Severská diéta a jej jedálniček

Dnes sa pozrieme na typ stravovania, ktorý preferujú ľudia žijúci v severských krajinách. Viete ako sa stravujú Dáni, Fíni, Nóri, Islanďania alebo Švédi? Pokiaľ nie, tak vás možno osloví severská diéta. Nutričnými špecialistami je považovaná za prospešnú. Prečo ju nevyskúšať?

Severská diéta pochádza zo škandinávskych krajín a zakladá sa na ich typických jedlách.

Diéta alebo bežné stravovanie?

Severská diéta je pomerne novým typom diéty, ktorá sa do pozornosti verejnosti dostala prvýkrát pred 12 rokmi. Niet divu, že severské jedlo je neoddeliteľnou súčasťou menu mnohých špičkových reštaurácií a základom zdravého stravovania.

Je nielen chutné, ale aj veľmi zdravé. Hlavné znaky tejto stravy sa stali piliermi severskej diéty. Ak by sme ju mali v krátkosti charakterizovať, postačí nám pár slov: jedzte viac rýb, menej tuku a cukru.

Severská diéta a jej 3 základné princípy

1. Jesť viac zeleniny, menej mäsaBrokolica a domáca krabičková diéta by mali byť nerozlúčnou dvojicou.

Aj keď sú bielkoviny nevyhnutnou živinou pre správne fungovanie organizmu, princíp severskej diéty je založený na nižšom príjme bielkovín z mäsa a vyššej konzumácií potravín rastlinného pôvodu.

To spôsobí zvýšenie príjmu nenasýtených tukov, vlákniny a ohromného množstva vitamínov. Strava na báze vysokej konzumácie zeleniny je dominantou diéty zo severu.

2. Nahradiť červené mäso darmi moraKoľko bielkovín obsahujú ryby ako napríklad losos.

Neoddeliteľnou súčasťou diétneho plánu sú spomínané ryby. Jazerá, rieky a moria nám ponúkajú chutné a zdravé poklady, z ktorých môžeme čerpať. Ide o rôzne druhy rýb a kôrovcov, pričom každý druh je s iným obsahom vitamínov, minerálov a omega-3 mastných kyselín.

Severská diéta si nevyžaduje jeden a ten istý druh rýb, pokojne jedzte rôzne druhy rýb na rôzne spôsoby. Samozrejme najlepšie pripravené na pare alebo masle – vyhnite sa obyčajnému oleju.

3. Konzumácia bio potravín

Tento princíp uplatníte často nevedomky. Severská diéta totiž uprednostňuje konzumáciu sezónnych potravín. Najlepšie v záhrade vypestovaných, nie potravinársky spracovaných potravín. Základ jedálnička teda budú tvoriť bio produkty, ovocie a zelenina zakúpene na tržnici a čerstvé mäso.

TIP: Tieto superpotraviny môžete smelo zaradiť do svojho nového jedálnička.

Čo môžete jesť počas severskej diéty

Výhodou severskej diéty na chudnutie je, že úspech nie je založený na extrémnom priškrtení kalórií a ani na úplnom obmedzení určitých potravín. Nemusíte nosiť kalkulačku po celý deň a prepočítavať koľko kalórií dnes ešte môžete zjesť.

Severská diéta vám striktne nezakazuje čo máte jesť, ale skôr radí, čo by ste mali častejšie zaradiť do jedálnička.

Ryby sú skvelým nástrojom ako spáliť tuky z brucha.

Ďalším pozitívom je, že okrem sľúbeného úbytku na váhe sa môžete tešiť aj mnohým zdravotným benefitom, ktoré sa počas vyváženej stravy dostavia.

Pokiaľ ste odkázaný na stravovanie v reštauráciach, máme pre vás dobrú správu! Diétu nemusíte porušiť. V každom jedálnom lístku nájdete jedlo, ktoré spĺňa požiadavky nastaveného stravovacieho plánu.

Severská strava je založená na pestrosti, vyváženosti a jedení bežne dostupných surovín, ktoré si väčšinou škandinávci dokážu vypestovať vo svojich záhradách.

TIP: 40 zdravých potravín na chudnutie, ktoré môžete jesť počas severskej diéty.

Potraviny, na ktoré by ste nemali zabudnúť

  • Celozrnné produkty (napríklad hnedá ryža, raž, jačmeň, ovos) by mali tvoriť približne 25 % stravy.
  • Všetky druhy zeleniny, hlavne kapustu, strukoviny a koreňovú zeleninu. Jeme ju kedykoľvek a bez obmedzení.
  • Práve to, že počas diéty nemusíte obmedziť konzumáciu ovocia iste oceníte. Typickým ovocím severského stravovania sú hrušky, jablká, slivky, jahody a bobuľové plody vrátane čučoriedok a ríbezlí. Ide o ovocie s nízkym glykemickým indexom.
  • Zdravé tuky sú ako dobre viete neoddeliteľnou súčasťou každého jedálnička a nezabúdajte na ne ani teraz. Nahraďte živočíšny tuk rastlinným. Do pozornosti dávame hlavne repkový olej – skvelý zdroj vitamínu a súčasne antioxidantu E.
  • Ryby síce spomíname takmer na záver, ale určite im nepatrí posledné miesto v jedálničku. Rybacie mäso je totiž jednou z hlavných charakteristík severskej diéty. Ryby odporúčame jesť aspoň 3-krát do týždňa.
  • Hydina a zverina je povolená.
  • Nepite sladené nápoje a alkohol pite len príležitostne (optimálne sa mu úplne vyhýbajte).
  • Používajte náhrady cukru do kávy, na pečenie – jednoducho všade!

Medzi najčastejšie chyby pri chudnutí patrí rozhodne nesprávne stravovania a držanie diéty.

Aké zdravotné benefity získate?

Strata hmotnosti a posun ručičky váhy smerom nadol je len čerešničkou na torte. Severská diéta vám totiž môže priniesť omnoho väčšie benefity. Práve tie sú častým dôvodom, prečo sa ľudia rozhodnú pre túto diétu.

Je vhodná pre ľudí trpiacich vysokým krvným tlakom, udáva sa jej pozitívny účinok na hladinu zlého LDL cholesterolu a tiež toho dobrého HDL cholesterolu, či glykémiu.

Jedálniček severskej diéty

Pokiaľ ste aj napriek vyššie uvedeným inštrukciám zmätení a neviete čo počas dňa máte jesť, nezúfajte. V nasledujúcich riadkoch ponúkame malú inšpiráciu toho, čo môžete do jedálnička zaradiť v jednotlivých častiach dňa. Veríme, že to pre vás nebude žiadny problém.

Raňajky

Zdravé raňajky sú štart do dňa a preto konzumujte potraviny s vyšším obsahom sacharidov. Vhodné je celozrnné pečivo s kúskom masla a zeleninovou oblohou.

Pokiaľ máte chuť na sladkú variantu odporúčame siahnuť po ovsených vločkách s ovocím (jahody, čučoriedky…), orieškami, alebo nízkotučným jogurtom. Z nápojov si pokojne doprajte zelenú kávu alebo čaj.

Desiata

Zjedzte napríklad kus ovocia, hrsť orechov alebo kúsok grahamového pečiva.

TIP: Vyskúšajte naše recepty na desiatu do školy alebo práce. Sú jednoduché a chutné!

Obed

Uprednostnite ryby alebo iné chudé mäso pripravené na prírodno, ak je to možné čo najmenej vyprážané. Ako prílohu je vhodné zvoliť ryžu, zemiaky a zeleninové šaláty. Skúste si pripraviť napríklad chutného lososa a špenátové pyré, či kurací šalát.

Olovrant

Zeleninové a ovocné šaláty, nízkotučné mliečne výrobky, oriešky alebo ovocie sú tou správnou voľbou.

Večera

Dusené mäsko so zeleninovým šalátom, grilovaná zelenina s mäsom alebo zeleninové polievky. Fantázií sa medze nekladú. Skombinovať môžete rôzne druhy potravín, ktoré sú v diéte odporúčané. Na večeru však zvoľte ľahší variant jedál.

Počas dňa nezabúdajte na pitný režim. Povolená je voda, zeleninovo-ovocné šťavy, čaj a káva.

Myslíte to s chudnutím vážne?

Nechajte si zostaviť jedálniček na mieru od nutričného špecialistu. Vyplňte formulár, objednajte sa na krátke vyšetrenie vo vašom meste a zmeňte svoj doterajší životný štýl.

 

Severská diéta si šancu zaslúži

Nie je náhoda, že obyvatelia škandinávskych krajín sa podľa mnohých prieskumov tešia dobrému zdraviu a percento ľudí trpiacich obezitou je v porovnaní s inými krajinami nižšie.

Hlavné dôvody? Oveľa lepšie stravovacie návyky a zdravší životný štýl (pokiaľ do úvahy neberieme kvalitu dostupných potravín, ale to by bolo na samostatný článok).

Vyskúšať severskú diétu sa určite oplatí. Možno nestratíte 10 kilogramov z pásu, ale posilníte svoje zdravie a imunitu. A o to predsa ide!

Severská diéta a jej jedálniček
5 (100%) 7 hlasov

Pridať komentár