NAČÍTAVAM

Kliknite a začnite písať.

Choroby a ochorenia Diéty

Protikvasinková diéta + jedálniček

Zdieľať

Ak ste si možno doteraz naivne mysleli, že kvasinková infekcia, alebo ak chcete kandidóza, sa týka predovšetkým žien, vyvedieme vás z omylu. Aj keď je pravdou, že podľa štatistík ju prekoná aspoň raz v živote až 3/4 žien, kvasinková infekcia sa nevyhýba ani deťom a mužom.

Protikvasinková diéta + jedálniček

Ochorenie má na svedomí premnoženie kvasiniek z rodu Candida albicans. Kvasinky sú pritom bežnou súčasťou mikroflóry človeka, takže ich má každý z nás. Za normálnych okolností nám nespôsobujú žiadne problémy, no problém nastane pri spomenutom narušení rovnováhy, ktoré môže byť výsledkom viacerých okolností.

Kvasinková infekcia najčastejšie postihuje ľudí s oslabenou imunitou, no príčin môže byť samozrejme oveľa viac a preto sa v nasledujúcich riadkoch pozrieme na ďalšie najčastejšie dôvody vzniku ochorenia.

Nielen oslabená imunita môže byť spúšťačom ochorenia

Rizikových faktorov, ktoré môžu stáť za vznikom ochorenia je skutočne mnoho. K najvýznamnejším z nich patria spomenuté poruchy imunity, stres, hormonálne zmeny, či užívanie hormonálnej antikoncepcie alebo užívanie antibiotík, ale spomenúť musíme aj cukrovku, obezitu a v neposlednom rade nesprávne hygienické návyky i tesné a nepriedušné oblečenie.

Ochorenie môže byť tiež dôsledkom častého striedania pohlavných partnerov, nuž a neraz za kvasinkovou infekciou stoja endokrinologické ochorenia. K rizikovým faktorom však treba pripočítať aj kúpanie sa vo verejných kúpaliskách a bazénoch.

Ako urýchliť formovanie postavy?

Väčšina prípravkov na chudnutie predstavuje vyhodené peniaze. Avšak prinášame zoznam 3 doplnkov - Garsin, KetoMix balíček a KetoSlim, ktoré sa osvedčili a majú najviac pozitívnych hodnotení. Spoločne s vyváženou stravou pomôžu chudnúť rýchlejšie a efektívnejšie.

Kvasinková infekcia – príznaky a liečba

Kvasinková infekcia sa môže prejaviť neklamnými príznakmi, napríklad nepríjemným pálením alebo svrbením v intímnej oblasti, výtokom alebo bolesťou pri močení. Často sa však začínajúce ochorenie môže prejavovať nenápadnejšími signálmi, ako je biely povlak na jazyku, kožné problémy, či problémy s vlasmi.

Nech je to už akokoľvek, protikvasinková diéta nedokáže vyliečiť mykózu ani iné kvasinkové ochorenia. Protikvasinková diéta sa uplatní skôr ako efektívna prevencia alebo podporná liečba a preto už pri prvých príznakoch ochorenia neexperimentujte a vyhľadajte svojho lekára. Jedine lekár je kompetentný určiť správnu diagnózu.

V súčasnosti totiž veľmi často ide o zmiešané zápaly, na ktorých sa nepodieľajú iba kvasinky, ale aj rôzne iné druhy baktérií. Lekár dokáže zhodnotiť vaše subjektívne ťažkosti a urobiť všetky potrebné vyšetrenia. K bežným vyšetreniam patrí vyšetrenie krvi, moču, amínový test, alebo odobratie sterov na kultivačné vyšetrenia, ktoré sú následne odoslané do laboratória. Pri častých a opakovaných kvasinkových infekciách môžete byť odoslaný k imunológovi, endokrinológovi, či diabetológovi, ktorí upresnia liečbu.

Výhody protikvasinkovej diéty

Protikvasinková diéta dokáže byť veľmi účinná a to aj v prípadoch, že vás toto ochorenie trápi opakovane a infekcia má u vás už dlhodobý, či dokonca až chronický charakter. Odporúča sa spojiť ju nielen s liečbou antimykotikami, ale zamerať sa na celkové posilnenie imunity. Alfou a omegou protikvasinkovej diéty je konzumácia potravín s antimykotickým a prebiotickým efektom. Poďme sa teda pozrieť na jedálniček protikvasinkovej diéty.

Jedálniček na 3 dni – Protikvasinková diéta

Pre vašu inšpiráciu vám prinášame pohľad na jedálniček, ktorý je v súlade s protikvasinkovou diétou. Nezabudnite, že protikvasinková diéta nemá za úlohu redukovať hmotnosť a preto sa môžete stravovať plnohodnotne a vyvážene. Nebojte sa popustiť uzdu fantázii a ďalšie jedlá si zostavte zo zoznamu povolených potravín, ktorý nájdete v závere nášho príspevku.

1. deň

  • Raňajky: smoothie z malín, černíc s chia semienkami a acidofilným mliekom
  • Desiata: biely jogurt s banánom a psyllium
  • Obed: morčacie prsia restované na kokosovom oleji s jarnou cibuľkou a zázvorom, pohánka s kurkumou, listový šalát
  • Olovrant: grapefruit
  • Večera: treska na pare so zeleninou

Protikvasinková diéta + jedálniček

2. deň

  • Raňajky: nízkotučný tvaroh s jablkom a škoricou
  • Desiata: smoothie s rukolou a špenátom
  • Obed: quinoa s bylinkovo – limetkovým kukuričným kuriatkom
  • Olovrant: cottage cheese s ľadovým šalátom a celozrnné pečivo
  • Večera: cuketa plnená červenou šošovicou, opekané zemiaky, cesnakový dresing

3. deň

  • Raňajky: pohánkové lievance s čučoriedkami
  • Desiata: mangové smoothie s jogurtom
  • Obed: kuracie prsia s hráškovo – mätovým pyré, zeleninový šalát
  • Olovrant: ryžové krekry
  • Večera: tuniakový šalát

TIP: Hľadáte inšpiráciu na smoothie? 10 najlepších receptov, ktoré si zamilujete.

Nevhodné potraviny

Protikvasinková diéta má striktne určené pravidlá a preto sme pripravili zoznam potravín, ktorým by ste sa mali počas diéty úplne vyhýbať, alebo ich aspoň obmedziť na minimum:

  • alkohol
  • káva a čierny čaj
  • ovocné šťavy, džúsy i sladené kofeínové nápoje
  • cukor, cukrárenské výrobky, sladkosti, sladidlá
  • potraviny s vysokým obsahom sacharidov, biele pečivo, cestoviny
  • obilniny s obsahom lepku – pšenica, jačmeň
  • údeniny, salámy, klobásy, mäsové konzervy a polotovary
  • akokoľvek upravované ovocie, mrazené, sušené, konzervované
  • konzervovaná zelenina
  • majonéza, kvasný liehový ocot, horčica, kečup
  • nefermentované mliečne výrobky vrátane plesňových syrov
  • sója a výrobky z nej, arašidy, pistácie, huby

Povolené potraviny

Zoznam nevhodných potravín je pomerne široký, no hladovania sa rozhodne obávať nemusíte. Dôkazom je zoznam potravín, ktoré protikvasinková diéta počas dodržiavania diétneho režimu nijako neobmedzuje:

  • celozrnné pečivo, bezlepkové obilniny – pohánka, pšeno, amarant, quinoa
  • múky bez obsahu lepku, ako napríklad cícerová, sójová, kokosová a mandľová
  • hnedá alebo červená ryža, strukoviny, zemiaky
  • biele mäso ( morčacie i kuracie), teľacie mäso
  • ryby – tuniak, sardinky, makrela, losos
  • rastlinné oleje – kokosový, olivový, sezamový, tekvicový, konopný, mandľový
  • vajíčka
  • mliečne výrobky – kefír, biele jogurty, jogurtové nápoje, syry s výnimkou plesňových, cottage cheese sú tiež povolené
  • čerstvá zelenina – brokolica, špenát, uhorka, paprika, paradajka, cvikla, cuketa, zeler, listový šalát, rukola, mrkva, avokádo, cesnak, cibuľa
  • čerstvé ovocie – jablká, hrušky, banány, žltý i červený melón, grepy, citrón
  • mandle a vlašské orechy
  • semienka – ľanové, tekvicové, chia
  • koreniny, bylinky a dochucovadlá – kurkuma, paprika, morská soľ, celé čierne korenie, muškátový orech, klinček, škorica, jablčný ocot, pažítka, majoránka, tymián,
  • zelené a bylinkové čaje, minerálne vody, čistá voda, ale aj voda s citrónovou šťavou

Protikvasinková diéta + jedálniček

Dovolené sú aj takzvané zelené superpotraviny ako je spirulina, chlorella, alebo mladý jačmeň, či mladá pšenica. Zabudnúť netreba ani na pitný režim a na dostatočný prísun vlákniny. Pri neznášanlivosti obilnej vlákniny si pokojne doprajte prípravok Psyllium, ktorý obsahuje koncentrovanú rozpustnú vlákninu.

TIP: Zaujíma vás téma superpotravín? Prečítajte si článok Superpotraviny + zoznam.

Dobrá rada príde vhod

Ak vás kvasinkové ochorenie zvykne potrápiť dlhodobejšie, pokúste sa okrem liečby stanovenej lekárom dodržiavať aj túto diétu. Protikvasinková diéta by mala trvať od troch do šiestich mesiacov. Vhodné bude, keď ju začnete vždy detoxikáciou organizmu, no aj v tomto prípade platí, že by ste sa mali pred začatím diéty o všetkom poradiť s vašim lekárom.

Marika Čierniková

8 rokov sa venujem fitness modelingu. Zdravá a vyvážená strava je podľa mňa pri cvičení i chudnutí najdôležitejšia. Snažím sa zdieľať svoje skúsenosti a poradiť každému, kto sa nevie vymaniť z nekonečného blúdneho kruhu. Okrem cvičenia rada cestujem a pečiem chutno-zdravé dobroty. :-)

  • 1

Pridať komentár

Your email address will not be published. Required fields are marked *