NAČÍTAVAM

Kliknite a začnite písať.

Diéty Zaujímavosti

Mäsová diéta a jej princíp + výhody a nevýhody

Zdieľať

Páčila by sa vám predstava dopriať si na raňajky voňavú klobásku, na obed grilovaný steak a na večeru pečené rebierka? Chceli by ste si pochutnávať na mäsku a ešte pri tom aj schudnúť? V tom prípade by vás určite oslovil najnovší trend v oblasti zdravej výživy – mäsová diéta, známa tiež ako carnivore diet. Skôr, ako by ste sa však vrhli do tohto gurmánskeho dobrodružstva, mali by ste vedieť, ako a prečo mäsová diéta vznikla a aký vplyv môže mať na váš organizmus.  Viac sa už dozviete v našom článku.

Mäsová diéta a jej princíp + výhody a nevýhody

Odkiaľ pochádza mäsová diéta

Tento typ diéty nepatrí medzi bežné typy diét, ide skôr o osobitý životný štýl. Medzi jej najznámejších propagátorov patrí Dr. Shawn Baker, ortopéd a športovec, ktorý začiatkom roka 2018 vydal knihu „The Carnivore Diet“. Podľa jeho tvrdení potrebuje ľudský organizmus na výživu výlučne mäso, takže odporúča odstrániť z jedálnička všetko ovocie a zeleninu. Okrem toho je zástancom nulového príjmu uhľohydrátov v potrave. On sám konzumuje stravu zloženú až z 95 % mäsa. Zvyšných 5 % tvoria vajcia, syry, ryby a morské plody.

Prostredníctvom influencerov a sociálnych médií sa carnivore diéta rýchlo rozšírila medzi bežných ľudí. Mnohí, ktorí sa začali riadiť jeho radami, tvrdia, že mäsová diéta im pomohla schudnúť a vyliečiť sa rozličných zdravotných ťažkostí. Niektorí sa údajne vďaka nej zbavili potravinových intolerancií, upravil sa im vysoký krvný tlak či zvýšilo libido.

Napriek tomu, že táto diéta sa stala akýmsi módnym hitom, je potrebné poznamenať, že ide o pomerne nový spôsob stravovania a jej pozitívne účinky dosiaľ neboli vedecky dokázané. Vlastne by sme mohli povedať, že neexistuje nijaká odborná štúdia, ktorá by vyhodnotila jej dopad na celkový zdravotný stav človeka. Preto odporúčame, aby ste boli pri podobných typoch diét opatrní.

Čo vášmu telu dodá mäso

Z hľadiska výživy je mäso hodnotné najmä pre vysoký obsah bielkovín, ktorý kolíše od 16 do 20 %, ale aj tukov, vitamínov a minerálov. Z vitamínov mäso obsahuje najmä vitamíny skupiny B, ktorý sa nachádza predovšetkým v pečeni. Je to najmä B1, B2, B3, B5, B6, B9 a B12. Medzi ďalšími dôležitými vitamínmi je vitamín A, ktorý nájdeme hlavne v tučnejších mäsách a vo vnútornostiach, vitamín D, C a E. Medzi významné stopové prvky, ktoré mäso obsahuje, patrí najmä železo, fosfor, zinok a selén.

Ako urýchliť formovanie postavy?

Väčšina prípravkov na chudnutie predstavuje vyhodené peniaze. Avšak prinášame zoznam 3 doplnkov - Garsin, KetoMix balíček a KetoSlim, ktoré sa osvedčili a majú najviac pozitívnych hodnotení. Spoločne s vyváženou stravou pomôžu chudnúť rýchlejšie a efektívnejšie.

Mäsová diéta a jej princíp + výhody a nevýhody

Pomer jednotlivých zložiek mäsa sa môže líšiť v závislosti od druhu, plemena a veku zvieraťa, z ktorého mäso pochádza. Ak by sme chceli vyjadriť priemerné zloženie mäsa, vyzeralo by to približne takto:

  • voda 65%
  • sušina 35%
  • bielkoviny 20%
  • tuky 14%
  • popol 1%

Odporúčania pri mäsovej diéte

Hoci sa odporúčania, ktoré by ste pri mäsovej diéte mali dodržiavať, značne rozchádzajú, sú určité pravidlá, ktoré by sme mohli považovať za kľúčové. Týkajú sa napríklad počtu jedál, ktoré by ste denne mali skonzumovať. Vo všeobecnosti si jedlo môžete dopriať tri až štyrikrát do dňa. Ak by ste však medzi jednotlivými hlavnými jedlami pociťovali hlad, pokojne sa najedzte.

Obsah mäsa v jednotlivých porciách by mal tvoriť 30 – 40 %. Pri výbere vhodných druhov mias siahajte najmä po mäse s obsahom tuku. Mäso si môžete pripravovať rozličnými spôsobmi, napríklad na grile, kontaktnom grile alebo v rúre. Ochutiť ho môžete soľou a korením. Keďže pri tomto type stravovania kvôli vysokému obsahu proteínov dostávajú zabrať najmä obličky, je veľmi dôležité dodržiavať pitný režim. Ideálna je čistá voda.

Čo počas mäsovej diéty môžete jesť

  • najmä červené mäso s dostatkom tuku
  • jahňacie a bravčové mäso
  • hydina
  • ryby
  • bravčová masť
  • vajíčka
  • mliečne výrobky s nízkym podielom sacharidov, ako je maslo, šľahačková smotana, jogurty a tvrdé syry
  • mäsové vývary (ale bez zeleniny a cestovín)
  • mäsové výrobky, údeniny, sušené mäso
  • vnútornosti (pečeň, pľúca, srdce, obličky)

TIP: Prečítajte si o podobnom type diéty, pri ktorej sa konzumuje vyšší obsah bielkovín, v článku Proteínová diéta+ jedálniček.

Čo naopak jesť nesmiete

Mäsová diéta a jej princíp + výhody a nevýhody

  • potraviny rastlinného pôvodu – ovocie, zeleninu, strukoviny atď.
  • chlieb
  • zemiaky
  • ryžu
  • obilniny
  • orechy a semená (tekvicové, slnečnicové a pod.)
  • cestoviny

Prečo je mäsová diéta taká obľúbená

Zástancovia mäsovej diéty tvrdia, že vďaka nej sa im podarilo zbaviť sa rozličných ťažkostí s trávením, polepšili si ohľadne koncentrácie a dobrej nálady. Viacerí dokonca uviedli, že strava s vysokým obsahom mäsa im dopomohla k zníženiu telesnej hmotnosti. To sa pripisuje tomu, že podobne ako pri ketogénnej, aj pri carnivore diéte strava neobsahuje žiadne uhľohydráty. Organizmus teda musí ako zdroj energie využiť namiesto sacharidov z potravy tuky z tukových zásob. Iní si pochvaľujú, že príprava jedla z mäsa im nezaberie veľa času a môžu jesť dosýta kedykoľvek, keď pocítia hlad.

Kedy carnivore diétu nesmiete držať

Jedálniček, ktorý je tvorený prevažne mäsom, je pre niektorých ľudí vyslovene nevhodný. Dokonca by pre nich takáto diéta mohla byť aj nebezpečná. Určite by sa jej mali vyhnúť ľudia trpiaci na ochorenia kardiovaskulárneho systému, ale aj cukrovkári a tí, ktorí majú problémy s obličkami.

Riziká, ktoré hrozia pri mäsovej diéte

Vzhľadom na to, že táto diéta nebola dlhodobejšie skúmaná, jej pozitívne účinky neboli overené a môžu byť považované za sporné. Takéto jednostranné stravovanie môže tiež spôsobiť deficit dôležitých vitamínov a podmieniť tak vznik závažných zdravotných problémov. Mnohí lekári sa domnievajú, že nadmerná konzumácia mäsa môže mať za následok vznik rakoviny hrubého čreva.

Navyše pri nej hrozí zvýšenie škodlivého LDL cholesterolu v krvi, ako aj zvýšenie rizika srdcovo – cievnych ochorení. Mäso nedokáže plnohodnotne nahradiť ovocie a zeleninu, ani ďalšie hodnotné zložky potravy, a pri ich absencii v strave dochádza k nedostatku vitamínov a vlákniny, čo sa môže prejaviť zápchou. Ak sa na vec pozrieme z druhého pohľadu, negatívne musíme vyhodnotiť aj jej ekologický dopad na životné prostredie.

TIP: Ak vás zaujala mäsová diéta, prečítajte si tiež o podobnom type stravovania v článku Paleo diéta + jedálniček.

5.0
01
Marika Čierniková

8 rokov sa venujem fitness modelingu. Zdravá a vyvážená strava je podľa mňa pri cvičení i chudnutí najdôležitejšia. Snažím sa zdieľať svoje skúsenosti a poradiť každému, kto sa nevie vymaniť z nekonečného blúdneho kruhu. Okrem cvičenia rada cestujem a pečiem chutno-zdravé dobroty. :-)

  • 1

Pridať komentár

Your email address will not be published. Required fields are marked *