NAČÍTAVAM

Kliknite a začnite písať.

Choroby a ochorenia

Nedostatok zinku – prejavy a príznaky

Zdieľať

Únava, zhoršovanie zraku, vypadávanie vlasov či lámavosť nechtov – aj toto sú časté prejavy toho, že telo hlási nedostatok zinku. Takmer každý z nás má nedostatok zinku, pretože ho v potrave prijímame veľmi málo. Každý človek, či už mladý alebo starý, potrebuje na prežitie pravidelný prísun zinku. Ako zistíte, že máte nedostatok tohto minerálu a ktoré potraviny obsahujú zinok?

Aké prejavy a príznaky má nedostatok zinku u detí a dospelých.

Zinok je dôležitý minerál

Zinok je prvok, ktorý sa v tele vyskytuje v gramových hodnotách, podobne ako železo. Nachádza sa v bunkách nadobličiek, v mozgu, ale napríklad aj v očiach. Ľudské telo ho obsahuje asi 2 až 3 g. Najväčšiu koncentráciu má zinok v hormóne inzulín, ktorý sa tvorí v bunkách pankreasu a významne rozhoduje o regulovaní metabolizmu cukrov v ľudskom organizme.

Tento minerál je potrebný pre krásnu, hladkú, čistú pleť a chráni ju pred rôznymi infekciami. Podmieňuje tiež dobrý zrak, má vplyv na metabolizmus ako cukrov, tak aj vitamínov, hormónov aj bielkovín. Chráni bunky proti voľným radikálom. Ovplyvňuje tiež rast a delenie buniek.

Jeho ďalšie funkcie sú:

  • riadi produkciu spermií a ejakuláciu,
  • chráni pred zväčšením, zápalmi a rakovinou prostaty,
  • kladne pôsobí na počatie, normálny priebeh tehotenstva a vývoj plodu,
  • predlžuje plodnosť mužov,
  • zabezpečuje normálny rast a vývoj mozgu,
  • kladne pôsobí na nervovú činnosť a duševný stav ľudí,
  • tlmí depresie, upokojuje nervový systém a lieči niektoré druhy schizofrénie,
  • znižuje hladinu histamínu (pozri aj histamínová intolerancia),
  • neutralizuje škodlivý účinok alkoholu,
  • zvyšuje prirodzenú imunitu proti infekciám,
  • je nevyhnutný pri tvorbe kostného tkaniva.

Odporúčaná denná dávka zinku svetovou zdravotníckou organizáciou je priemerne 8,5 mg. U detí sa táto odporúčaná denná dávka pohybuje od 5 do 7 mg, u dospelých 15 mgu tehotných žien 20 až 25 mg. Za maximálnu únosnú dávku sa považuje 100 mg denne. Pri dávke nad 30 mg je potrebné brať 2 – 3 mg medi, aby sa nenarušil v tele pomer medzi meďou a zinkom.

Nedostatok zinku – prejavy a príznaky

Zaradený ako 5. vedúci rizikový faktor spôsobujúci ochorenia po celom svete. Kvôli nedostatku zinku trpia ľudia hlavne v chudobnejších krajinách, a to spôsobuje vysokú mieru úmrtnosti kvôli ochoreniam, ktoré sú s nedostatkom zinku spojené.

Nedostatok zinku je vážny globálny problém, ktorý spôsobuje 176 tisíc úmrtí na hnačku, 406 tisíc úmrtí na zápal pľúc a 207 tisíc úmrtí spôsobených maláriou. Problém je aj v tom, že ak má vaše telo nedostatok zinku, nevie si poradiť ani s príjmom medi, lebo oba prvky musia byť v tele v rovnováhe.

Príznaky a prejavy spojené s nedostatkom zinku sú:

  • slabá imunita,
  • hnačka,
  • alergie,
  • rednúce vlasy a lámavé nechty,
  • zvýšená priepustnosť čriev,
  • akné alebo vyrážky,
  • slabé neurologické funkcie,
  • problémy s krvným cukrom.

Potraviny obsahujúce zinok.

Potraviny s vysokým obsahom zinku

Ak máte pocit, že máte nedostatok zinku, tak to môžete riešiť prírodnou cestou a doplnkami výživy. Lepšie je ale vždy skúsiť najprv prírodné zdroje. Výživové doplnky so zinkom bežne obsahujú mnoho rozličných foriem zinku, vrátane octanu zinočnatého, glukonatánu a síranu zinočnatého. Percentuálne zastúpenie zinku sa líši od jeho formy.

Potraviny, ktoré obsahujú zinok sú:

  • Mušle – kraby, ulity, ústrice a slávky sú jedny z najlepších prírodných zdrojov zinku. Krab vám dokonca môže už v jednej porcií obsiahnuť odporúčanú dennú dávku zinku. Množstvo zinku napríklad u ústric je 16 – 180 mg na porciu. Takže skúste raz za čas do jedálničku zaradiť tieto plody mora a určite nedostatok zinku pominie.
  • Pečeň – hovädzia a barania pečeň obsahujú niekoľko vitamínov a minerálov, a obsahujú okolo 5 mg zinku na 100 g. Preto sú pri nedostatku zinku ideálnou voľbou.
  • Červené mäso a hydina – nie sú nabité len proteínmi, ale aj množstvom zinku, vyberajte si však chudé mäso. Zhruba 100 g kuracích pŕs obsahuje 0,9 mg zinku.
  • Orechy a semienka – tekvicové, sezamové semienka, mandle, piniové oriešky, kešu oriešky a slnečnicové semiačka sú veľmi dobrými možnosťami na udržanie správnej hladiny zinku, a to najmä pre vegetariánov.
  • Špenát – v kombinácií so šalátom je veľmi dobrým pomocníkom pri získavaní zinku do organizmu. 100 g špenátu poskytuje 0,60 miligramov zinku a zároveň len 23 kalórií.
  • Strukovinystrukoviny sú taktiež výborným zdrojom tohto minerálu a napríklad štvrť šálky humusu obsahuje 1,1 mg, šošovica 0,6 mg a čierna fazuľa 0,5 mg zinku.
  • Mlieko a mliečne výrobky – aj keď sa o nich obvykle hovorí ako o zdrojoch vápnika, sú aj výborným zdrojom zinku. Jedna šálka nízkotučného mlieka obsahuje asi 1 mg a jedna šálka nízkotučného jogurtu obsahuje až 2,2 mg tohto minerálu.
  • Cesnak – prekvapivo, aj ten je na zinok pomerne bohatý. Je to korenie, ktoré je známe hlavne pre svoje protiplesňové účinky a u nás je veľmi často používaný, takmer do všetkých druhov jedál. 100 g cesnaku obsahuje približne 2 mg zinku.
  • Žĺtky – žĺtok vajíčka je tiež veľmi dobrým zdrojom zinku. Obsahuje veľa vitamínom, ako napríklad vitamín A, E, D a K, a jedným vajíčkom vášmu telu poskytnete asi 2 mg zinku. Takže pri príprave omelety žĺtky určite nevynechávajte.
  • Huby – takmer každá odroda obsahuje pomerne veľké množstvo zinku. Huby sú skvelou potravinou a dať si ju môžete do omáčok či polievok. Huby majú aj pozitívne účinky pri prevencií proti rakovine a 100 g húb obsahuje asi 8 mg zinku.

Nedostatok zinku v tehotenstve

Tento minerál významne vplýva na rast, hojenie rán a pomáha pri tehotenských nevoľnostiach. Podporuje vývoj mozgu a imunitného systému plodu. No mať dostatok zinku v tehotenstve je dosť ťažké, pretože jeho výskyt sa práve v tomto období znižuje o 30%! U žien, ktoré pred otehotnením užívali antikoncepciu môže byť hladina zinku ešte viac znížená.

Nedostatok zinku v tehotenstve sa môže prejaviť zníženou imunitou a slabou odolnosťou voči infekciám. Odporúčaný denný príjem v tehotenstve je asi 10 – 25 mg.

Nadbytok zinku vám tiež môže spôsobiť problémy

Ak sa zinkom predávkujete, čo sa teda naozaj dá, dochádza k jeho toxickému pôsobeniu. Za mimoriadne vysoký príjem sa považuje 100 – 150 mg denne. K tomu môže dôjsť hlavne pri nekontrolovanom prijímaní doplnkov stravy, ale aj pri uskladňovaní jedla v pozinkovaných konzervách. Nadbytok zinku v tele môže vyvolať veľké problémy.

Pri akútnych otravách zinkom dochádza k tráviacim ťažkostiam, svalovým bolestiam , horúčke, žalúdočným vredom na žalúdočnej sliznici, pri chronických otravách dochádza k poruchám koordinácie svalov, zlyhávaniu obličiek, chudokrvnosti a ďalším chorobám.

Jedzte zinok nie len pre krásnu pleť, ale aj vaše zdravie

Zinok je jeden z najdôležitejších minerálov v tele a to nie len pre ženy, aby mali krásne husté vlasy, nelámavé nechty či pleť bez akné, ale veľmi dôležitý je aj pre mužov. Muži by mali prijímať správne množstvo, hlavne ak chcú mať potomstvo a nemať problémy s prostatou.

A pozor si treba dávať nielen na nedostatok zinku, ale aj pri dávkovaní rôznych doplnkov výživy. Otrava zinkom tiež nie je nič príjemné a vaše telo sa vám za to určite nepoďakuje.

Nedostatok zinku – prejavy a príznaky
5 (100%) 5 hlasov
Marika Čierniková

8 rokov sa venujem fitness modelingu. Zdravá a vyvážená strava je podľa mňa pri cvičení i chudnutí najdôležitejšia. Snažím sa zdieľať svoje skúsenosti a poradiť každému, kto sa nevie vymaniť z nekonečného blúdneho kruhu. Okrem cvičenia rada cestujem a pečiem chutno-zdravé dobroty. :-)

  • 1

Pridať komentár

Your email address will not be published. Required fields are marked *