko.

Strava pri alergii na mlieko nesmie obsahovať tieto potraviny / suroviny:

  • maslo
  • syry
  • čokoláda
  • smotana
  • jogurty
  • zmrzlina
  • sladkosti a sladké
  • keksy
  • pečivo
  • palacinky
  • pizza
  • údeniny
  • šunky
  • zemiakové pyré
  • krémy
  • plnky
  • omáčky a paštéty
  • oplátky
  • mnohé hotové jedlá
  • tvaroh

Na obaloch však nemusí byť napísané konkrétne, že daná potravina obsahuje mlieko. Mlieko má množstvo derivátov, ktoré sa v jedlách a potravinách nachádzajú, preto treba dávať poriadny pozor pri alergií a skontrolovať všetky prísady.

Mliečnymi derivátmi sú:

  • mlieko (sušené)
  • alfa-laktalbumin
  • beta-laktoglobulin
  • kaseín a kaseináty
  • laktóza
  • srvátka
  • mliečny tuk
  • sušina
  • kyselina mliečna
  • srvátkové proteíny

Pravda a fakty o kravskom mlieku, ktoré nie je úplne zdravé.

Strava pri alergií na mlieko

Najčastejšie sa mamičky obávajú, že deti budú mať kvôli nedostatku mlieka zle vyvinuté kosti. To totiž obsahuje vápnik, ktorý je pre ne mimoriadne dôležitý. I keď je to svojim spôsobom pravda, nemusia byť z tejto situácie zúfalé.

Existuje množstvo potravín, ktoré nie len túto tekutinu plnohodnotne nahradia, ale navyše sú niektoré oveľa bohatším zdrojom vápnika. A my vám ukážeme, ktoré z nich by ste do stravy pri alergií na mlieko mali zaradiť. Uvidíte, že strava pri alergii na mlieko nie je veda.

Naozaj nie je ťažké zvoliť stravu, ktorá organizmu zabezpečí dostatok vápnika bez mlieka a mliečnych výrobkov. Dôkladne si pripravte jedálny lístok zameraný na potraviny, ktoré budete konzumovať. Skúste si ho poskladať podľa vašej chuti a hlavne z potravín, ktoré sú uvedené nižšie.

Orientujte sa tým, že odporúčaná denná dávka vápnika u detí je 800 až 1 200 mg a u dospelého človeka je to 1 200 až 1 500 mg. Pre predstavu – 1 500 mg sú asi 4 poháre mlieka. Ako teda nahradiť zdroje vápnika, prípadne mlieko všeobecne a mať vyváženú stravu pri alergií na mlieko?

Potraviny s vysokým obsahom vápnika:

  • sója a výrobky z nej,
  • všetky strukoviny (hrášok, fazuľa, šošovica…),
  • zelenina, a to predovšetkým brokolica, kaleráb, pór a kel.

Ako nahradiť živočíšne mlieko

  • sójové mlieko
  • mandľové mlieko
  • ryžové mlieko
  • ovsené mlieko
  • pšenové mlieko
  • pohánkové mlieko
  • špaldové mlieko
  • kokosové mlieko
  • orechové mlieko

Mimoriadne vysoké hodnoty vápnika nájdete napríklad aj v maku, o ktorom štúdie dokazujú, že obsahuje dvanásťnásobne viac vápnika ako mlieko, takže by ste ho do vašej stravy pri alergií na mlieko mali určite zaradiť. Veľké množstvo vápnika obsahujú aj orechy, hlavne lieskové a vlašské, mandle či ľanové semiačka. Na vašom tanieri by nemali chýbať ani morské ryby, losos a tuniak.

Poslednou radou je, že by ste mali obmedziť sladkosti. Kyselinotvorné potraviny ako cukor, múka alebo sladké nápoje spôsobujú rýchlejší úbytok vápnika z kostí a zubov. Preto ak chcete mať dostatok vápnika aj bez mlieka, sladkosti radšej vynechajte alebo obmedzte.

Alergia na mlieko vás nezabije a dá sa s ňou žiť

Aj keď možno nemôžete piť mlieko a jesť mliečne výrobky, váš svet sa touto situáciou určite nerúti. Ako ste si už prečítali, je mnoho spôsobov náhrady za tento nápoj a pritom mať v tele dostatok bielkovín aj vápnika. Hlavné je si premyslieť jedálniček tak, aby to vyhovovalo vášmu telu aj duši.

Trpíte alebo ste trpeli alergiou na mlieko? Dajte nám vedieť do komentárov ako vyzerá vaša bežná strava pri alergii na mlieko. Určite pomôžete ďalším čitateľom! 🙂

Strava pri alergii na mlieko
5 (100%) 4 hlasov
Marika Čierniková

8 rokov sa venujem fitness modelingu. Zdravá a vyvážená strava je podľa mňa pri cvičení i chudnutí najdôležitejšia. Snažím sa zdieľať svoje skúsenosti a poradiť každému, kto sa nevie vymaniť z nekonečného blúdneho kruhu. Okrem cvičenia rada cestujem a pečiem chutno-zdravé dobroty. :-)

  • 1

Pridať komentár

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Sleduj náš Instagram