NAČÍTAVAM

Kliknite a začnite písať.

Otázky a odpovede Zdravá výživa

Večerné jedenie – áno alebo nie?

Zdieľať

Základy zdravej výživy máte v malíčku a viete, že príjem energie by mal zodpovedať výdaju. Samozrejme si veľmi dobre uvedomujete aj to, že výdaj i príjem energie je pre každého človeka iný a odvíja sa nielen od veku, či pohlavia, ale aj od zamestnania. Jasné vám je dokonca aj to, že zloženie stravy musí obsahovať dostatok minerálov, živín a vitamínov. Z rukáva sypete pomery živín v strave dospelého človeka, ktorá by mala obsahovať 15 % bielkovín, 55 % glycidov a 30 % tukov. S jednou vecou však možno bojujete doteraz.

Večerné jedenie - áno alebo nie?

Snažíte sa o správne rozloženie jedál v rámci dňa, no pre prácu často nestíhate večeru. Ak vás trápia výčitky svedomia, že ste si vôbec dopriali večeru alebo ste ju konzumovali v neobvyklom čase, upokojíme vás. Nie je na tom nič zlé. Dopriať si ju môžete dokonca bez ohľadu na to, či cvičíte alebo nie.

Jesť alebo nejesť po 17. hodine?

Možno ste aj vy poznali príbuzných alebo známych, ktorí pre udržanie si primeranej postavy odmietali konzumovať akékoľvek jedlo po 17. hodine. Striktné dodržiavanie tejto zásady možno slávilo úspech v podobe štíhlejšej postavy, no určite ich stálo veľa odriekania i pevnej vôle. Trend  konzumácie večere iba do piatej hodiny poobednej však už v súčasnosti patrí k prekonaným. Dôvody sú pritom prozaické a netreba za nimi vidieť nijaké špeciálne pozadie. Iba náš životný štýl sa oproti minulosti poriadne zmenil.

Rozdiely sú priepastné

Celý život je rýchlejší, sme tlačení k čoraz vyšším pracovným výkonom a v práci trávime podstatne viac času. Nie je preto ničím nezvyčajným, ak nám bežná pracovná doba končí o piatej, či šiestej večer a často aj neskoršie. Potom nasleduje presun domov, no a ak by sme dodržiavali zásadu nekonzumovania večere po 17 hodine, boli by sme azda iba s výnimkou víkendov neustále večer hladní. Výsledok odopierania si večere by s najväčšou pravdepodobnosťou mal úplne opačný efekt. Nočné nájazdy na chladničku alebo nadmerné dopĺňanie deficitu kalórií počas dňa.

Pravidelnosť je dobrá

Význam pravidelnej konzumácie jedál je z pohľadu udržania si optimálnej hmotnosti nespochybniteľný. Najlepším režimom sú klasické dávky jedla každé tri až štyri hodiny. V praxi to znamená raňajky, obed, večera a desiataolovrant medzitým. Takto si zabezpečíte pravidelný prísun energie. Vaše „baterky“ budú neustále  dobíjané, bez toho aby ste potom zaznamenali akýkoľvek deficit jedla a večer jedli viac, ako sú bežné porcie.


Večerné jedenie - áno alebo nie?

Ak si to teda zatiaľ celé zhrnieme, otázka nestojí tak, či môžeme v neskorších hodinách večerať. Napokon aj Francúzi alebo Taliani si bez akýchkoľvek výčitiek zasadnú k prestretému stolu o deviatej hodine večer a pri jedle debatujú neraz aj dve hodiny. Pri neskoršej večeri by ste sa však mali riadiť radami výživových odborníkov, ktorí odporúčajú konzumáciu večere minimálne dve hodiny pred uložením sa na spánok. Dôležité bude tiež to, čo si večer naložíte na tanier.

Zvyknete večer pravidelne cvičiť?  

Potraviny, ktoré vám v nasledujúcich riadkoch predstavíme, sú výbornou voľbou pre každého, no o to viac by ste ich mali mať zaradené na jedálnom lístku vtedy, ak vo večerných hodinách cvičíte. Po vytrvalostnom tréningu bude dobré telu dopriať jedlo „nadupané“ bielkovinami. Najlepšie bude, ak tak urobíte s odstupom dvoch hodín po cvičení.

Zamerajte sa pritom na kvalitu a siahnite po tých najlepších potravinách. Ideálnou voľbou je rybie mäso, ktoré je výborným zdrojom bielkovín, eliminujúcich stratu svalovej hmoty. Mäso z rýb je zároveň perfektnou zásobárňou vitamínov B, A a D, tiež zinkom a jódom. V princípe však samozrejme nič nepokazíte ani kuracím, morčacím alebo aj kvalitným hovädzím mäsom.

Počas večere sa snažte vyhnúť kombinácii mäsa so zemiakmi alebo hnedou ryžou. Po cvičení sú pre vás tabu tiež rôzne sladkosti, ťažké mastné jedlá a samozrejme si nebudete všímať ani pokrmy zo stánkov rýchleho občerstvenia. Vráťme sa však späť k mäsu. Ako sme spomenuli, kombinácia mäso – ryža, mäso – zemiaky nie je na večeru optimálna. Namiesto týchto príloh siahnite po prílohe zo zeleniny, ktorá nezaťaží vaše trávenie a pomôže vám ľahšie stráviť bielkoviny.

Večerné jedenie - áno alebo nie?

Výborným tipom na večeru tak môže byť tuniak so zeleninovým šalátom. Fantázii sa samozrejme medze nekladú a jedálny lístok s večerami môže byť skutočne pestrý. Viacero tipov na zdravú večeru nájdete v príspevku rýchla a zdravá večera + 4 recepty na večeru, no potešiť vás môžu aj 3 chutné recepty na smoothie. Na jedálny lístok však môžete pokojne zaradiť aj tieto potraviny:

  • vajcia, tvaroh, mozarellu a ďalšie syry
  • avokádo, uhorku, paradajky, varenú cviklu
  • ďatle, figy, orechy
  • hnedú celozrnnú ryžu, celozrnné cestoviny

TIP: Konzumácia večere je často preberanou témou, no a ako sa zdá neskorá večera bude mať stále dosť kritikov i obhajcov. Prečítajte si tiež jedenie pred spaním – áno alebo nie?

Večerné jedenie – áno alebo nie?
5 (100%) 3 hlasov
Marika Čierniková

8 rokov sa venujem fitness modelingu. Zdravá a vyvážená strava je podľa mňa pri cvičení i chudnutí najdôležitejšia. Snažím sa zdieľať svoje skúsenosti a poradiť každému, kto sa nevie vymaniť z nekonečného blúdneho kruhu. Okrem cvičenia rada cestujem a pečiem chutno-zdravé dobroty. :-)

  • 1

Pridať komentár

Your email address will not be published. Required fields are marked *