NAČÍTAVAM

Kliknite a začnite písať.

Otázky a odpovede Zdravá výživa

Surová strava – áno alebo nie?

Zdieľať

Určite ste už počuli o raw stravovaní, čiže surovej strave. Čoraz viac ľudí prechádza na tento spôsob stravovania. Jeho zástancovia argumentujú, že pre človeka je prirodzenejšia raw strava – tepelne neupravená strava a varením jedlo prichádza o všetky prospešné látky. Je to naozaj tak? Má surová strava pozitívne účinky na telo alebo je to len ďalší módny trend v stravovaní?

Surová strava a jej jedálniček. Je toto stravovanie dobré?

Surová strava

Surová strava, čiže raw strava, je stravovanie s jednoduchým pravidlom. Prijíma sa potrava, ktorá neprešla tepelnou úpravou alebo pri jej spracovaní nebola použitá vyššia teplota ako 48 °C.

Zástancovia raw stravy tvrdia, že pri vyššej teplote dochádza k rozkladu enzýmov obsiahnutých v potravinách a taktiež k zničeniu vitamínov, ktoré potraviny obsahujú. Argumentujú, že konzumáciou surového ovocia, zeleniny, olejov a semienok dokážu dodať telu dôležité živiny.

Ale, ako je to naozaj? Enzýmy v potravinách nemajú pre nás takmer žiadny význam. Tieto enzýmy sa totiž nemôžu uplatniť v čreve pri trávení (prečítajte si aj tráviace enzýmy) a vôbec sa nedostanú do krvi, toľko zo základov biochémie a fyziológie.

Tráviaci systém urobí všetko preto, aby ich nepustil do krvi – takže ich vlastne chemicky rozkladá. Bariéra, ktorú vytvárajú baktérie, sliznica a biele krvinky zase bránia vstrebávaniu celých molekúl cudzích enzýmov do krvi. Ak sa tieto vonkajšie enzýmy predsa len dostanú do krvi, tak len preto, že je zvýšená priepustnosť črevnej sliznice, takzvaný syndróm presakujúceho čreva.

Na rozklad niektorých zložiek stravy potrebuje telo svoje vlastné enzýmy alebo potrebuje predovšetkým úplne iné nutrienty než tieto enzýmy prijaté z potravy.

TIP: Vyskúšajte naše raw recepty na varenie, ktoré sú rýchle, zdravé a jednoduché.

Čo sa týka vitamínov, tak je to iné. Niektoré potraviny môžu varením stratiť dôležité vitamíny a preto sú ideálne na konzumovanie v surovom stave. Iné sa zase varením dostanú do podoby, v ktorej ich telo dokáže lepšie využiť. Skvelým príkladom je paradajka. Keď ju jeme surovú, tak je v nej veľa vitamínu C. Akonáhle jeme paradajkovú omáčku alebo polievku, telo získava 3-krát viac lykopénu, ktorý má silný protirakovinový účinok. Lykopén patrí ku karotenoidom a tie sa lepšie vstrebú do krvi po tepelnej úprave. Surová strava má svoje pre aj proti.

Jedálniček pri surovej strave

Ak ste sa rozhodli vyskúšať surovú stravu, tak si najskôr naštudujte materiály, články alebo knihy, aby ste vedeli ako postupovať. Základnými zložkami pri surovej strave sú zelenina a ovocie. Okrem nich sú to aj fermentované potraviny, orechy, semenáklíčky a oleje. Z týchto potravín sa pripravujú rôzne kaše, ovocné a zeleninové šťavy aj smoothie. Pomocníkmi pri varení ostávajú mixér a odšťavovač. Jedálniček surovej stravy je jednoduchý.

Pri surovej strave prakticky vypadáva z jedálnička akékoľvek mäso a mäsové výrobky. Otázne sú aj mliečne výrobky, ako je maslo a syry, keďže sa vyrábajú len z pasterizovaného mlieka. Z jedálnička vypadávajú tým pádom aj vajcia, ktoré v surovom stave nechutia, nehovoriac o rizikách nákazy. Z rastlinnej zložky sú nevhodné zemiaky, ryža, ale aj väčšina výrobkov z obilnín a tiež niektoré strukoviny. Vyhýbajte sa potravinám, ktoré môžu obsahovať konzervačné látky, prísady a sú pestované na pesticídoch.

Vhodné potraviny:

  • ovocie – banány, jablká, citróny, mango, ďatle, kokos, jahody, maliny, pomaranče, čučoriedky
  • zelenina – paprika, cibuľa, špenát, paradajky, uhorky, cesnak, zeler, ľadový šalát, kel, zázvor
  • orechy a obilniny,
  • oleje – za studena lisovaný olivový alebo surový kokosový olej,
  • med, morská soľ, kayanské korenie, ocot,
  • nepasterizované, nehomogenizované mlieko a výrobky z neho,
  • sushi.

Nevhodné potraviny:

  • mäso, mäsové výrobky,
  • pasterizované mlieko a výrobky z neho,
  • surová fazuľa,
  • huby,
  • hrášok,
  • paštrnák, rebarbora,
  • pohánka

Surová strava a jej výhody

Veľkým benefitom je výrazné chudnutie, preto surová strava prenikla aj do biznisu s chudnutím. Surové potraviny obsahujú menej nasýtených tukov ako obyčajná strava. Pocítite pri nej väčší prísun energie. Neupravované potraviny obsahujú vysoký obsah kyseliny listovej, vitamínov, draslíka, horčíka, vlákniny a zdraviu prospešných antioxidantov. Aj vysoký cholesterol môžete takouto stravou znížiť.

Nikdy nie je na škodu, keď začnete jedávať veľké zeleninové a ovocné šaláty, drvené namočené obilniny alebo napučané orechy. Dokonca jeden deň v týždni alebo 3 – 4 dni v mesiaci môžete jesť len surovú stravu, vaše telo túto zmenu rýchlo pozitívne zaznamená. Mali by ste mať ale na pamäti, že z dlhodobého hľadiska je potrebné zabezpečiť telu dôležité živiny a dostatok zdravých tukov.

Tepelne neupravená strava je rozhodne plná živín, ale ak sa v nej dobre neorientujete, riskujete práve ich nedostatok. Ale k tomu sa ešte len dotaneme…

TIP: Jedálniček môže obsahovať aj smoothie nápoje, vyskúšajte niektoré z receptov.

Nevýhody surovej stravy z dlhodobého hľadiska

Z dlhodobého hľadiska môže mať surová strava za následok nedostatok vitamínu D, B2 a B, niacínu, ako aj minerálnych látok zinku, železa, vápnika, jódu alebo niektorých iných stopových prvkov. Veľa ľudí si neuvedomuje dôležitú vec, a tou je vstrebateľnosť živín. Zo surovej stravy získate veľa vitamínov alebo minerálov, ale telo ich nemusí využiť. Problém je v tom, že niektoré dôležité vitamíny A, D, K sú rozpustné práve v tukoch.

Ďalšou témou je aj vyvážené zásobovanie organizmu proteínmi. Pri bežnej strave sa získavajú bielkoviny prevažne zo živočíšnych produktov, ktoré je potrebné variť. Ich kompenzácia strukovinami taktiež neprichádza do úvahy, pretože v surových strukovinách sa nachádzajú látky, ktoré zabraňujú vstrebávaniu bielkovín do organizmu. Navyše v surovom stave obsahujú väčšie množstvo antinutrientov, ktoré môžu zhoršovať vstrebávanie alebo spôsobiť poruchy trávenia tým, že dráždia črevný nervový systém.

Výhody surovej stravy:

  • ľahko sa dodržiava aj v spoločnosti a reštauráciách
  • potraviny sú bežne dostupné v obchodoch
  • telo príma dostatok zeleniny, ovocia
  • menej tukov

Nevýhody surovej stravy:

  • neodporúča sa dodržiavať striktne a dlhodobo
  • možný nedostatok kvalitných tukov, sacharidov, bielkovín
  • možný deficit vitamínov a minerálov
  • riziko predstavujú nebezpečné baktérie, parazity a mikroorganizmy, ktoré dokáže usmrtiť len vysoká teplota pri varení a inom tepelnom opracovaní potravy

Surová strava áno alebo nie?

Surová strava, ak je vhodne zostavená a doplnená výživovými doplnkami, je lepšou voľbou stravovania ako stánky rýchleho občerstvenia alebo nezdravé vyprážané jedlá. Nič nepokazíte raw detoxikačnou kúrou 1 deň za týždeň alebo surovými desiatami v podobe smoothie.

Surová strava sa odporúča ako doplnok k hlavným jedlám alebo náhrada raňajok, či desiaty aj olovrantu. Dlhodobé stravovanie je vhodné konzultovať s lekárom alebo výživovým poradcom. Pri surovej strave sú vyradené z jedálnička niektoré cenné potraviny, je potrebné mať preto dobré znalosti pri jeho skladbe, aby ste sa vyhli prípadným deficitom dôležitých látok.

Konzultovať možnosť prechodu na surovú stravu by mali predovšetkým ľudia s ochorením pankreasu, poruchami žlčníka, zápalovými ochoreniami hrubého čreva a ostatní s potravinovými alergiami, títo všetci by totiž nemali razantne meniť stravovacie návyky.

Surová strava – áno alebo nie?
5 (100%) 7 hlasov
Marika Čierniková

8 rokov sa venujem fitness modelingu. Zdravá a vyvážená strava je podľa mňa pri cvičení i chudnutí najdôležitejšia. Snažím sa zdieľať svoje skúsenosti a poradiť každému, kto sa nevie vymaniť z nekonečného blúdneho kruhu. Okrem cvičenia rada cestujem a pečiem chutno-zdravé dobroty. :-)

  • 1
Predošlý článok

Pridať komentár

Vaše osobné údaje nebudú zverejnené.